וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק פקקטע 7 מנדטים": למה המפלגות נאבקות על קולות הציונות הדתית?

10.2.2020 / 22:00

החרדים, הליכוד, כחול לבן ואפילו העבודה-גשר-מרצ פועלים לאחרונה כדי למשוך מצביעים חרד"לים ודתיים לייט, מהלך שעשוי לנגוס ב"ימינה". סקרים והמשבר בהנהגה הפוליטית הדתית, הן רק חלק מהסיבות בהשקעה בקמפיין לטובת חובשי הכיפה. כך הפכו הדתיים לקול המבוקש של הבחירות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

יו"ר ימינה השר נפתלי בנט תקף היום (שני) את רוב המפלגות במערכת הפוליטית על כך שהן מנסות לנגוס קולות ממצביעי הציונות הדתית בבחירות הקרובות. בנאומו במליאת הכנסת הוא הזכיר את הליכוד, ש"ס, כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ שפעלו בימים האחרונים בניסיון למשוך מצביעים חרד"לים ודתיים לייט, כדי שיצביעו להן במקום למפלגת ימינה, שלכאורה אמורה לייצג אותם בכנסת ובממשלה. גם יהדות התורה פעלה בחודשים האחרונים בקרב קהלים דתיים שהביעו אי שביעות רצון מדרכם הפוליטית של חלק מראשי ימינה.

דבריו של בנט לא בא בחלל ריק. כחול לבן הקימה מטה מיוחד לציבור הדתי לאומי, מפרסמת בעיתונים מגזריים ובעלוני שבת בבתי הכנסת כקריצה לדתיים לייט שסולדים מרפי פרץ או בצלאל סמוטריץ', ש"ס קורצת ימינה חזק והיו"ר שלה אריה דרעי סייר בבקעת הירדן, נפגש עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון והדגיש בקמפיין את החשיבות ביישוב ארץ ישראל. ואם לא די בכך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל כדי למשוך עוד ועוד מצביעים דתיים, בטענה כי בנט ואיילת שקד יפצלו את המפלגה לאחר הבחירות, ויישבו עם כחול לבן.

נפתלי בנט בנאום במליאת הכנסת, 10 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"כולה יש לנו פקקטע 7 מנדטים". בנט בנאומו בכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

"למה כולם רוצים את מצביעי הציונות הדתית? כולה יש לנו פקקטע 7 מנדטים", אמר בנט במליאה, וחיזק את השאלה עוד יותר. בעיתוי של קמפיין בחירות, ובניסיון לבלום את הגעוואלד הקרב ובא של נתניהו, לבנט היה הסבר די מגוחך: "הם רוצים שנחזור להיות ילדי הכאפות. יש שר ביטחון עם כיפה? שומו שמיים. יש שרת משפטים ממפלגה ציונית-דתית? שומו שמיים. הם רוצים לעצור אותנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס נטיעות לרגל חג ט״ו בשבט, ביישוב ״מבואות יריחו״ שבבקעת הירדן 10 בפברואר 2020. חיים צח/לע״מ, אתר רשמי
בליכוד פועלים כדי למשוך קולות. נתניהו בנטיעות לט"ו בשבט בבקעת הירדן, היום/אתר רשמי, חיים צח/לע״מ
קרוב ל-40% מהמצביעים שהצהירו כי יצביעו למפלגה כזו, לא בטוחים לגבי אופן הצבעתם

אבל אחת התשובות המרכזיות לכך עולה מתוך סקרים שערכו בשנה האחרונה מספר מפלגות ימין ומרכז, כחלק מהיערכות למערכות הבחירות האחרונות. מסקרים אלו עולה כי יותר מ-50 אחוזים מאלה שהצהירו כי יצביעו למפלגה הדתית הגדולה בבחירות, ציינו כי הם לא בטוחים שלבסוף זו תהיה הצבעתם ביום הבחירות עצמו, וייתכן ויצביעו בסוף למפלגה אחרת.

אחד הסקרים שנערך סמוך למועד הבחירות הראשון בחודש אפריל, גילה כי הבעיה הזו הייתה אחד המכשולים המרכזיים של הימין החדש בראשות בנט ושקד, אז נרשם פער עצום בין תוצאות הסקרים לתוצאה בפועל, שגרמה לכך שהמפלגה לא עברה את אחוז החסימה. בין היתר, הסקר גילה כי יותר מ-70% מאלה שהצהירו כי יצביעו לבנט ושקד, לא היו בטוחים כי כך יעשו ביום הבחירות. קמפיין הגעוואלד של נתניהו עשה את שלו, ומתוצאת שיא של 11 מנדטים בסקרים, השניים נותרו מחוץ לכנסת עם פער של 1,600 קולות מאחוז החסימה.

עוד בוואלה!

במרכז-שמאל תקפו: "תושבי הדרום משעממים אתכם"; בנט: "אל תטיפו"

לכתבה המלאה
השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
מנסים לטשטש את העקבות על המשבר. בנט, פרץ, סמוטריץ' ושקד בבחירות הקודמות/ראובן קסטרו
ראשי ימינה שהתגוששו ביניהם ולא רצו זה את זה באותה רשימה, מנסים כעת לטשטש את העבר

בסקר אחר שנערך על ידי אחת המפלגות במערכת הבחירות השנייה, נבחנה אפשרות לריצה משותפת של רפי פרץ כיו"ר הבית היהודי, בצלאל סמוטריץ' כיו"ר האיחוד הלאומי ואיתמר בן גביר כיו"ר עוצמה יהודית, אז התברר כי קרוב ל-40% מהמצביעים שהצהירו כי יצביעו למפלגה כזו, לא בטוחים לגבי אופן הצבעתם ביום הבחירות. לפי גורמים בציונות הדתית, תרחישים נוספים שבחנו ריצה במתכונת שונה - הביאו תוצאות דומות, וברובם, רוב המצביעים הדתיים היו פריכים מאד.

בנוסף לכך, הנהגת הציונות הדתית הפוליטית במשבר. ראשי ימינה שעד לא מכבר התגוששו ביניהם ולא רצו זה את זה באותה רשימה, אולי מנסים כעת לטשטש את עקבות העבר אבל הציבור כנראה לא שכח.

בני גנץ מכחול לבן בכותל, 28 במרץ 2019. רויטרס
מטה מיוחד לציבור הדתי לאומי בכחול לבן. גנץ/רויטרס

אחרי שבנט בגד בבית היהודי והקים את הימין החדש, אחרי שרפי פרץ הפר את ההסכם עם עוצמה יהודית, אחרי שבצלאל סמוטריץ' ניהל סכסוך פוליטי ארוך עם שותפו הטבעי פרץ, אחרי ששקד ניסתה לפנות לליכוד, אין כעת סיבה מוצדקת שקהל המצביעים הדתי ירגיש נאמנות לקבוצת פוליטיקאים עם אינטרסים צרים, גם אם הם לכאורה מתיימרים לייצג את עמדותיהם.

ימינה תצא בעל כורחה בשבועיים הקרובים לקרב על חייה. זה כבר מזמן לא רק קמפיין הגעוואלד של נתניהו, אלא ניסיון של רוב המפלגות לנגוס בה מכל כיוון. וכשכולן אחריה, קשה יהיה לה לבטא את הפעילות וההישגים והיא בעיקר תאלץ להתגונן מפני הרע מכל - ירידה מתחת לשבעה מנדטים. אם למרות הכול, היא תצליח לשמר את התוצאה מהבחירות הקודמות - זה אולי יהיה כישלון עבור נפתלי בנט, שיביא תוצאה דומה לזו שהביאה שקד, אבל הישג למפלגה כולה שעשויה להיחלץ מציפורני חברותיה ויריבותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully