וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבורים מול אגו: שבוע לסגירת הרשימות - רגע האמת של הפאזל הפוליטי

לשחקנים במערכת הפוליטית יש הזדמנות אחרונה לשנות את המפה ולהתבצר מעל אחוז החסימה. למרות הלחצים מנתניהו, בדרך לאיחוד בימין הדתי עדיין עומדים מכשולים. גם בשמאל, פרץ ממשיך לסרב לריצה עם מרצ ומנסה לגלגל את האחריות לגנץ

צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: ריאיון עם ח"כ סתיו שפיר באולפן וואלה! NEWS)

לוח השנה של בחירות מועד ג' מתקתק, עם 54 ימים שנותרו עד ליציאה לקלפיות, ושבוע בלבד עד לסגירת הרשימות בוועדת הבחירות המרכזית. עד יום רביעי הבא בעשר בלילה שורה של שחקנים ינהלו מגעים קדחתניים, יחליפו ביניהם טיוטות והצעות, יריבו על מיקומים לתפקידים, ובסוף - יידרשו לקבל החלטות קשות, שעשויות להיות גורליות להמשך דרכם הפוליטית.

בפעם השלישית, איחודים, חיבורים, ובלוקים טכניים חוזרים אל השולחן, במאבק מול גורם אחד מרכזי: האגו של השחקנים במשחק. ברקע ההערכה הגורפת שהציבור יזרום לעבר שתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, המפלגות הקטנות מימין ומשמאל מתבוננות בחשש גדול באחוז החסימה ובשבוע הקרוב יש להן הזדמנות אחרונה לנסות לסדר מחדש את הפאזל - או להאשים אחת את השנייה בסרבנות. רגע לפני שהמאני טיים מתחיל, הנה השאלות הגדולות שצריכות להיפתר ותמונת המצב העדכנית:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במסגרת ישיבת מיוחדת בכנסת לזכרו של יצחק רבין 10 בנובמבר 2019. אתר רשמי
מפעיל לחצים על ראשי המפלגות מימין לליכוד. נתניהו בכנסת ליד פרץ/אתר רשמי

הימין - האם בנט יוכל לחיות עם בן גביר ועם מי ירוץ בצלאל סמוטריץ'?

ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל לחצים בימים האחרונים על ראשי המפלגות מימין לליכוד להתאחד לרשימה אחת. בסוף השבוע הוא פרסם קריאה פומבית לשרים נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ בטענה כי אם הם לא יתאחדו לרשימה כזו "הימין לא יסלח להם". איחוד כזה, סבור נתניהו, ימנע בזבוז קולות של שתי מפלגות שעשויות שלא לעבור את אחוז החסימה בבחירות הקרובות.

עמדת נתניהו שונה לחלוטין מזו שהציג בסיבוב הקודם, בו ביקש שירוצו שתי רשימות מימין לליכוד, בקשה שלא יצאה לפועל. נתניהו לא הציג תוכנית מופרכת לחלוטין, אך על מנת להוציאה לפועל, יהיה להתגבר על מכשול אחד: עוצמה יהודית. המפלגה בראשות איתמר בן גביר החליטה בסיבוב הנוכחי לא לרוץ לבדה והיא חתמה לאחרונה על הסכם עם הבית היהודי.

בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
מנסה לשפר את עמדת המיקוח. סמוטריץ' עם שקד/ראובן קסטרו
נתניהו לא הציג תוכנית מופרכת לחלוטין, אך על מנת להוציאה לפועל, יהיה להתגבר על מכשול אחד: עוצמה יהודית

בנט נרתע מאוד מריצה משותפת עם המפלגה של בן גביר מחשש שזו תבריח קולות של מצביעי ימין רך. אבל לא רק נתניהו מפעיל עליו לחצים לעשות זאת, אלא גם מספר 2 במפלגתו, איילת שקד. האחרונה שחוששת מכך שהמפלגה לא תעבור שוב את אחוז החסימה, טוענת כי חיבור כזה עשוי לסיים את הנתק בין סמוטריץ' לפרץ.

מאז נחתם ההסכם בין פרץ לבן גביר, שורר נתק מוחלט בין השניים, ומה שלאורך שנים היה חיבור טבעי ומשותף, נראה כעת כרחוק מאוד מהמציאות. סמוטריץ' ופרץ לא נפגשו, לא שוחחו ולא ניהלו משא ומתן כדי לרוץ יחד בבחירות הקרובות. סמוטריץ' דרש לקיים פריימריז בכל מתכונת אפשרית כדי לזכות באמון הציבור מחדש, אך פרץ ראה בכך ניסיון להדיחו מהמקום הראשון והתנגד לפתיחת הרשימה. סמוטריץ' העלה בשיחות לאחרונה אפשרות שהאיחוד הלאומי, המפלגה בראשותו, תרוץ יחד עם הימין החדש אך ייתכן כי השתמש באפשרות כדי להתמקם בעמדת מיקוח משמעותית יותר מול רפי פרץ.

עוד בוואלה!

חיבור בשמאל: יאיר גולן ישובץ במקום השלישי במחנה דמוקרטי

לכתבה המלאה
דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בנט חושש מבריחת קולות מצביעי ימין רך. בן גביר/ראובן קסטרו

עד שיתבררו האיחודים בימין, במפלגתם של בנט ושקד חיפשו בשבועות האחרונים אחר שמות בולטים לרשימה לכנסת, אחרי שחלק מהדמויות שצורפו אליה בתחילת הדרך, נטשו אותה אחרי הכישלון בבחירות הראשונות והאיחוד עם הציונות הדתית בבחירות השניות. רבים מאלה שפנו אליהם סירבו, וייתכן כי אם האיחוד ייצא לפועל, המפלגה לא תזדקק לרשימה ארוכה מידי. גם בישראל ביתנו ובש"ס עוד ייתכנו שינויים ברשימה.

השמאל: האם יהיה דיל פרץ-מרצ ומה יקרה עם סתיו שפיר?

כמו בכל הבחירות האחרונות, בשבוע האחרון נתלו בכבישי הארץ שלטי חוצות שקוראים לאיחוד גדול בשמאל. "בלי איחוד הקול אבוד", היא סיסמת הקמפיין החוזרת, שבמסגרתו נחשף גם סקר שנערך בקרב 600 ממצביעי המפלגות, שלפיו 76% ממצביעי המפלגות תומכים באיחוד. גם במועד א' וגם במועד ב' היה לחץ ציבורי כבד על מפלגת העבודה ומרצ להתאחד, אך התנאים מעולם לא בשלו ובסופו של דבר שתי המפלגות שרדו את הבחירות והצליחו לעבור כמעט בקושי את אחוז החסימה. הפעם החשש גובר שאחת מהן לא תעבור את הסף ועשרות אלפי קולות יתבזבזו וילכו לפח, מה שעלול לפגוע אנושות בסיכוי לייצר גוש מרכז-שמאל חוסם ולהחליף את השלטון.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ מתמיד בסירובו לחבור לריצה משותפת של העבודה-גשר ומרצ, למרות לחץ כבד מצדה, הקמפיינים לאיחוד והצעות מפתות מכחול לבן. במרצ ניסו בימים האחרונים כמה מסלולים כדי לשכנע את פרץ להסכים לאיחוד, החל מיו"ר מרצ ניצן הורוביץ וכלה בח"כ אילן גילאון שפעל מול שותפתו של פרץ אורלי לוי, ובתמר זנדברג שנפגשה בנושא עם ח"כ איציק שמולי.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ ויו"ר העבודה - גשר עמיר פרץ במהלך טקס האזכרה הממלכתי לבן גוריון, שדה בוקר 4 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
בכחול לבן לא ממהרים לפתוח בפניו את הדלת. פרץ עם גנץ/ראובן קסטרו
מטרת המהלך של פרץ ככל הנראה היא בעיקר לשחק במשחק ה"בליים גיים" ולהעביר את נטל הסרבנות לחיבורים, שכרגע מונח בעיקר לפתחו, גם לעבר גנץ וכחול לבן

גם בכחול לבן לא טמנו ידם בצלחת והציעו לפרץ ערבויות וביטחונות שנועדו לשכנע אותו להסכים לאיחוד בראשו הוא יעמוד, לאור החשש הגדול שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה ותבזבז קולות לגוש. בין היתר, הציעו לתמוך בפרץ במרוץ לנשיאות וכן להבטיח לו חלוקת תיקים בממשלה עתידית לפי מפתח נדיב שלוקח בחשבון את סך המנדטים של המפלגות כעת, במידה שבסופו של דבר האיחוד יביא פחות מנדטים מהמצב הנוכחי של שתיהן.

פרץ, שנפגש אתמול (שלישי) עם חברי סיעת העבודה לשיחת עדכון והתייעצויות, סבור כי חיבור של העבודה-גשר עם מרצ יביא רק לאובדן מנדטים, ומעדיף להתחבר לגוש טכני גדול עם כחול לבן. אמש הוא הציג "מתווה להחלפת נתניהו" וקרא לגנץ לחבר אליו את העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי לריצה בפתק אחד ברשימה משולשת. בכחול לבן לא ממהרים לפתוח בפניו את הדלת, ולדברי גורמים במפלגה אין כל כוונה לצרף אליהם מפלגות נוספות. מטרת המהלך של פרץ ככל הנראה היא בעיקר לשחק במשחק ה"בליים גיים" ולהעביר את נטל הסרבנות לחיבורים, שכרגע מונח בעיקר לפתחו, גם לעבר גנץ וכחול לבן.

סתיו שפיר וניצן הורביץ בישיבת סיעת המחנה הדמוקרטי, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
החרפה במתיחות. שפיר עם הורוביץ וגולן/ראובן קסטרו

בזירה המשנית, מתנהל מאבק בין מרצ לבין סתיו שפיר על המשך השותפות במחנה הדמוקרטי, שנוצרה בבחירות הקודמות בחיבור של מרצ לשפיר וישראל דמוקרטית, שבראשה עמד אז אהוד ברק. במרצ החליטו שלא לערוך פריימריז חדשים לרשימה לכנסת, אך כן ביקשו לדון מחדש בתנאי ההסכם מול שפיר ויאיר גולן, שנותר הנציג של מפלגת ברק בכנסת, ובעיקר ביקשו לדחוק את שפיר, ששובצה בבחירות האחרונות במקום ה-2, למקום אחורי יותר ברשימה.

בשבועות האחרונים ישנה החרפה במתיחות בין שפיר ומרצ, עד כדי נתק וקיפאון של ממש במשא ומתן, בעוד שמול יאיר גולן דווקא גובשו הסכמות ואתמול מרצ הודיעה כי הוא ישמור על המקום ה-3 ברשימה. במרצ מאשימים את ההתנהלות הפומבית של שפיר בקשיים, ואילו היא מצדה מאשימה בכירים במרצ בניסיון להדיח אותה ונערכת בינתיים להתמודדות עצמאית במסגרת המפלגה הירוקה. בנוסף לכך, במרצ טוענים כי במפלגת העבודה, מפלגתה הקודמת של שפיר, מטילים וטו על צירוף שלה במידה והיה איחוד.

ביום ראשון צפויה להתכנס ועידת מרצ, כדי לאשר סופית את הרשימה לכנסת כמו גם את ההסכם עם יאיר גולן. הוועידה תסמיך את ידיו של הורוביץ לחתום על הסכמים נוספים מבלי שיידרש להביא אותם לאישור נוסף, כדי לאפשר מרחב תמרון נוסף לשינויים של הרגע האחרון.

לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23. אין, עיבוד תמונה
לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23/עיבוד תמונה, אין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully