וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ שינה את עמדתו על תכנית המאה - בעקבות מסרים מהממשל האמריקני

21.1.2020 / 19:52

יו"ר כחול לבן אמר כי הוא "מצפה לפרסום" של עסקת המאה, זאת בניגוד לדבריו מלפני שבועיים, אז טען כי יהיה מדובר ב"התערבות הפוליטית" בישראל. לוואלה! NEWS נודע כי גורמים בממשל ארה"ב הביעו בפניו את מורת רוחם על הצהרתו הקודמת: "האמריקנים כעסו מאוד"

עריכה: עמית שמחה

שינוי עמדתו הפומבית של יו"ר כחול לבן בני גנץ בנוגע לפרסום עסקת המאה הגיע לאחר שבשבועיים האחרונים גורמים בממשל האמריקני הביעו בפניו את מורת רוחם מהצהרתו הקודמת בנושא - כך נודע לוואלה! NEWS.

לפני כשבועיים, גנץ יצא בישיבת סיעה נגד פרסום תכנית השלום של הממשל עוד לפני הבחירות, ואמר שזו תהיה "התערבות פוליטית" בנעשה בישראל. דברים אלה נאמרו יממה לאחר שנפגש עם השליח המיוחד של הבית הלבן, אבי ברקוביץ, שהגיע לביקור בישראל. גורמים בכחול לבן אמרו לוואלה! NEWS כי "האמריקנים כעסו מאוד על כך שההצהרה שלו ניתנה באופן פומבי".

היום (שלישי), מסר גנץ הצהרה בסיור בבקעת הירדן שבה אמר דברים ברוח אחרת. כשנשאל על כוונת הממשל האמריקני לפרסם את עסקת המאה של דונלד טראמפ, הוא אמר: "אני מקווה שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את התכנית. עברו כמה שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים, אני מצפה לפרסום התכנית".

בני גנץ ומשה בוגי יעלון מכחול לבן, סיור במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח, 21 בינואר 2020. אלעד מלכה
חזר בו מהתנגדותו לפרסום התכנית. גנץ עם יעלון/אלעד מלכה

בתוך הבית הלבן מתקיימים בימים אלה דיונים על מועד פרסום התכנית, שנדחה מזה יותר משנה בעקבות המצב הפוליטי בישראל. מי שדוחף לפרסום התכנית כעת הוא שגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן, שנחשב למקורב מאוד לנתניהו.

בנוסף לדבריו בנוגע לפרסום עסקת המאה, גנץ הצהיר שיפעל להחלת ריבונות בבקעת הירדן לאחר בחירות. זאת, תוך תיאום עם הקהילה הבינלאומית, ובעוד שבימין דוחפים לסיפוח חד-צדדי. גנץ, שסייר באזור יחד עם יו"ר תל"ם משה יעלון, הסביר כי "אנחנו רואים את חבל הארץ הזו כחלק בלתי נפרד מארץ ישראל".

נשיא  ארה"ב דונלד טראמפ בפסגה הכלכלית בדאבוס, שוויץ. רויטרס
גורמים בממשל העבירו מסרים שבהם הביעו את מורת רוחם מהצהרת גנץ. טראמפ/רויטרס

דבריו של גנץ נאמרו ברקע הצהרותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד כי יספחו את בקעת הירדן אחרי הבחירות, והלחץ מימין לעשות זאת עוד לפני הבחירות. הדיון הציבורי בנושא הסיפוח חשף בימים האחרונים את המחלוקות בתוך כחול לבן לגבי סיפוח הבקעה: בעוד שהפלג הימני של תל"ם תומך בסיפוח חד-צדדי, ביש עתיד תומכים רק במהלך מתואם עם הקהילה הבינלאומית.

בתגובה, נתניהו קרא לגנץ להחזיר לו תשובה "עוד הערב" בנוגע להצבעה בכנסת על החלת ריבונות בבקעת הירדן. "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו", אמר נתניהו.

בתגובה, גנץ צייץ בטוויטר: "‏ביבי. קודם נדון בחסינות. אחר כך ננהל את החלת הריבונות". ולאחר מכן הוסיף ציוץ נוסף שבו כתב ל‏נתניהו: "במקום סיפוח אתה מתעסק שנים בטיוח. נסה פעם אחת לא לשקר וקח טיפ: אתה יכול להחיל את החוק הישראלי על הבקעה בהחלטת ממשלה תוך שעתיים, בלי שום דיון בכנסת. נראה אותך". נתניהו ענה בציוץ משלו, בו כתב: "אני שמח שסוף סוף החלטת לתמוך ביוזמה שלי להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח. אני מצפה לתמיכה מלאה שלך ושל כחול-לבן במהלך ההיסטורי הזה". הוא הוסיף כי "בקרוב מאוד אעמיד אותך במבחן הזה".

עוד בוואלה!

פסילת ח"כ יזבק: בעבודה מעוניינים לתמוך בעתירה, במרצ מסתייגים

לכתבה המלאה
הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו מכריז שיספח את בקעת הירדן, לפני הבחירות הקודמות/ראובן קסטרו

מאוחר יותר הוציא יו"ר כחול לבן בני גנץ הודעת הבהרה בקבוצת ווטסאפ לח"כים ממפלגתו, ובה כתב: "חיזרו לדבריי והקשיבו להם היטב אין בינם לבין סיפוח חד צדדי ולא כלום". גנץ הסביר כי קרא להחלת ריבונות בתיאום עם הקהילה הבינלאומית, ולא סיפוח חד צדדי כפי שמבקשים לקדם בליכוד ובימין.

לליכוד יש רוב בכנסת לסיפוח בקעת הירדן, גם בלי תמיכה של כחול לבן. ראש הממשלה בנימין נתניהו הפציר היום ביו"ר כחול לבן בני גנץ לתמוך במהלך של סיפוח לפני הבחירות, אך נתניהו לא נדרש לתמיכתו על מנת לקדם את המהלך בכנסת. ישראל ביתנו צפויה לתמוך בסיפוח ככל שיקודם מהלך שכזה, ואף למפלגה יש הצעת חוק לסיפוח בקעת הירדן שהונחה בחודש דצמבר האחרון על שולחן הכנסת. לכן, אם נתניהו מעוניין לקדם את המהלך, צפוי לו רוב של 63 חברי כנסת בהצבעה במליאה.

עודה: "ניסיון פתטי לקושש קולות", ראש מועצת בקעת הירדן: "חוסר מנהיגות"

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר בתגובה לגנץ כי "לאזרחי המדינה מגיע תקווה ולא חיקוי - ככה לא מחליפים ראש ממשלה. ‏סיפוח הוא חיסול כל סיכוי לדמוקרטיה ושלום. כנראה ששכחת שיש גם חיים אחרי הקמפיין. הניסיון הפתטי לקושש כמה קולות מהימין לא שווים את הרס העתיד של כולנו".

בנוסף אליו, יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ אמר כי הוא "מצפה מכחול לבן שלא להיגרר לסדר היום שכופה הימין הקיצוני בהובלת סמוטריץ'. עתיד בקעת הירדן צריך להיקבע כחלק ממשא ומתן ומהסדר כולל, תוך שימת דגש על סידורי הביטחון החיוניים של ישראל". פרץ הוסיף כי "אסור לכחול לבן ליפול למלכודות הימין. זו רק אחת מתוך אינספור מלכודות נוספות שיגיעו במערכת הבחירות".

מנגד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר כי "החוק לסיפוח בקעת הירדן הוגש על ידי סיעת 'ישראל ביתנו' ב- 2 בדצמבר 2019 ולכן הפולמוס בין נתניהו לגנץ היום זה בגדר דיאלוג בין שני מנחים בתכנית הרדיו 'הכל דיבורים'". שר הבטחון לשעבר משה יעלון השתתף אף הוא בוויכוח, וכתב בטוויטר: "ביבי, חלאס עם הספינים. בעשר השנים האחרונות לא חשבת שנכון לספח את הבקעה במהלך חד-צדדי. הרי היית מוכן לוותר על הבקעה בדיון מול קרי ב-2014". יעלון הוסיף כי "מצוקתך הפוליטית האישית, הביאה אותך להכריז על ספין הסיפוח, בעיתוי אומלל, וסתמת הגולל על הסיכוי להמשך הארכת חכירת מובלעות נהריים וצופר מירדן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
"למה לחכות לאחרי הבחירות?". נתניהו/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

בשלום עכשיו אמרו לגנץ כי "הגיע הזמן להפסיק לשקר לציבור". בהודעה מטעם הארגון נמסר כי "סיפוח הבקעה הוא ההיפך משלום וביטחון, הוא יפגע ביחסים עם ירדן ומצרים ושומט את הקרקע תחת כל אפשרות להסכם עתידי עם הפלסטינים. זוהי הצהרת בחירות מסוכנת וחסרת אחריות שמתדלקת רעיון הזוי שהקהילה הבינלאומית מתנגדת לו. מצופה מכחול לבן להציג אלטרנטיבה לשלטון הימין ולמדיניות ניהול הסכסוך במקום עוד מאותו הדבר".

דויד אלחייני, ראש מועצת בקעת הירדן ויו"ר מועצת יש"ע, הגיב להצהרתו של גנץ כי יש לספח את הבקעה בתיאום עם הקהילה הבינלאומית, זאת בניגוד לסיפוח חד-צדדי, ואמר: "אם היינו ממתינים לאישורים של הקהילה הבינלאומית אף אחד מאיתנו לא היה כאן היום". אלחייני תקף את גנץ ואמר כי "דבריו של גנץ הם ביטוי מובהק לחוסר מנהיגות. הוא נתמך באותה קהילה בינלאומית שדורשת לסמן את מוצריהם של חקלאים יהודים, זו אותה קהילה בינלאומית שמעמידה אותנו לדין בהאג. הקהילה הבינלאומית היא קהילה של צבועים הפוגעת מידי יום במדינת ישראל בכלל ובבקעת הירדן בפרט. כשרוצים עושים וכשלא רוצים מוצאים תירוצים וממציאים מכשולים לא רלוונטיים. עצוב ומדאיג שזה פרצופה של מפלגה המבקשת להנהיג את מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully