וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן הודיע: ישראל ביתנו תתנגד להצעת חוק המצלמות בקלפיות

יו"ר ישראל ביתנו קבר בהחלטה זו את הצעת החוק, שנועדה לאפשר למשקיפים המזוהים פוליטית לצלם מצביעים בקלפיות - ונזקקת לרוב של 61 מנדטים כדי לעבור. ח"כ ביטן ייפגש עם יו"ר ועדת הבחירות וצפוי להסכים על המתווה לפיו יופעל מערך של 3,000 מפקחים עם מצלמות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

סערת חוק המצלמות - כל הכותרות

  • ישראל ביתנו הודיעה כי תתנגד לחוק
  • ליברמן: "חוק המצלמות של נתניהו הוא חוק גניבת הבחירות"
  • בעקבות הכרזת ליברמן, להצעה אין בשלב זה רוב של 61 ח"כים
  • ח"כ זוהר: "אנחנו ממשיכים עם החקיקה כרגיל"
  • בהמשך היום צפויה המליאה להצביע על החוק בקריאה ראשונה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע היום (שני) על התנגדות המפלגה בנושא "חוק המצלמות" השנוי במחלוקת, שנועד לאפשר למשקיפים המזוהים פוליטית לצלם מצביעים בקלפיות. "חוק המצלמות של נתניהו הוא חוק גניבת הבחירות", אמר. ליברמן חזר בו מכוונתו לתמוך בחוק, והודעתו למעשה קוברת את הסיכויים לאשר את החוק בשלוש קריאות בכנסת. לאישור החוק בכנסת נדרש רוב של 61 חברי כנסת, ולאחר שח"כ רועי פולקמן הודיע כי יחרים את ההצבעות, אין לה רוב. למרות זאת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מסר לוואלה! NEWS: "אנחנו ממשיכים עם החקיקה כרגיל".

"הכול מסך עשן לכניעה לטרור בדרום על מנת להסיט את הדיון מכל נושא דת ומדינה והכניעה של נתנייהו לחרדים ומשיחיים. הוא לא מדבר על המצלמת במגזר החרדי. נדרוש מיו"ר סיעת הליכוד שיתמוך בהסתייגות 'ישראל ביתנו' לפיה כל המצלמות יוצבו ע"י נציגי ועדת הבחירות ובמקומות שבהם ימליץ מלצר", הוסיף ליברמן, "מטרת חוק המצלמות היא להפריע למהלך הבחירות. אנחנו בעד פיקוח על הבחירות, נתניהו בעד גניבת הבחירות. לא ייתכן שהפיקוח על הבחירות ינוהל בידי מיליציה פרטית של נתניהו". רק אתמול ליברמן אמר "אנחנו נתמוך בחוק המצלמות, למרות שברור שהוא לא יעבור אבל ישראל ביתנו תתמוך בו". 12 שעות קודם הצהיר ליברמן בהודעה שפרסם לתקשורת כי "הליכוד ונתניהו כמו תמיד משקרים ומסלפים את האמת בצורה הכי ברורה. נתמוך בחוק המצלמות ומעולם לא הצבנו תנאי לכך", זאת לאחר שאמר בראיון כי ידרוש לקדם במקביל את חוק חובת ההצבעה בבחירות.

ברקע הסערה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר נועד הבוקר עם ח"כ דוד ביטן מהליכוד וח"כ משה ארבל מש"ס, במטרה להגיע להסכמות סביב המצלמות בקלפיות ביום הבחירות. ביטן, ככל הנראה בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפוי לדון על מתווה שהציעה הוועדה כבר בתחילת השבוע לפיו יופעל מערך של 3,000 מפקחי טוהר בחירות שיצוידו במצלמות גוף, ויורשו להפעילן באישור הוועדה לתיעוד מקרים של חשש לפגיעה בטוהר הבחירות, ולדרוש מספר פקחים רב יותר. ההסכמה הצפויה של ביטן באה לאחר שבליכוד הבינו הבוקר כי לא יהיה להם רוב לחוק המצלמות שביקשו לקדם במליאת הכנסת.

במקביל לדיונים עם מלצר, ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, מקיים דיון על הצעת החוק, ולא ברור האם יצביע בהמשך על מתן פטור מחובת הנחה - אישור שיאפשר את ההצבעה במליאה עוד היום. לאור ההתנגדות של ישראל ביתנו וההחרמה של ח"כ פולקמן את הדיונים וההצבעה על החוק, אין רוב גם בוועדה למתן אישור כזה. בליכוד שבו והדגישו כי יעלו "את החוק להצבעה היום".

אביגדור ליברמן במהלך מסע"ת של ישראל ביתנו, בית סוקולב, תל אביב 30 במאי 2019. ראובן קסטרו
"מטרת חוק המצלמות היא להפריע למהלך הבחירות". ליברמן/ראובן קסטרו

הצעת החוק שאושרה אתמול בממשלה, חרף התנגדות היועמ"ש, קובעת כי לכל חבר ועדת קלפי, משקיף, מזכיר או נציג ועדת הבחירות יותר לצלם ולהקליט, לרבות ההצבעה וזיהוי המצביעים - אבל לא מאחורי הפרגוד. ההצעה קובעת גם כי המתעד או הגוף ששלח אותו יוכלו לשמור על עותק מהתיעוד עד לתום המועד להגשת ערעורי הבחירות. לאחר המועד, על המתעד או הגוף ששלח אותו להשמיד את התיעוד, אלא אם הגישו ערעור או תלונה למשטרה. ההצעה קובעת כי עבירה על הוראות החוק, כמו הפרעה לבחירות, תהיה עבירה שדינה שנתיים מאסר.

בהמשך היום אמורה הכנסת להצביע על החוק בקריאה ראשונה. בתחילת ההליך, צפוי ח"כ מיקי זוהר, המוביל את החקיקה מטעם הליכוד, לכנס את הוועדה המסדרת בכנסת כדי להעניק לממשלה "פטור מחובת הנחה", אישור שיאפשר לה לקדם את החוק במליאה בהליך מזורז. עם אישור ההצעה במליאה, בכנסת יצביעו על הקמת ועדה מיוחדת בכנסת למטרת קידום החוק, שגם בראשה יעמוד זוהר. בהצעת החוק של הליכוד צפויות לתמוך גם סיעת הימין המאוחד והסיעות החרדיות. בשאר סיעות המרכז והשמאל הביעו התנגדות להצעה, כאשר תומכי המחנה הדמוקרטי צפויים להפגין הבוקר מול משכן הכנסת במחאה על החוק.

בליכוד קיוו לאשר את החוק בשלוש קריאות עד יום רביעי בלילה, רגע אחרי אישורה של הצעת החוק בממשלה ופחות משבוע ימים קודם הבחירות. זאת, חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר. ח"כ זוהר אמר לוואלה! NEWS כי עם אישור ההצעה בקריאה ראשונה, מחר תקיים הוועדה המיוחדת לקידום החוק דיונים מרתוניים מהבוקר ועד הלילה כדי להכינו לקריאה שניה ושלישית ביום רביעי, אז יאושר בשלוש קריאות. כדי להעביר את החוק באופן סופי יש להשיג רוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות. ח"כ זוהר שהתארח באולפן הנייד של מירי רגב בדרכים חשף כי בליכוד שוקלים להוסיף בין הקריאה השנייה והשלישית לחוק המצלמות את חובת ההצבעה בבחירות, לפיה מי שלא יצביע לא ייהנה מתשלום עבור יום חופש - יוזמה אשר העלה לראשונה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

אמש מתח יועמ"ש הכנסת איל ינון ביקורת חריפה על קידום חוק המצלמות על ידי הממשלה. "עיון מעמיק יותר בפרטי ההצעה, כמו גם העיתוי שבו היא מובאת לכנסת, מעלים כי למעשה ההצעה עלולה לפגוע פגיעה של ממש באותם ערכים שאותם היא מבקשת כביכול לקדם", כתב ינון. "פגיעה אשר לטעמנו מביאה אותה, בוודאי בעיתוי הנוכחי, לכדי אי-חוקתיות".

עוד בוואלה!

חוק גניבת הדעת: זיופי בחירות ומצלמות מעולם לא עניינו את נתניהו

לכתבה המלאה
עיקרי תזכיר חוק המצלמות. עיבוד תמונה
עיקרי תזכיר חוק המצלמות/עיבוד תמונה

ינון הוסיף כי "אי-חוקתיות זו נובעת, בין היתר, ממתן יתרון משמעותי ביותר למפלגה אחת על פני יתר המפלגות, מחשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע, מאנדרלמוסיה בקלפיות, ומהיבטים נוספים , וכל זאת כש השמירה על טוהר הבחירות מקבלת מענה מוגבר וחסר תקדים בשורה של צעדים שוועדת הבחירות המרכזית מתכננת לנקוט בהם כבר ביום הבחירות הקרוב". הוא מציין כי "לצד זאת נציין כי הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, ושעוסק בדיני בחירות, הינו חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים".

היועמ"ש לכנסת מציין גם יתרון בעייתי נוסף שיש לליכוד מול שאר המפלגות, ולדבריו, "אין כל אפשרות מעשית שהרשימות האחרות המתמודדות בבחירות יספיקו בימים הספורים שייוותרו ממועד השלמת החקיקה ועד למועד הבחירות לרכוש מצלמות בשיעור שיספיק לפריסה ארצית, וכל שכן בשיעור הדומה לזה המצוי בידי הליכוד. בוודאי שהרשימות האחרות לא יספיקו בימים הספורים שנותרו להכשיר את נציגיהן בוועדות הקלפי והמשקיפים מטעמן ולחלק להם את המצלמות. מעבר לכך, נוכח העיתוי שבו מדובר, כלל אין זה ברור אם הרשימות האחרות הותירו בידן מימון מספיק כדי לאפשר רכישה שכזאת".

(עדכון ראשון: 09:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully