וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחצים לאיחוד בשמאל: ח"כים בעבודה קוראים לריצה משותפת עם מרצ

חברי הכנסת שמולי ובר-לב קראו פומבית ליו"ר מפלגתם להתאחד עם מרצ, שדחתה את כינוס הוועידה שלה כדי לאפשר זמן למו"מ. למרות התנגדותו לאיחוד, שאליה שותפה גם לוי-אבקסיס, מקורביו רומזים כי הוא עשוי לשקול מחדש את עמדתו. מחר - פרץ והורוביץ ייפגשו, סיעת העבודה תתכנס

צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

ארבעה ימים לסגירת הרשימות, הלחץ גובר על יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ, לחבור לריצה משותפת עם מרצ. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צפוי להיפגש מחר (ראשון) עם פרץ, וועידת מרצ, שהייתה אמורה להתכנס מחר כדי לאשר סופית את רשימת המחנה הדמוקרטי לכנסת, נדחתה ליום שלישי, כדי לאפשר עוד זמן למשא ומתן עם העבודה-גשר. במקביל, סיעת העבודה תתכנס מחר אחר הצהריים לדיון מכריע בנושא האיחודים בשמאל.

כינוס המפלגה יתקיים אחרי שורה של ח"כים בעבודה קראו פומבית לפרץ לחבור למרצ: ח"כ איציק שמולי פרסם אתמול מאמר ב"הארץ" תחת הכותרת "בלי איחוד בשמאל נובס במערכה", שבו קרא לעשות חיבור טכני בין העבודה למרצ או שהעבודה תצורף כחטיבה בכחול לבן. שמולי קרא לכחול לבן לשריין זמנית חברי כנסת מהעבודה וממרצ ברשימתם, ולשנות את המפתח לחלוקת התיקים בממשלה העתידית שתקום כדי להביא לאיחוד בין העבודה למרצ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לחצים כבדים ממרצ לחבירה לבלוק טכני. הורוביץ ופרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
עמר בר לב וועדה משותפת לוועדת חוקה וועדת חוץ וביטחון בדיון בהצעות חוק ההסדרה, כנסת. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"קיימת סכנה שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה ושהאחריות תופל עלינו". בר-לב/נועם מושקוביץ

אחרי שמולי, ח"כ עמר בר-לב הודיע הערב בריאיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 12, שהוא תומך בהקמת גוש טכני בין העבודה-גשר לבין מרצ. "ההחלטה לא הייתה קלה לאור החשש שלי, שעדיין קיים, שהחיבור עם מרצ יסתיים קרוב יותר לשישה מנדטים מאשר ל-11 שיש לנו ביחד עתה, ושכחול לבן 'לא תספור' אותנו אחרי הבחירות הבאות - בדיוק כפי שלא ספרה אותנו עד כה - ועלולה אפילו להקים ממשלת ימין עם ליברמן, בנט והליכוד, עם או בלי נתניהו. מצד שני, קיימת הסכנה כמובן שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה ושהאחריות לכך תופל עלינו", הסביר בר-לב.

שמולי בירך על הצהרתו של בר-לב, על שקיבל את "ההחלטה הנכונה", וקרא לחברי כנסת נוספים להצטרף להצעתו. זאת, לדבריו, "כדי למנוע קטסטרופה אפשרית ולמקסם את כוחו של מחנה השינוי".

"הליכה בנפרד היא בגדר הליכה על הסף", אמר שמולי. "אם חלילה 150 אלף קולות ילכו לפח בגלל הימור מסוכן ומיותר - נמסור במו ידינו את השלטון לנתניהו וזה יהיה בלתי נסלח. לא מדובר בחיבור אידיאולוגי אלא פרגמטי במצב שבו שתי המפלגות קטנות ופריכות ועלולות לא לעבור את המכשול".

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: חיבורים בימין ובשמאל לא ישפיעו משמעותית על מפת הגושים

לכתבה המלאה
איציק שמולי במהלך הוועדה המיוחדת בכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
קרא לחיבור בין העבודה למרצ או לצירוף העבודה כחטיבה בכחול לבן. שמולי/ראובן קסטרו

ככלל, פרץ הביע בשבועות האחרונים התנגדות נחרצת לאיחוד עם מרצ, וכך גם שותפתו להנהגה, יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס, שהתעקשה שהרשימה תרוץ באופן עצמאי. עם זאת, בימים האחרונים מקורבים לפרץ החלו לרמוז כי הוא עשוי לשקול מחדש את עמדתו, לאור החשש הממשי שאחת ממפלגות השמאל לא תעבור את אחוז החסימה. במרצ מפעילים לחצים כבדים על פרץ לחבור לבלוק טכני וריצה משותפת, וכך גם רוב הח"כים בעבודה.

במקביל, מתנהל מאבק בין מרצ לבין ח"כ סתיו שפיר על המשך השותפות במחנה הדמוקרטי, שנוצרה בבחירות הקודמות בחיבור של מרצ לשפיר וישראל דמוקרטית, שבראשה עמד אז אהוד ברק. בשלב זה יש נתק בין המחנה הדמוקרטי לבין שפיר. במרצ מציעים לה את המקום ה-5 ברשימה, אך לא מנהלים מו"מ של ממש בשל רצונם קודם כל לחבור לעבודה-גשר.

סתיו שפיר, וניצן הורוביץ מהמחנה הדמוקרטי מנסים לשכנע בוחרים בתל אביב 17 בספטמבר 2019. אתר רשמי
הנתק עם מרצ נמשך. שפיר עם הורוביץ, ספטמבר/אתר רשמי

בכחול לבן מנסים ללחוץ על פרץ לרוץ ברשימה עם מרצ, ויו"ר המפלגה בני גנץ קרא בישיבת הסיעה ביום שלישי כי "דרוש איחוד בין מפלגות השמאל". חברת הכנסת אורנה ברביבאי אמרה היום באירוע שבתרבות בגבעתיים כי "טעות יעשה פרץ אם הוא לא יתחבר עם מרצ. הוא הסכים לגלח את השפם שלו כדי להגיד שלא יצטרף לנתניהו, אבל אם הוא לא יעשה את האיחוד הנדרש והמפלגות לא יעברו את אחוז החסימה, הוא בעצם יגיש לנתניהו על מגש את תוצאות הבחירות".

על הצעתו של פרץ, שקרא לריצה משותפת של מפלגות הגוש בפתק אחד, אמרה ברביבאי כי "מההתחלה זאת לא הייתה הצעה רצינית. אני רוצה לקוות שהוא יתעשת, ושהם יתאחדו. אני מקווה שהשכל הישר ינצח. אני חושבת שזאת סכנה אפשרית שמרצ או מפלגת העבודה ייעלמו בבחירות האלה, ולכן צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה".

(עדכון ראשון: 19:48)

לוח זמנים לבחירות לכנסת ה- 23. אתר רשמי
לוח זמנים לבחירות לכנסת ה- 23/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully