אוהדים עם דגלי סקוטלנד תומכים בטניסאי בריטי אנדי מארי. רויטרס
אוהדים עם דגלי סקוטלנד תומכים בטניסאי בריטי אנדי מארי/רויטרס

לב אמיץ: הפצע הסקוטי שנותר פתוח

18.9.2019 / 20:36

אם מישהו מהקוראים לא ראה אי פעם את, נניח הסרט לב אמיץ? את סדרת הטלוויזיה - או קרא ספר בסדרת נוכרייה? לא צפה במרי מלכת הסקוטים צועדת אל הגרדום, ראה שוב ושוב בסדרות, סרטים ומה לא את ההיילנדרים - בני השבטים, או הקלאנים ההרריים הסקוטים נאבקים למען מלכם, בוני פרינס צ'רלי - כלומר הנסיך הנאה צ'רלי, לבית סטיוארט נגד האנגלים הכובשים?

היחסים בין אנגליה וסקוטלנד, שתי המדינות המרכזיות (עם כל הכבוד לוויילס וצפון אירלנד) המרכיבות את הממלכה המאוחדת - ובכן, איך נאמר, איט'ס קומפליקייטד.

ועל כן כאשר לפני חמש שנים בדיוק הלכה סקוטלנד למשאל עם בשאלה האם להתנתק מבריטניה ולהפוך למדינה עצמאית, איש לא היה בטוח בתוצאה.

אם סדר משאלי העם שביצע מי שהיה אז ראש ממשלת בריטניה, דיווייד קמרון היה שונה - קודם המשאל על יציאה מהאיחוד האירופי, הברקסיט המפורסם, ואז משאל העם על עצמאות סדוטלנד אולי ההיסטוריה היתה שונה - אבל זה תרגיל מחשבתי. לא כך קרה. תונכי עצמאות סקוטלנד ספגו מהלומה קשה - לא רק שנוצחו במשאל העם, הם נוצחו ברוב עצום, יחסית. 55% הצביעו בעד הישארות בבריטניה. כל המיתוסים על הרוח הסקוטית הגאה, העצמאית, שוחרת החופש התבררו כ, ובכן, מיתוסים.

לא לגמרי - הרי הסקוטים אמנם היו לחלק מהממלכה המאוחדת בשלבים, והם לא נכבשו ודוכאו כמו האירים, למשל, ויש להם אוטונומיה מרובה - עד לרמת שטרות הכסף, והם לא מרגישים נחותים. אולי ההפך: המלכה הדגולה מכולן, אליזבט הראשונה מורישה את הכתר לבנה של אוייבתה הגדולה, מרי מלכת הסקוטים - והוא הופך להיות מלך סקוטלנד ומלך אנגליה. הם יובסו במרידות של השבטים ההרריים - אבל כדאי לזכור שבני המישורים הסקוטים בשלב זה מעדיפים את הקידמה הנאגלית על פני השבטיות העתיקה של ההיילנדרים. וחלק גדול מאד ממי שאנו חושבים עליהם כבריטים דגולים - שלא לאמר אנגלים דגולים - הם סקוטים. אדם סמית, ראש וראשון לכלכלנים התיאורטיים. ואט ומנוע הקיטור, תומסון המדען, מקסוול הפיזיקאי, ליווינגסטון המיסיונר וחוקר אפריקה. סקוטים גאים כולם. שלא לדבר על וולטר סקוט הסופר - והסופרת המצליחה אולי בהיסטוריה, ג'יי. קיי. רולינג, סקוטית למחצה המתגוררת באדינבורו. סקוטים יצאו לחקור, לעשות הון - ולהילחם למען האימפריה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בחווה ליד אברדין, סקוטלנד, 6 בספטמבר 2019. רויטרס
ג'ונסון בביקור בחווה באזור אברדין, סקוטלנד, החודש/רויטרס

אז מדוע בעצם בא משאל העם? מה השתנה?

מה שהשתנה הוא המפה הפוליטית. סקוטלנד אולי הולידה את אדם סמית אבל בסקוטלנד השמרנים הם המיעוט. לעתים עד כדי כך שהם נמחקים מהמפה הפוליטית. סקוטלנד מחולקת בין הלייבור לבין המפלגה הלאומית - ומבחינה חברתית כלכלית הן דומות. וכשאנגליה עברה ימינה, מבחינה חברתית אידיאולוגית, ועוד ימינה - מימי ת'אצ'ר ועד ימי ג'ונסון סקוטלנד מצאה עצמה מתנתקת מהלך הרוח החדש הנושב בממלכה המאוחדת.

וכך החלה המשא ומתן על קיום משאל העם. הוא התקיים לפני חמש שנים בדיוק, על הפרק שאלה פשוטה עם תשובת כן ולא בלבד - האם סקוטלנד צריכה להיות מדינה עצמאית. כל סקוטי מגיל 16 ומעלה יכול היה להצביע. והתוצאה היתה תבוסה מהדהדת לתומכי העצמאות - בהם אגב שון קונרי, שהיה הקול והפנים של מבקשי העצמאות. כן, 007 המקורי רצה לנטוש את המדינה שעליה הגן מרוסיה באהבה, גולדפינגר ועוד.

קמרון הצליח במשא ומתן עם אלכס סלמונד, מנהיג מפלגת תומכי העצמאות לודא שמשאל העם הזה יהיה הפעם האחת והיחידה שבה הנושא יעלה לדיון.

לכאורה. שכן שנתיים אחר כך בא משאל עם נוסף - שטרף את הקלפים. כיום אומרת סקוטלנד, או לפחות תומכי העצמאות הסקוטית, שהם הסכימו אכן להישאר חלק מבריטניה - אבל להישאר כחלק מבריטניה שהיא חלק מהאיחוד האירופי. אם בריטניה החליטה לעזוב את האיחוד האירופי - זה כבר משנה לחלוטין את כללי המשחק. וצריך משאל עם חדש.

ההערכה היא שאם יהיה משאל עם חדש בסקוטלנד הפעם סקוטלנד תצביע בעד עצמאות. סקוטלנד רוצה להיות חלק מבריטניה - אבל אם הברירה היא חלק מבריטניה היוצאת לדרך חדשה ומבודדת או חלק מהאיחוד האירופי םאז הסקוטים יעדיפו את האיחוד עם אירופה על פני האיחוד עם בריטניה. אולי. אם לךמדנו משהו ממשאלי עם ובחירות בשנים האחרונות הוא שכל אמירה במלאת ביטחון באשר לתוצאותיהם ההגיוניות מביאה לתוצאה הגיונית לגמרי - אבל שונה לחלוטין.

גרפיטי בעד עצמאות סקוטלנד בצפון אויסט, האיים הסקוטיים. רויטרס
גרפיטי בעד עצמאות סקוטלנד בצפון אויסט, האיים הסקוטיים, 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully