וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: יש שתי אפשרויות - ממשלה בראשותי או כזו שנשענת על המפלגות הערביות

ראש הממשלה נפגש עם ראשי הימין, שהתחייבו לפעול כגוש אחד במו"מ הקואליציוני. "נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות אנטי-ציוניות", מסר בישיבת סיעה. לוין: "הדלת פתוחה למו"מ עם גנץ אם יסיר את פסילת נתניהו". בשל הנסיבות, נתניהו לא יטוס לעצרת האו"ם

נתניהו מכנס את שותפיו ואנשי הליכוד

אחרי הבחירות - עדכונים אחרונים:

  • נתניהו: "נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות אנטי-ציונית"
  • ראש הממשלה נפגש עם ליצמן, גפני, שקד, בנט, פרץ וסמוטריץ'
  • המשתתפים התחייבו לפעול כבלוק אחד במו"מ הקואליציוני
  • לוין: "מוכנים לדון עם גנץ אם הוא מסיר את הפסילה של נתניהו"
  • יהדות התורה: לא מתנגדים לממשלת אחדות בתנאי שלפיד לא יהיה חלק ממנה

לאחר פרסום תוצאות ספירת מרבית הקולות בבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר היום (רביעי) כי "קיימות שתי אפשרויות - או ממשלה בראשותי או ממשלה מסוכנת שמדינת על המפלגות הערביות. ובעת הזו יותר מאי פעם, אסור שתקום ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות אנטי-ציוניות. נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה מסוכנת כזו".

נתניהו מסר את ההצהרה בפתח ישיבת סיעת הליכוד, שהתכנסה במלון אוריינט בירושלים, אחרי שנפגש עם ראשי סיעות הימין. הוא התייחס לתוכן הפגישה ואמר: "החלטנו פה אחד שהולכים יחד למשא ומתן להקמת ממשלה בראשותי. מתוך נציגות אחת משותפת של כל המפלגות. השר יריב לוין יעמוד בראשה עם נציגים מכל המפלגות".

ההצהרות של נתניהו נועדו "לסנדל" את כחול לבן וגנץ לאפשרות אחת ויחידה של כניסה לממשלה בראשות נתניהו, באמצעות דה-לגיטימציה לרשימה המשותפת, שמהווה חלק מהגוש החוסם לנתניהו. זאת, אף שעדיין לא הוסכם בכלל על כך שתתמוך בגנץ בסבב הממליצים אצל הנשיא.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך ישיבת סיעת הליכוד במלון אוריינט, ירושלים 18 בספטמבר 2019. צילום: אסתי דזיובוב/TPS, אתר רשמי
"הולכים יחד למשא ומתן להקמת ממשלה בראשותי". נתניהו בהצהרה, היום/אתר רשמי, צילום: אסתי דזיובוב/TPS

בגוש הימין-חרדים, הבלוק של נתניהו, אין רוב של 61 מנדטים, כך שאין לו כרגע אפשרות להרכיב ממשלה כזו בלי מפלגה מגוש המרכז-שמאל. בליכוד מתכננים להפעיל לחץ כבד על ראשי העבודה-גשר במטרה לצרפם לממשלה ובמקביל לפעול לפיצול של כחול לבן וצירופו של גנץ - בלי לפיד - לממשלה.

לוין הסביר בישיבה שבכוונה היא לפנות עם הבלוק הימני לכחול לבן וללחוץ עליהם לוותר על הפסילה האישית של נתניהו. "אנחנו לא מקבלים את זה, ואם בכלל רוצים לדון על אחדות הם צריכים לשים בצד את הוטו והפסילות שלהם", אמר. "הדלת פתוחה למשא ומתן עם גנץ. כדי לפתוח משא ומתן אנחנו אומרים שאנחנו מוכנים לדון עם גנץ אם הוא מסיר את הפסילה של נתניהו". לדברי לוין, התרחישים האפשריים הם צירוף של מפלגה מהמרכז-שמאל, או שכחול לבן יוותרו על פסילת נתניהו ופסילת החרדים - או שהולכים למערכת בחירות נוספת.

בתוך כך, ראש הממשלה לא יטוס השנה לעצרת האו"ם בשל הנסיבות הפוליטיות שאחרי הבחירות. מדובר בפעם הראשונה מאז 2010 שבה נתניהו לא ינאם בעצרת האו"ם השנתית המתכנסת בניו יורק. במקומו שר החוץ ישראל כץ ייצג את ישראל בעצרת.

סיעות הימין סיכמו: יפעלו כ"בלוק" טקטי במו"מ הקואליציוני

בפגישתו של נתניהו עם ראשי סיעות הימין, הם התחייבו על "בלוק" אחד בהובלתו שיפעל לכינונה של הממשלה הבאה והחילטו להקים צוות משא ומתן משותף שינהל בשם כל 55 המנדטים של הגוש את המשא ומתן הקואליציוני. מדובר בבלוק טקטי למטרת ניהול משא ומתן על קבלת המנדט מנשיא המדינה, שנועד בעיקר כדי לייצר גיבוי של שותפיו בימין ולדכא כל אפשרות של מרד פנימי בליכוד. כמו כן, סוכם כי אף מפלגה לא תנהל משא ומתן באופן נפרד עם כחול לבן או עם גורמים אחרים.

בפגישה השתתפו השר לוין וראשי הסיעות - יו"ר יהדות התורה סגן השר יעקב ליצמן, יו"ר דגל התורה ממפלגתו משה גפני, ראשי הימין החדש איילת שקד ונפתלי בנט, וכן ראשי הבית היהודי והאיחוד הלאומי השרים רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. מוקדם יותר הוא נפגש גם עם השר אריה דרעי, מאחר שהאחרון לא יכל להשתתף בפגישה בשל אזכרת השר לשעבר דוד אזולאי. ראשי יהדות התורה, ליצמן וגפני, חזרו על כך שאינם מתנגדים לאפשרות של ממשלת אחדות - בתנאי שאחד מראשי כחול לבן יאיר לפיד לא יהיה חלק ממנה.

התכנסות ראשי סיעות הימין, לשכת רה"מ, ירושלים  18 בספטמבר 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
התחייבו לפעול כבלוק אחד. נתניהו בפגישה עם ראשי סיעות הימין/אתר רשמי, אתר רשמי

לוין, שיעמוד בראש צוות המו"מ, אמר בישיבת סיעת הליכוד כי "כי שיש לו חלומות לפרק את הליכוד - יכול לשכוח מזה. הליכוד זה לא מפלגת העבודה. מי שבאמת רוצה ממשלת אחדות - יכול להצטרף רק בנוסף לגוש הימין המאוחד שלנו".

על פגישת ראשי סיעות הימין אמר לוין: "ראש הממשלה שוחח מיד אחרי המדגמים עם כל ראשי המפלגות, והיום קיימנו ישיבה בהשתתפות כולם, ועל דעת כולם ובלי שאלה, הדבר הנכון הוא לסכם שאנחנו למעשה מתלכדים לגוש אחד, כאשר ישנה אמירה ברורה שאף מפלגה לא תנהל משא ומתן באופן נפרד, ושיהיה צוות עם נציגות מכל מפלגה בתהליך משותף".

בינתיים ספירת הקולות מתקרבת לסיומה, וממנה עולה כי מפלגתו קיבלה בבחירות 31 מנדטים לעומת 32 לכחול לבן, כאשר גוש הימין-חרדים בראשותו לא מגיע לרוב הדרוש של 61 מנדטים. במקביל, בשעה זו מתכנסת צמרת מפלגת כחול לבן לישיבה ראשונה מאז הבחירות. גורמים בליכוד אמרו מוקדם יותר כי מטרת הפגישת סיעות הימין היא לחזק את מעמדו של נתניהו והליכוד כמי שעומדים בראש גוש מוצק ריאלי וגדול יותר, בעוד כחול לבן ובני גנץ נשענים על גוש חוסם לא הומוגני שכולל גם הרשימה המשותפת.

גורם באחת ממפלגות הימין הסביר כי גוש מאוחד מול אפשרות של ממשלת אחדות יוביל למצב שבו הימין יהיה בעל סיכויים גבוהים יותר להרכיב את הממשלה הבאה. בין חלק מראשי המפלגות התקיימו שיחות מקדימות לפגישה זו על מנת לתאם עמדות.

גורם באחת ממפלגות הימין אמר לוואלה! NEWS כי אם "נפעל כגוש אחד של 55 או 56 מנדטים, הרי שכל מי שירצה להקים ממשלה יצטרך להצטרף אלינו. ליברמן התחייב שהוא רוצה ממשלת אחדות עם הליכוד וכחול לבן אבל זה יהיה חסר סיכוי בגלל הגוש שנקים". לדבריו, "במצב כזה, רוב הסיכויים שלנתניהו תהיה יכולת גדולה יותר להרכיב את הממשלה מהיכולת של בני גנץ".

(עדכון ראשון: 16:42)

עוד בוואלה!

מי שיישבר האחרון: המנצח במשחק הצ'יקן בדרך אל הנשיא

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully