עץ בודד ביער האמזונס, סמוך לעיר פורטו וולו, ברזיל, 27 באוגוסט 2019. AP
עץ בודד ביער האמזונס, סמוך לעיר פורטו וולו, ברזיל, 27 באוגוסט 2019/AP

האמזונס נשרף, והתושבים נחנקים

29.8.2019 / 11:00

בעיר פורטו וולו, השמיים מכוסים עשן. עוד ועוד תושבים סובלים מבעיות נשימה, אך חלקם מאמינים שיש קונספירציה נגד ברזיל והנשיא

השפעות שריפות הענק ביער האמזונס מורגשות היטב ביער פורטו וולו, שבה מכסה העשן את שמי העיר במהלך היום. אלן דיאז, אחות בעיר, סיפרה על בעיות בנשימה בזמן שהמתינה לתור לרופא בבית חולים, יחד עם בנה אדוארדו בן החמש. "הילדים סובלים הכי הרבה. הם משתעלים הרבה", אמרה. "יש להם בעיות נשימה. אני מודאגת כי זה משפיע על הבריאות שלהם".

עם זאת, דיאס, ותושבים אחרים בעיר, בירת מדינת רונדוניה, עדיין תומכים בנשיא ז'איר בולסונארו. היא אמרה כי היא עושה כל שביכולתו כדי להגן על יער הגשם הגדול ביותר בעולם, וכי הביקורת הבינלאומית עליו אינה מבוססת.

ברזיל זועמת על מה שהיא רואה כהתערבות בריבונותה, והנשיא הימני קיצוני נקלע לעימות דיפלומטי ואישי עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בברזיליה מסכימים לקבל את סיוע עשרות מיליוני הדולרים שהציעו שבע המדינות המתועשות, אך רק אם הם יוכלו לקבוע כיצד להשתמש בו.

"גרמניה כבר עוזרת דרך ארגונים אזרחיים והם לא הצליחו למנוע זאת", אמרה מונה ליסה פריירה, מומחית לחקלאות. "נראה שזאת שריפה של פעם בחיים, אבל היא לא. יש לנו שריפות כל שנה".

עשן מיתמר מיער האמזונס, סמוך לעיר פורטו וולו, ברזיל, 27 באוגוסט 2019. AP
עשן מיתמר מיער האמזונס סמוך לעיר פורטו וולו/AP

בולסונארו, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה אחרי שהבטיח להגדיל את הפיתוח בכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, תהה אם הצעות הסיוע מהעולם הן מזימה לניצול המשאבים של האמזונס, ולהחליש את הצמיחה של ברזיל.

ביום שלישי נפגש נשיא ברזיל עם מושלי מדינות באזור האמזונס, שחלקם ביקרו את החוקים להגנת הסביבה ואת הזכויות של העמים הילידיים באזור. לדבריהם, זה מגביל את ההזדמנויות לפיתוח הכלכלי של האזור. "אנו מקבלים בברכה משאבים בינלאומיים כל עוד מי שמשתמש בהם זה אנחנו", אמר מושל מדינת רונדוניה, רוצ'ה דוס סנטוס, שפקפק בכוונות של הצעות הסיוע הבינלאומי. "אנחנו נקבע כיצד לחלק את הכסף, זה חסר ערך אם הכספים יגיעו לכאן ויגיעו לידי ארגונים בינלאומיים".

בולסונארו אמר כי מקרון מתייחס לברזיל כאל "מושבה" ודרש ממנו להתנצל על כך שכינה אותו שקרן לפי שישקול את קבלת הכספים. "תודה, אבל אולי המשאבים האלו יהיו רלוונטיים יותר לייעורה של אירופה מחדש", אמר אתמול אוניקס לורנזוני, ראש הסגל של בולסונארו. "מקרון אפילו לא יכול היה למנוע שריפה צפויה בכנסייה, שהיא חלק מהמורשת העולמית, והוא רוצה לתת שיעורים למדינה שלנו?", הוסיף הבכיר, שהתייחס לשריפה בקתדרלת נוטדראם באפריל. הוא הוסיף כי ברזיל יכולה ללמד "כל מדינה" כיצד להגן על יערותיה.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו מחוץ לארמון הנשיאות בברזיליה, 27 באוגוסט 2019. AP
רבים מהאזרחים לצדו. בולסונארו/AP

מקרון הדף את הדברים נגדו, ואמר כי הדרך שבה פירש בולסונארו, שבכשירותו לתפקיד הוא הטיל ספק, את ההצעה היא "מוטעית" וכי מדובר ב"סימן לידידות". הוא אמר כי כספי הסיוע, שכוללים גם הצעות נפרדות של גרמניה וקנדה, מיועדים לתשע מדינות אחרות באגן האמזונס, הכוללות את בוליביה, קולומביה, ונצואלה, אקוודור, פרו, גויאנה, סורינאם וגינאה הצרפתית, השייכת לצרפת. כ-60% משטח יער הגשם, המכונה לעתים "הראות של העולם", שוכן בברזיל. גם בבוליביה משתוללות שריפות ענק באמזונס, וגם נשיאה, אבו מוראלס, ספג ביקורת על תגובתו לאירועים.

למרות זאת, מקרון מאיים לחסום את הסכם הסחר של האיחוד האירופי עם גוש מדינות דרום אמריקה מרקוסור, שבו חברה גם ברזיל. הוא אמר כי גם לאירופה יש אחריות ללחץ החקלאי המופעל על האמזונס, בשל רכישת הסויה מברזיל.

הסופר הברזילאי פאולו קולו פרסם סרטון וידאו שבו הביע התנצלות בפני צרפת על "ההיסטריה" של הנשיא. הוא אמר כי ממשלת ברזיל פנתה לעלבונות כדי להתחמק מאחריות לשריפות.

בניגוד למקרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיבח את בולסונארו, הרוצה לפתוח את האמזונס לפיתוח, לחוות חקלאיות לשטחי לרעיית בקר. "הוא עובד קשה על השריפות באמזונס והוא עושה עבודה טובה למען תושבי ברזיל - זה לא קל", כתב טראמפ בטוויטר.

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

על אף שרבות מהשריפות השנה פרצו בחלקים ביער שכבר נכרתו, הנתונים הרשמיים מצביעים על כך שהן נרחבות יותר השנה, כך שהאיום על המערכת האקולוגית גובר. המכון הלאומי לחקר החלל, שעוקב אחרי כריתת היער, אמר כי מספר השריפות גדל ב-85% ליותר מ-77 אלף השנה, שיא מאז תחילת המעקב אחרי הנתונים ב-2013. כמחציתן במחוז האמזונס, כשרובן החלו בחודש שעבר.

גרייס קואל, טכנאית מעבדה בבית חולים בפורטו וולו, אמרה כי יותר אנשים עוברים בדיקות בשל בעיות בנשימה. לדבריה, הילדים והמבוגרים הם הסובלים העיקריים. עם זאת, היא תומכת בבולסונארו ומאמינה שהשריפות הוצתו בידי מתנגדיו המבקשים להכפיש אותו.

"מה שקרה הוא חוסר כבוד לאנשים שלנו, לבעלי החיים שלנו, משום שאם האמזונס ימות, איך נשרוד?", אמרה.

שריפה ביער האמזונס, סמוך לעיר פורטו וולו, ברזיל, 25 באוגוסט 2019. AP
שריפה ביער האמזונס, סמוך לעיר פורטו וולו, ברזיל, 25 באוגוסט 2019/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully