וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול החסינות של ח"כ חיים כץ יפגע בדמוקרטיה הישראלית

ח"כ עמית הלוי

2.9.2020 / 22:42

בג"ץ ידון בעתירה נגד החלטת הכנסת להעניק חסינות לח"כ מהליכוד, ותחת אותה גיליוטינה ניצבים גם אזרחי ישראל - שזכותם לייצוג חופשי, עצמאי ובלתי תלוי עלולה להתבטל. זהו ניסיון לסרס את תפקיד נבחרי הציבור ולהלך עליהם אימים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

פתחו יומנים, חשוב שלא תפספסו. ב-3 בספטמבר בשעה 10:00, בג"ץ ידון בעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד החלטת הכנסת להעניק חסינות לח"כ חיים כץ (הליכוד). על שולחן הניתוחים שאריות הפרלמנט הישראלי, והפעם האיבר המיועד לכריתה הוא חסינות חברי הכנסת. הנדון הספציפי הוא חברי למפלגת הליכוד, אבל כולנו, כל חברי הכנסת, בהווה ובעתיד, ניצבים שם בשורה אחת.

גם אתם אזרחי ישראל לגמרי שם, תחת אותה גיליוטינה, מכיוון שביטול החסינות של חיים כץ הוא ביטול הזכות שלכם לייצוג חופשי, עצמאי ובלתי תלוי באף גורם. זהו ביטול דה פקטו של תפקידנו להילחם בשבילכם ללא מורא, ולקדם את המדיניות שלנו מבלי לחשוש. למעשה, יספיק שמישהו רק ירמוז שאנחנו פועלים מאינטרסים זרים, כפי שציין השבוע פקיד האוצר שאול מרידור - ואנחנו נתיישר.

חיים כץ בפתיחת דיוני ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, 2 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ביטול חסינותו הוא ביטול זכות האזרחים לייצוג חופשי". כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המקרה של חיים כץ חמור במיוחד, כי הוא חונה בליבה של החסינות המהותית - מעשה החקיקה עצמו. האישומים מתייחסים לא למעשה האובייקטיבי, שהוא לכל הדעות מעשה חקיקה ראוי - אלא למוטיבציה האישית שלו. זאת, ללא טענה לפגם ממשי במעשה החקיקה, ומבלי שהובאה ראיה אחת לתמורה אישית שלו מהחוק. אישום מסוג זה הוא בור בלי תחתית, אליו מבקשת העתירה לדחוף את נבחרי הציבור.

הסדר החסינות הוא חלק בלתי נפרד ממודל הפרדת הרשויות ושמירת האיזונים ביניהן. הוא מגן על עיקרון הליבה של כל דמוקרטיה - ריבונות העם באמצעות נבחריו . הוא גם מונע שימוש לרעה במערכות אכיפת החוק, באופן שיפגע בבחירה הדמוקרטית של הציבור.

ישראל לא חריגה במוסד החסינות שלה, הוא נפוץ מאוד בקרב דמוקרטיות מערביות ולא בכדי. מדינות שונות מגדירות את היקף החסינות באופן שונה. אולם כמעט בכל מדינות המערב נהנים חברי פרלמנט מחסינות מסוג כזה או אחר. בישראל, עיקרון החסינות נקבע בחוק יסוד הכנסת, ובו הוגדר כי ההחלטה אם לתת חסינות או לא, תתקבל רק על ידי הכנסת. כל אפשרות אחרת מסרסת ומרוקנת מתוכן את החוק, שתכליתו האחת והיחידה היא שימור עצמאותה של הכנסת.

עוד בוואלה!

מה הסיכוי להתערבות בג"ץ? כל מה שצריך לדעת על החסינות לחיים כץ

לכתבה המלאה

אם כן, לא מפתיע שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, קבעה בפסק הדין בעניין חסינותו של חבר הכנסת לשעבר מבל"ד עזמי בשארה: "בכך אימצה שיטת המשפט הישראלית עיקרון חשוב שהוא מנשמת אפו של המשטר הדמוקרטי ולפיו ניתנת לחבר פרלמנט חסינות בפני הליכים משפטיים".

אם משהו בנשמת אפה של הדמוקרטיה ישתנה ביום חמישי, אל תשכחו להיראות מופתעים.

עמית הלוי הוא חבר כנסת ממפלגת הליכוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully