וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לוואלה! NEWS: "אני מסית נגד הערבים? אין לי על מה להתנצל"

15.9.2019 / 8:40

ראש הממשלה מתנער מתכני הקמפיין נגד הערבים ומדגיש שהוא מכבד אנשים אך "לא את עודה וטיבי". בריאיון מיוחד הוא דוחה את תיוג ההצהרה על ברית ההגנה כמתנת בחירות, טוען ש"מערכת הביטחון לא מבינה במדינאות" ומסרב לגנות את דברי טראמפ על היהודים: "לא נכנס לוויכוח פנימי"

צילום: ניב אהרונסון ושי מכלוף, מנהל טכני: מייקל ברהום, עריכה: נועה לוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו דוחה בתוקף את הביקורת על סגנון הקמפיין שלו נגד ערביי ישראל, ומתעקש שהוא אינו מסית נגד האוכלוסייה - אלא רק נגד הנציגים שלו לכנסת. "אני מסית? על מה אני מסית? נגד איימן עודה?", נתניהו אומר בריאיון לוואלה! NEWS ערב הבחירות. הוא מסרב להתנצל על המסרים שיצאו מהבוט שלו בפייסבוק, שהזהירו כי "הערבים רוצים להשמיד את כולנו" ומתנער מאחריות לתכני הקמפיין.

"פה אין לי מה להתנצל כי תיקנו את זה מיד", הוא אומר. "כשיוצא משהו בשמי והוא לא נכון, בשמי, אני מתקן אותו. ברגע שאמרו לי על הדבר הזה אמרתי תורידו את זה - זאת לא העמדה שלי. אני מכבד אנשים. יהודים ערבים, בני אדם כאשר שהם בני אדם. אני לא מכבד את חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי שהולכים לבקר בבתי מחבלים בבתי מרצחים והם מתנגדים בעצם למדינת ישראל כמדינה יהודית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS ב-14 בספטמבר 2019. ניב אהרונסון
"אין לי מה להתנצל כי תיקנו את זה מיד". נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS/ניב אהרונסון

נתניהו העניק את הריאיון במסגרת סבב הריאיונות המסורתי שהוא נותן בדרך כלל בישורת האחרונה של הקמפיין. בניגוד לימים כתיקונם, בהם הוא נמנע מלהתראיין בכלי התקשורת, אלה הימים שבהם הוא מתראיין כמעט לכל כלי תקשורת אפשרי בארץ, גם כאלה שהוא קרא רק לפני שבועיים להחרים אותם. ככלל, כקמפיינר מיומן, הוא מתחמק מלהשיב לגופן של שאלות, וכמעט בכל תשובה מנסה להחדיר מסרי תעמולה - אם זה נגד ראשי כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד, או התרעה מפני שאננות בימין שתוביל לניצחון שלהם - גם אם זה לא קשור בכלל לשאלה, כמו מכונת מסרים מיומנת ומתוקתקת. ערביי ישראל? גנץ ולפיד רוצים להקים איתם ממשלה. מבצע בעזה - מה יעשו גנץ ולפיד?. היחסים עם ארצות הברית? ברור שגנץ ולפיד לא יוכלו לנהל אותם כמוהו.

"מי ייצג את האינטרסים של ישראל יותר טוב שם? בני גנץ שבכלל הסכים לתכנית הגרעין, שהתנגד ליציאה שלי נגד תכנית הגרעין, בני גנץ יעשה את זה? - הם לא מבינים שום דבר במדינאות, אין להם יכולת השפעה על אף אחד: לא על דעת הקהל, לא על הקונגרס ולא על הנשיא ובטח לא כשהם נוקטים בקו של להסכים להסכם הגרעין. נו ברור".

"מערכת הביטחון לא מבינה במדינאות"

"אני ראיתי מה אומרת מערכת הביטחון. הרבה פעמים הם טועים והרבה פעמים הם צודקים – פה הם טועים"

הריאיון התקיים כמה שעות אחרי הציוץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שבו הכריז שאחרי הבחירות הוא מתכוון לפתוח בשיחות על "ברית הגנה" ביטחונית מיוחדת בין ישראל וארצות הברית. לדברי נתניהו, הוא עובד על נושא ברית ההגנה מזה חודשים והוא דוחה את התיוג של ההצהרה כ"מתנת בחירות" מטראמפ. "זאת לא מתנת בחירות בשבילי, זאת מתנה למדינת ישראל. אני לא מבין, אם זה בא, אם אני מביא את רמת הגולן בהכרה אמריקנית - זאת מתנה לי או למדינת ישראל? למדינת ישראל. כשאני מביא הכרה בירושלים כבירת ישראל זאת מתנה לי או למדינת ישראל? למדינת ישראל".

נתניהו מתנער לחלוטין מהביקורת של מערכת הביטחון על רעיון הסכם ההגנה עם ארצות הברית והחשש שעולה כי ברית כזו עשויה להגביל את חופש הפעולה של צה"ל. את אותה ביקורת שהוא שומר לגנץ ולפיד הוא מייחס גם למערכת הביטחון הנוכחית שמתנגדת לברית ההגנה. "הם לא מבינים במדינאות. אני ראיתי מה אומרת מערכת הביטחון. הרבה פעמים הם טועים והרבה פעמים הם צודקים - פה הם טועים".

עוד בוואלה!

הספינים, הסערות וההדלפות: רגעי השיא של בחירות 2019 - מועד ב'

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS ב-14 בספטמבר 2019. ניב אהרונסון
"ראיתי מה אומרת מערכת הביטחון, פה הם טועים". נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS/ניב אהרונסון

אבל לא רק במערכת הביטחון, גם ראשי ממשלה קודמים, ואפילו נתניהו בעצמו התנגד לרעיון של ברית הגנה הכהונה הראשונה שלו ב-1996. "אני התחלתי לדבר על זה עם קלינטון ולא סיימנו את זה. עובדה, לא התקדמנו. אבל מאז עם מי יכולתי לדבר, עם אובמה?" הוא אומר. "מה שהתברר בינתיים שיש הרבה הסכמי הגנה של ארצות הברית, למשל יש הסכם הגנה אחד ענק שכל העולם מכיר אותו - זה ברית נאט"ו. נו, אז תחת ברית נאט"ו, שבריטניה היא נניח חברה בו, ויש לה ברית הגנה עם ארצות הברית אבל היא חופשיה לנקוט פעולה צבאית בפוקלנד. היא לא ביקשה אישור. אותו דבר צרפת כן - היא חברה בנאט"ו, והיא יוצאת להתקפה במאלי, באפריקה. היא לא מבקשת אישור".

"טראמפ אמר לי שהוא ממשיך במדיניות התקיפה שלו נגד איראן"

לדברי נתניהו, ברית ההגנה תאפשר לצה"ל לשמור על חופש הפעולה שלו, והוא רומז שהברית תכלול סייגים לגבי הפעילות של צה"ל "בנסיבות מיוחדות" ובכל הנוגע לאיראן. "אנחנו בנסיבות מיוחדת, הנסיבות האלה מחייבות את חופש הפעולה שלנו", הוא אומר, ומוסיף: "הוא קודם כל לא מחליף את האופציה הצבאית הישראלית, והוא יכול להיות מותאם למצבי קיצון שאני לא רוצה לפרט כאן, כרגע, וזה המטרה העיקרית שלו".

בעת הזו נתניהו נחוש להדגיש את הצדדים הטובים ביחסים הקרובים שלו עם הממשל האמריקני, ולא פותח חריץ אחד של הסתייגות, גם לא בנוגע להתקרבות המסתמנת של הנשיא טראמפ לאיראן. לדבריו, "טראמפ אמר לי שהוא ממשיך במדיניות התקיפה שלו מול איראן ובניגוד למה שהפרשנים הישראלים אמרו - הוא הוסיף סנקציות על משמרות המהפכה של איראן. אני סומך על הנשיא טראמפ, בניגוד לנשיא הקודם, שהוא ינהל את המדיניות התקיפה של לחץ מקסימלי על איראן והלחץ הזה נמשך ואנחנו שותפים לו כמובן בצורה רצינית".

אבל האפשרות של פגישה בין נשיא ארצות הברית לנשיא איראן, אפילו הנשיא אובמה לא הלך לשם, זה לא פרס אדיר למשטר האייתוללות?

נתניהו: "אני ראיתי שהם שלחו את קרי אין ספור פעמים להפגש עם רוחאני ועם זריף וכו', אז הם כבר היו שם זאת לא השאלה - השאלה מה יהיה הלחץ המעשי? יהיה לחץ או לא יהיה לחץ? יהיו סנקציות או לא יהיו סנקציות? ולהערכתי הנשיא טראמפ ימשיך בזה ולא רק שהוא ימשיך בזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS ב-14 בספטמבר 2019. ניב אהרונסון
"להערכתי הנשיא טראמפ ימשיך בסנקציות". נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS/ניב אהרונסון
"טראמפ אמר לי שהוא ממשיך במדיניות התקיפה שלו מול איראן ובניגוד למה שהפרשנים הישראלים אמרו – הוא הוסיף סנקציות על משמרות המהפכה של איראן"

ההזדהות של נתניהו עם טראמפ עד כדי כך מלאה, שהוא מסרב להתייחס לאמירה השנייה במחלוקת שיצאה מפיו של הנשיא בחודש שעבר, שאמר שיהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית הם בורים ולא נאמנים.

"אני לא נכנס לוויכוח הפנימי בארצות הברית", אומר נתניהו, שב-2015 נסע לנאום בקונגרס כדי להכשיל את הנשיא אובמה. "אני חושב שיש לנו תמיכה של יהודים טובים גם אצל הדמוקרטים וגם אצל הרפובליקנים".

אמירה כזאת על יהודים לא מטרידה אותך בגוון אנטישמי כלשהו?

"אני חושב שלא היה נשיא שהיה כלכך ידידותי למדינת היהודים כמו הנשיא טראמפ. חד וחלק. ההכרה בריבונותו בגולן, ההכרה בירושלים כבירת ישראל, השיח עכשיו על הקמת ברית הגנה עם ישראל - אלה דברים כבירים".

"אני לא אומר לחמאס מתי אני הולך לפתוח במלחמה"

נתניהו פיזר בשבועיים האחרונים שורה של הבטחות קמפיין דרמטיות, מסיפוח הבקעה ועד מבצע צבאי נרחב בעזה. הכול - אחרי הבחירות. "חמאס לא שולט בשטח, ולכן אין ברירה. אנחנו הכנו תכנית צבאית ייחודית שאני לא אפרט אותה. זה לא יהיה כמו שלושת המבצעים האחרונים שהיו: אחד בממשלה הקודמת, שניים תחתיי. זה לא צוק איתן, זה לא עופרת יצוקה וזה לא עמוד ענן".

למה המבצע הזה לא יצא לדרך עד עכשיו?

נתניהו: "צריך להכין אותו, ואני לפני שהולכים למוצא האחרון שזה מלחמה, אני לא מהר מאוד הולך למלחמה, אני חושב על החיילים שלנו, ועל חיי האזרחים שלנו וצריך לצמצם עד למינימום את הקורבנות. אז אני לא אומר לחמאס בדיוק מתי אני פותח במלחמה, שהכנו אותה וכל מי שיושב בקבינט יודעים את זה ואנחנו נפעל בזמן המתאים לנו. כנראה שלא יהיה מוצא - וחבל. ונעשה את זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוואלה! NEWS ב-14 בספטמבר 2019. ניב אהרונסון
"לא אומר לחמאס בדיוק מתי אני פותח במלחמה". נתניהו בריאיון/ניב אהרונסון

אתה ראש ממשלה כבר עשר שנים, מה כבר יקרה אחרי הבחירות שתעשה דברים שלא עשית בעשור האחרון?

נתניהו: "קודם כל הייתי צריך בעשור האחרון לבלום את הדרישות ונסיגה, גם של ממשל אובמה וגם של ממשל קלינטון. עכשיו בשלוש שנים האלה של ממשל טראמפ תראו מה אני עושה: אני מביא את הגולן, אני מביא את ירושלים, אני מביא את היציאה מהסכם הגרעין, ועכשיו אני מביא את בקעת הירדן - ולא שמעתי ניגוח מן הממשלה הזה. וזה לא במקרה כי אני עובד כבר על הדבר הזה, אני מכשיר את זה. ועכשיו אני מדבר על ברית הגנה. אלה דברים שאני יכול לממש. אני לא אוכל לממש אותו אם מצביעים לא יבואו ויצביעו בשבילי. יישארו בבית או יזרקו את הקולות שלהם עם מפלגה כמו עוצמה שלא עוברת את אחוז החסימה, או נותנים שני קולות מיותרים לבנט ושקד וסמטוריץ' במקום לתת את זה לליכוד - כדי שאנחנו נהיה המפלגה הגדולה. זה פשוט בכייה לדורות הדבר הזה, לפספס את ההזדמנות הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully