וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבקשת וואלה! NEWS: הותר לפרסום שם מעורבות בפרשה הבינ"ל של חטיפה וסחר בתינוקות

14.11.2019 / 10:15

במסגרת פרשת "איפה הילד", נחקרת גניבת בנה של תושבת הצפון ומסירתו לאימוץ בארה"ב. היא ואישה נוספת טוענות כי ההליכים נכפו עליהן בתחבולות ודורשות לקבל את ילדיהן: "לקחו בשר מבשרי". המשטרה סבורה שהפרסום יוביל לעוד קורבנות

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר וטל רזניק

פרשת החשד לחטיפה וסחר בינלאומי של ילדים - עדכונים אחרונים

  • בעקבות בקשת וואלה! NEWS, פרטי שתי מעורבות הותרו לפרסום
  • במסגרת הפרשה, טוענות שתי נשים כי ילדיהם נלקחו מהן לאימוץ בתחבולות
  • התיק הועבר לאחרונה לפרקליטות מחוז צפון

שמן של חשודה מרכזית ומעורבת נוספת בפרשת החשד לגניבה וסחר בינלאומי של תינוקות הותרו לפרסום. זאת, לבקשת וואלה! NEWS וכלי תקשורת נוספים שהצטרפו להליך. במסגרת הפרשה נחקר החשד כי ילדיהן של שתי נשים נלקחו לאימוץ, בהליך אשר לטענתן נכפה עליהן בתחבולות ובלחצים נפשיים. לאחר כשלוש שנות חקירה בישראל ובארצות הברית, עבר לאחרונה התיק לפרקליטות מחוז צפון והוצמדה לו פרקליטה המלווה את השלמות החקירה.

י' היא פגועת נפש ואם לילד נוסף, אשר ילדה נלקח ממנה מיד עם לידתו. עדי היא אם לעוד שלושה ילדים שתאומותיה נלקחו ממנה בנסיבות דומות. עדויותיהן של שתי האימהות, הטוענות שאותו מתווך היה מעורב בהליכי האימוץ של שתיהן, הגיעו לידי וואלה! NEWS. הן דורשות לקבל את ילדיהן בחזרה. המשטרה חושדת שיש נשים נוספות במצב דומה וסבורה שהפרסום יביא לפתחה עוד קורבנות שנפלו בפח.

פרשת איפה הילד. יואב איתיאל
"זה דבר נוראי למכור תינוק בכסף". פרשת "איפה הילד"/יואב איתיאל

במרכז הפרשה ניצב "המאכער", גביר חרדי רב פעלים. הוא אזרח ארצות הברית שנע על קו ניו יורק-ירושלים. המשטרה מייחסת לו בין היתר עבירות של גניבת ילד, סחר בבני אדם להולדת ילד, מסירת ילד לאימוץ שלא כחוק וקשירת קשר לעשות פשע. הוא חשוד כי הוא ושותפותיו הטיסו את קורבנם, אישה פגועת נפש, ללדת בארצות הברית, באמצעים לא חוקיים ובניגוד לרצונה.

תושבת מגדל העמק, שזהותה עדיין חסויה, חשודה בסחר בבני אדם להולדת ילד, גניבת ילד וקשירת קשר לעשות פשע. היא נעצרה בשעות הבוקר של אחד מימי אוקטובר אשתקד על ידי היחידה המרכזית של מחוז צפון. על פי החשד היא מי שהופיעה בבית חולים הפסיכיאטרי בשרון בו הייתה מאושפזת פגועת הנפש שהייתה אז בהריון מתקדם והסיעה אותה משם לנמל התעופה בן גוריון.

הרבנית רבקה סגל, שאף הייתה האפוטרופסית שלה, היא מי שטסה עם י' לניו יורק. סגל, אף היא תושבת מגדל העמק, בשנות ה-60 לחייה, נשואה ואם לשלושה המוכרת מאוד בעיר כרבת פעלים שמגשרת בין הקהילה הדתית למחלקת הרווחה בעיר, מדריכת שיקום לנפגעי נפש ועוד. שמה הותר לפרסום.

מעורבת נוספת שפרטיה הותרו לפרסום היא תושבת ירושלים, נחמה בתיה דייטש, המנהלת בעיר מרכז חרדי לטיפול בפגועי נפש.

עוד בוואלה!

בשל המחסור במוצר: רוקח התעמת עם לקוחות שביקשו קנאביס רפואי | תיעוד

לכתבה המלאה
י', פגועת נפש, קורבן לפרשת סחר וגניבת תינוקות. יואב איתיאל
ילדה נלקח ממנה מיד עם לידתו. י'/יואב איתיאל
"זה פשע נוראי שהיא לקחה בשר מבשרי, שהיא עשתה דבר נורא ואיום"

י' שוכנה בבורו פארק, שכונה חרדית בברוקלין, ותוך זמן קצר יולדה בבית החולים "טיש" במנהטן, ראתה את הילד לדקות ספורות ואז הוא נלקח ממנה ועבר אל ההורים המאמצים. האירוע הזה התרחש בראשית 2016.

"היא הייתה צריכה לתת לי ללדת אותו בארץ", אמרה י' לוואלה! NEWS על אודות סגל, שהייתה אחראית עליה כאמור כאפוטרופסית שלה. "זה פשע נוראי שהיא לקחה בשר מבשרי, שהיא עשתה דבר נורא ואיום ואני כועסת עליה מאוד. זה נורא ואיום ואני רוצה שתחזיר לי את התינוק שלי כי הוא שלי ורק שלי ושל החבר שלי ושתחזור בתשובה על מה שהיא עשתה ושלא תעשה דברים כאלה יותר לעולם. ושתתנצל".

"זה דבר נוראי למכור תינוק בכסף", הוסיפה, "תינוק לא מוכרים, תינוק זה בשר ודם. הוא בן אדם. לא מוכרים אותו. אין לו ערך כספי שהוא שווה. אי אפשר לשים עליו מספר. הם ראו שאני מאוד תמימה".

כשהתברר לקרוביה של י' כי אינה בארץ, הם פנו למשטרה. התיק הופנה בתחילה ליחידת לה"ב 433, והועבר משם ליחידה המרכזית של מחוז צפון, שם מתנהלת מאז החקירה. במקביל הם עתרו לבג"ץ נגד מדינת ישראל ונגד סגל בדרישה להשיב את התינוק שנותר בארצות הברית.

הפרשה רחוקה מפתרון

"פרשה טורדת מנוחה אשר לעת הזו רב הנסתר בה על הנגלה", כתבו עליה שופטי בג"ץ בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. העתירה הובילה לאיתור התינוק ולאחרונה הוא הושב לישראל עם ההורים האמריקנים שעברו להתגורר בארץ. אבל י' רוצה את הבן שלה בחיק המשפחה, אצל אחותו של האב המגדלת גם את בנה הראשון, אחיו של התינוק שנלקח ממנה. הפרשה רחוקה מלהגיע לפתרון.

כל החשודים המרכזיים נעצרו. בחודש מאי השנה נעצרו גם ההורים המאמצים ועורך דין שייעץ להם לגבי האימוץ. כולם שוחררו אחרי זמן קצר.

פרשת הסחר בתינוקות. אתר רשמי
פרשת הסחר בתינוקות/אתר רשמי

את עדי בת ה-35, אישה אחרת במצוקה, "צדו" בבית החולים זיו בצפת בעת שהגיעה לשם לוועדה להפסקת הריון. שתי נשים בעלות חזות דתית פתחו איתה בשיחה, התיידדו איתה, אבל במקביל הפחידו אותה שהיא "מסומנת על ידי הרווחה", ואחרי זמן קצר ארגנו לה פגישה עם מי שיוכל לסייע לה. הפגישה התקיימה בבית קפה צפונית לחיפה. לדבריה, לפגישה הגיע חרדי שנאמר לה ששמו "אבי", אבל שאותו היא מזהה בוודאות כאותו "מאכער" ושהפתיע אותה עם הצעה, ששכרה בצידה. זוג אמריקני חשוך ילדים יקבל את פרי בטנה, היא תקבל כסף, "כמו בפונדקאות". לטענתה, דבר לא סוכם רשמית.

גם היא הוטסה לארצות הברית עם מלווה ושוכנה בעיר החרדית מונסי. באוקטובר 2015 היא עברה ניתוח קיסרי בקליניקה פרטית בעיירה קליפטון בניו ג'רזי, ילדה שתי תאומות ולדבריה למרות אי-רצונה אותו הבהירה שוב ושוב, תחת לחצים כבדים וכשהיא מסוממת ב"משככי כאבים", חתמה על הסכמה לאימוץ שלהן. כששבה לארץ דאג איש העסקים האמריקני להעביר לה כ-350 אלף שקלים, במזומן. "הזוג" כתב לה מכתב תודה נרגש, אותו היא מבקשת להשיב אליו עם הכסף ששולם, ובתמורה להחזיר אליה את הבנות, היום כבנות ארבע.

בתחילה עוד היה "המאכער" מרגיע אותה בטלפון. לאחר זמן הטלפון הפסיק לענות. היא משוכנעת שמדובר ברשת מאורגנת לסחר בתינוקות ומבטיחה: "אעשה כל שביכולתי לחשוף את הרשת הזו וגם את פעולות הרווחה ולהחזיר את בנותיי אליי".

עדי, קורבן לפרשת סחר וגניבת תינוקות. יואב איתיאל
הגישה תלונה גם ב-FBI. עדי, כיום/יואב איתיאל
"אני רוצה צדק. שכל מי שהעביר אותי את הדרך הזו וגרם לזה יישב בכלא"

לאחרונה היא הגישה תלונה במשטרה. "עבר כמעט חודש מהגשת התלונה - לא לקחו ממני שום מסמך ותיעוד שהבאתי איתי כשהגעתי לתחנת המשטרה בכרמיאל", סיפרה. "מסרו לי שייצרו איתי קשר מהיחידה החוקרת את התיק הנוסף בפרשה מ-2015. עד היום לא פנו אלי לקבלת החומרים". עדי הגישה תלונה גם ב-FBI.

"רק עכשיו לאחר מאבק גם עם הרווחה התפניתי לעכל מה עשו לי ולהבין באמת מה עברתי", סיפרה עדי לוואלה! NEWS, תוך שהסבירה את העיכוב בהגשת התלונה למשטרה. "אני רוצה צדק. שכל מי שהעביר אותי את הדרך הזו וגרם לזה יישב בכלא. זה כולל את ההורים ששילמו כסף והמשיכו בהליך למען האינטרס שלהם, למרות שידעו שהתחרטתי. צדק צריך להיעשות. טובת הבנות שלי צריכה להיבחן עוד פעם. צריך לעצור את התופעה הזו ולעקור אותה מהשורש. שלא יהיו דברים כאלה ושמשרד הרווחה ישנה את המדיניות שלו שבעצם דחפה אותי, והבנתי שלא רק אותי אלא שיש עוד נשים שנמלטות לדרך הזו מהפחד שלהן מהרווחה. יש פה צורך בשינוי מדיניות".

חקירה נוספת, בפרשיות דומות, מתנהלת במחוז ירושלים של משטרת ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרשה רחוקה מסיום. התאומות שילדה עדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם לא', חרדית מירושלים, פנו במהלך ההיריון כשלפני תשע שנים שקלה הפלה. "בדיוק התגרשתי, וגיליתי את ההיריון אחרי הגירושין וזה לא התאים לי, הייתי כבר עם שלושה ילדים, וכל לידה אצלי מסתבכת", היא סיפרה לוואלה! NEWS. "אני כבר לא זוכרת מי זה היה ומאיזה ארגון כביכול ואיך הגיעו אלי, אבל זוכרת היטב שפנו אלי ואמרו לי 'למה לך הפלה, אנחנו יכולים להטיס אותך לחו"ל, יהיה לך שם כסף ואוכל וכל ליווי ההיריון, רק שבסופו את תצטרכי למסור את הילד'".

לדבריה, "הם אמרו שמבחינה כספית הסידור הוא כמו של אם פונדקאית. לא זוכרת את כל הפרטים אבל הציעו משהו כמו 10 אלף דולר. זה לא קנה אותי. גם היה לי כסף באותו זמן וגם אני באמת לא יודעת איזו אימא מפלצת תיתן את הילד שלה. גם אם הייתי ענייה מרודה הייתי מעדיפה להיתמך על ידי הרווחה ולא למסור את הילד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שייגמר הכל בכי טוב לכולנו", המכתב מאת "הזוג" שנשלח אל עדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משקר מי שאומר שהוא לא מכיר את הסידור הזה", אמר עסקן חרדי מאזור חיפה לוואלה! NEWS, "הרבנים מכירים ויודעים למי לפנות. זה הפתרון המקובל לילדה צעירה שבשוגג נכנסה להריון. אז כשעוד לא רואים בטן שולחים אותה לארצות הברית, שם היא מבלה כמה חדשים והיא חוזרת בלי הילד. לגבי תשלום אני לא יודע".

אחד מעסקני קהילה חרדית בחיפה אף הוא אישר לוואלה! NEWS שהתופעה מוכרת ומקובלת: "לא מתעסקים בזה ביומיום, אבל הרבנים שצריכים לדעת יודעים". יש גם תנועה בכיוון ההפוך. "כשאשתי ילדה בלניאדו הייתה שם בחורה חרדית בת 17 שנאנסה באמריקה על ידי גבר שחור. היא נשלחה לארץ, כאן ילדה את הילד כדי למסור אותו לאימוץ", סיפר רב מהשרון.

גם ללא תמורה כספית, רובצת עננה שחורה מעל הליכי האימוץ המאולתרים האלה, בין היתר בגלל שמטעמי נוחות לא נרשם שם האב, כדי לא להידרש להסכמתו להליך. במקום זה נרשם "האב לא ידוע", כביכול מפי האם. כך, בעוד שנים כשהילד המאומץ או הילדה המאומצת יגיעו לפרקם, הם עלולים למצוא שנישאו בלי ידיעתם לאח, אחות או קרוב משפחה אחר.

"פרשה טורדת מנוחה"

"טחנות הצדק טוחנות לאט ובבינוניות מכאיבת לב לצערנו", אמרה עורכת הדין חוה קליין, שייצגה את י' בבית המשפט העליון. "גם בימינו אנו, בשנת 2019 עדיין אורבים בפתחי בתי החולים לכל אישה מבוהלת וחסרת עורף משפחתי אותם נציגי ארגונים מוכרים וידועים במטרה מוצהרת לחטוף את התינוקות עם היוולדם ואין אף אחד שיגן על הנשים הללו וגם אלו שפשעו ונתפסו לא כלואים בשום צינוק, והנה על אף התעלמות כל הרשויות מהתלונות שהגשנו נזדעקה בעתירה שהגשתי נשיאת בית המשפט העליון כי זו אכן פרשה טורדת מנוחה. בזכות אומץ ליבה והוראתה הבלתי מתפשרת כלפי מדינת ישראל, שניסתה להתנער כמובן, לחקור ולאתר את המעורבים, אכן אותר התינוק בתיק זה והושב לישראל".

"אך טחנות הצדק טוחנות לאט עד כי תש כוחם של הזקוקים לעזרה זו והחוטפים מסתובבים חופשיים בינינו, שמותיהם וזהותם ידועים ונשים צעירות ומבוהלות מובלות עדיין לחדרי לידה בארצות רחוקות ותינוקותיהם נלקחים מהם ללא כל יכולת התנגדות. האכזריות בלתי נתפסת", הוסיפה עו"ד קליין.

"אני תקווה כי הרשויות בארצות הברית וה-FBI בפרט יגייסו בקרוב את כוחותיהם לאתר את כל הפושעים המעורבים שייתנו את הדין וישובו התינוקות לחיק הוריהם", אמרה.

"ניסיון מגמתי לייצר דרמה נוספת בעלילת השווא"

עו"ד יהלי שפרלינג ממשרד עו"ד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, המייצג את סגל, אמר כי היא "אמנם מונתה על ידי הרשויות לאפוטרופוסית של י', אך היא לא סייעה כלל בנושא האימוץ. בשל העובדה כי מדובר באזרחית אמריקנית שילדה בארצות הברית, האימוץ נעשה על ידי רשויות הרווחה בארצות הברית, באישור, בפיקוח ובחסות בית המשפט. זאת ועוד, כל ניסיון לשייך אותה למקרים אחרים הקשורים ל'רשת' הברחת ילדים לארצות הברית הוא שקר נוסף וניסיון מגמתי לייצר דרמה נוספת בעלילת השווא הזו".

שפרלינג הוסיף כי "סגל במשך שנים רבות דואגת, תורמת, מתנדבת ומעניקה לבעלי מוגבלויות פיזיות ופגועי נפש את מיטב הונה ואונה. יעידו על כך החולים ששהו בביתה הפרטי שהפך למוסד לחולי טרשת נפוצה בשנות צעירותה - עליו קיבלה את אות הנשיא למתנדב, יעידו על כך עשרות האורחים והנתמכים הפוקדים את ביתה בסעודות שבת ובמהלך השבוע, שיחות הטלפון בכל שעה ביממה, וכל אותם אנשים המופנים אל סגל על ידי לשכות הרווחה בצפון כמוצא יחיד ואחרון. גם במקרה הנוכחי, הבחורה המדוברת הנה פגועת נפש שהותקפה מינית ופיזית פעמים רבות על ידי אנשים רעים הקשורים קשר ישיר למקרה זה, טופלה באכפתיות ודאגה אינסופית על ידי הגב' סגל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"טובת הבנות שלי צריכה להיבחן עוד פעם". עדי לאחר שילדה את התאומות/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי שפרלינג, "גם בנה הבכור של י' הוצא מרשותה אחרי שנקבע שהיא אינה כשירה לגדל אותו. צר לנו שגורמים אינטרסנטיים, שאיננו יודעים מה עומד למול עיניהם, מנסים ליצור יש מאין סיפור תקשורתי שאין בינו ובין המציאות כלום, תוך שהם מנצלים אישה פגועת נפש, ומדובבים אותה מול המצלמה".

"הוא ביצע פעולות משפטיות בלבד, ולכן אין גם הצדקה לפרסום שמו ואני משוכנעת שלא יוגש כתב אישום בעניינו", אומרים עורכת הדין תמי אולמן המייצגת עם עו"ד שאדי סרוג'י, עו"ד יעקב שלומוביץ ועו"ד שחף אולמן עורך דין ששמו נאסר לפרסום.

(עדכון ראשון: 12:00, 12/11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully