וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' תוקף את בן גביר: ריצה שלכם תהיה מסע נקמה שיוריד לטמיון קולות רבים

16.1.2020 / 19:07

שר התחבורה תקף את יו"ר עוצמה יהודית, שלדבריו התמודדותו בבחירות "תסכן את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל", והזכיר את ההסכם שלו עם יו"ר הבית היהודי: "החתימה שלכם הביאה לסאגה של השבועות האחרונים". פרץ: "הפרתי את המילה שלי, מצטער על כך בכל ליבי"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

שר התחבורה ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' תקף היום (חמישי) את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שנותר מחוץ לאיחוד מפלגות הימין הדתי. "ריצה שלכם עכשיו תהיה מסע נקמה גרידא, שיוריד לטמיון קולות רבים ועלול לסכן את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל", כתב סמוטריץ' בפייסבוק. "תקראו לתומכיכם להצביע לכל מפלגה שתרצו בגוש הימין, אבל אל תזרקו בפעם השישית קולות לפח".

האיחוד נחתם כשעה לפני סגירת הרשמת המועמדים במשכן הכנסת, בתום סדרת פגישות בין יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ. סמוטריץ' הזכיר את ההסכם שבן גביר חתם עם פרץ - שאמש הפר את הבטחתו עבורו, בכך שהותיר את עוצמה יהודית מחוץ לאיחוד. בפוסט שכתב, סמוטריץ' אמר כי הוא מבין את תחושת הבגידה של בן גביר וחברי מפלגתו, אולם "אתם הייתם שותפים ל'תרגיל הפוליטי' שהרב רפי עשה על הראש של האיחוד הלאומי".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת ממשלה, 17 בנובמבר 2019. אוהד צויגנברג, פול צלמים
אמר לבן גביר כי "ריצה שלכם עכשיו תהיה מסע נקמה גרידא". סמוטריץ'/פול צלמים, אוהד צויגנברג

"אם לדבר בשפה שלכם אז הייתם שותפים ל'בגידה' שלו בנו במערכה הראשונה. מה לכם כי תלינו על הבגידה שלו בכם במערכה השנייה?", הוסיף. "אם תרגילים פוליטיים הם לגיטימיים והמטרה מקדשת אותם זה לא יכול לעבוד רק כשזה משרת אתכם. אני משתדל מאוד לפעול אחרת בעשיה הפוליטית שלי. אבל אתם פעלתם בדרך הזו ובסך הכול משלמים עכשיו את המחיר שלה".

סמוטריץ' הוסיף כי "החתימה שלכם עם הרב רפי סיכלה את מאמציי ומאמצי רבים אחרים להביא למיזוג ובחירות דמוקרטיות והביאה במידה רבה לסאגה של השבועות האחרונים".

הוא קרא לבן גביר לוותר על התמודדות מפלגתו בבחירות. לדבריו, "זו השעה שלכם להוכיח שאתם פועלים לשם שמים ולא מתוך אגו ותחושת נקם". סמוטריץ' הזכיר את ח"כ סתיו שפיר מהמפלגה הירוקה, שפרשה מהתמודדות, ואמר כי היא "מצאה את עצמה במצב דומה וגילתה אחריות למחנה שלה. מכם אסור לצפות לפחות ממנה".

עוד בוואלה!

כשנתניהו איים "נלך על הראש שלכם": מאחורי הקלעים של הדרמה הלילית בימין

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר בכנסת לאחר האיחוד במפלגות הימין, 15 ינואר 2020. ראובן קסטרו
נותר מחוץ לאיחוד הימין הדתי. בן גביר/ראובן קסטרו

פרץ הביע היום צער על החלטתו להפר את ההסכם עם בן גביר. "ההחלטה התקבלה בלב כבד. אף אחד לא רוצה לא לעמוד במילתו", הוא כתב. "נתתי את המילה שלי והפרתי אותה, אני מצטער על כך בכל ליבי. מנהיגות צריכה לקבל החלטה גם אם יש בצידה מחיר אישי כבד. אומר זאת בצורה ברורה: למען עם ישראל וארץ ישראל הייתי מוכן שהתדמית הציבורית שלי תיפגע".

פרץ הסביר כי ההסכם שנחתם ביום שלישי בבוקר בין הימין החדש, של נפתלי בנט ואיילת שקד, לבין האיחוד הלאומי שבראשו עומד סמוטריץ', "השאיר בידינו ברירות כואבות: לרוץ בנפרד ולהסתכן באי מעבר אחוז חסימה או לרוץ במשותף ללא עוצמה. האמירה של בנט היתה חד משמעית שהוא לא מוכן להתאחד עם בן גביר ולכן נערכנו ריצה נפרדת".

לדבריו, הוא הוזמן עם בנט לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהראה לו סקרי עומק רבים שבהם איחוד הבית היהודי ועוצמה יהודית לא מצליחים לעבור את אחוז החסימה. "הייתי צריך לקבל החלטה קשה ולא פופולרית בניגוד להבטחה שלי ובניגוד גמור ליושרה הפנימית שמלווה אותי לאורך חיי. היו בפניי שתי אפשרויות, ששתיהן עם מחיר גדול וכבד: ריצה עצמאית עם סיכון גדול מאוד לא לעבור את אחוז החסימה או ריצה משותפת ללא עוצמה", אמר.

על החלטתו השפיעו גם הרבנים דרוקמן ואייזמן, ש"הביעו דעתם בצורה חד משמעית שצריך לרוץ במשותף עם הימין החדש חרף ההסכם עם עוצמה", והצטרפותה של עידית סילמן לימין החדש. "מה שעמד על כף המאזניים זו הקמת ממשלת שמאל", אמר פרץ, שהוסיף: "ההחלטה אמש הייתה קשה בקנה מידה דומה - מה שעמד לנגד עיני אלו המראות של גירוש יהודים ואסור היה לקחת את הסיכון של אי מעבר אחוז חסימה וקריסת גוש הימין. הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל נמצאים פה על המאזניים. בחיבור הזה הצלנו את הציונות הדתית".

רפי פרץ בישיבת ממשלה, 12 בינואר 2020. רויטרס
"אף אחד לא רוצה לא לעמוד במילתו". פרץ/רויטרס

מוקדם יותר, גם גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לבן גביר לפרוש מהמרוץ. "עכשיו מצפה ראש הממשלה מבן גביר, עם כל הקושי שבדבר, שיפרוש מהמרוץ כדי להבטיח את שלטון הימין. כפי שסתיו שפיר פרשה על מנת להבטיח את ניצחון השמאל ועקירת ישובים, כך בן גביר צריך לפרוש ולהבטיח את ניצחון הימין ומניעת עקירת ישובים", אמרו. בנוסף לכך, הם טענו כי ראש הממשלה משבח את המנהיגות שגילה פרץ "שעל אף המחיר האישי הכבד פעל ומזער את הנזק של בנט לגוש הימין והציל קולות לגוש".

בעוצמה יהודית השיבו לבקשת נתניהו כי לא יטיף למפלגה ולא יפגע בה. "עוצמה יהודית המפלגה היחידה שלא תשב עם גנץ - גלה אחריות ואל תנסה לפגוע בנו", נמסר בהודעה מטעמה. בנוסף הבהירו כי גם ראש הממשלה יודע שעוצמה יהודית היא המפלגה היחידה שלא תבגוד בגוש השמאל. "גם ראש הממשלה יודע שרק עוצמה יהודית לא תבגוד בגוש הימין ותיכנס לממשלת גנץ. בנט רצה לשבת עם גנץ, סמוטריץ' תמך בממשלת אחדות, וגם נתניהו עצמו חתר לכינון ממשלה עם לפיד, גנץ ומפלגת העבודה".

(עדכון ראשון: 18:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully