וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב עדין שטיינזלץ חתן פרס ישראל ומבאר התלמוד הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 7.8.2020 / 12:08

חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988 ובעל עיטור הנשיא לשנת 2012 מת בבית החולים שערי צדק בגיל 83, לאחר שחלה בדלקת ריאות ומצבו הדרדר. הוא נחשב לבעל שם עולמי ועסק במשך 40 השנים האחרונות בפרויקט הדגל שלו - פירוש התלמוד

הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ). -, אתר רשמי
התפרסם בביאורו על התלמוד. הרב עדין שטיינזלץ/אתר רשמי, -

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, מבאר וחוקר תלמוד ידוע הלך הבוקר (שישי) לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים בגיל 83. הרב שטיינזלץ, שהתפרסם בביאורו על התלמוד, הוא חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, וקיבל את עיטור נשיא מדינת ישראל לשנת 2012. הלוויתו תצא בשעה 14:00 מבית הלוויות שמגר בירושלים ומשם לקבורה בהר הזיתים.

הרב אושפז לאחרונה בבית החולים, לאחר שבימים האחרונים חלה בדלקת ריאות ואושפז במצב קשה. בתחילת השבוע חלה הדרדרות במצבו, והוא הורדם והונשם. מבית החולים שערי צדק נמסר כי הרב שטיינזלץ היה ידיד של המרכז הרפואי שנים רבות, וכי הוא טופל במסירות. "פטירתו של הרב היא אבידה גדולה לעולם היהודי. אנו משתתפים בצער המשפחה ותלמידיו הרבים בארץ ובעולם", נמסר מבית החולים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרב: "אני דואב מעומק לבי על פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ - ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא. גדלתי בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן". הוא הוסיף כי "נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו - תנ''ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות, ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה".

הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ). תמיר פלצמן, אתר רשמי
ייסד את המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים. הרב עדין שטיינזלץ/אתר רשמי, תמיר פלצמן

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד אף הוא לרב, ואמר כי "הרב עדין היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה. הרב דלה ממעמקי אוצרות הרוח של עם ישראל פנינים, והנגיש בעברית בהירה וברורה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש"י בן ימינו".

גם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ספד לרב, ומסר בעקבות הידיעה על מותו כי "הרב שטיינזלץ היה רב גדול וגדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם. מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי, והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שישארו בידי העם היהודי דורות רבים". הוא הוסיף כי "קירוב הלבבות שלו, הוא סמל למה שאנו צריכים יותר מכל בתקופה הזו. מורשתו הפיסית והרוחנית היא נכס שעליו נשמור".

הרב שטיינזלץ נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית וקומוניסטית בירושלים. כנער צעיר חזר שטיינזלץ בתשובה והחל ללמוד בישיבה של חב"ד; לצד לימודיו התורניים, למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר שסיים את לימודיו, החל את דרכו כאיש חינוך ועבד כמנהל בית ספר בעיר, כשבמקביל עסק גם בכתיבה של ספרי יהדות רבים ומגוונים.

עוד בוואלה!

איש הרוח שיסביר לכם איך הנשמה שלכם פועלת

לכתבה המלאה
הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ). Marko Dashev, מערכת וואלה! NEWS
מגזין "טיים" כינה אותו "משכיל של פעם במילניום". הרב עדין שטיינזלץ/מערכת וואלה! NEWS, Marko Dashev

בשנת 1965, ייסד בשיתוף עם ממשלת ישראל את המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, לימים מרכז שטיינזלץ, שהפך למפעל חייו - הנגשת היהדות ומורשת ישראל, תרגום וביאור התלמוד הבבלי לכל העולם. הרב שטיינזלץ היה שילוב יוצא דופן של רב ומלומד בעל שם עולמי. היה בעל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות פלורידה, ברנדייס, ישיבה יוניברסיטי, בר אילן, ובן גוריון, ושימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל.

במקביל לפעילותו החינוכית הענפה, הכוללת הקמת בית ספר, ישיבה ומרכז תורני בירושלים, המאוגדים תחת ארגון הגג "שפע", עמל הרב שטיינזלץ ב-40 השנים האחרונות על פרויקט הדגל שלו - פירוש התלמוד. כמו כן, ב-1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.

הרב שטיינזלץ נחשב לאחד מגדולי הפרשנים של זמננו. כתביו, פרשנותו והגותו תורגמו ל-60 שפות. הוא כתב כ-60 ספרים בנושאים שונים, ביניהם ספרי מבוא והדרכה לתלמוד, תורת הנסתר והחסידות, פילוסופיה יהודית ועוד.

אחד הפרויקטים המשמעותיים של הרב היה "גמרא-שטיינזלץ" - תרגום מארמית וביאור של כל 2,711 דפי התלמוד הבבלי. בזכות היצירה התורנית המקיפה, שארכה 45 שנות עבודה - זכה הרב שטיינזלץ בפרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, וכן בעיטור הנשיא לשנת 2012.

הרב שטיינזלץ, שעתיד לקבל את עיטור הנשיא, פברואר 2012. עומר מירון
פועלו הקנה לו הכרה בישראל ובעולם. הרב עדין שטיינזלץ/עומר מירון

פועלו של הרב הקנה לו הכרה בישראל ובעולם. מגזין "טיים" כינה אותו "משכיל של פעם במילניום" ובקהילות יהודיות ברחבי העולם לומדים את משנתו מידי יום. באחרונה הביא הרב להישג משמעותי נוסף, כשספריית הקונגרס, הספרייה הלאומית האמריקנית, הכריזה על אישור קבלתו של ספר התלמוד של מרכז שטיינזלץ אל שורותיה, לאחר מלאכת תרגום מעברית לאנגלית שארכה כשמונה שנים.

לפני ארבע שנים, על סף הגיעו לגבורות, סיים הרב את פירושו לחמשת חומשי התורה - וכן לנביאים ירמיה, ישעיה ויחזקאל ולספר תהילים. בשנים האחרונות הוא גם השלים את כל הפירוש לתנ"ך בעברית ובאנגלית, ובעוד כחודשיים אמור לצאת לאור פירושו לששת סדרי המשנה, שעריכתו מסתיימת בימים אלה.

מרכז שטיינזלץ בירושלים משמש כיום ארגון העל של הפעילויות השונות של הרב וימשיך את לב העשייה. הארגון כולל הוצאת הספרים, הקמת מוסדות חינוכיים, חינוך על-פורמלי, וניהול אדמיניסטרטיבי של כלל המוסדות. מטרת המרכז היא לקדם את חזונו של הרב: "למד את עמי" - הנגשת התרבות היהודית לכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully