וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במשק לנתניהו וגנץ: "סיפוח חד צדדי מסוכן לביטחון הכלכלי"

2.7.2020 / 16:15

במכתב ששיגרו לשניים ולשרי הממשלה, כתבו הבכירים כי בצל משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות, "מהלך של סיפוח חד צדדי הוא הפניית גב למשק כולו". הם ציינו כי "בזמן שמאות אלפי משפחות מתקשות לגמור את החודש - אסור להגביר את אי הוודאות"

בווידאו: גנץ אומר שכל מה שלא קשור בקורונה ייחכה/צילום: ערוץ הכנסת

בעוד ראש הממשלה ממשיך בדיונים על החלת הריבונות, 136 מבכירי המשק בישראל שלחו היום (חמישי) מכתב לנתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ ושרי הממשלה, בו קראו לעצור את המהלכים. אנשי העסקים הזהירו כי "סיפוח חד צדדי מסוכן לבטחונם הכלכלי של אזרחי מדינת ישראל".

על המכתב חתומים דמויות בכירות במשק הישראלי כמו איל ולדמן, מנכ"ל מלנוקס, אברהם ביגר, יו"ר דירקטוריון מכתשים אגן ושופרסל, אורני פטרושקה, יזם ואיש הייטק, מייסד חברת כרומטיס, אפי רוזנהויז יו"ר עדיקה וקבוצת גולף לשעבר, גדעון תדמור, בעל השליטה ויו"ר נאוויטס פטרוליום ובעבר יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל דלק אנרגיה, וכן דב מורן ושולה רקנאטי,

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"סיפוח חד צדדי - סיכון כלכלי". נתניהו/ראובן קסטרו

"אם יש דבר אחד ברור כרגע - הרי זו אי הוודאות החברתית והכלכלית המאיימת על אזרחי ישראל", כתבו הבכירים. "מהלך של סיפוח חד צדדי הוא הפניית גב למשק כולו: לקהילה העסקית, למעסיקים, ליזמים, לעובדים ולמשפחות".

"מהלך כזה יסמל ניתוק אדיר בין ממשלת ישראל לצרכי אזרחיה", ציינו. החתומים על המכתב מדגישים את עוצמת המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות מגיפת הקורונה, את מצבם של מאות אלפי הנזקקים לדמי אבטלה ואת ההכרח בגיבוש סדרי עדיפויות ממשלתיים הרלוונטיים לתקופה. "אמנם, את ההשלכות הכלכליות המלאות של מהלך סיפוח חד צדדי לא ניתן לאמוד עדיין אך כבר כעת ברור שזוהי אינה רק סוגיה מדינית - זוהי סוגיה של אחריות ושל סדרי עדיפויות ממשלתיים".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת הממשלה ב-24 במאי 2020. רויטרס
"אחריות לסדרי עדיפות". גנץ/רויטרס

בנוסף, מדגישים החותמים כי "אם הגל השני של מגיפת קורונה ילך ויגבר הרי שהתחזיות הקשות שלפנינו אף יחמירו ויפגעו בכל אחד ואחת מאזרחי ישראל. בתקופה כל כך קשה ומורכבת למשק - ובזמן שמאות אלפי משפחות מתקשות לגמור את החודש - אסור להגביר את אי הוודאות ולקחת הימור נוסף".

המכתב מגיע כיממה לאחר המועד בו נקב נתניהו לתחילת קידום החלת הריבונות, במסגרתה ישראל תבצע סיפוח של בקעת הירדן וחלקים נוספים ביהודה ושומרון. עם זאת, אתמול הודיע נתניהו כי השיחות עם הצוות האמריקני והצמרת הביטחונית עדיין נמשכות. ההודעה מאותתת שלא התקבלה עדיין שום החלטה בנוגע לגבולות והיקפי הסיפוח העתידיים. זאת, בצד לחץ כבד שהופעל באירופה על ישראל לבל תקיים מהלך חד צדדי תוך איום בסנקציות.

כך, שר החוץ של צרפת ז'אן-איבס לה דריאן הזהיר אתמול כי החלת ריבונות תהיה הפרה של החוק הבינלאומי שתוביל להשלכות. "סיפוח טריטוריות פלסטיניות, ללא קשר לגודל שלהן, יטיל ספק חמור בפרמטרים לפתרון הסכסוך", אמר שר החוץ בשימוע בפרלמנט. גם שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, שביקר בישראל בתחילת יוני הזהיר כי ישראל צפויה לסנקציות מצד מדינות באירופה, אם אכן תוציא לפועל את התכנית. גם בעולם הערבי נמתחה ביקורת, ואילו עבדאללה מלך ירדן התריע כי המהלך יאיים על היציבות במזרח התיכון ויפגע קשות ביחסים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully