וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספירת קולות, מו"מ קואליציוני והשבעת הכנסת: המדריך ליום שאחרי הבחירות

18.9.2019 / 3:51

אזרחי ישראל כבר בחרו את הכנסת ה-22, אך עד הטקס החגיגי של פתיחת המושב צפויים לפנינו עוד שבועות מתוחים. מתי מתקבלות תוצאות האמת, כיצד בוחר הנשיא על איזה מועמד להטיל את הרכבת הממשלה ומה הסיכוי לסבב שלישי? מערכת וואלה! NEWS מציגה את כל התשובות

עריכה: אביב אירגז

מתי מתפרסמות התוצאות הסופיות?

הליך ספירת הקולות נמשך לרוב עד יומיים אחרי הבחירות, וזאת בשל קולות הימאים וחיילי צה"ל. עם סגירת עמדות ההצבעה ברחבי הארץ, סופרים חברי ועדות הקלפיות את הקולות שקיבלה כל מפלגה שהתמודדה לכנסת. התוצאות נמסרות במרוכז לוועדת הבחירות האזוריות לבדיקה ומאוחר יותר לבדיקה נוספת בוועדת הבחירות המרכזית. זו מפרסמת את התוצאות. התוצאה המסתמנת מתקבלת לרוב יממה אחרי הבחירות, אך התוצאה הסופית מתפרסמת לכל המאוחר שמונה ימים לאחר הבחירות.

יום הבוחר- בחירות מועד ב' יצאו לדרך ברחבי הארץ, 17 בספטמבר 2019. רויטרס
התוצאה הסופית מתפרסמת לכל המאוחר שמונה ימים לאחר הבחירות. הצבעה בקלפי/רויטרס

מה קורה לאחר שהנשיא מקבל את תוצאות האמת?

אחרי שנשיא המדינה מקבל את תוצאות האמת, הוא יזמן את הסיעות שנבחרו להתייעצות, זאת במטרה להתרשם למי יש את הסיכוי הטוב ביותר להרכיב את הממשלה. ייתכן כי היות ומדובר בסיבוב שני של בחירות בישראל, הנשיא יחל בהתייעצויות עוד קודם. חוק היסוד קובע כי "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". כשבוע לאחר פרסום התוצאות, יטיל הנשיא את תפקיד הקמת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, לאחר ההתייעצויות.

עוד בוואלה!

יום לפתיחת הקלפיות: סקר הסקרים של וואלה! NEWS

לכתבה המלאה

כיצד בוחר הנשיא על מי להטיל את תפקיד הקמת הממשלה?

לרוב הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על מי שיש לו 61 ממליצים, אך בבחירות הקרובות, בהן קיים סיכוי כי לאף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה אין את הרוב הנדרש, על נשיא המדינה יהיה להפעיל שיקול דעת על מי יהיה להטיל את הרכבת הממשלה. האם על בעל המפלגה הגדולה ביותר? האם על מי שיש לו יותר ממליצים או בכלל לנסות לדחוק במועמדים להקים ממשלת אחדות? היות ואין התייחסות מפורשת לכך בחוק, הרי שמרחב התמרון של הנשיא, גדול מאוד.

הצבעתו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בבית הספר "יפה נוף", רחוב התומר 5, שכונת בית הכרם, ירושלים, 17 בספטמבר 2019. טל אנגלנדר
יהיה עליו להפעיל שיקול דעת על מי יהיה להטיל את הרכבת הממשלה. ריבלין/טל אנגלנדר

כמה זמן עומד לרשותו של המועמד להרכבת הממשלה?

אחרי שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה יעמדו לרשותו של המועמד להרכבת הממשלה 28 ימים להשלמת המלאכה. אם יזדקק, יוכל לבקש 14 יום נוספים למשימה. אם הוא לא הצליח, הנשיא יכול לבקש מחבר כנסת אחר להקים ממשלה, ולרשותו יעמדו 28 ימים בלבד.

מה הסיכוי לסבב בחירות שלישי?

בבחירות הקודמות, למרות שלא הצליח להרכיב את הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להשיב את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא. הוא קידם בכנסת את החוק לפיזור הכנסת, וגרר את ישראל לקיום בחירות סיבוב שני. ההערכה היא כי סיכויים לסיבוב שלישי הם נמוכים מאד לאור התנגדותם של מרבית חברי הכנסת והמפלגות לכך, אך למרות זאת, אפשרות כזו עדיין מרחפת באוויר.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך נאומו בגני התערוכה, תל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
סירב להשיב את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא. נתניהו/ראובן קסטרו

מה קורה אם המועמד נכשל במשימת הרכבת הממשלה?

אם חבר הכנסת שעליו הוטלה משימת הרכבת הממשלה לא מצליח בה, רשאים חברי הכנסת להמליץ לנשיא המדינה תוך 21 יום להטיל את התפקיד על חבר כנסת נוסף. במידה שלא הורכבה ממשלה בפעם השלישית, נשיא המדינה יודיע על כך ליו"ר הכנסת ותוך 90 יום יתקיימו בחירות.

מתי מתקיים מושב הפתיחה של הכנסת החדשה?

הכנסת מתכנסת למושב הפתיחה שלה בתום שבועיים מהבחירות. מדובר בטקס חגיגי שמתקיים גם אם טרם הוקמה ממשלה, שבמהלכו חברי הכנסת שנבחרו מצהירים אמונים. אם תאריך הפתיחה המיועד נופל ביום חג, יום זיכרון או בסמיכות להם, מושב הפתיחה יתקיים במועד המוקדם ביותר לאחריו. בתקופה שבין השבעת הכנסת להקמת הממשלה, ועדות הכנסת לא פועלות, ועבודת הח"כים מתנהלת בעצלתיים.

טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
השבעת הכנסת ה-21 - הקצרה בתולדות ישראל, אפריל/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully