וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומת מגן: משרדי הממשלה ועיריית ירושלים מחפים על שרה נתניהו

16.9.2019 / 17:11

שלושה חודשים מאז הרשעתה בפרשת המעונות, במקום ההליכים שאמורים היו להתקיים נגד רעיית ראש הממשלה - לא אירע דבר. אמנם היא העבריינית שהורשעה - אבל לא בעיריית ירושלים, לא במשרד החינוך, לא במשרד הבריאות ומעל לכל לא במשרד המשפטים להוטים להישפט בפניה

עריכה: רענן פוגל

היום לפני שלושה חודשים הורשעה שרה נתניהו, לפי הודאתה ובהסדר טיעון, בבית משפט השלום בירושלים, ב"הוצאת דבר בתחבולה בניצול טעות הזולת". היא נקנסה ב-55 אלף שקלים - לפירעון בתשלומים חודשיים, לבקשתה - ולפרקליטות מחוז ירושלים (פלילית) נשמרה הזכות לתבוע ממנה בהליך אזרחי עוד 120 אלף שקלים, עלותן החלקית של הסעודות הפרטיות בחגיגת הבזבזנות הרב-שנתית של משפחת נתניהו.

מה שאירע מאז במשרדי הממשלה ובמקום עבודתה, עיריית ירושלים, הוא שלא אירע דבר. העירייה ומשרדי המשפטים, החינוך והבריאות התגייסו להעניק לשרה נתניהו יחס מועדף ופרסו סביבה הגנה היקפית צמודה, כאילו מתנהלת ביניהם תחרות, מי מתרפס בפניה יותר. לזוכה תוענק חסינות ארעית מפני מה שאיילת שקד תיארה אתמול כ"איבה אישית", העלולה להקרין גם על עמדת בעלה.

מגזין שרה נתניהו לא לשימוש. ראובן קסטרו
זוכה ליחס מועדף. שרה נתניהו/ראובן קסטרו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, המחליט הסופי בכל נושא הקשור במשפחת נתניהו, עדיין לא אישר לפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחית) לתבוע את החזר 120 אלף השקלים. כשהפרקליטות הפלילית בירושלים נאלצה באופן מביך לסגת בלחץ בית המשפט מאישומי המרמה, היא התנחמה חלקית בתביעה האזרחית, ואף התהדרה בה בהתגוננותה בפני עתירה לבג"ץ נגד ההסדר הסלחני שלא כלל רכיב כלשהו של מאסר - אך למרבה הביזיון לא מימשה עדיין את הבטחתה לתבוע.

במשרד המשפטים טוענים כי ההשתהות נובעת רק מנטל העבודה ומסדרי העדיפויות, אך למרבה הנוחות נדחתה ההחלטה עד לאחר הבחירות ואולי גם עד לאחר השימוע של סניגורי בנימין נתניהו בשלושת תיקי החשדות נגדו. אחד התנאים להסדרים הוא שאין תיקים פתוחים נוספים נגד החשודים. מנדלבליט אפשר לנתניהו ליהנות מההסדר כשבניגוד לעמדת הפרקליטות חילץ אותה מכתב החשדות בתיק 4000. הפרקליטות האזרחית בירושלים צידדה בה נגד מני נפתלי בבית-הדין לעבודה וספגה מפלה קשה כשנפתלי ניצח ונקבע שיפוטית שנתניהו התעמרה בעובדי המעונות.

עוד בוואלה!

"המאפיה הסיציליאנית קטנה עלינו": כשהעובדות של שרה נתניהו פתחו את הפה

לכתבה המלאה

שומרים על קשר השתיקה

שרה נתניהו נחשדה, נשפטה והורשעה יחד עם סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף. עם תחילת החקירה הושעה סיידוף בידי נציבות שירות המדינה. במקביל, היה על עיריית ירושלים להשעות את נתניהו, עובדת השירות הפסיכולוגי-חינוכי. העירייה, בראשות ניר ברקת שהתחנף למשפחת נתניהו - בין השאר בקריאת מחלף על שם אביה, שמואל בן ארצי - בעת שתכנן להצטרף לליכוד ולהתברג בצמרתו, נמנעה ממילוי חובתה.

עם הרשעתה היה על עיריית ירושלים, עתה בראשות משה ליאון, מקורבה של משפחת נתניהו ומחשודי פרשת עמדי ב-1999, להעמיד את העבריינית לדין משמעתי. העירייה התחמקה באמתלה של המתנה לקבלת גזר הדין.

עיריית ירושלים. אייל יצהר גלובס, אתר רשמי
מתמהמהת בהעמדת נתניהו לדין משמעתי. עיריית ירושלים/אתר רשמי, אייל יצהר גלובס

הליך הדין המשמעתי, ברשויות המקומיות כמו בשירות המדינה, מתנהל פומבית. כשהעירייה התבקשה להסביר מדוע היא מתמהמהת בהעמדת נתניהו לדין משמעתי, טען בשמה עו"ד אשר עמרם מהייעוץ המשפטי כי "היחסים בין עובד ומעסיק הם פרטיים וחוסים תחת חוק הגנת הפרטיות. מסירת המידע המבוקש תפגע בפרטיות (נתניהו) ולכן היא אסורה. טרם נקיטת הליך משמעתי נגד עובד שהורשע בדין הפלילי נבחנות בכובד ראש נסיבות כל מקרה לגופו, לשם טיפול הגון ויעיל וללא הבחנה בין מעמדו של עובד זה או אחר. מסירת מידע בשלב זה עלולה לפגוע בהליך קבלת ההחלטה. לכן, בשלב זה, אין לעיריית ירושלים, ואף חל איסור, למסור מידע בנוגע לגב' נתניהו".

לדברי מומחים לדין המשמעתי של עובדי המדינה ומקביליו בעיריות, טענות אלה אינן תואמות את המציאות. זמנה של ההתחשבות ב"נסיבות כל מקרה לגופו" הוא בעת התנהלות הדין המשמעתי ובקביעת תוצאתו - פיטורים, השעיה, פגיעה בשכר, נזיפה וכדומה - ולא בשאלה אם ראוי להעמיד לדין משמעתי עובד שהורשע בפלילים. על כך אין מחלוקת, כי ההליך הפלילי המסתיים בהרשעה מחייב גם הליך משמעתי (גם בצה"ל) בגין התנהגות שאינה הולמת עובד ציבור.

בנוסף למנהל החינוך של עיריית ירושלים כפופה נתניהו לתקנון השירות הפסיכולוגי-ייעוצי של משרד החינוך. לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, השירות מחויב לכללי האתיקה של הפסיכולוגים. שרה כרמי, הפסיכולוגית המחוזית בירושלים, סירבה הבוקר לומר אם נתניהו עובדת בבתי-ספר במחוז גם בשנת הלימודים הנוכחית. גם אורית וייל, מבית-הספר נועם בנות בקריית משה, שמרה על קשר השתיקה וסירבה לומר אם שרה נתניהו עובדת השנה, למרות הרשעתה, במוסד החינוכי המנוהל בידי וייל.

לא להוטים להישפט

ללא קשר למקום עבודתה, חשופה הפסיכולוגית החינוכית שרה נתניהו, רישיון מס' 27-5040 בפנקס הפסיכולוגים, גם להליך מקצועי נגדה בעקבות הרשעתה. האחריות להליך זה מוטלת על משרד הבריאות. לפני שבוע נמסרה לדוברות משרד הבריאות סדרת שאלות, אשר "הועברו לדרגים המקצועיים" ונותרו ללא מענה:

"משרדכם מפרסם את נוהל התליית/שלילת רשיונם של פסיכולוגים שהורשעו בעבירות מסוגים שונים ושפגעו בכבוד המקצוע, או המלמדות על היעדר האחריות הדרושה במקצוע זה. הפעולה המשמעתית נגד הפסיכולוג מתבצעת בידי ועדת הפסיכולוגים, המופעלת בידי שר הבריאות.
(1) האם ננקט הליך כלשהו נגד נתניהו מאז הרשעתה?
(2) אם לא, מדוע?
(3) מאחר שבעלה, בנימין נתניהו, מכהן בתפקיד שר הבריאות, מצב של ניגוד עניינים במקרה זה, האם סמכותו להפעלת ועדת הפסיכולוגים הואצלה לסגן השר יעקב ליצמן?
(4) האם בשנים האחרונות ננקטו הליכים משמעתיים נגד פסיכולוגים שהורשעו בפלילים? אם כן, רישיונותיהם של כמה מהם נשללו?"


תשובות תגענה, אם בכלל, רק אחרי הבחירות, או כשיובהר אם שרה נתניהו תמשיך לכהן בתפקיד רעיית ראש הממשלה. אמנם היא העבריינית שהורשעה - אבל לא בעיריית ירושלים, לא במשרד החינוך, לא במשרד הבריאות ומעל לכל לא במשרד המשפטים להוטים להישפט בפניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully