וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון זכויות וקידום חזון שתי המדינות: דרישות הרשימה המשותפת מגנץ

22.9.2019 / 5:40

אף על פי שטרם הושגה הסכמה בתוך הרשימה בנוגע לסוגיית ההמלצה על מועמד לראשות הממשלה, חברי הרשימה המשותפת הציגו דרישות עבור יו"ר כחול לבן. על פי ההערכות, יו"ר הרשימה עודה מעוניין להמליץ על גנץ, אך ראשי המפלגות הנוספים גם אלה שאומרים שייתנגדו, מסרבים להתחייב

צילום: יואב איתיאל

ראשי הרשימה המשותפת צפויים להתכנס היום (ראשון) לישיבה נוספת, בה תתקבל החלטה אם להמליץ לנשיא ראובן ריבלין על יו"ר כחול לבן בני גנץ לראשות הממשלה. אף על פי שברשימה מעוניינים להביא לסיום כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, איש מחבריה אינו מעוניין להיזכר כמי שנתן את קולו לרמטכ"ל לשעבר, ועל כן בכירים בה מפיצים מעל במות שונות דרישות בפני יו"ר כחול לבן.

כך, למרות ההיתר שניתן לארבעת ראשי הרשימה להתקדם במו"מ הקואליציוני, כל אחד מהם מסייג את הצטרפות הרשימה בדרישות משלו. עם זאת, לא ברור אם מדובר בדרישות מחייבות או לחלופין קווים כללים שישמשו ליצירת הסכמות בין הצדדים. כמו כן, נדמה כי כמה מהן אינן ריאליות וניתן להעריך כי ייפסלו. בין הדרישות הללו: הפסקת תקיפות חיל האוויר בסוריה, לבנון ועזה, חידוש המו"מ ללא תנאי עם הפלסטינים, ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ המחמיר ענישה על עבירות בנייה ועוד.

חברי הרשימה המשותפת חוגגים את תוצאות המדגמים במטה המפלגה בנצרת 17 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
חברי הרשימה המשותפת לאחר פרסום תוצאות המדגמים/יואב איתיאל

ההערכות הברורות כי אין כוונה להיענות לדרישות מסוג זה מוכרות לחברי הרשימה. ועם זאת, לא ברור מדוע לא התקבלה בתום הישיבה שערכו היום החלטה בדבר אי המלצה על אף מועמד. בעוד שיו"ר הרשימה איימן עודה מעוניין להמליץ על גנץ לתפקיד, בשלב זה לא ניתן לדעת אם שאר המפלגות המרכיבות את הרשימה יתנו את תמיכתן תוך נשיכת שפתיים או יפרשו מהאיחוד.

עוד בוואלה!

בתוך מקלט בבית הספר: בני 17 חשודים באונס נערה בת 13 בדרום

לכתבה המלאה
בני גנץ באזכרה לשמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19.09.19. ראובן קסטרו
רשימת דרישות. גנץ/ראובן קסטרו

כך, ח"כ יוסף ג'בארין מחד"ש שטח היום ב"מטה המרכזי" בחדשות 13 את רשימת התנאים שעל גנץ להסכים להם בתמורה להמלצה. בין התנאים: הבטחת קידום שוויון לערביי ישראל, מיגור אלימות הפנימית במגזר הערבי, סוגיית הרחבת היישובים הערביים, סוגיית חוק הלאום, התקדמות במו"מ המדיני וקידום רעיון שתי המדינות. "בלי שנראה שיש נכונות להתקדם שם לא נאמין שיש אלטרנטיבה אמיתית", אמר ג'בארין. מנגד, יו"ר בל"ד לשעבר ג'מאל זחאלקה הסביר כי: "בל"ד מתנגדת להמלצה על גנץ בגלל 1. עמדותיו הימניות 2. הוא רוצה ממשלת אחדות עם הליכוד 3. הוא לא מוכן להתחייב לביטול חוק הלאום וחוק קמיניץ".

פגישתם של חברי הסיעה עם הנשיא צפויה להתקיים בשעות הערב. אם אכן תתקבל החלטה בנושא, זו תהיה הפעם הראשונה מאז 1992 שהמפלגות הערביות ממליצות על מועמד כלשהו לראשות הממשלה. עם ההמלצה, בני גנץ וכחול לבן צפויים להגיע למספר של 57 ממליצים יחד עם העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי - יותר ממליצים מלנתניהו עם 55 של גוש הימין והחרדים. הסיעה היחידה שעדיין לא ברור כיצד תנהג היא ישראל ביתנו שתתכנס לישיבת סיעה בה תתקבל החלטה על אופן ההמלצה של הנשיא. לא מן הנמנע שישראל ביתנו שלא תמליץ על אף מועמד לתפקיד.

הרשימה המשותפת, המאחדת כמה מפלגות מהמגזר הערבי, התאחדה שוב לכדי רשימה אחת לאחר שבבחירות הקודמות התפצלו והתמודדו בנפרד. במהלך הבחירות האחרונות התחזקה הרשימה והיא זכתה שוב ב-13 מנדטים - בדומה לבחירות ב-2015. בבחירות הנוכחיות אף חלה גידול בשיעור המצביעים במגזר הערבים שזינק ל-60% לעומת 50% מהבחירות שהתקיימו בחודש אפריל.


(עדכון ראשון: 21.9, 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully