וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התגובה הממוחזרת להסלמה, כחול לבן צריכה לטעון מחדש את התותחים

25.2.2020 / 10:47

מפלגת הגנרלים הייתה יכולה להבליט את כישלונם של הצמד נתניהו-בנט בסבב האחרון, אך תגובתה המאוחרת לא הצליחה למנף את סדר היום לטובתה, או להציג אלטרנטיבה למדיניות הימין. ברקע המומנטום השלילי של מפלגתו, על גנץ לנצל את שוך האש מעזה כדי להיכנס לנוהל קרב

עריכה: טל רזניק

בעוטף עזה החלו הבוקר (שלישי) בחזרה הדרגתית לשגרה, וגם מערכת הבחירות תחזור אט-אט למסלול אחרי הפוגה קצרה שנכפתה לכאורה על קמפיין הבחירות בשבוע הכי מכריע. אבל בדיוק כמו סבבי ההסלמה הקצרים שלפני בחירות מועד א' ומועד ב', התותחים לא באמת שיתקו את שגרת הקמפיין. עם פחות משבוע לבחירות, הזמן הוא מצרך יקר, ומאחורי כל הצהרה ביטחונית במעיל יוניקלו יש שיקולים פוליטיים של הימים המכריעים.

לראש הממשלה בנימין נתניהו ההסלמה סיפקה עוד שליטה במושכות של סדר היום; כשמדברים הרבה על האש בדרום, במקביל לבהלת הקורונה, מדברים פחות על המשפט שעומד להיפתח בחודש הבא ועל החוק הצרפתי שימנע בכלל את האפשרות להעמידו לדין. גם נפתלי בנט קיבל זמן מסך יקר לעשות שרירים כשר ביטחון. אך חילופי האש מכניסים את שניהם גם לטווח של סכנה; הביקורת על אוזלת היד של הממשלה בהבאת שקט וביטחון לתושבי הדרום חוזרת לקדמת המסך, בתזמון רגיש שבו יש כמעט אפס לגיטימציה ציבורית ופוליטית למערכה רחבה בעזה, ואף אחד מהם לא מעוניין להידרדר כעת לעימות רחב שעלול להביא איתו גם פצועים והרוגים. האש בדרום גם מתדלקת את הקמפיינים של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ואיתמר בן גביר מעוצמה יהודית נגד מי שמוביל את המדיניות, כך שגם לנתניהו וגם לבנט יש אינטרס שזה ייגמר מהר.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בהצהרה על המצב בעזה שער הנגב ב-24 בפברואר 2020. רויטרס
תגובה מאוחרת, ממוחזרת וקצת משעממת. גנץ בהצהרה בשער הנגב, אתמול/רויטרס
ברקע השלדים של תיק הרפז והקמפיין של הליכוד לפרסום הקלטות אשכנזי-מנדלבליט, הבעת האמון של גנץ ראויה לציון, אך בפועל, מדובר בגימיק ממוחזר

מפלגת הגנרלים, מהצד השני, הייתה יכולה לכאורה למנף את הסבב האחרון כדי להבליט את כישלונם של הצמד נתניהו-בנט לעמוד מאחורי הצהרותיהם המפוצצות. רק שהתגובה של כחול לבן לאירועים הייתה מאוחרת, ממוחזרת, וקצת, איך אומר נתניהו? משעממת. במקום לרדת לעוטף עזה מהבוקר ולהסתער על האולפנים הפתוחים בשעות הערב בתמונות מתוך המקלטים, בכחול לבן תכננו, עד הרגע האחרון, לקיים אמש כנס פעילים גדול בתל אביב. בסופו של דבר, הם החליטו שחגיגות השנה של המפלגה יהיו סרות טעם אל מול האש בעוטף, וירדו לתת הצהרה ביטחונית בדרום.

עד שהוסר האיפול שהוטל על הביקור, הסתיימו כבר המהדורות, ואת הביקורת שיו"ר המפלגה בני גנץ הטיח בראש הממשלה על "מחדלי נתניהו" כמעט אף אחד לא שמע. גם לא את הבטחתו למנות את גבי אשכנזי לשר הביטחון. אם זה מצלצל מוכר, אז בצדק, כי זה שידור חוזר של הבטחה זהה מהישורת האחרונה של בחירות ספטמבר. ברקע השלדים של תיק הרפז והקמפיין של הליכוד לפרסום הקלטות אשכנזי-מנדלבליט, הבעת האמון של גנץ ראויה לציון, אך בפועל, מדובר בגימיק ממוחזר. רק היום, באיחור של 24 שעות, נזכרו בכחול לבן להודיע על ביטול הלו"ז של הקמפיין וירידה לדרום.

הפגזות על מיסטר קלין

ברמה המהותית, הבעיה של הקוקפיט הוא שהם לא באמת מציגים אלטרנטיבה למדיניות וההתנהלות של נתניהו בעזה, ואין להם מספיק אומץ כדי להגיד לציבור את האמת - שהמצב בעזה הוא תוצר של מדיניות ימין מכוונת של הפרד ומשול בין הגדה והרצועה שנועדה לסכל כל אפשרות להקמת מדינה פלסטינית, שאין פתרון צבאי לעזה אלא רק מדיני, ושהפתרון הזה חייב לעבור דרך המוקטעה ברמאללה ולא דרך מתווכי החמאס בקטאר. ככה זה, כשמנסים כל הזמן לקרוץ לימין.

בכחול לבן צריכים לנצל את הפסקת האש כדי לטעון מחדש את התותחים ולצאת להפגזה ארטילרית שתשנה את המומנטום השלילי וההיחלשות של המפלגה שמשתקף בכל הסקרים האחרונים. הקוקפיט התחיל את מסע הבחירות כשידם על העליונה, עם כתב אישום נגד נתניהו בראש הכותרות, אך מהרגע שנתניהו משך את בקשת החסינות הם איבדו שליטה בסדר היום והוא זה שמכתיב את האירועים, והם על תקן נגררים בלבד.

עוד בוואלה!

בנט באולפן וואלה! NEWS: נביא שקט לעוטף עזה - אך לא בתוך ימים אחדים

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקריה. 24 בפברואר 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
קיבלו זמן מסך יקר. נתניהו ובנט בהערכת מצב בקריה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
בכחול לבן צריכים לנצל את הפסקת האש כדי לטעון מחדש את התותחים ולצאת להפגזה ארטילרית שתשנה את המומנטום השלילי של המפלגה

גנץ מתגאה בפגישה הנדירה שלו בבית הלבן, אבל בסופו של דבר הוא היה רק תפאורה צדדית לאירוע המרכזי, הצגת "עסקת המאה" והשקת קמפיין הסיפוח. אחר כך הוא נגרר לקמפיין האגרסיבי של הליכוד על הממשלה שיקים עם אחמד טיבי והחליט להתנער מכל שיתוף פעולה אפשרי עם הח"כים הערבים. זה, יחד עם החיבוק האמיץ לתכנית טראמפ והזמן שלקח עד שהתנער מסעיף חילופי השטחים במשולש בתכנית, גרם ככל הנראה לנדידת קולות מכחול לבן לעבודה-גשר-מרצ, שהתחזקה ב-2-3 מנדטים בארבעת השבועות האחרונים. ואז הגיע הממד החמישי. ההחלטה לפתוח בחקירת החברה שבראשה גנץ עמד הגיעה בטיימינג אומלל; ההבהרות שגנץ לא חשוד בפרשה לא מפריעות לליכוד להפגיז ללא הרף ולנסות לפגוע לגנץ בתדמית מיסטר קלין.

לא בטוח שהפיגור בסקרים רע לכחול לבן. המחשבה על ניצחון אפשרי של נתניהו יכולה לסייע להוציא את בוחרי המרכז-שמאל מהבית ועל זה יוכרעו הבחירות בסופו של דבר. אבל בעוד נתניהו כבר חודש נלחם כמו אריה על כל קול אצל יוצאי אתיופיה, הערבים, ואפילו הסטלנים, גנץ וחבריו לא מצליחים לייצר את אותה תחושת דחיפות ומלחמה, ומנהלים קמפיין לא מאוד ממוקד וככל הנראה גם לא מאוד אפקטיבי. בכל הסקרים נראה שגם אחרי הבחירות נהיה במצב של חוסר הכרעה בין הגושים, כך שהניצחון, אם בכלל, יוכרע רק תודעתית, והוא יהיה תלוי בפרטים הקטנים. עם שוך האש מעזה, בכחול לבן צריכים למקד מחדש את הכוונת ולהיכנס לנוהל קרב, אחרת המומנטום הנוכחי של נתניהו יכריע גם את תוצאות המערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully