וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: לפסול את מרזל וגופשטיין, לאפשר לבן ארי להתמודד

13.8.2019 / 21:17

מנדלבליט העביר את המלצותיו לועדת הבחירות לכנסת ה-22 בנוגע לבקשות לפסול את מועמדותם של בן גביר, מרזל וגופשטיין, וכן את מפלגת עוצמה יהודית. הוא אף קרא לדחות את הבקשות לפסול את הרשימה המשותפת מהתמודדות בבחירות הקרובות

צילום: אבי כהן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש הערב (שלישי) את עמדותיו לוועדת הבחירות המרכזית בעניינן של כמה בקשות שלא לאשר את התמודדותן של רשימות ומועמדים לכנסת ה-22. בדבריו, תמך היועץ המשפטי לממשלה בפסילת אנשי הימין ברוך מרזל ובנצי גופשטיין מהתמודדות. מנגד, מנדלבליט קרא לדחות את הבקשות לפסילת איש עוצמה יהודית איתמר בן גביר, וכן את התמודדות הרשימה המשותפת. לדבריו, יש לדחות על הסף גם את הבקשה הנגדית של עוצמה יהודית נגד "יש עתיד".

ועדת הבחירות בראשות השופט בדימוס חנן מלצר תדון מחר בבקשות השונות. כחול-לבן, העבודה, המרכז הרפורמי לדת ומדינה וח"כ עיסאווי פריג' ביקשו לפסול את רשימת עוצמה יהודית וכן באופן פרטני שלושה מתמודדין מטעמה: בנצי גופשטיין, ברוך מרזל ואיתמר בן גביר. מנגד, תדון הוועדה בבקשות שהגישה עוצמה יהודית לפסול את הרשימה המשותפת ואת מפלגת "יש עתיד", כביכול בשל התבטאויות גזעניות של יאיר לפיד נגד החרדים. כל החלטה שתקבל הוועדה צפויה להגיע לאחר מכן לבג"ץ.

באשר לעמדתו בעניין פסילת גופשטיין ומרזל, נימק היועמ"ש יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן כי בהתאם להוראות החוק ולפסיקת בית המשפט העליון, כי הצטברה בעניינם "מסה קריטית של ראיות - ולמעשה הרבה מעבר לכך - ממנה עולה תמונה ברורה, חמורה וחד-משמעית של הסתה לגזענות מצידם, באופן שיטתי ולאורך שנים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
לפסול את בן גביר וגופשטיין. מנדלבליט/ניב אהרונסון

מנגד, בעניין הבקשות שהוגשו בעניינו של בן גביר טען היועץ המשפטי לממשלה כי אף שהוגשו ראיות בהיקף גדול בהרבה מזה שהוגש לוועדת הבחירות לכנסת הקודמת, לא הוצגה מסה קריטית של ראיות, שיכולה לבסס את מניעת השתתפותו בבחירות לכנסת.

מנדלבליט הוסיף כי עילת ההסתה לגזענות בעניינם של מרזל וגופשטיין דומה בחומרתה ובהיקפה להתקיימותה של העילה בעניינו של ד"ר מיכאל בן ארי, שמועמדותו לכנסת ה-21 נפסלה על-ידי בית המשפט העליון במסגרת עניינו של ח"כ עופר כסיף. "לא זו אף זו, בעוד שעיקר הראיות שהביאו את בית המשפט העליון להורות על פסילת מועמדותו של בן ארי היו החל ממחצית שנת 2018 ואילך, הרי שבעניינם של מרזל וגופשטיין מדובר בראיות מבוססות ביותר על הסתה לגזענות שנמשכת ברציפות שנים ארוכות, כולל בשנה האחרונה". עוד נאמר בחוות הדעת כי "הראיות שהצטברו בעניינם של מרזל וגופשטיין הן בהיקף ובמשקל גדול בהרבה - בסדרי גודל שונים לחלוטין - מאלה שהצטברו בעניינו של בן גביר, שגם לגביו צוין כאמור בעניין כסיף כי יש טעם בעמדה לפיה התקרב קירבה מסוכנת לקו האסור, שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת. אם כך צויין לגבי בן-גביר, אין ספק שמרזל וגופשטיין חצו את הקו ונמצאים "בעומקו" של האזור האסור".

איתמר בן גביר, הגשת הרשימות לועדת הבחירות, 1 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
עדיין לא באזור האסור. בן גביר/ראובן קסטרו

ביחס לרשימת עוצמה יהודית אמר היועץ המשפטי לממשלה כי "למרות שרשימת עוצמה יהודית מצויה בקרבה לקו האסור שהחוצה אותו דינו פסילה מלהתמודד בבחירות לכנסת, עדיין הרשימה לא חצתה את הקו ועל כן אין מקום למנוע את השתתפותה בבחירות". הוא הוסיף כי " במצע המפלגה כשלעצמו, אין כדי להצדיק את פסילת המפלגה, ומסקנה זו אינה משתנה גם בהתחשב בהתבטאויותיהם של ראשיה. לעניין זה יצוין כי ראש המפלגה שמטעמה הוגשה הרשימה, מפלגת חזית לאומית יהודית, בן ארי, איננו מתמודד בבחירות הנוכחיות".

מנגד, מנדלבליט וניצן נימקו את התנגדותם לבקשות לפסול את הרשימה המשותפת בכך ש"חומר הראיות הכולל המובא בבקשה אינו מצדיק את קבלתה, שכן לא הצטברה מסה ראייתית קריטית המתחייבת לשם פסילת רשימת מועמדים מלהתמודד בבחירות לכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully