משטרת ישראל יחד עם צוות אכיפה ופיקוח של משרד הבריאות בפעילות משותפת בתל אביב. 19 במרץ 2020. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
משטרת ישראל יחד עם צוות אכיפה ופיקוח של משרד הבריאות בפעילות משותפת בתל אביב. 19 במרץ 2020/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

מנגיף מסתורי עד לסגר לאומי: חודשיים של קורונה בישראל, שלב אחרי שלב

20.3.2020 / 15:13

משרד הבריאות החל להתייחס למגיפה שהתפתחה בסין בצעדים קטנים ומדודים, עוד לפני שהמנכ"ל הפך לפנים מוכרות בכל בית. 60 הימים לאחר מכן המשיכו באזהרות מסע והוראות בידוד עד למאות חולים והתבצרות מיליונים בבתים. אלו התחנות שעברנו בדרך

20.01 - התייחסות ישראלית ראשונה לנגיף המסתורי

עבור הישראלים, היום שבו התייחס לראשונה משרד הבריאות לנגיף המסתורי מסין היה עוד יום שני רגיל. ניתן רק להניח שגם בכירי משרד הבריאות שהיום כבר כולם יודעים את שמם - המנכ"ל משה בר סימן טוב, המשנה שלו, פרופ' איתמר גרוטו וראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סצדקי - עוד רוו נחת מסגירת סל התרופות שלושה ימים קודם לכן.

למעשה, אשת המקצוע הראשונה שהתייחסה לנושא היא ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה בשירותי בריאות הציבור. בהודעה לקונית וקצרה שפורסמה ב-20 בינואר, אמרה כי "במשרד עומדים בקשר עם ארגון הבריאות העולמי, המרכז האמריקני לבקרת מחלות והמרכז האירופי לבקרת מחלות בשביל לקבל הערכת מצב מדויקת, וההנחיות שלנו תהיינה בהתאם". כמחצית מההודעה הוקדש לפרטי הקשרים המקצועיים שמקיים משרד הבריאות.

היא הוסיפה כי "בינתיים אנחנו ממליצים לכל הנוסעים ליווהאן (כך קרא משרד הבריאות לעיר ווהאן ממנה התפשט הווירוס - ב"א) להימנע ממגע עם בעלי חיים מתים או חיים, ולהימנע מלשהות בשווקים של בעלי חיים. בנוסף אנחנו ממליצים להם להימנע ממגע הדוק עם אנשים שחולים במחלה נשימתית וכמובן לשמור על היגיינה".

התייחסות ראשונה בישראל לקורונה

עריכה: ליר שפיגלר

23.01 - הנחיות ראשונות לצוותים הרפואיים להתמודדות עם הנגיף

שלושה ימים לאחר שהתייחס לראשונה לקורונה, משרד הבריאות פרסם "הנחיות להתמודדות עם תחלואה מנגיף קורונה חדש בעיר ווהאן" למנהלי בתי החולים, מנהלי אגפי הרפואה בקופות החולים ולמנכ"ל מד"א. בשלב זה אובחנו 614 חולי קורונה בלבד בכל העולם, כ-603 מתוכם בסין, ו-17 בני אדם מתו. הנגיף עוד היה במרחק אלפי קילומטרים בישראל - והתגלה אז רק בסין, הונג קונג, טייוואן, מקאו, תאילנד, יפן, קוריאה הדרומית וארצות הברית. בכלל המדינות האלו, מלבד סין, התגלו בין מקרה אחד לארבעה בלבד.

ההנחיה לצוותים הרפואיים פורסמה לקראת חגיגות השנה הסינית החדשה, שהחלו יום לאחר מכן. "קיים חשש מוגבר להפצת המחלה בתוך סין ומחוצה לה. נכון ל-20 בינואר, ארגון הבריאות האירופי מעריך את הסיכון להבאת מקרים לאירופה כבינוני. לא ניתן לשלול אפשרות של הגעת מקרה או מקרים לישראל. הנחיות אלו מופצות לצורך העלאת המודעות למחלה והמוכנות אליה בישראל".

במסמך, שאורכו שבעה עמודים בלבד והתבסס על תכניות מוכנות בהן השתמשה ישראל להתמודדות עם נגיף הסארס מ-2003, הונחו המרפאות בקהילה להפנות את החשודים במחלה לחדרי המיון. הצוות המטפל הונחה להתמגן במהלך האבחון - ולהבחין אם מתפתחת בקרבם תחלואה ב-14 הימים העוקבים (ללא צורך להיכנס לבידוד).

חנויות ברחוב מרכזי בווהאן סגורות בעקבות נגיף הקורונה שפקד את האזור 19 בינואר 2020. רויטרס
עיר רפאים. ווהאן כמה ימים לאחר התפרצות הנגיף, 19 בינואר/רויטרס

בשלב זה לא הוצאה אזהרת מסע לסין, אך נכתב כי "יש לשים לב כי ישנן מגבלות תנועה המוחלות על ידי השלטון הסיני בערים שונות, ויש להתעדכן עליהן בזמן אמת. ההמלצות לכל הנוסעים לווהאן הן הימנעות ממגע עם בעלי חיים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים, הימנעות מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה, הקפדה על רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, וכן לאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו. יש להימנע משהיה בלתי הכרחית במוסדות בריאות בווהאן".

24.01 - משרד הבריאות ממליץ רשמית להימנע מנסיעות לווהאן

בהודעה לקונית שפרסם דובר משרד הבריאות אייל בסון, נכתב כי "עקב התפרצות נגיף הקורונה משרד הבריאות ממליץ להימנע מנסיעות לא הכרחיות לעיר ווהאן בסין. המשרד מצוי בקשר עם כל הגופים הבינלאומיים וגורמי המקצוע בארץ ובעולם בנושא ויעדכן את הציבור באופן שוטף בהתפתחויות".

25.01 - אזהרה מנסיעת למחוז חוביי

באופן חריג, משרד הבריאות פרסם עוד לפני צאת השבת הודעה לאור התפשטות המחלה, ובה ביקש "להימנע מנסיעות למחוז חוביי שבסין, כפי שממליצות מדינות נוספות. המשרד מצוי בקשר עם הגופים הבינלאומיים וגורמי המקצוע בארץ ובעולם בנושא ומקיים התייעצויות שוטפות. הציבור יעודכן באופן שוטף בהתפתחויות".

ווהאן לאחר הודעת הממשל לאסור על רכבים לא חיוניים לנוע באזור בעקבות נגיף הקורנה 26 בינואר 2020. רויטרס
ווהאן לאחר הודעת הממשל לאסור על רכבים לא חיוניים לנוע באזור, 26 בינואר/רויטרס

בשלב זה נבדקו בישראל כבר כמה מקרים חשודים של קורונה, והשיח הציבורי בנושא הלך וגבר. "אנו מעריכים כי בעת הקרובה צפויים מקרים רבים של חשד בקרב השבים מסין, אשר צפויים להסתבר כמחלות אחרות. ככל שיהיה מקרה מאומת של הנגיף, תצא הודעה מסודרת מהמשרד", נכתב.

26.01 - משרד הבריאות קורא להימנע מנסיעות לסין

במסגרת הערכת מצב שהתקיימה במשרד הבריאות, הוחלט להמליץ לציבור להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין. "במשרד ממליצים לא להגיע כלל למחוז חוביי בסין, וכי יש לשים לב ולעקוב אחר מגבלות התנועה המוחלות על ידי השלטון הסיני בערים השונות בזמן אמת", נכתב. "במשרד מציינים כי מערכת הבריאות ערוכה ומוכנה, ונמצאת בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ורשויות הבריאות בעולם. במשרד מבקשים להדגיש שכל מי שהגיע מסין ואין לו סימני מחלה - לא צריך להיבדק".

באותה הודעה פרסם המשרד הנחיות "למקרה של הופעת מחלה נשימתית (חום ושיעול) בעת הנסיעה או בתוך 14 ימים מהשהייה האחרונה בסין". לפי ההנחיות, שמאז הפכו למסוכנות ולא רלוונטיות, "יש לפנות בהקדם לרופא מטפל בקופת החולים או לחדר מיון. יש להודיע מראש טלפונית וליידע את צוות המיון, שהמטופל סובל ממחלה נשימתית ושהה בסין בטרם ההגעה לבית החולים או לרופא המטפל בקופת החולים".

28.01 - התייחסות ציבורית ראשונה של מנכ"ל משרד הבריאות

עם או בלי קשר להופעת מקרה ראשון של קורונה בצרפת, הוחלט במשרד הבריאות לערוך תדרוך טלפוני לעיתונאים עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. המנכ"ל הסביר אז כי נקודת ההנחה של המשרד היא שיהיה לפחות מקרה אחד של חולה בנגיף הקורונה בישראל.

מנכ"ל משרד הביראות, משה בר סימן טוב במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 8 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

"אני יוצא מנקודת הנחה שיהיה אירוע בישראל", אמר בר סימן טוב. "כשזה יקרה אנחנו נבודד את אותו מטופל בבית או בבית החולים לפי מצבו הבריאותי ונתמודד עם זה. גם אם יהיו יותר מקרים, נתמודד". בר סימן טוב הבהיר כי "שום דבר לא אומר שזה רחוק מאתנו ושאפשר להמשיך הלאה. אנחנו לא בלחץ, אבל אנחנו דרוכים מאוד".

30.01 - איסור כניסה מסין והחלת חובת בידוד לשבים

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע במסיבת עיתונאים דרמטית על הצעד החמור ביותר שהחילה ישראל עד אז - והתווה את התנהלותה בהמשך המשבר: איסור כניסה מסין והחלת חובת בידוד של 14 יום לשבים מהמדינה. "קודם כל אנחנו כרגע לא מאשרים להיכנס לארץ מסין עד להודעה חדשה", אמר. "מי שבא מסין, גם מי שלא מגיע ישירות, גם אותם אנחנו נבדוק - זאת אומרת שהחלטנו שכל מי שבא ועלול להדביק צריך להישאר בבית שבועיים ימים", הוסיף. "לא ניתן לאף אחד מסין לנחות בארץ. אנחנו ממשיכים את המדיניות של אירופה. פה ושם אפשר להחמיר קצת, זה לא נורא".

באותו היום, הוחל לראשונה צו לאשפוז בכפייה על אישה שנחשד כי נדבקה בקורונה, נבדקה במרכז הרפואי שיבא ולא רצתה להיכנס לבידוד.

02.02 - התייחסות ראשונה של ראש הממשלה למשבר

בדיון ראשון שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרים ומנכ"לי משרדים בנושא הקורונה, הטיל את האחריות לטיפול בנושא על המועצה לביטחון לאומי, והנחה את המכון הביולוגי לפעול במהירות האפשרית כדי לייצר חיסון לנגיף ולהקים מפעל חיסונים בישראל. "כיוון שאנחנו מעריכים שהנגיף יגיע, נעסוק גם במהלכים שנועדו לבודד את הנדבקים ולטפל בהם", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס  דיון רב-משתתפים לדיון היערכות לאומית והתמודדות עם נגיף הקורונה - בלשכת רה''מ בירושלים - 2 בפברואר 2020. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בדיון היערכות לאומית והתמודדות עם נגיף הקורונה, 2 בפברואר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נתניהו הסביר כי "הטיפול הזה כולל בידוד לשבועיים בבתים, נסביר לאזרחי ישראל בדיוק מה נדרש מהם. סגרנו את המעברים האוויריים, היבשתיים והימיים להגעה מסין, זה זמני". הוא הוסיף כי "אנחנו מעדכנים גם את הרשות הפלסטינית בכל הצעדים המניעתיים ובריאות הציבור שהם צריכים לקחת בחשבון גם כן".

04.02 - חשיפת מרכז הטיפול הראשון לחולים בשיבא

בתום סיור מתוכנן מראש שערכו שר הבריאות ומנכ"ל המשרד במעבדה המרכזית לנגיפים ששוכנת במרכז הרפואי שיבא (שהייתה דאז היחידה לבחינת הנגיף), חשף בית החולים את מרכז הטיפול הראשון לחולים, שיועד להיות באוהלים מרוחקים מבית החולים.

מנהל המרכז לרפואת אסונות וסיוע הומניטרי, פרופ' אלחנן בראון, אמר כי כעת בית החולים ערוך לקבל 12 איש, אולם יש לו את היכולת לפרוס מרכז נייד לטיפול במחלת הקורונה. "מה שפרוס כרגע הוא רק 20% מהיכולת שלנו", אמר בראון.

המתחם המבודד לאשפוז חולים שהוקם בבית החולים שיבא 4 בפברואר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מתחם האוהלים המבודד לאשפוז חולים שהוקם בבית החולים שיבא, 4 בפברואר/אתר רשמי, אתר רשמי

"המתקן הזה בנוי על תורת ההפעלה של ארגון הבריאות העולמי למקרה של אבולה. העיקרון המנחה הוא שאנחנו מחקים את המתקן לאשפוז של אנשים שנדבקו, לבין אנשים שמאובחנים חד-משמעית, הוסיף. הפעילות במתחם האוהלים מעולם לא יצאה לפועל.

05.02 - ספינת הדיימונד פרינסס נכנסת לבידוד - ובה 15 ישראלים

החשש האמיתי להידבקות של ישראלים בקורונה הגיע ממקור לא צפוי: ספינת תענוגות שעגנה לחופי יפן. כ-15 ישראלים בודדו בחדריהם, לאחר שעשרה מהנוסעים נדבקו בנגיף הקורונה שגבה עד אז את חייהם של כמעט 500 איש. כל שאר 3,700 נוסעי ספינת התענוגות הושמו בבידוד למשך שבועיים.

09.02 - משרד הבריאות מזהיר מנסיעה למדינות נוספות במזרח

עם התפשטות הקורונה שגבתה עד אז יותר מ-800 קורבנות, קיים השר ליצמן הערכת מצב שבסופה הומלץ לישראלים לשקול את נסיעותיהם לתאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית וטייוואן. גורמים במשרד החוץ מתחו ביקורת על ההנחיות ואמרו כי "מדובר בהחלטה גורפת שעלולה לגרום לנזקים מדיניים".

חולים בנגיף הקורונה מטופלים בבית החולים בווהאן סין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
חולים בנגיף הקורונה מטופלים בבית החולים לקורונה בווהאן, 9 בפברואר/רויטרס

בתוך כך, משרד הבריאות הרחיב את הגדרת המקרה של חשד לנגיף הקורונה, לצורך ביצוע בדיקת מעבדה לחוזרים מיעדים אלה. על פי ההגדרה החדשה, אדם שבא במגע עם חולה מאומת, או שהה באחד מהיעדים שצוינו ובתוך 14 ימים מחזרתו הופיעו אצלו תסמיני חום, שיעול או קושי בנשימה - ייגש למרפאה או לבית חולים. זאת, בתיאום והודעה מראש, תוך כיסוי האף והפה במסכה או בבד, הימנעות ממגע עם הסובבים והימנעות מנסיעה בתחבורה ציבורית.

16.02 - שני ישראלים ראשונים נדבקו בקורונה על ספינת התענוגות

הישראלים הראשונים שנדבקו בנגיף התגלו על סיפון הדיימונד פרינסס, שבשלב זה הכילה 355 חולים. בהמשך התגלו חולים ישראלים נוספים על הסיפון. לאורך שהותם של הישראלים על הספינה, הפעילה ישראל את קשריה על מנת להטיס את התיירים חזרה ארצה.

נוסעים הספינה "נסיכת היהלום" ביוקוהמה, פברואר 2020. רויטרס
נוסעים בבידוד על ספינת "דיימונד פרינסס" ביוקוהמה שביפן, פברואר/רויטרס

באותו יום החליטה ישראל על הרחבת חובת הבידוד גם לשבים מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו. "הנחיה זאת ניתנת בשל התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה במדינות נוספות מעבר לסין וכדי למנוע ככל שניתן התפשטותה בישראל", נמסר ממשרד הבריאות.

21.02 - הישראלים מספינת הקורונה שבו למתחם הבידוד בשיבא

11 הישראלים שנותרו בבידוד על ספינת הדיימונד פרינסס ביפן נחתו באישון לילה בישראל. הם הועברו ברכב מיוחד של מד"א למתחם הבידוד שהוכן עבורם במרכז הרפואי שיבא - שם שהו במשך שבועיים. עם ירידתם מהמטוס, הודו הישראלים "לכל מי שעזר לנו להגיע במהרה ובמטוס מיוחד כזה", ואחד מהם בירך "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה".

המטוס עם הנוסעים הישראלים מהדיימונד פרינסס המריא מיפן לכיוון ישראל, 20 בפברואר 2020. שגרירות ישראל ביפן, אתר רשמי
נוסעי הספינה בדרכם מיפן לישראל, 20 בפברואר/אתר רשמי, שגרירות ישראל ביפן

כשפגשו בצוותי הרפואה בנתב"ג הנוסעים קראו: "אנחנו לא חולים, אנחנו בריאים. יש לנו תעודות". כעבור כמה שעות התגלה כי אחת הנוסעות חולה, וכמה ימים לאחר מכן אובחן חולה נוסף מקרב השבים - החולים הראשונים בשטח ישראל.

22.02 - תיירים חולים מדרום קוריאה סיירו בישראל; נפתח מוקד מד"א

בצהרי שבת נודע כי תשעה תיירים מקוריאה הדרומית ששהו בישראל במשך כשבוע התגלו כחולים עם שובם לארצם. בעקבות כך ביצע המשרד חקירה אפידמיולוגית, שכללה את היעדים בהם ביקרו התיירים, ופרסם את ממצאיה לציבור. זו הפעם הראשונה שבה נחשפו הישראלים לחקירה אפידמיולוגית מסוג זה, ראשונה מיני רבות שבאו אחריה.

מוקד מד"א שנפתח במיוחד עבוד מידע אודות נגיף הקורונה בישראל. 22 בפברואר 2020.. מד"א
מוקד מד"א למידע אודות נגיף הקורונה בישראל, 22 בפברואר/מד"א

באותו ערב החמיר משרד הבריאות את נהלי הכניסה לארץ מקוריאה הדרומית ויפן, בעקבות התפרצות המחלה בהן - וחייב את השבים מהן להיכנס לבידוד בן שבועיים. בנוסף, נפתח מוקד מד"א לנמצאים בבידוד - אליו הם היו יכולים להתקשר אם חשו כי נדבקו בנגיף.

23.02 - מאות ישראלים ראשונים נכנסים לבידוד

בפעם הראשונה במהלך משבר הקורונה הוחלט על כניסה של ישראלים לבידוד, לאחר שנחשד שבאו במגע עם קבוצת התיירים הקוריאנית. משרד החינוך החליט להשאיר בביתם כ-200 תלמידים ואנשי חינוך.

24.02 - אזהרת מסע לצפון איטליה

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בצפון איטליה פרסם משרד החוץ אזהרת מסע לאזור. בהודעה נמסר כי "עקב התפשטות נגיף הקורונה במספר מחוזות בצפון איטליה ובהמשך להחלטת ממשלת איטליה על התנהגות מונעת, ממליצים לכל מי שמתכנן נסיעה לצפון איטליה לשקול את נחיצותה בעת הנוכחית ולהתעדכן באשר להנחיות הרשויות באיטליה (הן הממשלתיות והן המחוזיות) ביחס להתנהגות מונעת. שבעת המחוזות הם לומברדיה, ונטו, אמיליה-רומאניה, פיאמונטה, פריולי-ונציה-ג'וליה, טרנטינו-אלטו-אדיג'ה וליגוריה".

26.02 - משרד הבריאות ממליץ לשקול כל נסיעה לחו"ל

יומיים לאחר אזהרת המסע לצפון איטליה, פרסם משרד הבריאות אזהרה לפיה יש לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל, מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. לפי הודעת המשרד דאז, הערכת המצב במשרד הבריאות היא כי התחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם.

קורונה במילאנו איטליה, 24 בפברואר 2020. AP
התחלת הגבלות תנועה במילאנו, 24 בפברואר/AP

בנוסף, המשרד הנחה כי באופן מיידי כל מי שחזר מאיטליה ב-14 יום האחרונים נדרש להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו. באותה העת החלה התפרצות חמורה של המחלה במדינה - מניין הקורבנות עלה ל-12 ומספר החולים עלה ל-374, יותר מאשר בכל מדינה אחרת באירופה.

27.02 - חולה ראשון ששב מחו"ל מתגלה בישראל

תושב אירוס, מנהל חנות הפיראט האדום באור יהודה, אובחן כחולה הראשון בישראל לאחר שהגיע מאיטליה. בעקבות המקרה, הוחלט להרחיב את הבידוד באופן רטרואקטיבי - כך שיחול גם על השבים מאיטליה ב-14 יום שקדמו להגעה לארץ.

מתגוננים מנגיף הקורונה בשדה התעופה, בן גוריון 27 בפברואר 2020. אבשלום שושני, פלאש 90, אתר רשמי
מתמגנים מפני הקורונה בנתב"ג, 27 בפברואר/אתר רשמי, אבשלום שושני, פלאש 90

כמה ימים לאחר מכן יתגלה כי החולה לא גילה למשרד הבריאות את כל המקומות בהם שהה. בעקבות שהותו הממושכת במרחבים ציבוריים, גרם לשרשרת הדבקה נרחבת של לקוחות החנות, מוכריה - וגם אשתו.

02.03 - בחירות בצל קורונה

4,073 מתוך 5,630 בעלי זכות ההצבעה שנמצאו בבידוד ביתי הצביעו בקלפיות הייעודיות שהוקמו עבורם להצבעה לכנסת ה-23. עם סגירת הקלפיות נרשם אחוז הצבעה של 72.4% מתוך כלל המבודדים.

קלפי למצביעים בבידוד, 2 במרץ 2020. AP
קלפי למצביעים בבידוד, 2 במרץ/AP

במגן דוד אדום, שאנשיו איישו את אותן קלפיות כשהם ממוגנים בציוד מיוחד ובאוהלים מבודדים שהקימה ועדת הבחירות, נמסר כי ההצבעה התקיימה ללא אירועים חריגים.

04.03 - אלפים הוכנסו לבידוד; הוגבלו התכנסויות של 5,000 איש

נתניהו הכריז במסיבת עיתונאים מיוחדת כי אזרחים ישראלים ששבו מצרפת, גרמניה, שוויץ, אוסטריה וספרד יידרשו לבידוד של 14 יום. בנוסף לכך, הודיע משרד הבריאות על ביטול התכנסויות בהשתתפות יותר מ-5,000 איש. בעקבות זאת, אירועי ספורט ותרבות רבים שתוכננו בוטלו, בהם מרתון ירושלים.

מוקדם יותר הוכנסו לבידוד 1,150 תלמידים מבית ספר לאחר שאחד מהם, תלמיד כיתה ט' שעבד ב"פיראט האדום", נדבק בנגיף הקורונה.

מסע"ת משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה 4 במרץ 2020. אוליביה פיטוסי, פלש 90, אתר רשמי
ההכרזה הראשונה על הגבלות תנועה והתכנסות, 4 במרץ/אתר רשמי, אוליביה פיטוסי, פלש 90

ישראלית נוספת שנדבקה בנגיף היא סגנית מנהלת בבית הספר ורשה אביגדור בקריית אונו, וכל תלמידיה שבכיתה ה' הונחו אף הם להיכנס לבידוד. בנוסף לכך, עשרות אוהדי מכבי תל אביב הוכנסו גם הם לבידוד לאחר שנתגלה שהנער שהה במשחק דרבי באצטדיון בלומפילד.

05.03 - חקירות פליליות ראשונות נגד חשודים בהפרת בידוד

המשטרה פתחה בשמונה חקירות פליליות נגד אזרחים החשודים בהפרת הנחיות משרד הבריאות לשהייה בבידוד. החקירה נפתחה בעקבות כמה אירועים הכוללים התעלמות של אזרחים ביודעין מהנחיות משרד הבריאות שקראו להם לשהות בבידוד, עבירות נגד פקחי המשרד או הטעייה של המפקחים בשעת תשאולם.

בין הנחקרים - מנהל חנות הפיראט האדום באור יהודה, שאחד מעובדיה ולקוחה ששהתה בה נדבקו אף הם בנגיף, והאזרח שהתעטש בכוונה על נציגי משרד הבריאות שהגיעו לביתו וקילל אותם.

08.03 - חולה ראשון שמקור הידבקותו לא ידוע

משרד הבריאות הודיע כי חולה מספר 29 נדבק ממקור לא ידוע - ובכך השתנתה תמונת מצב משבר הקורונה בישראל. זהו המצב ממנו חששו בכירי המשרד - התפשטות הנגיף בקהילה באמצעות מעגלי חולים לא ידועים. בשבועות לאחר מכן, אחרי שהתגלו חולים נוספים שמקור הדבקתם לא ידוע - הודיע המשרד כי נמצא מקור ההידבקות של חולה 29.

09.03 - נתניהו מכריז על חובת בידוד לכל השבים מחו"ל

ראש הממשלה הודיע כי כל מי שיגיע לישראל מחו"ל ייכנס לבידוד של 14 יום. "זו החלטה קשה, אבל היא חיונית כדי לשמור על בריאות הציבור - ובריאות הציבור קודמת לפני הכול", אמר. לדבריו דאז, ההחלטה היתה צריכה להיות בתוקף למשך שבועיים - אולם ככל הנראה תוארך.

טיהור אוטובוסים של חברת אפיקים בפתח תקווה נגד נגיף הקורונה , מרץ 2020. ראובן קסטרו
חיטוי אוטובוסים בפתח תקווה, 9 במרץ/ראובן קסטרו

11.03 - הגבלת התכנסויות למאה איש וחובת בידוד לחשים ברע

נתניהו הכריז על הגבלת התכנסויות עד למאה איש. במשרד הבריאות קראו לכל מי שחש ברע להיכנס לבידוד בן יומיים מחלוף התסמינים. עוד נקבע כי אירועי ספורט יתקיימו ללא קהל. המעסיקים התבקשו להיערך להגדלה ככל הניתן של העבודה מרחוק של העובדים.

14.03 - סגירת מקומות בילוי, הפסקת לימודים ומעקב אחר אזרחים

משרד הבריאות וראש הממשלה הכריזו על ביטול כל תרבות הפנאי, לימודים באוניברסיטאות, בתי ספר וגנים ואיסור שהייה של יותר מעשרה אנשים באותו מרחב. נתניהו ציין כי יביא לאישור הממשלה שימוש באמצעים טכנולוגיים ששימשו עד כה למאבק בטרור, למעקב אחר חולים.

16.03 - החלת תקנות לשעת חירום וצמצום תעסוקה

נתניהו הכריז על החמרת המגבלות, ובהן צמצום מספר העובדים במקומות העבודה ואישור תקנות לשעת חירום. בהצהרה משותפת עם שר האוצר משה כחלון, נתניהו הודיע כי המגזר הציבורי יועבר למתכונת חירום, המגזר הפרטי יצמצם את עובדיו ב-70% והשירותים החיוניים ימשיכו להתקיים במתכונת מלאה.

17.03 - החלת סגר דה-פקטו ללא אכיפה

משרד הבריאות פרסם הנחיות חדשות במסגרתן אין לצאת מהבית למעט במצבים המחייבים זאת. כך, בוטלה התחבורה הציבורית בכל ערב החל מ-20:00 ועד לפנות בוקר, וכן בשישי ובשבת.

הפארק הגדול בפתח תקווה 17 במרץ 2020. לירן לוי, אתר רשמי
הפארק הגדול בפתח תקווה ריק ממבלים, 17 במרץ/אתר רשמי, לירן לוי

בנוסף, האזרחים נקראו לא להגיע לפארקים, חוף הים ומרחבים ציבוריים אחרים. כמו כן, אוכלוסיות בסיכון - קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל - נדרשו להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית, למעט שירותים חיוניים. במשרד הדגישו כי מומלץ לקבל שירותי רפואה מרחוק ולא להגיע פיזית למרפאה, ככל שמתאפשר.

20.03 - יותר מ-700 נדבקים, 450 אלף מובטלים חדשים

חודשיים מתחילת המשבר בישראל, מספר חולי הקורונה בישראל הולך וגדל מדי יום. נכון לשעה זו יותר מ-700 בני אדם אובחנו במחלה, שישה חולים נמצאים במצב קשה ו-14 החלימו ושוחררו. בתי החולים מרחיבים את מחלקות האשפוז, והחלה קליטת חולים במצב קל בבתי מלון.

לפי שירות התעסוקה, מתחילת חודש מרץ נרשמו עד כה 450,256 מובטלים בישראל. קצב הנרשמים ממשיך לעמוד על 6,000 בשעה, ובתוך 12 שעות נרשמה עלייה של 81,574 מבקשי עבודה נוספים. אתר השירות הורחב משמעותית בעקבות העומסים.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הכשרת חניון תת קרקעי לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבי"ח שיבא, 19 במרץ/ראובן קסטרו

כינוס כנסת ישראל נפגע גם הוא מהתפשטות המחלה, בעוד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אסר על כינוס יותר מעשרה חברי ועדה בחדר אחד. המחסור הגובר בבדיקות מעלה חשש לאובדן שליטה על מספר החולים הידועים, בעוד גם פעולותיו של המוסד לא סיפקו את האמצעים להם המשרד דרוש על מנת לעמוד ביעד הבדיקות שהציב. הצעד האחרון שבו נקטו ראש הממשלה ומשרד הבריאות, אכיפת הנחיות משרד הבריאות בצו שייאכף בידי משטרת ישראל, הוא מבין האחרונים שיכולים להינקט בטרם החלת סגר כללי - שנראה קרוב מאי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully