כך באמת נהנה מהקידמה

גיל שויד

26.12.2019 / 11:58

העשור שמגיע אל קיצו, מאופיין, במידה רבה, על ידי ההתפתחויות הטכנולוגיות שקרו בו ושינו לחלוטין את האופן שבו אנחנו חיים את חיינו. גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט וחתן פרס ישראל, מסכם בטור מיוחד לוואלה! NEWS את העשור החולף ומציע איך כדאי להסתכל על עשר השנים הבאות

צילום: רויטרס, עריכת תוכן: סיגל סיריוס, הפקה: רוית כהן צפרירי, עריכת וידאו: נועה לוי, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

מתחילת מהפכת המחשב האישי - PC - בשנות ה-80, נבנה חזון של מציאות דיגיטלית שבה נהיה קשורים ומקושרים לעזרים דיגיטליים ונצרוך מידע כל הזמן. בעשור האחרון החזון הזה הפך למציאות.

העשור השני של המאה ה-21, שמגיע זה עתה אל קיצו, מאופיין, במידה רבה, על ידי ההתפתחויות הטכנולוגיות שקרו בו ושינו לחלוטין את האופן שבו אנחנו, למעשה, חיים את חיינו. עשור שהתחיל לאחר משבר כלכלי עולמי חריף, המשיך להיות עשור שבו הטכנולוגיה שינתה תעשיות מקצה לקצה, הכניסה לחיינו אפשרויות חדשות בהינף לחיצה על כפתור, והפכה את כולנו למחוברים ודיגיטליים יותר מבכל תקופה אחרת בעבר.

במקום להסתכל קדימה התחלנו להסתכל למטה - למסך הסמארטפון, שהפך לאחד ממוצרי הצריכה הפופולריים ביותר בעולם (ולדבר הראשון שרוב בני האדם ניגשים אליו כשהם מתעוררים בבוקר). הטכנולוגיה שינתה את הרגלי הצריכה וההתנהגות שלנו. החנויות המרכזיות הן חנויות של אפליקציות, עוזרים וירטואליים החלו לקבוע לנו פגישות וענו על כל כמעט כל שאלה ששאלנו בקול, ואת מה שרצינו להגיד תמצתנו ל- 140 תווים או הקלטנו בהודעה שהחליפה את שיחת הטלפון. את הטכנולוגיה התחלנו ללבוש כאופנה, ואיתה פותחו אמצעי תחבורה נעדרי נהג/טייס שהחלו למלא את השמיים ואת הכבישים. מי מאיתנו זוכר שבמשך עשרות שנים תיעדנו את החיים שלנו באמצעות מצלמות שכל יעודן היה לעשות בדיוק את זה, ואת התמונות שצילמנו באמצעות המכשיר דרכו אנחנו מדברים עם אחרים אנחנו שומרים על ענן וירטואלי. מימים שבהם בכדי לראות סרט נאלצנו ללכת לחנות או דוכן להשכרת קלטות לימים שבהם שלט הטלוויזיה גישר אותנו לספרייה עצומה של אפשרויות. 2020-2010 אפשרו לכל אחד ואחת מאיתנו להיות מחובר, מעודכן ומשפיע מבלי לזוז מהספה. "מהפכה דיגיטלית" קראו לזה רבים, וכמו בכל מהפכה - היא טמנה בחובה סיכונים מהותיים למדינות, לחברות ולאנשים.

בני זוג שוכבים במיטה עם הטלפונים הניידים שלהם. ShutterStock
הדבר הראשון שרוב בני האדם ניגשים אליו כשהם מתעוררים בבוקר/ShutterStock

תחום הסייבר קיבל בעשור הזה כרטיס ישיר לקדמת הבמה ולמרכז השיח הציבורי. ככל שהתלות של כולנו במוצרים המבוססים על חיבור לרשת גדל, ככל שהעמסנו יותר מידע אישי, עסקי או מדינתי על פלטפורמות דיגיטליות, כך גדלו והתפתחו ההתקפות ששינו לחלוטין את זירת הקרב המודרנית. הניתוחים שלנו מראים שבמחצית העשור איומי הסייבר נכנסו לדור הרביעי והחמישי שלהם, ומהתקפות על פלטפורמה מסוימת (דוגמת רשת מחשב) הן התפתחו להתקפות מרובות חזיתות, מתוחכמות ומסוכנות מאי פעם. וירוס שמדביק טלפון נייד, חודר לרשת ארגונית של מחשבים ומאפשר פריצה לאינסוף מידע ששמור בענן, או - בביטוי יותר מוחשי שאכן קרה בעשור הזה - בתוך רגעים ספורים תשתיות ממשלתיות קורסות (באוקראינה), בתי חולים מושבתים (באנגליה) ורשויות מוניציפליות וממשלתיות מושבתות למשך שבועות (בארצות הברית). כלי תקיפה שבעבר שימשו מעצמות טכנולוגיות נמצאים במרחק חיפוש קצר בגוגל (או ברשת האפלה), ודמותו של ההאקר - התוקף הזדוני - הפכה למנעד רחב שבין סוכנות ביון ממשלתית לנער או נערה באפריקה או אפילו בעזה שיש להם מחשב וחיבור לאינטרנט. הנתונים מדברים על התקפת סייבר בכל 10 שניות (מספרים מעט יותר גבוהים כאן בישראל). מתקיפות ממוקדות על אדם אחד (על המחשב או הטלפון הנייד שלו) אנחנו רואים תקיפות שחושפות עשרות מיליונים (דרך תקיפה הממוקדת בענן), ואיתם האמירו גם הנזקים הכספיים, הפיזיים, הפוליטיים והחברתיים.

זה לא קורה במקרה וזה לא יגמר עם כניסתנו לעשור השלישי. להיפך. החיבוריות הזו שאפשרה לחיים שלנו להפוך, במידה רבה, לפשוטים יותר ומגוונים יותר, הפכה אותנו לחשופים ופגיעים והמגמה הזו תמשיך על שני היבטיה - החיוביים והשליליים. הגידול שלנו בשימוש במוצרים חכמים מבוססי "האינטרנט של הדברים" יחליף מקצועות ותעשיות קיימים בתוכנות, ובמקביל יגדיל את "שטח הקרב" שבו מתבצעת לוחמת והגנת הסייבר. התלות הגוברת במכשירים חכמים - דוגמת הטלפונים שלנו שכבר מזמן שימושם העיקרי איננו לשיחות קוליות - תהפוך את המכשיר הזה למטרה גדולה הרבה יותר. הענן שהופך להיות לפלטפורמת אגירת המידע המרכזית של העולם - תייצר התקפות שהיקפיהן יכולות להגיע למספרים שלא הכרנו. הטוב שמביאה הטכנולוגיה ימשיך להיות מלווה במי שינסה לנצל אותה.

seperator

לשמחתנו, גם הצד הטוב שבמשוואה מתפתח ולא שוקד על השמרים. הגנת הסייבר - זו שנועדה לאפשר לעולם להיות בטוח יותר - מתפתחת וישראל הפכה לאבן שואבת עולמית של פתרונות וחדשנות מדהימים, כאלה שצופים את העתיד ומספקים לו מענה. אנחנו רואים את תפקידנו כמי שמחויבים לאפשר את הקידמה בכך שאנו מגנים על כל דבר שגורם זדוני ירצה לתקוף בה.

כמדינה, כחברה וכאנשים, אפשר בהחלט להסתכל על העשור החולף עם סיפוק. הטכנולוגיה, לצד הסיכונים הטמונים בה, הפכה את חיינו לטובים יותר. אפשר וצריך להיכנס לעשור הבא מפוכחים ואופטימיים על כל החידושים שהוא יביא אותו, ובלבד שנזכור שהגנה היא חלק מקידמה והדרך האמיתית ליהנות מהקידמה, היא לשמור על עצמנו במקביל.


גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט טכנולוגיות תוכנה
חתן פרס ישראל בתחום הטכנולוגיה והחדשנות היישומית (היי טק) לשנת 2018
יושב ראש חבר הנאמנים של האוניברסיטה לנוער של אוניברסיטת תל אביב ויו"ר עמותת "יכולות", הפועלת להעלאת אחוזי הזכאות לתעודת בגרות ולהנגשת ההשכלה הגבוהה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully