וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: נפעל להחלת הריבונות בבקעת הירדן בתיאום עם הקהילה הבינלאומית

21.1.2020 / 14:37

יו"ר כחול לבן אמר בבבקעת הירדן כי יפעל להחלת ריבונות באזור אחרי הבחירות, בתיאום עם הקהילה הבינ"ל, בעוד שבימין דוחפים לסיפוח חד-צדדי. הוא אמר כי הוא מקווה שטראמפ יפרסם את עסקת המאה, אף שקודם התנגד לכך. לוואלה! NEWS נודע כי הועברו לו מסרי מחאה מצד הממשל

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

גנץ על בקעת הירדן - כל הפרטים:

  • יו"ר כחול לבן: נפעל לריבונות בבקעת הירדן לאחר הבחירות בתיאום עם הקהילה הבינלאומית
  • נתניהו: "מצפה לתשובתך לגבי החלת ריבונות בהצבעה בכנסת - אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו"
  • גנץ, בניגוד להצהרתו מלפני שבועיים: "מקווה שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את עסקת המאה"
  • לוואלה! NEWS נודע כי גורמים בממשל ארה"ב הביעו מורת רוחם מהצהרתו הקודמת

יו"ר כחול לבן בני גנץ הצהיר היום (שלישי) כי הוא יפעל להחלת ריבונות בבקעת הירדן לאחר הבחירות, תוך תיאום עם הקהילה הבינלאומית. זאת, בעוד שבימין דוחפים לסיפוח חד-צדדי. "אנחנו רואים את חבל הארץ הזו כחלק בלתי נפרד מארץ ישראל", אמר גנץ בסיור בבקעה יחד עם חבר מפלגתו ויו"ר תל"ם, משה יעלון. הוא אמר כי במפלגתו יפעלו להחלת ריבונות, ו"עד אז נדאג לפתח את האזור הזה".

גנץ אמר את הדברים ברקע הצהרותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד כי יספחו את בקעת הירדן אחרי הבחירות, והלחץ מימין לעשות זאת עוד לפני הבחירות. הדיון הציבורי בנושא הסיפוח חשף בימים האחרונים את המחלוקות בתוך כחול לבן לגבי סיפוח הבקעה: בעוד שהפלג הימני של תל"ם תומך בסיפוח חד-צדדי, ביש עתיד תומכים רק במהלך מתואם עם הקהילה הבינלאומית.

בנוסף לכך, גנץ נשאל לגבי כוונת הממשל האמריקני לפרסם את עסקת המאה של הנשיא דונלד טראמפ ואמר כי "אני מקווה שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את התכנית. עברו כמה שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים, אני מצפה לפרסום התכנית".

בני גנץ ומשה בוגי יעלון מכחול לבן, סיור במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח, 21 בינואר 2020. אלעד מלכה
"חבל ארץ בלתי נפרד מארץ ישראל". גנץ עם יעלון בבקעת הירדן, היום/אלעד מלכה

גנץ אמר דברים אלה אף על פי שלפני כשבועיים בישיבת סיעה יצא נגד פרסום התכנית של הממשל עוד לפני הבחירות, ואמר שזו תהיה "התערבות פוליטית" בנעשה בישראל. לוואלה! NEWS נודע כי גורמים בממשל האמריקני העבירו בשבועיים האחרונים לגנץ מסרים בדבר מורת רוחם מההצהרה הפומבית הקודמת, שבה התנגד לפרסום התכנית כעת, וברקע זה שינה את עמדתו הפומבית.

ההצהרה הראשונה של גנץ, שבה הוא אמר כי הוא מתנגד לפרסום התכנית כעת, ניתנה יממה לאחר שנפגש עם השליח המיוחד של הבית הלבן, אבי ברקוביץ, שהגיע לביקור בישראל. גורמים בכחול לבן אמרו לוואלה! NEWS כי "האמריקנים כעסו מאוד על כך שההצהרה שלו ניתנה באופן פומבי".

בתוך הבית הלבן מתקיימים בימים אלה דיונים על מועד פרסום התכנית, שנדחה מזה יותר משנה בעקבות המצב הפוליטי בישראל. מי שדוחף לפרסום התכנית כעת הוא שגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן, שנחשב למקורב מאוד לנתניהו.

נשיא  ארה"ב דונלד טראמפ בפסגה הכלכלית בדאבוס, שוויץ. רויטרס
גורמים בממשל האמריקני הביעו את מורת רוחם מההצהרה הקודמת של גנץ. טראמפ/רויטרס

בתגובה להצהרת גנץ, נתניהו אמר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו". גנץ, לא נשאר חייב והשיב: ‏"קודם נדון בחסינות. אחר כך ננהל את החלת הריבונות".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר בתגובה לגנץ כי "לאזרחי המדינה מגיע תקווה ולא חיקוי - ככה לא מחליפים ראש ממשלה. ‏סיפוח הוא חיסול כל סיכוי לדמוקרטיה ושלום. כנראה ששכחת שיש גם חיים אחרי הקמפיין. הניסיון הפתטי לקושש כמה קולות מהימין לא שווים את הרס העתיד של כולנו".

יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ אמר כי הוא "מצפה מכחול לבן שלא להיגרר לסדר היום שכופה הימין הקיצוני בהובלת סמוטריץ'. עתיד בקעת הירדן צריך להיקבע כחלק ממשא ומתן ומהסדר כולל, תוך שימת דגש על סידורי הביטחון החיוניים של ישראל". פרץ הוסיף כי "אסור לכחול לבן ליפול למלכודות הימין. זו רק אחת מתוך אינספור מלכודות נוספות שיגיעו במערכת הבחירות".

עוד בוואלה!

הנטישה מתחילה: כניעת אדלשטיין מציגה את אובדן ההרתעה של נתניהו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
"מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם טיבי שם לך וטו". נתניהו/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

לפני הבחירות האחרונות, נתניהו הצהיר כי עם הקמת הממשלה הוא יחיל את הריבונות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח. הצהרתו של נתניהו גררה גינוי מצד מדינות אירופה, שהביעו את "דאגתן העמוקה" ואמרו כי "אם ההצהרה תיושם, היא תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי". בנוסף אליהן, מדינות ערב הצהירו כי מדובר בהצהרה לא חוקית והזהירו מפני "הסלמה מסוכנת". בספטמבר, אישרה הממשלה את הצעתו להסדיר את המאחז מבואות יריחו שבבקעה, זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע את התנגדותו למהלך - אך בהמשך הסיר אותה.

עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, דייויד שנקר, אמר בחודש שעבר בתדרוך לכתבים בוושינגטון כי נתניהו לא הציג לשר החוץ מייק פומפאו בפגישתם השבוע תכנית לסיפוח בקעת הירדן. "אני יכול להגיד לכם שישראל לא הציגה לארצות הברית במהלך הפגישה שום תכנית סיפוח - מלאה או חלקית לאיזשהו חלק של הגדה המערבית", אמר שנקר, שהוסיף גם כי "עמדתה המסורתית של ארצות הברית היא שמעמד הקבע של השטח בגדה המערבית צריך להיקבע על ידי הצדדים".

בנט: "נתפוס את השטחים של ארץ ישראל"

בתוך כך, שר הביטחון נפתלי בנט אמר היום כי "אנחנו במערכה - והם מנסים לקחת לנו את השטח". זאת, בתגובה לדברי ראש הממשלה הפלסטיני בריאיון ל"הארץ", כי ברשות חותרים לבטל את ההבנה שבין שטחי A, B ו-C. בסיור שקיים בנט במועצה האזורית בנימין אמר כי "מדינת ישראל היא לא באו"ם, היא צד למערכה. אנחנו נתפוס את השטחים של ארץ ישראל, ניישב בהם את אזרחי מדינת ישראל, נבלום את הבנייה הפלסטינית".

הוא קרא להחיל ריבונות על שטחי C ואמר כי "זו המשימה, ואפשר לעשות את זה בשנה הקרובה, לפרוץ את ההקפאה הזאת של 52 שנים שבהן שלא החלנו את החוק אפילו על סנטימטר אחד. ביהודה ושומרון, בבקעת הירדן, בשומרון, ביהודה - אנחנו נחיל ריבונות".

(עדכון ראשון: 13:48)

שר הביטחון, נפתלי סייר במועצה האזורית בנימין, 21 בינואר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"אנחנו במערכה". בנט במועצה האזורית בנימין, היום/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully