וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרחים לביבי: המצלמות של נתניהו עוררו את המצביעים הערבים ברגע האמת

18.9.2019 / 22:23

במשך חודשים דשדש הקמפיין של הרשימה המשותפת וחבריה חששו משפל חדש באחוזי ההצבעה במגזר הערבי. סערת חוק המצלמות הצליחה להגדיל את תחושת הנרדפות בציבור הערבי - שהגיע בהמוניו לקלפי. "הקמפיינר הכי טוב של הרשימה המשותפת הוא בנימין נתניהו"

צילום: יואב איתיאל; עריכה: עמית שמחה

הערבים נהרו לקלפיות, ובמספרי שיא הנושקים לאלה של שיא כל הזמנים בבחירות 2015. "המשתנה העיקרי הוא אחוז ההצבעה בקרב הערבים זה מה שעשה השינוי, בלי זה נתניהו היה מנצח", אמר היום (רביעי) איימן עודה, יו"ר חד"ש העומד בראש הרשימה המשותפת.

המניע? ליו"ר בל"ד לשעבר ג'מאל זחאלקה יש הסבר ברור המייחס את העניין לראש הממשלה בנימין נתניהו והוא ירה אותו מהמותן מיד עם פרסום מדגם מאוחר של ערוץ 13 שחזה לרשימה המשותפת 15 מנדטים. מאוחר יותר התברר מספירת 95% מהקולות כי הרשימה צפויה לקבל 12 מנדטים. "הקמפיינר הכי טוב של הרשימה המשותפת הוא בנימין נתניהו", אמר זחאלקה לוואלה!NEWS. "אנחנו הגבנו על ההסתה שלו בהצבעה וזה הוציא את האנשים מהבית וזו התוצאה. לא האמנתי. לא ידעתי שנתניהו הוא כל כך יעיל בלהוציא את המצביעים הערבים".

חברי הרשימה המשותפת חוגגים את תוצאות המדגמים במטה המפלגה בנצרת 17 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
הערבים נהרו. הרשימה המשותפת חוגגת את תוצאות הבחירות/יואב איתיאל
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מצביע, חיפה, 17 בספטמבר 2019. AP
טוען שבלי אחוזי ההצבעה במגזר הערבי "נתניהו היה מנצח". עודה מצביע, אתמול/AP
"הגבנו על ההסתה שלו בהצבעה וזה הוציא את האנשים מהבית וזו התוצאה. לא ידעתי שנתניהו הוא כל כך יעיל בלהוציא את המצביעים הערבים"

אחרי השיא בבחירות לכנסת ה-20 ב-2015 שיוחס לאיחוד המפלגות בו חפצה החברה הערבית, בא השפל כאשר שוב התפצלו בבחירות לכנסת ה-21, באפריל 2019. הן הגיעו מתנשפות לקו הגמר עם עשרה חברי כנסת בלבד, שלושה פחות מהכנבת ה-20 ותוך שבל"ד-רע"ם כמעט ולא עברה בכלל את אחוז החסימה.

האיחוד בכנסת ה-20 הביא לרשימה המשותפת כמאה אלף מצביעים נוספים תוך ששיעור ההצבעה בציבור הערבי עלה מכ-56% בבחירות לכנסת ה-19 לכ-64%. שיעור ההצבעה למפלגות הלא-ציוניות בציבור הערבי עלה לשיא כל הזמנים של כ-85%. הניסיון של ריצה בפיצול לכנסת ה-21 הוריד את שיעור ההצבעה בחברה הערבית ל-49%.

"מועד ב'", בא למפלגות הערביות "משמים", כהזדמנות לתקן את שעוללו, ולצאת לדרך שוב, באיחוד מחודש. "מגש של זהב לכל חברי הכנסת הערבים שיודעים שהפעם אסור לפספס את ההזדמנות שניתנה להם לאיחוד נוסף, בלי משחקי אגו. אפשר להגיע ל 15 מנדטים", אמר שרבל רוזה, מתווך נדל"ן מחיפה שעקב בעניין אחר התהפוכות.

עוד בוואלה!

תוצאות כמעט סופיות: יתרון קל לכחול לבן, לנתניהו אין רוב

לכתבה המלאה
איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עימות חזיתי אחרי קמפיין מדשדש. עודה מצלם בטלפון הנייד את נתניהו/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

היועץ הפוליטי סמי עלי אמר בריאיון לוואלה! NEWS כי המפלגות הערביות זכו בהזדמנות פז לאחדות ברמדאן והדגיש את חשיבות העיתוי, "כדי להחזיר את אמון הציבור בהן וכדי להעלות את אחוז ההצבעה, ההנהגה והמפלגות מחויבות להקים את הרשימה המשותפת תוך 48 שעות בלי סחבת וסחיטה ממרכיביה ואני ממליץ שיעשו זאת לפני החג, ואף בערב חג אל-פיטר".

אלא שהפוליטיקאים הערבים המשיכו להבטיח "אחרי החג", הרמדאן, ובסיומו עיד אל-פיטר, באו והלכו, ורק בסוף יולי, כמעט עיד אל-אדחא, בא האיחוד המחודש המיוחל. בינתיים, מלאכת המרכבה שנמשכה זמן כה רב, האידיאולוגיה שנותרה בצד לטובת מאבק על מי מאיזו רשימה יוצב באיזה מיקום, המאיסו את המפלגות על בוחריהן, הקמפיין דשדש ולא התרומם, גם אחרי שבסופו של דבר הושג מאוחר כמעט מאוחר מדי האיחוד המיוחל, והחברה הערבית "הענישה" את הרשימה המשותפת באדישות.

סערת הטלפון הנייד והנאומים של עודה

ואז בא ביבי, בא קמפיין המצלמות שהתגלגל ליועץ המשפטי לממשלה ואף למליאת הכנסת ולעימות חזיתי של עודה מול נתניהו כשעודה מתריס בנתניהו ואבטחתו ומציב מצלמת טלפון נייד מול פניו, באה העתירה כנגד עמותת "זזים" ויוזמתה להסיע את תושבי הפזורה לקלפיות, ובא אותו מסרון שבנימין נתניהו מיד התנער ממנו.

"הנרטיב של נתניהו הוא 'נוהרים', שהפך ל'מזייפים' והגיע עד 'רוצים להשמיד'", קבל ח"כ אחמד טיבי. בשבוע האחרון לקמפיין, הפך את זה ח"כ איימן עודה לנרטיב של "אנחנו מרגישים מיעוט נרדף" וחזר על הטענה הזו בוקר וערב בנאומיו בעברית ובערבית. הוא טען כי נתניהו מפחד יותר מכל מהצבעת הערבים, וקרא לציבור שלו דווקא לצאת ולהצביע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"'נוהרים' הפך ל'מזייפים' והגיע עד 'רוצים להשמיד'". טיבי, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הנרטיב של נתניהו הוא 'נוהרים', שהפך ל'מזייפים' והגיע עד 'רוצים להשמיד'"

נתניהו המשיך ותרם למוטיבציה הערבית לצאת להצביע אף ביום הבחירות עצמו. למי מהציבור הערבי שאולי שכח אותו בוקר את האובססיה של נתניהו עם הקול הערבי, בא ופתח ראש הממשלה את היום בסרטון וציוץ טוויטר בו הציג טלפון בכף ידו ועל גבי המסך היה ציוץ של כתב חדשות 13, בו תיאר "אחוזי הצבעה מפתיעים בחברה הערבית, גבוהים. תורים בקלפיות כבר מוקדם בבוקר בכפר מנדא והתענינות גבוהה שאני לא זוכר שנים ארוכות".

נתניהו צייץ: "ממשלת שמאל והמפלגות הערביות קרובה מאי פעם". ראש המועצה של כפר מנדא נאלץ להגיב בסרטון משלו בו הכחיש את הידיעה. ח"כ עודה עצמו מסר בתגובה כי "להסתה גזענית יש מחיר כבד. אין ראש ממשלה שהסית נגדנו כמו נתניהו" והסביר, "יש גבול לזה. הערבים החלו להרגיש מיעוט בסכנה והצביעו בהמוניהם עבורנו".

הקריאה על בסיס המיעוט הנרדף עשתה את שלה. היום, בבוקר שאחרי ליל הבחירות שהביא למשותפת שוב 12-13 מנדטים לפי התוצאות החלקיות, ייחס עודה את שיחזור ההצלחה של 2015 באחוזי ההצלחה הגבוהים ובמהלך הצהרות לתקשורת עקץ את נתניהו בפומבי: "שמע אבו יאיר, להסתה יש מחיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חברי הכנסת הערבים ידעו שהפעם אסור לפספס את ההזדמנות". תומא סלימאן, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנתונים לא סופיים של ועדת הבחירות המרכזית עולה ששיעור ההצבעה של הערבים עלה מ-48% באפריל לכ-62% אמש. "המצביעים הערבים פרגנו למפלגות שנעתרו לדרישתם להציג חזית אחידה, אבל במקביל הצליח נתניהו להרגיז את הבוחרים הערבים שכבר לא מפחדים", מסביר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא. "אם בעבר המצביעים הערבים הוענשו על ידי מפלגות השלטון לאחר שהצביעו, הפעם הבוחר הערבי העניש את נתניהו וגם המחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה 'חטפו' מהבוחר הערבי על החבירה לאהוד ברק, אבל במקרה של נתניהו הוא ממש התגרה בבוחר הערבי והפך אותנו לאויב". פרח סבור כי "למרות העלייה, פוטנציאל ההצבעה גבוה עוד יותר ויכול בקלות להגיע לכ 75%".

כדי לחלץ את מדינת ישראל ממערכת בחירות אחרי מערכת בחירות זה אולי עוד ייתבקש, ומסתמן שנתניהו אינו מאמין להשפעה ההפוכה שיש לטענותיו על הצבעת הציבור הערבי ולא למד את הלקח. הערב, בישיבת אחרי בחירות של הליכוד בירושלים הזהיר מפני הקמה של ממשלה מסוכנת הנשענת על המפלגות הערביות: "בעת הזו יותר מאי פעם אל מול האתגרים העומדים על הפרק, אסור שתקום ממשלה שנשענת על מפלגות אנטי ציוניות ערביות:. הוא אמר "נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה מסוכנת כזו".

המצביעים הערבים שומעים, לא מפחדים, וכבר בכוננות לצאת ולהצביע שוב, אם ייצטרכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully