וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלפיות מיוחדות ומרכז מידע: כך יתקיימו הבחירות ברקע איום פייק ניוז על הקורונה

26.2.2020 / 12:54

מנכ"לית ועדת הבחירות קראה לציבור לנקוט ערנות לנוכח האפשרות שיופצו חדשות כזב. היא ציינה כי יוקם מרכז מידע שיסייע בהזמת שמועות: "ככל ששופט ימצא לנכון, יוצא צו להסרת הידיעה מהרשתות החברתיות". במקביל, נערכים להצבעה בקלפיות המיוחדות לשוהים בבידוד ביתי

אתר רשמי

בחירות 2020 בצל הקורונה - עדכונים אחרונים:

  • מנכ"לית ועדת הבחירות: לנקוט ערנות ל"פייק ניוז"
  • ככל שייתקבלו עתירות: "שופט יוכל לקבל החלטה על הסרת פרסום"
  • הצבעה בקלפיות מיוחדות: לשוהים בבידוד ביתי בלבד

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, הזהירה היום (רביעי) מפני האפשרות שיופצו חדשות כזב על רקע התפרצות וירוס הקורונה. היא קראה לציבור לנקוט ערנות מחשש לשמועות בנוגע לתחלואה בקלפיות והזכירה כי ניתן לעתור לוועדת הבחירות כשעולה חשד לניסיון לפגוע במהלכן התקין של ההליך. "אנחנו מבקשים את עזרת כלי התקשורת, ומבקשים לגלות ערנות מיוחדת", אמרה. "אנחנו מבינים שעלול להיות ניסיון להפיץ חדשות כזב בהקשר הזה. בדקו היטב כל ידיעה שאתם מקבלים בהקשר של הקורונה ביום הבחירות. לנו יהיה פה מרכז מידע, ואנחנו נעזור לכם להזים שמועות לא מבוססות".

עדס התריעה כי "ידיעה לא אמיתית שמתפרצת יכולה להיות ויראלית ולתפוס ממדים בלתי ניתנים לשליטה. ככל שיוגשו ליו"ר הוועדה עתירות בהקשר הזה, וככל שהשופט ימצא לנכון, הוא יוציא צו להסרת הידיעה מהרשתות החברתיות".

מחסן ועדת הבחירות 2020 בשוהם, 12 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
5,000 פקחים יוצבו. מחסני ועדת הבחירות המרכזית/ראובן קסטרו

חמישה ימים לקראת הבחירות, פירטה עדס על היערכות ועדת הבחירות המרכזית בצל התפרצות הנגיף על מנת לאפשר הצבעה תקינה ביום הבחירות. לדבריה, אזרחים השוהים בבידוד במתקן המיוחד בבית החולים שיבא-תל השומר לא יוכלו להצביע, בעוד שתתאפשר הצבעה בקלפיות מיוחדות לאזרחים השוהים בבידוד ביתי בלבד. "לפי צו מנכ"ל משרד הבריאות, כל מי שנמצא בבידוד בית בשל היותו חוזר ממספר מדינות שעליהן חל הצו, יותר לו לצאת מביתו לצורך ההצבעה בבחירות בלבד, ובלבד שאין לו תסמינים של חום מעל 38 מעלות ושיעול", הבהירה.

"מספר השוהים בבידוד ביתי הוא 1,400 נכון להבוקר, אבל זה נתון שמשתנה מדי יום, כי מחר למשל מסתיים הבידוד של אלו שנתקלו בקבוצה הקוריאנית", ציינה עדס. "נעשה הכול כדי להבטיח שציבור הבוחרים לא יחשוש שמא יפגע מההצבעה של אותם אנשים. בכל מקרה, הקלפיות שמיועדות למבודדים לא יהיו בשום מקרה במבנים שיש בהם קלפיות רגילות. לא כי הם חולים, אלא כדי להפיג את החששות של הציבור".

היערכות בבית החולים שיבא תל השומר להגעת הנוסעים הישראלים מספינת הקורונה ביפן - 20 פברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
השוהים במתקן הבידוד לא יוכלו להצביע. ביה"ח שיבא - תל השומר/פלאש 90, אבשלום ששוני

"יצרנו מפרט מיוחד לאוהלים שבהם תתקיים ההצבעה", הסבירה עדס. "הם יוצבו בחניונים פתוחים, יהיו בין עשר ל-12 קלפיות כאלה בכל הארץ. הדבר הזה הוא מורכב כי צריך לייצר את המתווה המשפטי שיאפשר את זה, לאתר מיקום מתאים, להכשיר את האנשים שיעבדו באותן קלפיות ועוד. כרגע אנחנו בשלבים של לאתר חניונים כאלה ולייצר את האוהלים, שייצרו חציצה בין ועדת הקלפי לבין הבוחר עצמו בעמדת ההצבעה".

5,000 פקחים ברחבי הארץ

עדס ציינה כי אף על פי שמדובר במערכת בחירות שלישית בתוך שנה, קיימים שינויים בהיערכות הוועדה ליום הבוחר. "מערכת הפקחים שפעלו בבחירות הקודמות הוגדלה ל-5,000 פקחים", ציינה. "הם יסיירו בקלפיות ברחבי המדינה, ובערב יוצבו בקלפיות ספציפיות לפי תבחינים שנקבעו ויצלמו את הספירה".

"השינוי העיקרי הוא שאם הם ייתקלו במהלך היום במצב שהם סבורים שיש חשש סביר לעבירה על טוהר הבחירות, הם רשאים לצלם ללא קבלת היתר מראש", הצהירה מנכ"לית ועדת הבחירות. "עדיין חסרים לנו מפקחים, החברה המגייסת נתקלת בקשיים, ונכון לאתמול חסרים לנו עדיין בערך אלף מפקחים. הצילומים של הפקחים יכולים לשמש ראיה בהליך משפטי. כ-2,100 מהמצלמות הושאלו לנו על ידי משטרת ישראל".

מחסן ועדת הבחירות 2020 בשוהם, 12 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
מחסני ועדת הבחירות המרכזית/ראובן קסטרו

עדס הוסיפה: "הרחבנו את כל תהליכי הבקרה על התוצאות, ופיתחנו מערכת שבודקת אנומליות וסטטיסטיקות שונות כדי לאתר חריגות בתוצאות. אני מדגישה - יש משמעות לכל תהליכי הבדיקה המורכבים הללו. זה שכבות על שכבות של בקרות ובדיקות".

לדבריה, הדבר עלול לעכב את פרסום התוצאות באתר הוועדה. "אנחנו מעדיפים את זה ככה כדי להבטיח שהתוצאות שאנחנו מפרסמים הן הכי מדויקות. וכמובן שלאחר הבחירות זה לא התוצאות הסופיות, כי יש עוד לספור את המצביעים במעטפות הכפולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully