וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושת רבעי מהחולים בקורונה בטיפול נמרץ סובלים מהזיות

חוקרים גילו שרוב מכריע של החולים הקשים ב-Covid-19 סובלים גם מהזיות שיכולות להימשך עד שבוע. לדבריהם, קיים קשר בין הזיות ובין סיכון תמותה מוגבר בקרב חולי קורונה במחלקות לטיפול נמרץ

בסרטון: גם פריז מתחילה לצאת מהסגר לאט לאט, בתי הקפה והמסעדות נפתחים תחת הגבלות

אנחנו כבר מכירים את קשיי הנשימה, השיעול, החום וגם את אובדן חוש הריח והטעם, ואנחנו גם יודעים שזה יכול להתדרדר במהירות ולהגיע למצבים מאוד קשים, אבל הנה עוד תופעה קשה ומלחיצה של קורונה - הזיות. מחקר אמריקאי מגלה שרוב החולים הקשים בקורונה שהגיעו לטיפול נמרץ סבלו גם מהזיות שנמשכו כשבוע. ויותר מכך, החוקרים גילו גם שלחולים שסבלו מהזיות היה סיכון גבוה יותר ב-10 אחוזים למות מסיבוכי הנגיף.

המחקר נערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה והחוקרים שערכו אותו אמרו כי הממצאים שלהם מצביעים על כך שרופאים מטפלים צריכים לשים לב במיוחד לחולי Covid-19 שחווים הזיות, משום שיש להם פוטנציאל להתדרדר למצבים חמורים יותר מאשר חולים אחרים.

לצורך מחקרם בדקו החוקרים מקרים של חולים שאושפזו בשני מרכזי טראומה, ובכללם חולים שהגיעו למחלקות הטיפול הנמרץ ונמצאו כחולים מאומתים בקורונה, בין התאריכים 1 במרץ ו-27 באפריל. ניתוח המקרים העלה ש-76.4 אחוזים מהחולים (סה"כ כלל המחקר 144 מקרים שונים) חוו הזיות או תרדמת במהלך אישפוזם, ושההזיות התרחשו במהלך השבועיים הראשונים של החולים בטיפול נמרץ ב-73.6 אחוזים מהמקרים.

איש רפואה בחליפה ממוגן במהלך טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סן רפאלה במילאנו, איטליה. 27 במרץ 2020. רויטרס
ההזיות מתרחשות לרוב בשבועיים הראשונים לאישפוז. מחלקת טיפול נמרץ בחולי קורונה בבית חולים באיטליה/רויטרס

עוד מצאו החוקרים שהנשמה מלאכותית פולשנית (צינרור לצורך חיבור למכונת הנשמה) העלתה משמעותית את הסיכויים שהחולה יסבול מהזיות. בסולם המודד את חומרת ההזיות ואשר דירוגיו נעים בין 4-7, הציון החציוני של מקרי ההזיות במחקר היה 6, שמצביע על הזיות חמורות למדי.

ל-86.8 אחוזים מהחולים היו הזיות היפואקטיביות, שמתאפיינות בהפחתת תנועה פיזית והאטת הדיבור, שנמשכו כארבעה ימים. השאר, כ-13 אחוזים, חוו הזיות היפראקטיביות, שמאופיינות בתנועתיות יתר וחוסר מנוחה, ואשר נמשכו זמן קצר יותר - פחות מיממה.

מחלקת קורונה בבית חולים בגרמניה, ה-29 באפריל 2020. AP
שיעור התמותה בקרב חולים שחוו הזיות היה גבוה בעשרה אחוזים מזה של חולים ללא הזיות. מחלקת קורונה בבית חולים בגרמניה/AP

בנוסף, מצאו החוקרים כי יותר מרבע מהחולים שחוו הזיות מתו, בהשוואה ל-16 אחוזי תמותה בקרב חולי קורונה בטיפול נמרץ שלא סבלו מהזיות. "יש להפנות בדחיפות את תשומת הלב הקלינית לחולים ב-Covid-19 שסובלים מהזיות, על מנת להפחית את משכן ואת חומרתן", כתבו החוקרים בסיכום מאמרם, שהתפרסם בפלטפורמה המדעית המקוונת medRxiv.org.

זהו אינו המחקר הראשון שמזהה הזיות כאחד מהתסמינים שמאפיינים חולי קורונה קשים. מחקר אחר שנערך במוקד ההתפרצות הראשוני של מגיפת הקורונה - ווהאן שבסין, מצא של-36 אחוזים מהחולים היו תסמינים נוירולוגיים, בהם גם כאבי ראש ושבץ. מחקר אחר, מצרפת, העלה ש-84 אחוזים מחולי הקורונה המשיכו לסבול מתסמינים נוירולוגיים, בהם גם הזיות, גם לאחר ששוחררו מבית החולים לביתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully