וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ספג צעקות מהעצמאים - ונזף ברשות המסים: "דורש העברות מיידיות"

ראש הממשלה ניהל שיחת זום סוערת עם בעלי העסקים הנפגעים מהמשבר וספג ביקורת על ההשתהות בהעברת המענקים. "חשבתי שנכנסים לאתר והכסף יוצא מיד", הודה. הוא קרא לראש הרשות ערן יעקב להעביר את המענקים לפני הליך בדיקת הבקשות: "נותנים צ'ק או העברה - תבדוק אותם אחר כך"

עריכה: איתי עמרם

ראש הממשלה בנימין נתניהו נזף היום (שלישי) בראש רשות המסים ערן יעקב בשל צעקות שספג מעצמאים על ההשתהות בהעברת המענקים, שהיו אמורים להינתן כחלק מתכנית הסיוע הכלכלית במשבר הקורונה. בעקבות ההנחיות החדשות והחשש מפגיעה נוספת בתעשייה, נתניהו קיים שיחת זום עם עצמאים, מסעדנים ונציגי איגודים נוספים, יחד עם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

במהלך השיחה הסוערת, לאחר שהעצמאים מתחו ביקורת על המענה שקיבלו, יצא נתניהו נגד ההליך לקבלת המענקים - שלטענתו היה אמור להיות פשוט יותר. "חשבתי שמישהו נכנס פנימה (לאתר), מקליק ומקבל את התנאים שלו והכסף יוצא מיד", טען. "מסתבר שזה לא ככה - אבל זה צריך להיות ככה. אני דורש ממך שזה יהיה ככה, אז תעשו את התיקונים".

העצמאים התלוננו בשיחה הסוערת כי לא קיבלו את המענקים המגיעים להם - וחלקם אף הרימו כלפיו את קולם. גורמים שנכחו בדיון אמרו כי יעקב לא השיב לדבריו של נתניהו. בהמשך, אמר ראש רשות המסים כי יש עומס של תיקים שנבדקים, וברשות פועלים "ככל שניתן" כדי לקדם את העברת הכספים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
"מסתבר שזה לא ככה, אבל זה צריך להיות ככה". נתניהו/פול צלמים, מארק ישראל סלם

נתניהו אמר על כך כי "נותנים צ'ק או העברה - תבדוק אותם אחר כך. אני מאמין שכל האנשים פה ישרים לחלוטין, אבל אם מישהו עושה פה משהו, אומרים - תטפל בי אחר כך. זאת אל אופציה. אתה מדבר על זמנים אחרים. אנחנו רוצים הזרמה מיידית".

רונן מיילי מאיגוד הברים והמועדונים הדגיש בשיחה את דרישותיהם של נציגי המעסיקים. "הדרישות היא שהתשלום של מרץ-אפריל יעבור מיידית - עברו רק 20% מהפיצויים. כמו שהנחה ראש הממשלה, הדרישה היא לא הזרים באופן מיידי. חודש מאי ויוני בכלל לא נמצאים בתכנית הפיצויים של משרד האוצר. חייבים לדאוג לעזרה כלכלית".

עוד בוואלה!

הפגנות בתל אביב בשל הטלת המגבלות החדשות על המשק: "גזר דין מוות"

לכתבה המלאה

"לא נשרוד, לא יישארו עסקים", המשיך מיילי בצעקות. "אנחנו מבקשים ממך שתגיד לנו שתוך 48 הכסף אצלנו, כמו שאמרת בתחילת הקמפיין. בבקשה תגיד את זה".

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", הבהיר לראש הממשלה כי יותר מ-60% מהמעסיקים עדיין לא קיבלו את המענקים המגיעים להם. בתגובה, הבטיח ראש הממשלה "לחסל את הזמן" לקבלת הכסף וכן לקצץ ברגולציה לטובת הליך יעיל ומהיר יותר.

נתניהו הוסיף כי "אנחנו יכולים לקבל אלף החלטות - אבל אם אף אחת לא מתבצעת בזמן מיידי, זה הדבר המטריד. זה הדבר שאני רוצה לסדר".

תיקו פרנקו, רואה חשבון המייצג מאות מסעדות, אמר בשיחת הזום כי יש להזרים את המענקים - ורק אחר כך לבדוק בעיות שעלולות לעלות. "מי שמסדר את המענקים זה רואי חשבון, אנשים רציניים. תסמוך עליהם שהם לא מרמים. הבטחת שישלחו את זה ואחרי זה יבדקו. עד היום הגיעו רק מענקים קטנים של 200 אלף שקלים, וצפונה מהם לא הגיעו בכלל".

עימות בין רה"מ בנימין נתניהו והעצמאים בשיחת וידאו, 7 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
שיחת הזום בין ראש הממשלה לעצמאים, היום/צילום מסך, ללא

פרנקו המשיך והקשה: "מדוע לא מגיעים המענקים הגדולים של עד 400 אלף (שקלים)? במשרד שלי, עם 500 מסעדות, רק המענקים הקטנים הגיעו, ואני מחפש אותם באובדן כבודה בשדה התעופה".

"כמו באמריקה"

חילופי הדברים בשיחת הזום הגיעו לאחר שבמאי האחרון, כינס נתניהו מסיבת עיתונאים עם ראש רשות המיסים יעקב בה הם הציגו בפני הציבור מודל אינטרנטי חדש דרכו יוכלו זכאים לקבל את הכספים בקלות ובמהירות. "רק נכנסים לאתר, מקליקים את הפרטים והכסף בחשבון" אמר אז נתניהו.

עוד אמר אז כי הוא מודע לכך שאזרחים רבים היו אמורים לקבל את המענקים שמגיעים להם בעקבות המשבר אך "בירוקרטיה" מנעה זאת, ועם המודל החדש "שייובא מאמריקה" לדבריו, הזכאים יוכלו להיכנס לאזור האישי שלהם, למלא את הפרטים, לקבל את הכסף לחשבון תוך יומיים ובהמשך רשות המיסים "תתחשבן" איתם.

אלא, שבפועל הגיעו מאות תלונות למשרדי ראש הממשלה והאוצר, וכן לרשות המיסים, על כך שהמענקים הגדולים לא באמת עברו, וכי עד שיגיעו, העסקים יפשטו רגל. בעקבות ההנחיות החדשות, כינס נתניהו את שיחת הזום בה חטף ביקורת קשה מהמסעדנים בשל הבטחתו שלא קוימה.

תדרוך של שר האוצר, ישראל כ"ץ במסגרת הצגת השינויים המבניים ועיקרי המדיניות הכלכלית, משרד האוצר, ירושלים 1 ביולי 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
טען כי התכנית הכלכלית תכלול דמי מחייה לעצמאים שנפגעו. ישראל כץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

בתוך כך, שר האוצר ישראל כץ הודיע בעמוד הפייסבוק שלו כי התכנית הכלכלית שהוא צפוי להשיג תכלול דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי-מועסקים וכן מלגת מחייה חודשית קבועה לעצמאים שנפגעו למשך תקופה זו.

כץ כתב כי התכנית תכלול "סיוע מקיף לשכירים, עצמאים ובעלי עסקים", והוא יציג אותה עוד היום בפני ראש הממשלה. לדבריו, "התכנית מבוססת על עקרון הערבות ההדדית והיא תיתן מענה של תשלום דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי-מועסקים, וכמו כן מלגת מחייה חודשית קבועה לתקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית. בנוסף, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה".

עוד הוא הוסיף כי "בתכנית ישולבו עוד מרכיבים רבים שמטרתם לסייע לעבור את משבר הקורונה ולהחזיר את המשק הישראלי לתנופה וצמיחה. בדרך ביצוע התוכנית יוטמעו הלקחים מהתוכניות הקודמות עליהן הוחלט עוד טרם תקופתי, כדי לוודא יישום מהיר של ההחלטות".

מסתמן: יותרו 20 סועדים בכל מפלס - ולא במסעדה כולה

השיחה נערכה בעוד שוועדת הקורונה דנה בצו של הממשלה הנוגע למגבלות החדשות על התקהלויות בניסיון לבלום את התפשטות המגיפה. ההנחיות החדשות כוללות בין היתר מגבלה של עד 50 לקוחות במסעדות - 20 בפנים המסעדה ו-30 בחוץ.

עם זאת, כעת מסתמן שינוי בנוסח הצו כך שהוא יתיר 20 סועדים בחלל סגור. כלומר, אם במסעדה יש יותר מחלל סגור אחד, או כמה מפלסים, יתאפשר להעלות את מספר הסועדים ל-20 בכל אחד מהם. עם זאת, הסוגיה עדיין נמצאת בדיונים ועוד עשויה להשתנות.

במהלך הדיון שהתקיים היום, יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון הדגישה כי במסעדות או בחוף הים האינטרקציה החברתית שונה מאשר באולמות אירועים, ולכן צריך להסביר מדוע הוחלט על החלוקה של 20-30 במסעדות. "ההגדרות של ההנחיות אינן ברורות. לא לנו שכל היום עוסקים בכך, ובוודאי לא לציבור החי את חייו", אמרה. "חייבת להיות הסברה נכונה כדי לרתום את הציבור".

שאשא ביטון דרשה ממשרד הבריאות את מספר הנדבקים במכוני כושר, בריכות, אולמות אירועים ומסעדות - כדי לבדוק את ההכרח בסגירת אותם מקומות. נציג איגוד המסעדות הדגיש כי "מסעדה היא מקום בילוי סולידי, וההגבלה הנדרשת כיום היא סגירה בפועל של המסעדות והחרבת הענף. למרות פניותינו לא הצלחנו לקבל את נתוני ההדבקות במסעדות".

(עדכון ראשון: 19:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully