וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמבוש המאה: גנץ נכנס במו רגליו לשדה המוקשים של טראמפ ונתניהו

23.1.2020 / 23:55

טראמפ שוב נזעק לסייע לנתניהו ברגעי מפתח ובמקביל לדיוני החסינות בכנסת, הזמין אותו ואת יריבו לפסגה בוושינגטון לקראת פרסום עסקת המאה. יותר ממה שזו תכנית מדינית, זו תכנית פוליטית, שתסייע לנתניהו לפצל את המסך עד הבחירות, ולהפוך את גנץ לסטטיסט

צילום: שגרירות ארה"ב

אחרי מצעד המנהיגים ההיסטורי ששטף את ארצנו השבוע, בשבוע הבא ההיסטוריה תימשך כשבמקביל יתרחשו עוד שני אירועים חסרי תקדים שלא קרו אף פעם. בירושלים, מליאת הכנסת תתכנס לראשונה אי פעם כדי להתחיל דיון על חסינותו של ראש הממשלה המכהן, שהוא הראשון אי פעם שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים; בה בעת, בוושינגטון, נשיא אמריקני יארח בפעם הראשונה במקביל את ראשי שתי המפלגות הגדולות בישראל, ויציג להם את התכנית הכי ידידותית שהייתה בכל שנות הניסיון לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. המסך המפוצל בין הכנסת לבית הלבן ילווה אותנו מיום שלישי ועד הבחירות; בצד אחד יאספו תמונות לקמפיין החסינות של כחול לבן, ובצד השני יאספו חומרים לקמפיין "ליגה אחרת".

דברים טובים באים בשלשות: הבית הלבן של טראמפ שוב נזעק לסייע לנתניהו ברגעי מפתח, גם במערכת הבחירות השלישית. אחרי ההכרה ברמת הגולן במועד א' וברית ההגנה של מועד ב',
בשבועות האחרונים השגריר דיויד פרידמן דילג בין לשכת רהמ לחדר הסגלגל, בין שיחות עם נתניהו ויריב לוין להתייעצויות שטראמפ קיים עם שליחיו גארד קושנר ואבי ברקוביץ, כדי לארגן את מתנת הבחירות של מועד ג'. 

כמו כל המתנות הקודמות, תכנית המאה המגה-ידידותית היא קודם כל מתנה לטראמפ בעצמו ולבוחרים האוונגיליסטיים אוהדי ישראל שהוא צריך כדי לזכות בכהונה שנייה בנובמבר הקרוב. מכל הפרטים המוכרים והמודלפים עד כה מהתכנית עולה שטראמפ ואנשיו הכינו חבילת חלומות עבור הימין בישראל ובאמריקה, עם הכרה בריבונות ישראלית בחלקים מיהודה ושומרון ובלי פינוי יישובים, והכרה מלאה בצרכים הביטחוניים של ישראל בכל השטח.

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. אבי אוחיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
הבית הלבן שוב נזעק לסייע ברגעי מפתח. נתניהו וטראמפ/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון לע"מ
הדרמה שהחלה עם שיגור ההזמנה לפסגה בבית הלבן תסייע לנתניהו לשלוט בסדר היום ולפצל את המסך בין הכנסת לבית הלבן מיום שלישי עד הבחירות

בעוד שבישראל יתקשו מאוד לא לחבק את התכנית בשתי ידיים, הפלסטינים ידחו אותה בלי לחשוב פעמיים, כך שאפשר להעריך בזהירות ששלום לא ייצא מזה, אבל בלשכת נתניהו מקווים שה"לא" הפלסטיני ייתן אור ירוק לישראל ליהנות מהגזרים המוצעים ולקדם מהלך של החלת ריבונות כשהאמריקנים מגנים עלינו במועצת הביטחון עם וטו מפני סנקציות.

יותר ממה שזו תכנית מדינית, זו תכנית פוליטית, שמשרתת את שני המנהיגים: הדרמה שהחלה הערב (חמישי) עם שיגור ההזמנה לפסגה בבית הלבן תסייע לנתניהו לשלוט בסדר היום ולפצל את המסך בין הכנסת לבית הלבן מיום שלישי עד הבחירות. המסך המפוצל יסייע גם לטראמפ להסיח את דעת הקהל מהליך ההדחה המתנהל נגדו בימים אלה בסנאט. החפיפה בתזמון בין החסינות להליך ההדחה היא הצטלבות קוסמית נוספת של הברית הפוליטית שזכתה לכינוי "טראמפיהו" לנוכח ריבוי הקווים המקבילים, שמחזקת את האינטרסים המשותפים.

עוד בוואלה!

גנץ שינה את עמדתו על תכנית המאה - בעקבות מסרים מהממשל האמריקני

לכתבה המלאה
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, הכנסת, 9 בדצמבר 2019. אלעד מלכה
בעמדת נחיתות. גנץ/אלעד מלכה

כשמנהיג המעצמה הגדולה בעולם מזמין אותך לבית שלו, אי אפשר ממש לסרב, אך נראה שגנץ צועד לתוך מארב מתוכנן היטב, שלא נועד להביא את יונת השלום אלא לסייע לטראמפ ולנתניהו באינטרסים החופפים. מול מר אמריקה, שבנה קריירה מעימותים עם הממשלים הדמוקרטיים, חיבוקים עם הרפובליקנים, ומחיאות כפיים של שני הצדדים בנאומים בקונגרס, גנץ נמצא בעמדת נחיתות, ובביקור בבית הלבן ההבדל עשוי להיות מאוד מורגש.

כבר הערב, לעיני המצלמות, נתניהו גימד אותו ודאג לקבע נרטיב לפיו הוא זה שדאג להזמנתו מלכתחילה, למרות שבסביבת גנץ טוענים שחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, הוא שאירגן את ההזמנה ושאם זה היה תלוי בו - נתניהו בחיים לא היה חולק את החדר הסגלגל עם מישהו נוסף. ובכל זאת, לנתניהו יש שעות של ניסיון בדרמות בחדר הסגלגל, בעוד גנץ הוא טירון, ובזירה המדינית - בה נתניהו שולט ללא עוררין - קשה עד בלתי אפשרי להתחרות בו, במיוחד אם יש שגרירים של מישהו אחר שמכינים את הפגישה ויכולים להכניס בה מוקשים.

קריצה ימינה ללא הצלחה

אם בזמן שהכנסת מצביעה על הקמת ועדה שתדון בחסינות של נתניהו גנץ שוהה בית הלבן, הוא בעצמו מסייע לנתניהו לעשות בדיוק ההיפך

גנץ מודע היטב לברית הפוליטית האיתנה בין טראמפ לנתניהו, והוא צעד לתוך האמבוש שהם הכינו לו במו רגליו. כשהתחילו הדיווחים על היערכות הבית הלבן לפרסום התכנית, הוא דווקא יצא פומבית נגד תזמון המהלך ואמר שזו תהיה "התערבות בוטה" בבחירות, שזו אמירה מדויקת, אז וגם עכשיו. רק שבאמצע - הוא התהפך, בעקבות מסרים שקיבל מהממשל האמריקני. לפני יומיים, בסיור בבקעת הירדן, הוא פתאום קרא להציג את התכנית בהקדם, ותמרן את עצמו לעמדה שבה אין לו ברירה אלא להיענות להזמנה לפסגה, שבה הוא יהיה בעיקר סטטיסט. מכאן והלאה, הוא יתקשה לטעון שזו התערבות פוליטית ולא מהלך מדיני אמיתי. באותו סיור, גנץ הרים לנתניהו להנחתה גם עם בקעת הירדן, כשהכריז על כוונתו להחיל ריבונות בתיאום עם הקהילה הבינלאומית.

תזכורת: כל ענייני הבקעה נולדו בהבטחת בחירות שנתניהו שלף בספטמבר כדי להעביר קולות מימין. ארבעה חודשים אחר כך, גנץ ניסה לעשות את אותה קריצה ימינה, אבל בחוסר דיוק והצלחה, כי כעבור כמה שעות נאלץ להבהיר שהוא מתנגד לסיפוח חד צדדי ולא מצטרף ליוזמות של סמוטריץ'. בהמשך הערב התפתח גם קרב מנהיגים בטוויטר, שבמסגרתו צייץ לנתניהו "קודם נדון בחסינות, אחר כך ננהל את החלת הריבונות". ובכן, עוד זגזוג: אם בזמן שהכנסת מצביעה על הקמת ועדה שתדון בחסינות של נתניהו גנץ שוהה בית הלבן, הוא בעצמו מסייע לנתניהו לעשות בדיוק ההיפך.

שר הביטחון, נפתלי סייר במועצה האזורית בנימין, 21 בינואר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
יתקשה לאגף את נתניהו מימין. בנט/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בבית הלבן כבר התחילו להסתייג מפרסומים על מועד ופרטי התכנית, ובממשל טראמפ, כפי שלמדנו, אסור לפסול שינויים של הרגע האחרון, אך בינתיים, הסערה הפוליטית מתחוללת במלוא עצמתה. בנט וסמוטריץ' כבר מזהירים מהקמת מדינה פלסטינית, פרצ-מרצ מתריעים מסיפוח וצעדים חד-צדדיים, בליכוד הודיעו על עוצר ראיונות ובכחול לבן מחפשים איך לאחד את הנדל ושלח למסר אחיד. בליכוד מעריכים שהתכנית בכל זאת תכלול ויתורים מסוימים, שעשויים לשמש את "ימינה" במאמץ לבלום את זרימת המנדטים לליכוד. אולם, מאחר שהתכנית עוצבה בצלמו ובדמותו של השגריר האמריקני פרידמן, מייסדי בית אל, שבעצמו היה יכול להיות חבר ב"ימינה", בנט יתקשה מאוד לאגף את נתניהו מימין, במיוחד מתפקיד שר הביטחון. בקרוב הוא צפוי להגיע לוושינגטון לביקור רשמי ראשון, וספק אם ירצה להיכנס לעימות שיעיב על המעמד.

תכנית המאה תתחרה בקמפיין המיאוס של כחול לבן, ותחליש את סיסמת הקמפיין שהושקה רק השבוע "חייבים להתקדם", כי הנה, מתקדמים, ויש הישגים מדיניים חסרי תקדים שפעם אי אפשר היה לחלום עליהם. זה לא יקדם אותנו במילימטר לפתרון הסכסוך, אבל זה עשוי לקדם את נתניהו בקרב חייו. כשגנץ מסייע בתפאורה ובנט מאוהב בקומה ה-14 בקריה, הוא יוכל למקסם את המתנה של טראמפ עד הסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully