וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאכול את הפרה ולהשאיר אותה שלמה: טל גלבוע הפכה לכלי משחק במונופול של נתניהו

13.9.2019 / 13:30

הפעילה הטבעונית שהפכה להיות חלק מקמפיין הליכוד השיקה אמש את מטה המפלגה למען בעלי החיים. זה יכול היה להיות מרשים, אלא שבמקביל התקיים אירוע עם כל בכירי הליכוד, שחגג את הדבר הכי רחוק מטבעונות. ככה זה שנתניהו הבטיח לדאוג לרווחת בעלי החיים, אבל לא הבטיח לקיים

טל גלבוע באירוע הליכוד למען בעלי חיים, 12 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
מקדם מכירות מוגבל שיכול לקושש אולי עוד כמה קולות מהשמאל העייף. כנס הליכוד למען בעלי חיים, אתמול/ראובן קסטרו

כולם זוכרים את הנאום המפורסם של מרטין לותר קינג בוושינגטון. "יש לי חלום", הוא הכריז שם באנדרטה של לינקולן, מול רבע מיליון בני אדם באוגוסט 1963. פחות זוכרים שבאותו אירוע ממש, על אותו פודיום ומול אותו קהל שהורכב ברובו מאפרו-אמריקאים, עלה ילד בן 22 בשם בוב דילן וביצע שיר חדש ומעורר מחלוקת. השיר תיאר מקרה רצח שהתרחש רק חודשיים קודם לכן במיסיסיפי, בו חבר ב-KKK התנקש במדגר אוורס, פעיל זכויות אדם אפרו-אמריקני. לשיר קראו: "רק פיון במשחק שלהם", ומעבר להיותו מופת של כתיבה וחריזה, הוא מהווה את הביקורת הכי ישירה שאי פעם נכתבה על המחיר שהאזרחים הפשוטים עלולים לשלם על הפילוג וההסתה המושרשים בהם על ידי השלטון. לשיטתו של דילן, הרוצח, שירה למדגר אוורס בגב, הוא לא האשם הבלעדי ברצח, והאחריות מוטלת בין השאר גם על האליטה השלטונית העשירה שהפכה אותו לכלי משחק בתוך אסטרטגיה שלמה מבוססת שנאה, שתמשוך את תשומת הלב מהבעיות האמיתיות של האזרחים. מזכיר לכם משהו? השיר שנכתב לפני 56 עדיין מצליח להעביר צמרמורת ברלוונטיות שלו, בטח בארה"ב של טראמפ, אבל גם אצלנו בארץ הקודש.

לצערי הרב, כטבעוני שמעריך את עבודתה רבת השנים של טל גלבוע בנושא קידום המודעות לצער בעלי החיים בישראל - היא הפכה לכלי משחק במונופול האכזרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשפחה המלכותית משתמשת בה כמקדם מכירות מוגבל שיכול לקושש אולי עוד כמה קולות מהשמאל העייף והחבוט, רק כדי לשכוח ממנה אחרי הבחירות במקרה הטוב - או להמשיך לנצל אותה למטרות פופוליסטיות אחריהן, כמליצת יושר של החשוד בפלילים מבלפור. היא כנראה שלעולם לא תודה בזה, בין אם היא מבינה את זה ובטח שאם לא. זה לא עניין של אגו, זה עניין של עמידה איתנה במטרה קדושה בעיניה. והאמת היא שיש בזה משהו יפה ותמים. אנחנו רגילים לראות אנשים שמוכרים את עצמם בשביל כסף, והנה מישהי שמכרה את עצמה בשביל מטרה טובה. זה כמעט הופך את זה לבסדר.

טל גלבוע באירוע הליכוד למען בעלי חיים, 12 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
מכרה את עצמה בשביל מטרה טובה. טל גלבוע/ראובן קסטרו

אמש השיקה גלבוע את "מטה הליכוד למען בעלי החיים" באחד מאולמות הכנסים של ביתן 2 בגני התערוכה בתל אביב. פחות מחמישה ימים לסגירת הקלפיות, ועם שלוש בנותיה בקהל, טל גלבוע נראית כמו לביאה שיוצאת לצוד למען הגורים שלה. ואם לנסות להימנע מהשוואות מיותרות לעולם החי, גלבוע נראית בעיקר כמו פוליטיקאית משופשפת, כזאת שלא מפחדת לדבר מול קהל ולפזר הבטחות שאין סיכוי שמישהו יקיים - אבל עם הרבה אנרגיה חיובית ואמונה בצדקת הדרך.

בכניסה לאולם מונחת שקית גדולה עם עשרות חולצות של הליכוד. גלבוע מפצירה בכל מי שמגיע לקחת לעצמו חולצה. בחורה צעירה מתחילה לחפש בין החולצות את המידה שלה. "יש לך סמול?", היא פונה בתמימות לגלבוע, שעונה בלי להניד עפעף: "פה אין סמול! רק ימין!". בהמשך היא תוסיף לרפרטואר בדיחות הקרש גם את הקריאה: "כחול לבן זה רק חניה!". היא עושה את זה עם חיוך ובהומור, אבל יודעת שהיא לוקחת חלק במכונת התעמולה שכל מטרתה להפוך את כל מי שלא מסתדר לימין המלך לבוגד.

בפועל, למרות שהיא מתהדרת בג'וב הלא קיים בעל השם הממלכתי "יועצת ראש הממשלה לבעלי חיים", גלבוע לא מונתה לשום תפקיד רשמי מטעם הממשלה והיא אינה עובדת מדינה - היא עובדת זמנית בקמפיין הליכוד. במילים אחרות, מי שמתהדרת ברמה מוסרית אנושית גבוהה במיוחד היא לא יותר מפעילה בשכר באחד הקמפיינים הכי מבחילים בתולדות הבחירות לכנסת ישראל. גלבוע צריכה לזכור שבזמן שהיא משוויצה בתמונות פוטוגניות עם ראשי ערים, חברי כנסת ושרים - ראש הממשלה עצמו חוצה כל קו אדום שעומד בדרכו אל עבר קואליציית החסינות הקדושה. נתניהו מפיץ ללא ביסוס טענות על גניבת הבחירות הקודמות, מפזר רמזים לא אלגנטיים נגד מצביעי השמאל (הפעם גם מצביעי ליברמן הם כאלה), ולקינוח משלח את הבוט שלו בפייסבוק להסית נגד "הערבים שרוצים להשמיד את כולנו" - ובכך הופך למנהיג המדינה הראשון בעולם המערבי שמצונזר על ידי פייסבוק מטעמי גזענות. באמת ליגה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אירוע הליכוד למען בעלי חיים, 12 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"פה אין סמול! רק ימין!". השקת מטה הליכוד למען בעלי החיים, אתמול/ראובן קסטרו

כמה עשרות בני אדם הגיעו בשעה שבע בערב לכנס של גלבוע, כמעט כולם פעילים נלהבים למען זכויות בעלי חיים, אך מעטים הראו תודעה פוליטית עמוקה מדי. זה בדיוק הקהל שניתן להפוך ל"ביביסטים" פעילים במעט מאוד השקעה. כשהשימוע אצל היועץ המשפטי מעבר לפינה, בבלפור יודעים שכל קול קובע, וכך גלבוע נשלחת ללקט את הטבעונים המתלבטים בפינצטה. "מעולם לא הצבעתי לליכוד, אני בדרך כלל מצביעה מרכז או שמאלה", מספרת לי דיקלה מכפר סבא, "אבל אני כאן בשביל טל, אני מכבדת את הדרך שלה ומאמינה לה. היא עושה עבודה מדהימה". אני שואל אותה אם היא תצביע לליכוד והיא אומרת שכן. ואז אומרת שלא. ואז שוב כן. ואז אומרת שבעצם היא עוד לא השתכנעה והיא תחליט אחרי ההרצאה של טל. ספוילר: בסוף הערב אני אראה אותה לובשת חולצה של נתניהו.

אישה נוספת שבולטת בקהל המצומצם היא בלה, דמות די מוכרת בקהילת האקטיביסטים הטבעוניים, שקשה לפספס לאור העובדה שהיא נושאת על גופה מנשא תינוק - ובתוכו כלב קטן בשם זלמן. במרחב הטבעוני הבטוח שנוצר באולם הקטן, נראה שאין דבר נורמלי מזה. וזה מקסים, בלי ציניות. אחרי שעה וחצי של בליסת פיצות (טבעוניות כמובן), מוסר רועי שפרניק, בן זוגה של גלבוע, שהגיע הזמן להתחיל. בשלב זה אנחנו מגלים שיש תקלה טכנית באולם, ולכן נאלץ כולנו לעבור לאולם אחר. הקהל האקטיביסטי מראה יוזמה, ומעביר בעצמו את הכיסאות בין האולמות. היה משהו יפה וכמעט לא ישראלי בתמונה הזאת. אף אחד לא התלונן על האיחור, אף אחד לא התבאס על זה שהוא נאלץ לסחוב כיסאות כמו עובד תחזוקה פשוט. זו לא הייתה תחושה של כנס פוליטי מטעם מפלגת השלטון, יותר כמו פעולה מאוד מוצלחת של תנועת נוער. אלה בדיוק המקומות בהם טל גלבוע זורחת.

מה זה כבר כמה שקרים בין חברים

דמותה של גלבוע הפכה לבדיחת רשת בשבועות האחרונים בעקבות סרטון התחנפות ויראלי לנתניהו'ז. כמה ימים לאחר מכן הגיעה תום יער ל"ארץ נהדרת" כדי לבצע חיקוי, בו דמותה של גלבוע מערבבת בין סיסמאות למען בעלי חיים וקריאות גזעניות נגד ערבים. זה היה קורע מצחוק ומבחינתה של גלבוע זה נהדר. העובדה שתוכנית הבידור הנצפית בישראל מתעסקת בעקיפין בנושא של זכויות בעלי חיים הוא ניצחון בשבילה, ובכלל לא משנה לה שדמותה מוצגת בצורה נלעגת. היא הקריבה את עצמה למען בעלי החיים, היא מבינה את המחיר שזה גובה מהפרטיות שלה, מהזוגיות שלה ומהמשפחה שלה - והיא בסדר עם זה.

ובכלל, מבחינתה, היא זאת שמנצלת את נתניהו, ולא ההפך. בשלב ההוכחות של ההרצאה שלה היא מסבירה איך ראש הממשלה משחרר ל-2.5 מיליון העוקבים שלו בפייסבוק סרטון ומדבר על רווחת בעלי חיים. מתי אי פעם ראינו מישהו בעמדת הכח של נתניהו בכלל מתייחס לסוגיה הזאת? ואם זה לא מספיק, הנה אשתו שרה מדברת עם מירי רגב על זה שהיא טבעונית "משקר ומלידה", כפי שהיטיבו לתאר את ההצהרות האירוניות של הגברת מבלפור ב"ארץ נהדרת". זוכרים את הסרטון של מושיק גלאמין מסייר בבית ראש הממשלה? בביקורו במטבח הוא שואל את הגברת נתניהו מה האוכל הכי פופולרי במטבח המלכותי והיא עונה: "המנה שאנחנו הכי אוהבים זה שניצל ופירה". בחקירה הפלילית בתיק המעונות, עלה כי ראש הממשלה אוהב את השניצלים שלו עבים, בעוד שרה מעדיפה אותם דקים-דקים. בכל זאת, טבעונית.

אירוע הליכוד למען בעלי חיים, 12 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
כנס הליכוד במרחב טבעוני בטוח/ראובן קסטרו
בזמן שגלבוע מספרת לקהל הטבעוני בגני התערוכה כיצד הליכוד מתכוון להילחם למען בעלי החיים - במרחק של 8 ק"מ משם שמעו קהל של חקלאים כיצד הליכוד מתכוון לשפר את תנאי החקלאים

אבל בסדר, מה זה כבר כמה שקרים בין חברים. העיקר המטרה. כולנו פה ליכודניקים, אפשר להוריד את השכפ"ץ ולגשת למלאכה. טל גלבוע בולעת את הרוק, מהללת את יאיר, מתחבקת עם שרה, מסתחבקת עם מירי רגב ולקינוח נותנת לה מתכון לחריימה טבעונית חריפה אש. והנה עוד פוסט בפייסבוק שלה שמהלל את החשיבות העצומה של להצביע לליכוד כי היא המפלגה היחידה שמביעה עניין בבעלי החיים. זה כמובן לא נכון. גלבוע יודעת את זה. זה ספין עלוב אפילו כחלק מקמפיין בחירות. היא מתעלמת במפגין מכחול-לבן-ירוק, היוזמה הסביבתית של מיקי חיימוביץ' במפלגת כחול לבן שמבטיחה להיות פה לבעלי החיים ומקבלת ביטוי גם במצע המפלגה. היא כמובן לא סופרת את "הרשימה המשותפת" שמתייחסת לנושא בפירוש במצע שלה, בכל זאת ערבים. ויותר מהכל, היא מתעלמת מפרקים שלמים במצע של "המחנה הדמוקרטי" בנושא סביבה וקיימות, שכוללים עמוד וחצי שמוקדשים נטו למגוון הפעולות שיש לבצע למען רווחת בעלי החיים - בדיוק עמוד וחצי יותר מאשר במצע הלא קיים של הליכוד.

ואיך יהיה לליכוד מצע? זה אפילו לא אפשרי טכנית. בדיוק באותו זמן שטל גלבוע חושפת בפני הקהל הטבעוני שלה את העתיד הנפלא שמחכה לבעלי החיים אחרי שבנימין נתניהו סוף סוף ייבחר לכהן כראש ממשלה בישראל, נערך בכפר המכביה - מרחק של כרבע שעת נסיעה - כנס להשקת "מטה האיכרים של הליכוד". וכך, בזמן שגלבוע מספרת לקהל הטבעוני בגני התערוכה כיצד הליכוד מתכוון להילחם למען בעלי החיים - במרחק של 8 ק"מ משם שמעו קהל של חקלאים כיצד הליכוד מתכוון לשפר את תנאי החקלאים. מדהים שגם אחרי 13 שנה בשלטון, נתניהו עדיין מצליח לשבור שיאי ציניות.

בכנס בכפר המכביה התגאו כמובן בהסכם עליו חתמו לאחרונה נתניהו ושר האוצר כחלון לפיו יועברו 340 מיליון שקלים למשק הלול לצורך הקמת לולי תרנגולות שלא עומדים בשום סטנדרט מערבי מינימלי. אתם בוודאי שואלים את עצמכם למה שראש הממשלה שלנו, זה שכל כך אכפת לו מרווחת בעלי החיים יסכים לשלם מאות מיליונים כדי להתקין לולים מיושנים שמתירים לתרנגולות מטילות מרחב חיים בשטח של דף A4 וחיים של סבל? ובכן, זה פשוט - הלולנים איימו לא להצביע לליכוד. והרי, רק הליכוד ידאג לבעלי החיים, ולכן זה בסדר.

אז לאיזה נתניהו להאמין? לזה שמצטלם עם טל גלבוע ומתלהב מהקונספט של בשר מתורבת? או אולי לנתניהו שמכהן כראש ממשלה במשך 13 שנים ולא קידם שום מהלך למען בעלי חיים, ואף היה שותף להפלת חוקים נגד ציד, סחר בפרוות וכבד אווז? אולי אפשר לראות את התשובה בכנסים שנערכו אתמול במקביל. בזמן שטל גלבוע הובילה לבדה את הכנס הראשון של המטה הטבעוני של הליכוד, להשקה המקבילה של החקלאים נשלחו כל התותחים הכבדים של הליכוד. וכך, בזמן שגלבוע מסבירה למי שמוכן לשמוע שרק הליכוד ידאג לבעלי החיים ו"הצבעה למפלגת שמאל היא חד משמעית נגד בעלי החיים", בכנס החקלאי של הליכוד נכחו השרים ישראל כץ, יואב גלנט, אלי כהן, דוד אמסלם, צחי הנגבי, אופיר אקוניס וחיים כץ, כמו גם חברי הכנסת ניר ברקת, אבי דיכטר, יואב קיש, דוד ביטן, קרן ברק, מיכל שיר, קטי שטרית, מאי גולן, עוזי דיין ומיקי זוהר. וכך הליכוד מצליח לאכול את הפרה, ולהשאיר אותה שלמה. הטבעונים מקבלים הבטחות, האיכרים מקבלים כסף, ובעלי החיים, בהיעדר מילים נעימות יותר, חוטפים זין בעין וסכין לצוואר.

מי שהצליח לרקוד על שתי חתונות הוא חבר הכנסת מיקי זוהר, שהגיע בהפתעה מכנס האיכרים והתקבל בזרועות פתוחות על ידי הקהל הטבעוני. זוהר, שהיה חתום השבוע על עוד יציאה גזענית מהדהדת על עליונותו של "הגזע היהודי", התקבל באולם במחיאות כפיים סוערות, לאחר שהוצג על ידי גלבוע כאיש שאחראי על הצעת החוק להפסקת המשלוחים החיים. בסוף ההרצאה של גלבוע, הוזמן ח"כ זוהר אל הבמה כדי לתת כמה מילים מאולתרות ולא אכזב גם הפעם עם פליטת פה משעשעת שיכולה להגיע לספר הבא של הילה קובו ויניר קוזין. "ב-17 בספטמבר אתם מצביעים בשביל בעלי החיים, לא בשביל המדינה", הוא אמר וזכה למחיאות כפיים, שרק התחזקו כשהוא נזכר להוסיף: "כן, אבל גם המדינה חשובה!".

טל גלבוע באירוע הליכוד למען בעלי חיים, 12 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
פחות כנס של מפלגת שלטון, יותר כמו פעולה מוצלחת של תנועת נוער. טל גלבוע ופעילה, אתמול/ראובן קסטרו

בסוף הערב גלבוע מקבלת זר פרחים מבנותיה המקסימות, היא מקבלת אותו בחיוך אבל לא שוכחת לנזוף בהן: "אתן יודעות שנייר צלופן זה לא אקולוגי". כמעט כל הנוכחים בחדר עומדים בתור כדי ללחוץ את ידה, לעשות איתה סלפי, ואולי גם להגניב חיבוק. היא עומדת בסבלנות עם כולם כמו פוליטיקאית מנוסה שיודעת שכמה ימים לפני הבחירות אסור להראות שום רגש אנושי פרט לחיוך.

היה ברגע הזה משהו כל כך נאיבי שקשה שלא להיסחף אחריו. למרות עשורים של אכזבות מהבטחות של פוליטיקאים מימין ומשמאל, וכאילו שלא חווינו עשור שלם של מנהיג שסתר את עצמו ללא הרף ונתפס בשקרים וזגזוגים, עדיין אנשים מוכנים להאמין להבטחות בחירות - ובכלל לא משנה מאיזו מפלגה. בחלון שמאחורי טל גלבוע התנוססה דמותו של בני גנץ על שלט חוצות ענק מעל נתיבי איילון. גם הוא לא יעמוד ברוב הבטחות הבחירות שלו, גם לו לא באמת אכפת מבעלי חיים יותר מדי. בדיוק כמו לבוס של טל גלבוע. אבל רק אחד מהם מואשם בשוחד ושחיתות בכפוף לשימוע. רק אחד מהם גרר את המדינה לכאוס מוחלט בניסיון להציל את עצמו מדין משפט. רק אחד מהם מנצל את בעלי החיים לספין ציני ושקוף.

בקטנה

קשה שלא להבחין במהפך שטל גלבוע עברה מאז הצטרפותה לקמפיין הליכוד בכל הנוגע לייצוגיות החיצונית שלה. מי שהייתה אימת השרים, והשתתפה בעבר הלא רחוק בהפגנות רועשות ואלימות מחוץ לבתים של גלעד ארדן ומשה כחלון, כעת הופכת לבסטי שלהם - והיא צריכה להיראות בהתאם. היא כבר לא לובשת גופיות עם תמונות קשות לצפייה מתוך בתי מטבחיים, ובמקום היא לבושה בשיק שהולם את הגרסה "הרצינית" שלה, ומסתיר את האמנות שמעטרת את גופה. בין השאר, על גבה של גלבוע מקועקע ציטוט מעורר השראה של אלברט איינשטיין: "העולם נמצא בסכנת הכחדה לא בגלל האנשים שעושים רע, אלא על ידי אלה שמסתכלים עליהם ולא עושים דבר". טל רחוקה מלהיות אישה רעה, אבל ההחלטה שלה ללכת יד ביד עם ראש ממשלה שידוע בהבטחות הבחירות השקריות שלו ובתקופת שלטונו נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בצריכת הבשר בישראל מזכירה ציטוט אחר של איינשטיין: "אי-שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully