וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום ראשון: הקמת ועדה על חסינות נתניהו או הדחת יו"ר הכנסת

9.1.2020 / 19:25

בכחול לבן מתכוונים לבקש כינוס של הוועדה המסדרת לצורך הקמת ועדת הכנסת, שתדון בחסינות נתניהו. במפלגה הבהירו כי אם יו"ר הכנסת יעצור את הקמת הוועדה, הם יפעלו להדחתו. הליכוד נגד יועמ"ש הכנסת: בנוסף לכך שבת זוגו הייתה ממגישי כתבי האישום, הוא עד תביעה

עריכה:שאול אדם

בכחול לבן מתכוונים לבקש ביום ראשון כינוס של הוועדה המסדרת לצורך הקמת ועדת הכנסת, שתדון בחסינות נתניהו - כך מסרו היום (חמישי) גורמים במפלגה. עם זאת, הבהירו כי אם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יעצור את הקמת ועדת הכנסת, הם יפעלו לכינוס המליאה כדי לבחור יו"ר במקומו.

מוקדם יותר, איימו בכחול לבן להתחיל בתהליך הדחת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתפקידו אם לא יקבל החלטה על הקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו עד סוף היום.

בכחול לבן יודעים כי אדלשטיין ממתין לחוות דעת נוספת של היועמ"ש לכנסת איל ינון סביב השאלה האם בסמכותו לאשר או למנוע את הקמת הוועדה. ינון הודיע כי הוא יפרסם את חוות דעתו רק ביום ראשון הקרוב, וההליך יחל לאחר שתתקבל חוות הדעת שלו. בתגובה להודעתו של ינון, נמסר מלשכתו של אדלשטיין נמסר כי "נוכח הודעתו של היועץ המשפטי לכנסת, אנחנו שבים ומדגישים כי כפי שנאמר כל העת גם בעבר - בכוונתו של יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין למסור את החלטתו זמן קצר לאחר שיקבל את חוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת - עו"ד איל ינון".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
אדלשטיין/ראובן קסטרו

סביב הדחתו של אדלשטיין עולה שאלה נוספת, האם נדרש רוב של 90 חברי כנסת להדחתו, כפי שקובע תקנון הכנסת, או שנדרש רוב רגיל היות והוא לא יו"ר נבחר וכהונתו נמשכה מאז הכנסת ה-20.

היועמ"ש לכנסת ינון קבע השבוע כי אין שום מניעה להקים את ועדת הכנסת כדי לדון בחסינות נתניהו כבר בתקופה זו, למרות שלא הוקמה ממשלה חדשה ולא הוקמו כלל ועדות הכנסת לעבודה שוטפת. ינון טען כי אין לכך מניעה משפטית, בין היתר בשל הרוב בכנסת למהלך. קביעתו זו גררה ביקורת רבה, בעיקר בליכוד, שם העלו טענות חריפות לניגוד עניינים חמור בהחלטת ינון בשל העובדה כי בת זוגו, עו"ד עמית מררי שמכהנת כמשנה ליועמ"ש, הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו.

ינון דחה ביקורת זו, וטען כי לא התכוון מלכתחילה לעסוק בעניינים מהותיים של חסינות נתניהו או של ח"כ חיים כץ מהליכוד אלא רק בענייני הפרוצדורה של הקמת ועדת כנסת מהם לא עולה חשש לניגוד עניינים. בליכוד טענו היום כי "אחרי שהתברר שבת זוגו של אייל ינון הייתה ממגישי כתבי האישום נגד ראש הממשלה, מתברר שיועמ"ש הכנסת הוא עד תביעה בתיקי נתניהו. אייל ינון ובת זוגו נמצאים בניגוד עניינים חמור שמחייב אותם לפסול עצמם מיידית מטיפול בענייני ראש הממשלה נתניהו". בליכוד הוסיפו כי "הולך ומתברר שכל התהליך בכנסת פסול ומזוהם כחלק מהקמפיין של מפלגת כחול-לבן 'רק לא ביבי'".

עוד בוואלה!

הפולנים שרוצים לפתוח את פצעי המלחמה: "הסיפור שלנו הושתק"

לכתבה המלאה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר בעקבות האשמה זו כי "שמו של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, נכלל ברשימת עדי התביעה בכתב האישום בענינו של ראש הממשלה לנוכח העובדה שבתיק החקירה קיים מזכר תרשומת אודות שיחה שהתקיימה איתו בנוגע לסדרי עבודת הכנסת בשגרה". לדבריו, "מובן כי אין מדובר בעדות מהותית לתיקים, וממילא לא היה בדבר כדי למנוע בדרך כלשהי את מעורבותה של עו"ד עמית מררי מטיפול בנושא".

אתמול הגיב ינון לביקורת של חברי הליכוד נגדו, והיום הגיב לו שוב ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. זוהר כתב לו במכתב נוסף כי טענתו "לניגוד העניינים בעינה עומדת והובהרה אף יותר בימים האחרונים, פעלת בניגוד לחוק יסוד השפיטה והתעלמת לחלוטין מהעובדות שהדיון בבקשת החסינות של רה"מ הוכרע מראש וצפוי להתקיים אך ורק לצרכים פוליטיים. עוד לא מאוחר לתקן את העוול הנורא".

בכנסת יש רוב של 65 ח"כים להדחת אדלשטיין. ישראל ביתנו הודיעה שתתמוך במהלך, וגם שאר הסיעות, בהן כחול לבן, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. יו"ר סיעת המחנה הדמוקרטי ח"כ תמר זנדברג אמרה היום כי את אדלשטיין צריך להדיח "בגלל החסינות, אבל לא רק". לדבריה, מי שפחד לדבר כשאדלשטיין כיבה את האור על דיונים על כיבוש, מוצא עצמו עכשיו עם יו"ר כנסת שמכבה את האור על דיוני החסינות. את אדלשטיין היה צריך להדיח מזמן, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

(עדכון ראשון 16:15)

לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23. אין, עיבוד תמונה
לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23/עיבוד תמונה, אין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully