וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הקלפי ומה צריך להביא? המדריך המלא לבחירות 2019, מועד ב'

שישה מיליון בעלי זכות הצבעה, 11 אלף קלפיות: בפעם השנייה בתוך פחות מחצי שנה יום הבוחר הגיע ואזרחי ישראל יפקדו את הקלפיות ויקבעו את הרכב הכנסת הבאה. למי יש זכות הצבעה, איך מצביעים וכיצד נמנעים זיופים בקלפיות? כל מה שצריך לדעת ביום הבחירות

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
פתקי ההצבעה/ראובן קסטרו

חמישה חודשים אחרי בחירות 2019 מועד א', ישראל הולכת היום (שלישי) לבחירות - שוב. 6,394,030 בעלי זכות הצבעה ילכו לקלפיות ברחבי הארץ כדי להצביע עבור מי שהם סבורים שצריך לכהן בכנסת ה-22. רגע לפני שאתם יוצאים להצביע, מערכת וואלה! NEWS עושה לכם סדר בכל מה שצריך לדעת ביום הבוחר.

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
הצבעה בקלפי/ראובן קסטרו

האם אני יכול/ה להצביע?

על פי חוקי מדינת ישראל, יכולים להצביע אזרחים שמלאו להם 18 שנה, שנרשמו בפנקס הבוחרים עד ל-25.7.2019. כדי לדעת אם שמכם מעודכן בפנקס הבוחרים, יש להיכנס לאתר ועדת הבחירות המרכזית.

איפה מצביעים?

ברחבי הארץ יוצבו 11,163 קלפיות, זאת בנוסף ל-97 קלפיות בנציגויות ישראל בחו"ל שבהן כבר התקיימה הצבעה ב-5 בספטמבר. כל בוחר רשאי להצביע בקלפי אשר אליה הוא משויך, ורק שם הוא רשאי לבחור. עקרון זה של ריתוק בוחר לקלפי, נועד לסייע לניהול התקין והיעיל של הבחירות. הקלפי אליה שויכתם מופיעה בהודעה לבוחר שנשלחה אליכם. ניתן לאתר את הקלפי אליה שויכתם גם באתר המיוחד של ועדת הבחירות המרכזית.

עוד בוואלה!

כמה בעלי זכות בחירה חיים בישראל? כל הנתונים

לכתבה המלאה

מהי ההודעה לבוחר?

ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ולכן רצוי מאוד להביאה יחד עם תעודת הזהות.

ואם לא קיבלתי הודעה לבוחר?

מי שטרם קיבל הודעה לבוחר ואינו יודע היכן להצביע, יכול לפנות אל מרכזי המידע הטלפוני המתפרסמים על לוחות המודעות של כל יישוב ויישוב, בעיתונות היומית ובאתר ועדת הבחירות המרכזית בכתובת: www.bechirot.gov.il.

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

מתי הקלפיות נפתחות?

ברוב המקומות, הקלפיות פועלות מהשעה 07:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה. ביישובים קטנים, שעות ההצבעה הן מהשעה 08:00 עד 20:00, וכך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. דלתות מקומות הקלפי יינעלו בשעת הסגירה האמורה. מי שהגיע למקום הקלפי לפני סגירת הדלתות, אך טרם הצביע - זכאי להצביע גם אם חלפה שעת סגירת הקלפי.

איך מצביעים?

הבחירות לכנסת מתבצעות בהצבעה לרשימת מועמדים, המוגשת על ידי מפלגה. לכל רשימה אות או אותיות וכינוי - שמופיעים על גבי פתקי הצבעה. הפתקים עומדים לרשות המצביעים, שבוחרים בפתק עם הרשימה בה הוא מעוניין. אלה הרשימות המתמודדות לכנסת ה-22.

מה צריך להביא לקלפי?

יש להביא תעודה מזהה, אחת מהשלוש הבאות: תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה הנושאים את תמונת הבוחר/ת. איש כוחות הביטחון יכול להשתמש גם בתעודה צבאית (חוגר/קצין/נגד), תעודת שוטר או תעודת סוהר. אין חובה להביא את ההודעה לבוחר, אך מומלץ להביא אותה, כדי להקל על ועדת הקלפי באיתור שמכם ולזרז את ההליכים.

איך מתנהלת ההצבעה בקלפי?

אחרי שוועדת הקלפי מצאה את שמכם ברשימת הבוחרים, תקבלו מעטפה בצבע תכלת ועליה כתוב "בחירות לכנסת ה-22". מיד לאחר מכן תוכלו להיכנס אל תא ההצבעה. כל בוחר ובוחרת נכנסים אל התא לבדם. החריג היחיד לכך הוא במצב שבו המצביע הינו מי שמחמת מחלה או מום אינו מסוגל לבצע את פעולות ההצבעה המעשיות לבדו. במצב זה רשאי המצביע להביא איתו מלווה כדי שיעזור לו בפעולת ההצבעה. המלווה לא יהיה מנהל או עובד בית אבות או מוסד אחר בו שוהה המצביע ולא ילווה ביום הבחירות יותר משני בוחרים. הסמכות להכריע במקרה של ספק ביחס לזכותו של מצביע להיעזר במלווה היא של מזכיר ועדת הקלפי.

בתא ההצבעה מונחים הפתקים עם כל רשימות המועמדים לכנסת. כמו כן, מצויים בתא ההצבעה פתקי הצבעה לבנים ריקים עם עט כחול, למקרה שיחסרו פתקים. בשלב זה, יש לקחת פתק אחד בלבד עליו רשומים אות וכינוי הרשימה הרצויים, להכניסו למעטפה ולסגור אותה היטב. לאחר מכן, יש לגשת עם המעטפה הסגורה ולשלשל אותה לתיבה המונחת בפני ועדת הקלפי. יש להכניס למעטפת ההצבעה פתק אחד בלבד.

אין לי במי לבחור. אפשר להצביע בפתק לבן?

פתקים לבנים שלא כתב עליהם הבוחר, פתקים שלא נכתב עליהם בעט כחול נחשבים לפסולים. אם על הפתק כתוב דבר שהוא לא אות הרשימה או הכינוי שלה, הפתק ייחשב פסול. הם אינם נספרים ונכללים במניין הקולות הפסולים.

באילו מקרים מותר לי להגיע לקלפי אחרת?

על כל בוחר להגיע לקלפי שנקבעה לו מראש בהתאם להודעה לבוחר שנשלחה לביתו. עם זאת, ישנם מקרים בהם הבוחר מצביע שלא בקלפי בה הוא רשום, וזאת רק במקרים שנבצר ממנו מלהגיע לקלפי בה הוא רשום - חיילים, מאושפזים בבתי חולים, אסירים ועצירים וכדומה. גם בוחרים המוגבלים בניידות, שהקלפי שאליה הם משויכים אינה נגישה, זכאים בכל "קלפי נגישה מיוחדת" - ואחת כזו לפחות אמורה לפעול בכל יישוב.

במקרים של הצבעה בקלפי אחרת נערכת בדיקה מקיפה אם הבוחר הצביע פעמיים, על ידי כך שמעטפת ההצבעה האטומה שלו מוכנסת למעטפה חיצונית, כפולה, שעליה רושמים את פרטיו האישיים. בתום יום הבחירות נאספות כלל המעטפות החיצוניות ונערכת בדיקה האם מי שהצביע באמצעותן לא הצביע גם בקלפי בה הוא רשום, למניעת מצב של הצבעה כפולה. רק לאחר בדיקה זו נפתחות המעטפות החיצוניות ונאספות מעטפות הפנימיות שייפתחו וייספרו על ידי ועדות קלפי המוקמות במשכן הכנסת. ועדות אלה, הזהות בהרכבן לוועדות קלפי רגילות, סופרות את הקולות במעטפות אלה.

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

איך עובדים ביום הבחירות?

על פי חוק, יום הבחירות הוא יום שבתון, אולם שירותי תחבורה ציבורית ושירותים ציבוריים אחרים אותם קבעה ועדת הבחירות המרכזית, כמו מסעדות, תיאטראות ובתי קולנוע, מפעלי מים וחשמל, בתי חולים, וכוחות הצלה, פועלים כסדרם. יודגש כי תחבורה ציבורית בין-עירונית, באוטובוסים וברכבת ישראל, תופעל בחינם ביום הבחירות ולמעשה כבר מהערב בשעה 20:00, לשימוש כלל האזרחים ולשימוש המצביעים השוהים רחוק ממקום הקלפי אליו הם משויכים. פרטים על כך ניתן למצוא באתר האינטרנט של הוועדה.

האם השבתון בבחירות נחשב יום חופש?

לא. יום הבחירות נחשב ליום שבתון שבו ניתן לא לעבוד מבלי שינוכה יום חופש על כך. ההוראות חלות הן על עובדים בשכר חודשי והן על עובדים בשכר שעתי או יומי. כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, ונעדר מעבודתו ביום הבחירות, זכאי לשכר עבור יום השבתון.

כמה מרוויח מי שכן עובד ביום הבחירות?

בחוק אין הגדרה ברורה לגבי מועד השבתון, אך מאחר ששעות ההצבעה מוגדרות 07:00 עד 22:00, מקובל להתייחס לשעות אלה גם כתוחמות את יום השבתון. מעסיקים נוהגים לשלם לעובדים ביום הבחירות שכר בשיעור של 200%, או לחלופין, שכר רגיל בתוספת שעות חופשה - זאת בתנאי שעבדו למקום העבודה לפחות 14 יום ברצף לפני יום הבחירות. לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות ולאיים עליו בסנקציות, כל עוד מדובר במקום עבודה שאינו כלול ברשימה שנקבעה על ידי ועדת הבחירות. מי שמועסק במסגרת הבחירות באופן חד פעמי, זכאי לשכר של לפחות 200% משכר המינימום, ולתמורת חופשה שנתית בגובה של לפחות 4% מהשכר. עם זאת, משכר זה ינוכה מס מיוחד של 25%, אלא אם כן מדובר בבני נוער.

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
פתקי ההצבעה/ראובן קסטרו

מה זה מנדט וכיצד הוא מחושב?

מנדט הוא למעשה מושב בכנסת. כל מושב מייצג אחוז כלשהו מקולות הבוחרים שניתנו למפלגה במהלך הבחירות, כחלק מהדמוקרטיה הייצוגית והשיטה הפרלמנטרית הנהוגה בישראל. בכדי לחשב את ערכו של כל מנדט, יש לקבוע תחילה אילו רשימות משתתפות בחלוקת המנדטים. בשלב ראשון יש לסכם את סך הקולות הכשרים שקיבלה כל אחת מהרשימות. לאחר מכן קובעים את מספר הקולות המהווה את אחוז החסימה - כלומר 3.25% מכלל הקולות הכשרים. רשימות שלא זכו במספר הקולות הנדרש לא ישתתפו בחלוקה. לאחר מכן קובעים את מספר הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים. המספר הכולל של הקולות הכשרים של כל הרשימות, פחות מספר הקולות הכשרים של רשימות שלא עברו את אחוז החסימה, שווה לסך הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים.

לאחר מכן מתבצעת החלוקה למנדטים. תחילה מחלקים את סך כל הקולות הכשרים של הרשימות המשתתפות בחלוקת המנדטים ב-120 (מספר המקומות העומדים לחלוקה), והתוצאה היא המודד הכללי. אחר כך מחלקים את סך כל הקולות של כל רשימה המשתתפת בחלוקה למודד הכללי ומקבלים את מספר המנדטים שקיבלה הרשימה. בדרך זו מחלקים את הקולות של כל הרשימות שעברו את אחוז החסימה ומשתתפות בחלוקה. המספרים השלמים המתקבלים מהחלוקה הם המנדטים.

אחר כך יש לבצע חלוקה שנייה: מחברים את כל המנדטים, ואת המנדטים הנותרים עד להשלמת מספר המנדטים ל-120 - מחלקים בין הרשימות על פי שיטת מודד הרשימה הגדול ביותר. לצורך חלוקת המנדטים הנותרים, רואים שתי רשימות שהתקשרו ביניהן כרשימה אחת, ובלבד שכל אחת מהן עברה את אחוז החסימה: מחברים את הקולות הכשרים שקיבלו שתי הרשימות ואת מספר המנדטים שקיבלו שתיהן בחלוקה הראשונה. את המנדטים הנותרים מחלקים לפי מודד לכל רשימה, לפי הנוסחה של מודד הרשימה במנת מספר המנדטים שקיבלה בחלוקה ראשונה +1. רשימה שלה המודד הגדול ביותר מקבלת את המנדט הנותר הראשון. לרשימה שקיבלה מנדט בחלוקת המקומות הנותרים נקבע מודד רשימה חדש בהתאם למספר המנדטים שיש לה.

המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

ומה זה אחוז החסימה?

אחוז חסימה הוא שיעור הקולות המינימלי הדרוש כדי לקבל ייצוג בכנסת. מאז מרץ 2014, אחוז החסימה הנהוג במדינת ישראל בבחירות לכנסת הוא 3.25% מכלל הקולות הכשרים שנמנו בבחירות. בכל מערכת בחירות, אחוז החסימה הוא אימתן של המפלגות הקטנות. לאורך ההיסטוריה הועלה אחוז החסימה, בטענה כי המהלך מחזק לכאורה את יציבות הממשל הנבחר, ולא מותיר כוח רב בידי מפלגות קטנות בכדי לערערו. ההעלאה האחרונה התבצעה במרץ 2014 לקראת הבחירות לכנסת הקודמת.

איך יימנעו זיופים בבחירות?

ועדת הבחירות המרכזית ביקשה לגייס כ-3,000 מפקחים. כל מפקח יישא עליו תג זיהוי ומצלמת גוף, שהחומר המצולם בה ישמש כראייה לניסיונות לפגיעה בבחירות. מפקח יופקד על 5-6 קלפיות ויצטרך לסייר בהן במהלך היום - כך שלכל קלפי יגיע מפקח לפחות פעם אחת במהלך ההצבעה. המפקחים יתשאלו באמצעות שאלון מיוחד את מזכירי ועדת הקלפי לגבי אירועים מיוחדים, ובמידה ויהיו כאלה, המזכירים והמפקחים הם היחידים שיורשו לצלם. כדי לעשות זאת הם יצטרכו לקבל אישור מראש מוועדת הבחירות המרכזית, ולשם כך ייפתח קו טלפוני מיוחד עבור המפקחים.

בנוסף לכך, בשליש מהקלפיות, כ-3,500, יוצבו שני מזכירי ועדת קלפי, במקום אחד. מדובר בקלפיות שנבחרו על פי פרמטרים שונים ולפי ניסיון העבר - למשל קלפיות עמוסות במיוחד, או כאלה שבעבר אירעו בהם אירועים חריגים. בשעות הערב, כל מפקח יצוות לקלפי אחת בלבד, והוא אמור לשהות בה למשך כל הליך הספירה, ולתעד את כולו. המשמעות, על פי מספר המבקרים, היא שהספירה תתועד במלואה בכשליש מהקלפיות. המפקחים לא יוצבו בהכרח באזור מגוריהם, ולא ידעו מראש לאיזה קלפי הם יישלחו לתיעוד הספירה.

בנוסף, הוועדה תבצע מעין "ספירת צל" בכ-2,500 קלפיות. באותן קלפיות יובאו לכנסת שקי הפתקים המקוריים, ותיערך ספירה מחדש שלהם. התוצאות של ספירה זו יושוו לתוצאות האמת שהעבירו ועדות הקלפי, במטרה לאתר טעויות וחריגות. לדברי עדס, גם לשם כך יגויסו עובדים, ובמיוחד עורכי דין מהשירות הציבורי.

המפקחים של ועדת הבחירות עם מצלמות גוף, 11.09.19. דניאל דולב, אתר רשמי
מדי מפקח של ועדת הבחירות/אתר רשמי, דניאל דולב
  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully