וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיגור הלוויין הכושל: ארה"ב הטילה סנקציות על תכנית החלל של איראן

4.9.2019 / 11:57

העיצומים הוטלו על סוכנות החלל של איראן ועל עוד שני ארגונים מחקריים, שלפי הממשל האמריקני מסייעים לפיתוח תכנית הטילים שלה. "ארה"ב מכורה לסנקציות, הן לא יעילות", אמר זריף

צילום: דובר צה"ל

ארצות הברית הטילה סנקציות על סוכנות החלל של איראן ועל עוד שני ארגונים מחקריים, ימים אחרי הניסוי הכושל בשיגור לוויין לחלל. לטענת שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הסנקציות החדשות "לא יעילות". זריף אמר היום (רביעי) כי "האמריקנים מכורים לסנקציות". דבריו צוטטו היום על ידי סוכנות הידיעות תסנים.

אתמול הודיע משרד האוצר בוושינגטון על עיצומים נגד סוכנות החלל של איראן, המרכז לחקר החלל ומכון המחקר לאסטרונאוטים. הממשל האמריקני טוען כי הגופים הללו משמשים לקידום תכנית הטילים של טהראן, אך היא טוענת כי תכלית תכנית החלל אזרחית לחלוטין.

תמונת לוויין של אתר השיגור בצפון איראן אחרי שיגור כושל של לוויין, אוגוסט 2019. טוויטר, אתר רשמי
תמונת אתר שיגור הלוויין האיראני שפרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו/אתר רשמי, טוויטר

ביום שישי אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין, כי וושינגטון לא הייתה מעורבת בשיגור הכושל של איראן. הוא פרסם תמונה מסווגת בחשבון הטוויטר, שככל הנראה צולמה בידי לוויין מודיעיני. הרקטה, שהייתה אמורה לשגר את הלוויין לחלל ממרכז החלל על שם האימאם חומייני בצפון המדינה, התפוצצה לפני השיגור המתוכנן ביום חמישי שעבר. הפיצוץ הגיע אחרי ניסיון כושל נוסף בינואר.

"ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשתמש בתכנית החלל שלה ככיסוי לקידום תכנית הטילים שלה", מסר אתמול בהצהרה שר החוץ מייק פומפאו, לאחר הטלת סנקציות. הוא אמר כי השיגור בשבוע שעבר הדגיש את "הדחיפות שבאיום" זה.

"זה צריך לשמש אזהרה לקהילת המדע הבינלאומית ששיתוף פעולה עם תכנית החלל של איראן יכולה לתרום ליכולת של טהראן לפתח מערכות לשיגור נשק גרעיני", אמר פומפאו. לפי מחלקת המדינה, זו הפעם הראשונה שבה מוטלות סנקציות על תכנית החלל האיראנית.

ארצות הברית דורשת לכלול את תכנית הטילים של איראן בכל הסכם עתידי, אך הרפובליקה האסלאמית דוחה זאת על הסף. בשלב זה, מנסות יתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין מ-2015 להציל אותו, אך נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום מפני המשך צמצום התחייבויותיה של ארצו להסכם משום שדרישותיה טרם נענו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully