וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון פסל את מרזל וגופשטיין; בן גביר יוכל להתמודד בבחירות

25.8.2019 / 22:31

בית המשפט אישר פה אחד את התמודדותן של עוצמה יהודית והרשימה המשותפת לכנסת. על פסילת גופשטיין נכתב: "מסית באופן שיטתי לגזענות נגד הציבור הערבי". בנוגע למרזל אמרו השופטים: "התמיד בהתנהלות שיש בה משום הסתה לגזענות". בשמאל ברכו: "בכנסת אין מקום לכהניסטים"

דיונים בנוגע לפסילת רשימות ומועמדים לבחירות.ביהמש העליון בירושלים.22.08.19/עריכה: ניר חן

בית המשפט העליון קבע הערב (ראשון) כי ברוך מרזל ובנצי גופשטיין מראשי עוצמה יהודית - לא יוכלו להתמודד ברשימת המפלגה לכנסת. ואולם שופטי בית המשפט הכריעו פה אחד כי איתמר בן גביר ורשימתו יוכלו להתמודד בבחירות ובנוסף אישרו גם את ריצת הרשימה המשותפת.

כל תשעת השופטים בהרכב סברו שיש לקבל את הערעור על החלטת ועדת הבחירות בעניין גופשטיין, ולמנוע ממנו להתמודד. נשיאת העליון אסתר חיות, שכתבה את חוות הדעת העיקרית, ציינה כי ההחלטה התקבלה לאור "עשרות ראיות המעלות תמונה חד משמעית וגלויה על פניה - ולפיה בהתבטאויותיו הרבות ובמעשיו כמי שעומד בראש ארגון להב"ה, מסית גופשטיין באופן שיטתי לגזענות נגד הציבור הערבי, באופן המצוי הרחק בעומק האזור האסור של הסתה לגזענות".

איתמר בן גביר, ברוך מרזל, בנצי גופשטיין,הגשת הרשימות לועדת הבחירות, 1 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בן גביר אושר, גופשטיין ומרזל, נפסלו. חברי עוצמה יהודית/ראובן קסטרו

בנוגע למרזל, נכתב בהכרעת העליון, "נקודת המוצא היתה כי הוא אינו חולק למעשה על כך שהראיות שהוצגו בעניינו חוצות את הקו האסור ומהוות הסתה לגזענות, אך טען כי יש לייחס משקל מכריע לדבריו בפני ועדת הבחירות ובפנינו, כי מדובר ב'פליטות פה' או בדברים שיוחסה להם משמעות חמורה מכפי שהתכוון". אלא שהשופטים ציינו שכבר פעמיים בעבר נידונה השתתפותו של מרזל בבחירות - ב-2003 וב-2015, ובשתיהן אושר לו להתמודד לאחר שטען ששינה את דרכיו, "אך בפועל התמיד בהתנהלות שיש בה משום הסתה לגזענות". לפיכך הוחלט ברוב של שמונה שופטים לפסול את התמודדותו.

השופטים שישבו בהרכב הם הנשיאה אסתר חיות, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. השופט היחיד שחשב שיש לאשר למרזל לרוץ הוא סולברג. הוא סבר כי אכן יש ספק בכל שמרזל הביע חרטה כנה, "אולם על הספק לפעול לזכותו של מרזל". סולברג נותר, כאמור, היחיד שהחזיק בדעה זו. ההכרעות אליהן הגיעו שופטי העליון תואמים לגמרי את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שסבר גם הוא כי יש לפסול את התמודדותם של מרזל וגופשטיין.

עוד בוואלה!

שלושה שיגורים לעבר ישראל מרצועת עזה; יירוט מעל פסטיבל בשדרות

לכתבה המלאה

בעוצמה יהודית מתחו ביקורת: ההחלטה תביא את המנדט החסר

בעוצמה יהודית מתחו ביקורת על הכרעת השופטים בנוגע לשניים מבכירי המפלגה. עו"ד איתמר בן גביר מסר כי "בשמאל מבינים שבלי עוצמה יהודית אין רוב לממשלה ימנית ולכן הם נאבקים לפגוע בה. זה לא יעזור להם, כי עם ישראל מבין היטב שהמאבק הוא עקרוני. החלטת בית המשפט תביא לעוצמה יהודית את המנדט החסר". בן גביר הוסיף כי: "הדרישה הראשונה של עוצמה יהודית תהיה לשנות את הרכב השופטים בבית המשפט העליון".

יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין מסר בתגובה: "בג"ץ שוב מוכיח שהוא סניף של מרצ. חברת הכנסת יזבק שכתבה על סמיר קונטאר שהוא לוחם ושהאיד ואמרה שהיא מתגעגעת לנאצר לא נפסלת. לשיטת שופטי העליון לקרוא לרצח חיילים זה בסדר אבל מלחמה בהתבוללות היא פסולה".

ברוך מרזל מסר: "הארגונים הרפורמים ומפלגות השמאל התאחדו נגדנו מתוך הבנה שאנחנו נלחם למען מדינה יהודית ונקדם את ערכי התורה בכנסת. מבחינתם, פגיעה במפלגת עוצמה יהודית היא עוד דרך לפגוע ביהדות והתשובה לכל ארגוני השמאל וקרנות הרפורמים תהיה בקלפי".

השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב 20 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
התמודדותם אושרה פה אחד. חברי הרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

פוליטיקאים רבים מהשמאל ברכו על החלטת בית המשפט בנוגע לראשי עוצמה יהודית. חברת הכנסת תמר זנדברג ממגישות העתירה לפסילת ראשי עוצמה יהודית מסרה כי "מברכת על החלטת בית המשפט שקיבל הערב את עמדתנו לפיה בכנסת ישראל אין מקום לכהניסטים".

בתגובה להחלטת בית המשפט נמסר ממפלגת העבודה כי "בכל מערכת בחירות מנסים אנשי עצמה יהודית למסד את שנאתם התהומית כלפי חמישית מאזרחי המדינה ולבצר את הגזענות כנורמה במרחב הציבורי. לאמירות חשוכות כאלה יש משמעות רבה, בעיקר כאשר מי שעומדים מאחוריהן הם נבחרי ציבור. היום קבע העליון שמדובר בניצול עוין של חופש הביטוי".

הרב גלעד קריב, מראשי התנועה הרפורמי ומועמד המחנה הדמוקרטי: "בית המשפט העליון העביר היום פעם נוספת מסר חשוב והכרחי לפיו אין מקום לגזענות בבית המחוקקים של מדינת ישראל. פסילתם של ברוך מרזל ובנצי גופשטיין היא מימוש מתבקש של הוראות החוק שנקבעו על ידי הכנסת עצמה, ויש בה אמירה ברורה שהתנצלויות, הבהרות והתחכמויות, רגע לפני הבחירות אינן יכולות להסוות הסתה גזענית עקבית ומתמשכת. אנו מכבדים כמובן את פסיקת בית המשפט בעניינם של איתמר בן גביר ורשימת עוצמה יהודית, אך מאמינים כי בדומה לבן ארי, גופשטיין ומרזל, ראוי להותיר אותם מחוץ לכנסת והרחק ממעגלי ההשפעה בחברה הישראלית. בית המשפט העליון עשה את תפקידו, ועתה מוטלת על הציבור הרחב החובה לדחוק את ממשיכי דרכו של כהנא לשולי השוליים של השיח הישראלי. החובה הזו חשובה ודחופה כפליים במערכת הבחירות הנוכחית לנוכח הברית הפוליטית שכרתו בכירי הליכוד ואנשי עוצמה יהודית".

(עדכון ראשון: 21:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully