השבוע ה-23 למאחת האפודים הצהובים בצרפת, פריז 22 אפריל 2019. רויטרס
השבוע ה-23 למאחת האפודים הצהובים בצרפת, פריז 22 אפריל 2019/רויטרס

גל ההתאבדויות שמטלטל את משטרת צרפת

25.8.2019 / 10:46

בין הטרור למחאת "האפודים הצהובים", מספר הקורבנות ששמים קץ לחייהם גבוה יותר מאלו שנהרגים בשירות - ולממשלה אין פתרונות. אז מה גורם לשוטרים לחצות את "הקו הכחול הדק"?

שלושה שוטרים מהכוח נגד מהומות, מפקד משטרה, מורה באקדמיה המשטרתית - כולם בין שמונה שוטרים צרפתים ששמו קץ לחייהם לאחרונה. מתחילת השנה התאבדו במדינה לפחות 64 שוטרים, והמספרים רק ממשיכים לעלות. מספר ההתאבדויות כבר עקף את מספרם של אלו שמתו בזמן השירות, ואיגודי השוטרים דורשים לשמור על השומרים ולקבל עזרה נוספת.

השוטרים ששמו קץ לחייהם מגיעים מכל רחבי המדינה, רבים מהם הורים לילדים קטנים. מדוע הם חוצים את "הקו הכחול הדק", שפי שכינה זאת אחד מאיגודי השוטרים - זו נותרה עדיין בגדר שאלה שהרשויות בצרפת לא מצליחות להשיב עליה.

חקירה פרלמנטרית שהתפרסמה בחודש יולי מציגה מספר רב של סיבות אפשריות ללחץ וייאוש בקרב אנשי המשטרה הצרפתית, לרבות עומס יתר של עבודה מאז מתקפת הטרור ב-2015 והתמודדות עם המחאה האנטי-ממשלתית השבועית, האלימה מאוד לעתים קרובות, שמתקיימת מאז חודש נובמבר על ידי תנועת האפודים הצהובים, הקוראים לצדק חברתי וכלכלי.

"בהתחשב במצב כיום, 2019 עשויה להיות הגרועה ביותר מזה 30 שנה", אמר דניס ג'ייקוב, העומד בראש איגוד שוטרים. בדוח מטעם הסנאט משנה שעברה נמצא כי שיעור ההתאבדות בקרב שוטרים בצרפת גבוה ב-36% מבציבור הצרפתי הכללי, אבל גם לא הצליח לחשוף אף סיבה ספציפית מאחורי ההתאבדויות. "אין לנו הבנה" של הסיבות לכך, הודה שר הפנים כריסטוף קסטאנר באפריל תוך כדי שהכריז על תכנית מניעה נוספת. הוא השר השלישי ברצף להציג תכנית כזאת.

השבוע ה-23 למאחת האפודים הצהובים בצרפת, פריז 22 אפריל 2019. רויטרס
השוטרים נותרים בתוך "בועה" גם בבית. עימותים בפריז, אפריל/רויטרס

באופן מיוחד, הודה קסטאנר בכך שאסור שההתאבדויות במשטרה ייחשבו כ"חיצוניות לעבודה" או כנובעות מבעיות אישיות. מנכ"ל המשטרה אריק מורבאן אף שבר טאבו ושלח אגרת לכל הקצינים, בה עודד אותם לדבר "מבלי לחשוש שישפטו אותם" ואמר כי דיון במצוקה "הוא לעולם אינו חולשה".

בעוד טראומה פסיכולוגית, לרבות היתקלויות אלימות, הוא גורם סיכון להתאבדות, ישנם כ-10-15 משתנים שעשויים להזין משבר שעלול להוביל לנטילת חיים, אמרה קתרין פינסון, פסיכולוגית המופקדת על שירות התמיכה במשטרה, במסגרת חקירת הסנאט.

עומס היתר של המשטרה המתמודדת עם מתקפות טרור פוטנציאליות הוא משתנה לחץ ברור שמותיר את השוטרים בתוך "בועה" אפילו בבית, אמרה גם אמילי פו, אף היא פסיכולוגית בשירות. לדבריה, גם המתקפה הקטלנית בשנת 2016 על זוג שוטרים בפני ילדם במגננוויל, ממערב לפריז, השפיעה באופן דרמטי על קציני משטרה החרדים לבני משפחותיהם. כמה מהם עברו תפקידים או התפטרו מתפקידם כדי להגן על יקיריהם.

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

סבסטיאן רושה, מנהל מחקר במרכז הלאומי למחקר מדעי המתמחה בהשוואה מערכות שיטור, אמר כי בפשטות אין אף מחקר המסייע להבין את הסיבות לאובדנות בקרב המשטרה בצרפת או מחקרים שיכולים לסייע לפתח צעדי מניעה.

הוא אינו מאמין כי שורש הבעיה הוא תסמונת פוסט-טראומתית (PTSD), וציית את השפל בהתאבדויות שוטרים בשנת 2015, בה אירעו כמה מתקפות של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), ששיאן היה בטבח שאירע בפריז בנובמבר, שהביא למותם של 130 בני אדם. "פתאום, המשימה שלהם קיבלה משמעות", הוא אמר בשיחת טלפון, "הציבור ראה אותה כמועילה".

השבוע ה-23 למאחת האפודים הצהובים בצרפת, פריז 22 אפריל 2019. רויטרס
ב-2015 הם נחשבו לגיבורים. שוטר בפריז/רויטרס

אזרחי צרפת היללו את אז את השוטרים כגיבורים לאורך 2015. דימוי זה איבד מזוהרו עם הזמן, ואז התרסק, כאשר המשטרה נתקלה במחאה האלימה במיוחד של תנועת האפודים הצהובים ונקטה בטקטיקות הכלה נוקשות שפגעו קשות בחלק מהמפגינים. בשלב מסוים, מפגיני האפודים הצהובים לעגו לגל האובדנות, ושרו בהפגנות "הרגו את עצמכם! הרגו את עצמכם!" בפני שורות השוטרים.

בעוד אובדנות בקרב שוטרים היא בעיה במדינות רבות, הנתון הצרפתי גבוה באורח יוצא דופן. בארצות הברית, עם אוכלוסייה הגדולה פי חמישה מאשר בצרפת, 167 קצינים שמו קץ לחייהם בשנת 2018 ו-111 עד כה בשנה הנוכחית, כך לפי ארגון אמריקני המוקדש למניעת אובדנות בקרב שוטרים. הצעת חוק שנועדת להילחם בתופעה עברה ובחודש יולי תקציב סכומי כסף לנושא. באיטליה, מדינה אירופית מעט פחות מאוכלסת מצרפת, 31 שוטרים התאבדו השנה, לפי קבוצת תמיכה של המשטרה. הלשכה הבריטית לסטטיסטיקות בינלאומיות ספרה בין 21 ל-23 התאבדויות של שוטרים בין 2015 ו-2017 - אולם בניגוד לצרפת, רוב השוטרים בבריטניה אינם נושאים אקדחים.

הדוחות הפרלמנטריים הצרפתיים מציגים פסיפס של ליקויים בשירותי הביטחון שעשויים לפגוע במורל ובתחושת הערך העצמי, החל מממונים מרוחקים עם קיבעון למספרי מעצרים ועד ל-23 מיליוני שעות נוספות שלא שולמו מאז דצמבר 2018. עוד צוינו בדפים מחסור בציוד, לצד הרעיעות של תחנות המשטרה ותנאי המגורים. בפריז וסביבתה, על פי תוצאות החקירה, זה "אינו יוצא דופן" למצוא חמישה שוטרים שחולקים מרחב מגורים צפוף בעוד אחרים ישנים במכוניותיהם.

עריכה: ניב מעוז

הממשלה התחייבה להשיק פלטפורמה של שירותי פסיכולוגי זמין במשך 24 שעות ביממה, אך טוענת כעת כי השירות לא יהיה מוכן לפחות עד ספטמבר. ישנו קו חם פעיל, אך ג'ייקוב הוא בין אלה הסבורים שמספר חירום לבדו לא יפתור את בעיית האובדנות במשטרה הצרפתית. האיגוד שלו רוצה שהשוטרים יקבלו גישה לשירותי פסיכולוגיה פרטיים, כך שפנייה לעזרה - הנתפסת כיום ככישלון - תוכל להיות חשאית. האיגוד רוצה גם השקעה גדולה יותר ושינוי מבני.

ג'ייקוב הוסיף כי למרות הגעתן של קצינות משטרה נשים, לקצין משטרה צרפתי יש עדיין "תדמית של מאצ'ו. הוא אינו בוכה, הוא אינו סובל, הוא קשוח. להודות שאתה סובל זה להודות שיש לך חולשות. זה עדיין טאבו אצלנו". לדבריו, קצין גם מסתכן באובדן אקדחו אם פסיכולוג רואה בכך סיכון אפשרי, בתהליך שמוציא את השוטר מהשטח וחושף את צרותיו לסביבתו.

"זה מעגל מרושע", אומר לרשת LCI TV קצין משטרה שבמשך 20 שנה הקריב מחייו הפרטיים עבור העבודה, חודשים לאחר שעצר את עצמו מלהתאבד. "לילה אחד אתה מגיע הביתה, מביט מסביב וזה ריק", הוא אמר, "הייתי עייף. לקחתי את האקדח שלי ודחפתי אותו לפי". עם זאת, מבט בתמונה של בתו ומחשבה על גופות שהוא פינה מזירות התאבדות, עצרו אותו. "לא, אין לי את הזכות" להרוג את עצמי, הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully