וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: אמנה שופטת לעליון לפני הבחירות, זאת זכותי החוקתית

20.9.2020 / 3:47

שתי שופטות שמרניות מועמדות לרשת את ביידר גינסבורג, והנשיא הרפובליקני אמר כי יקדם זאת למרות דרישות הדמוקרטים להמתין לנובמבר. אובמה, שנבלם בתרחיש דומה על ידי הרפובליקנים ב-2016, קרא להם לכבד את הנוהג ש"המציאו". סנאטוריות רפובליקנית ראשונה הביעה התנגדות

בווידאו: שופטת העליון ביידר גינזבורג הלכה לעולמה בגיל 87/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (ראשון) כי הוא ימנה בקרוב שופטת שתמלא את מקומה של שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג, שמתה אתמול. הוא העלה את שמן של שתי שופטות שמרניות כמועמדות למלא את התפקיד, חרף הקריאות של יריביו הדמוקרטים להמתין אחרי תוצאות הבחירות בנובמבר.

טראמפ, שיש לו כעת את האפשרות למנות שופט שלישי לבית המשפט העליון, ציין את השופטת איימי קוני בארט מבית המשפט לערעורים בשיקגו ואת ברברה לגואה מבית המשפט לערעורים באטלנטה כמועמדות אפשריות למינוי, התקף לכל החיים. שתיהן מונו לתפקידיהן במהלך כהונתו.

מותה של גינסבורג בת ה-87 מסרטן, לאחר 27 שנים שבהן כיהנה בתפקידה, מעניק לטראמפ את ההזדמנות להרחיב את הרוב השמרני לשישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, זאת כשהוא מנסה להבחר שוב ותוך כדי הרחבת הפילוג הפוליטי בארצות הברית. עוד לפני מותה של גינסבורג, טראמפ פרסם רשימה של מועמדים פוטנציאליים לבית המשפט העליון.

טראמפ כתב בטוויטר כי זו חובה למנות בהקדם מחליף לשופטת שמתה. "הוצבנו בעמדת הכוח החשובה הזאת כדי לקבל החלטות עבור האנשים שבחרו בנו בכבוד, והבחירה של שופטי בית המשפט העליון בארצות הברית נחשבת זמן רב לחשובה שבהן". הוא הוסיף כי "מחובתנו למנות שופט, וללא דיחוי".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בחירות בקרוליינה הצפונית, 19 בספטמבר 2020. רויטרס
שיבח את ביידר גינסבורג. טראמפ, הלילה/רויטרס

ב-2016 הבטיח טראמפ למנות שופטים שיבטלו את הפסיקה ההיסטורית רו נגד ווייד מ-1973, שנתנה תוקף חוקי להפלות ברחבי המדינה. עם זאת, גם עם הרוב השמרני הנוכחי, בית המשפט העליון ביטל ברוב של חמישה מול ארבעה חוק של מדינת לואיזיאנה המגביל הפלות. בארט, קתולית אדוקה, סומנה על ידי ארגונים המתנגדים להפלות בזכות העמדות השמרניות שלה כמי שעשויה לבטל את הזכות להפלות.

"אציג מועמד בשבוע הבא. זאת תהיה אישה", אמר טראמפ בעצרת בחירות בפייטווייל, קרוליינה הצפונית. "אני חושב שזאת צריכה להיות אישה כי אני מחבב הרבה יותר נשים מגברים". בזמן שהנשיא דיבר, הקהל צעק: "תאייש את המושב". הוא שיבח את גינסבורג בתור "ענקית משפט" אך הדגיש כי זאת זכותו החוקתית למנות לה יורש, כפי שעשו נשיאים בעבר, כולל ג'ורג' וושינגטון.

כל מועמדת תצטרך לזכות ברוב רגיל בסנאט, שם לטראמפ ולרפובליקנים יש רוב של 53 מול 47 דמוקרטים. אך לא כל הסנאטורים הרפובליקנים תומכים במהלך: סוזאן קולינס ממדינת מיין, טענה שטראמפ צריך לדחות את הגשת המועמדות. "למען ההגינות כלפי העם האמריקני, שיבחר את הנשיא בשנית או יבחר אחד חדש, ההחלטה על מינוי לכל החיים צריכה להתקבל על ידי הנשיא שייבחר בבחירות", כתבה הסנאטורית בטוויטר.

הדמוקרטים עדיין רותחים על סירובו של הסנאט הרפובליקני למינוי המועמד של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה לבית המשפט העליון ב-2016, מריק גראלנד, אחרי מותו של השופט השמרן אנטונין סקאליה, עשרה חודשים לפני הבחירות.

שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית, רות ביידר גינזבורג, שהלכה לעולמה בגיל 87 לאחר מאבק ממושך בסרטן. 19 בספטמבר 2020. רויטרס
טראמפ יציע שתי שופטות שמרניות כמועמדות להחליפה. רות ביידר גינסבורג/רויטרס

בזמנו, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, שמחזיק בתפקיד עד היום, אמר שהסנאט לא צריך להציע מועמדים לבית המשפט העליון במהלך שנת בחירות. עם זאת, הוא ובכירים רפובליקנים אחרים שינו את עמדתם מאז.

אובמה קרא לסנאטורים הרפובליקנים לכבד את מה שהוא מכנה "העקרון המומצא מ-2016". בהצרה שפרסם כתב הנשיא לשעבר כי "עיקרון בסיסי של החוק ושל ההוגנות, היא שאנחנו נתייחס לכללים בעקביות, ולא בהתבסס על מה שנוח באותו הרגע".

גם אם הדמוקרטים יזכו בבית הלבן וברוב בסנאט בבחירות בנובמבר, לטראמפ ולמקונל יש זמן, מכיוון שהקונגרס החדש לא יושבע עד 20 בינואר.

עוד בוואלה!

מותה של ביידר גינסבורג מעצב מחדש את הבחירות לנשיאות ארה"ב

לכתבה המלאה
מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר בדרכו לאולם בשפט ההדחה של טראמפ, ב-31 בינואר 2020. רויטרס
"אם יתקדמו עם המינוי, בשנה הבאה כל האפשרויות על השולחן ". צ'אק שומר/רויטרס

דמוקרטים בכירים בקונגרס העלו את האפשרות להוסיף שופטים נוספים בשנה הבאה כדי לאזן את המועמדים שטראמפ ימנה, אם הם יזכו בשליטה בבית הלבן ובסנאט. מקונל, שהעמיד בראש סדר העדיפויות את אישור המועמדים של טראמפ למערכת המשפט, אמר כי הסנאט יעלה להצבעה כל מועמד של טראמפ. בהתחשב בעובדה שיש להם מעט כלים כדי לחסום את המינוי, הדמוקרטים מתכננים לנסות לגייס התנגדות ציבורית למהלך.

"אנחנו צריכים להראות לציבור מה עומד על כף המאזניים במאבק הזה. ומה שעומד על כף המאזניים הם הגישה לביטוח רפואי, זכויות עובדים וזכויות נשים", אמר הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן בריאיון טלפוני.

"הקונגרס יצטרך לפעול"

בכירים במפלגה הדמוקרטית טענו עוד לפני מותה של גינסבורג, כי יש להרחיב את מספר השופטים בבית המשפט כדי להתמודד עם מינויו של טראמפ. כעת, הרפובליקנים מסתכנים באפשרות שהליברלים יאמצו הצעות קיצוניות עוד יותר אם טראמפ יחליף את גינסבורג והדמוקרטים ינצחו בבחירות בנובמבר.

"אני אהיה ברור: אם מנהיג הרוב מקונל והרפובליקנים בסנאט יתקדמו עם המינוי, אז בשנה הבאה כל האפשרויות יהיו על השולחן", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר לעמיתיו, בשיחת ועידה.

בנוסף לכך, יו"ר ועדת המשפט בית הנבחרים, ג'רולד נדלר הדמוקרטי, אמר כי אם הרפובליקנים ימהרו בקידום שופט בסנאט במקרה שהדמוקרטים ינצחו בנובמבר, יהיה זה מהלך לא דמוקרטי. "הקונגרס יצטרך לפעול, והרחבת בית המשפט יהיה הדבר הנכון להתחיל איתו", צייץ.

מי שעשויה לקבל תפקיד מכריע היא הסנאטורית ליסה מרקאוסקי מאלסקה, זאת לאחר שאמרה לתקשורת במדינה ביום שישי, לפני מותה של גינסבורג, כי היא לא תצביע למועמד לבית המשפט העליון קרוב כל כך לבחירות. היא אינה עומדת לבחירה בסבב זה של הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully