וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במסגרת ההסכם עם כחול לבן: הליכוד דרשו להמשיך להוביל את טקס הדלקת המשואות

7.4.2020 / 12:26

לדברי גורמים המעורים במו"מ להקמת ממשלת החירום, אף שמשרד התרבות צפוי לעבור לכחול לבן, בליכוד דרשו שמרכז ההסברה יישאר בידיהם, ורגב תמשיך להחזיק בו. דוח מבקר המדינה על חגיגות ה-70 חשף ליקויים בהתנהלות הגוף: "לא עלתה בקנה אחד עם החובה לנהוג בשוויון והגינות"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

במסגרת ההסכם בין הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלת חירום, מרכז ההסברה, הגוף האחראי על טקס יום העצמאות ועל כלל האירועים, האזכרות והלוויות הממלכתיים, יעבור ממשרד התרבות והספורט לאחריות משרד ראש הממשלה, כך נודע לוואלה! NEWS. מרכז ההסברה, שאמון בין היתר על בחירת מדליקי המשואות ועל ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, כבר ישב בעבר במשרד ראש הממשלה, אך מאז 2013 נמצא תחת אחריות משרד התרבות, שלפי ההסכם הקואליציוני המסתמן אמור לעבור לידי כחול לבן. רק שלפי דרישת הליכוד, מרכז ההסברה יחזור כעת למשרד ראש הממשלה, שיהיה בשליטת הליכוד בשנה וחצי הקרובות, כל עוד נתניהו מכהן כראש הממשלה - כך לדברי גורמים המעורבים במשא ומתן.

בשנה שעברה דווח כי שרת התרבות והספורט היוצאת, מירי רגב, שמיועדת כעת להתמנות לתפקיד השרה לביטחון פנים, ביקשה מראש הממשלה שהאחריות על המרכז ועל ועדת הטקסים והסמלים יישארו בידיה גם אחרי שתעבור לתפקיד אחר. גורמים פוליטיים מעריכים כי נתניהו עשוי לאפשר לרגב להמשיך לעמוד בראשות הוועדה, שתשב כעת במשרד ראש הממשלה. אם כן, רגב תמשיך להוביל את מרכז ההסברה שאחראי על למעלה מ-30 אירועים ממלכתיים קבועים הקשורים לחגים, ימי הזיכרון, וטקסי האזכרה לנשיאים וראשי ממשלות שהלכו לעולמם, ובעיקר על טקס הדלקת המשואות המרכזי ביום העצמאות, שבשנים האחרונות ייצר לא מעט מחלוקות פוליטיות. במיוחד, זכור העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, בגיבוי רגב, מול יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין בטקס יום העצמאות המרכזי בהר הרצל לפני כשנתיים. רגב דרשה שנתניהו יהיה הנואם המרכזי בטקס, שמנוהל באופן מסורתי על ידי יו"ר הכנסת, ובסוף מאבק קשה מול אדלשטיין השיגה את מבוקשה.

מסע"ת – טקס הדלקת המשואות, אולם "ירושלים", הר הרצל (בהשתתופת שרת התרבות והספורט, מירי רגב)  9באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ביקשה שהתחום יישאר באחריותה. רגב בהכנות ליום העצמאות ה-70/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בשנה שעברה פורסם דוח מיוחד של מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא, שמצא ליקויים בהתנהלות משרד התרבות ומרכז ההסברה באותו טקס ב-2018, בו צוין יום העצמאות כ-70. בין היתר, התגלו פגמים בהליך בחירת מדליקי המשואות ובחלוקת ההזמנות לטקס, ונמצא שמאות הזמנות חולקו לעובדי משרד ראש הממשלה, עובדי משרד התרבות, אנשי השלטון המקומי ופעילי ליכוד בניגוד לנהלים. המבקר כתב כי הוא רואה בחומרה את התנהלות משרד התרבות ומרכז ההסברה וכי ההתנהלות לא "עלתה בקנה אחד עם החובה לנהוג בשוויון ובהגינות כנדרש לפי כללי המנהל". בעקבות הדברים, רגב הקימה ועדה ציבורית לקביעת קריטריונים לחלוקת הזמנות לטקסים ממלכתיים בראשות השופטת (בדימוס) נחמה מוניץ. בחודש שעבר הוועדה פרסמה את מסקנותיה, שכללו בין היתר הגדרה חדשה של שיטת החלוקה של הכרטיסים לטקס ומנגנוני שקיפות ובקרה.

עוד בוואלה!

בחבירה לגנץ ולנתניהו, פרץ מפר את הבטחתו וקובר סופית את מפלגת העבודה

לכתבה המלאה

רגב כבר החלה להפיק את טקס הדלקת המשוואות המרכזי של השנה, שייערך בסוף אפריל, ויתקיים לראשונה בלי קהל לאור מגבלות ההתכנסות של הקורונה, אך ישודר בשידור חי הטלוויזיות וברשתות החברתיות. עדיין לא ברור מי יהיה הנואם המרכזי שינהל את הטקס, שלפי הפרוטוקול מנוהל על ידי יו"ר הכנסת. יו"ר כחול לבן בני גנץ מכהן בתפקיד יו"ר הכנסת כעת, אך במסגרת המו"מ הקואליציוני בינו ובין נתניהו התפקיד אמור לעבור לידי הליכוד. אם המו"מ יושלם עד ליום העצמאות, יו"ר הכנסת מטעם הליכוד הוא שינהל את הטקס. בכחול לבן פסלו את מועמדותו של אדלשטיין לתפקיד, ולפי ההערכה השר יריב לוין הוא המועמד של נתניהו להחליפו.

המשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן הופסק אתמול בערב לאחר שהושגו סיכומים בכמעט כל הנושאים לאור דרישות מחודשות של הליכוד בנוגע להשפעה בוועדה לבחירת שופטים. בשלב זה טרם חודש המו"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully