לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019. רויטרס
לוחמים כורדים משורות ה-YPG הכורדים חוגגים את הניצחון על דאעש בקמישלי, סוריה, 28 במרץ 2019/רויטרס

בצל הנסיגה של ארה"ב, דאעש מרים שוב את הראש בסוריה

9.8.2019 / 14:25

דוח פנימי של הפנטגון מזהיר כי הארגון הקיצוני מתבסס מחדש עם יציאתם החלקית של הכוחות האמריקניים, כשגם בעיראק השכנה הוא מראה סימני התאוששות. "האסטרטגיה שלו - ליצור כאוס בשטחים שאיבד"

כשג'יימס מאטיס התפטר מתפקיד שר ההגנה של ארצות הברית במחאה על הנסיגה המתוכננת מסוריה, הוא עשה זאת כדי להדגיש שהמהלך פוגם בסיכויים להשלים את תבוסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הנשיא דונלד טראמפ, שקיבל את ההחלטה בחופזה אחרי שיחה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, מיאן להקשיב לו, אם כי המהלך מתבצע בצורה הדרגתית ולא מידית כפי שרצה טראמפ בתחילה.

טראמפ הצהיר לא פעם כי דאעש חוסל, אך זה נכון רק חלקית. הארגון הקיצוני כבר לא שולט בשטח שבו הוא מחיל את שלטון השריעה האכזרי שלו, אולם זה רק פן אחד שלו. הוא נותר פעיל צבאית, ובעת האחרונה הגביר את מספר המתקפות שלו הן בסוריה והן בעיראק, כפי שרבים חזו שיקרה אם ארצות הברית תותיר ואקום אחריה.

כוחות של צבא ארה"ב בדיר א-זור, מזרח סוריה, מרץ 2019. רויטרס
ממשיכים להתקפל. כוחות של צבא ארה"ב במזרח סוריה, מרץ/רויטרס

בדוח של משרד ההגנה האמריקני שפורסם ביום שלישי נאמר כי ארגונו של אבו בכר אל-בגדאדי מנצל את חולשת הכוחות המקומיים כדי להתבסס מחדש. בסוריה, הוא מצליח להכות בכוחות המשטר של בשאר אסד והמיליציות השיעיות המסייעות לו, וכן בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים. על ראשם של הכורדים מרחף גם האיום הטורקי לצאת למתקפה נוספת נגדם, שלא תאפשר להם להמשיך ולשמור על אלפי לוחמי דאעש שלקחו בשבי.

"על אף האובדן של טריטוריית 'החליפות', 'המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה' חיזקה את יכולות הגרילה שלה בעיראק והתגבשה מחדש בסוריה ברבעון האחרון", נכתב בדוח של לשכת המפקח הכללי של הפנטגון.

דאעש הצליח להתגבש מחדש ולהמשיך בפעילות שלו, מציין הדוח, בין היתר לאור חוסר היכולת של הכוחות המקומיים בשתי המדינות לנהל מבצעים צבאיים ארוכי טווח, לקיים כמה מבצעים בו-זמנית או להחזיק בשטח שעליו הם השתלטו. זה קורה בזמן שוושינגטון "השלימה את הנסיגה החלקית" שלה מסוריה כפי שנכתב בדוח. כוח קטן של חיילים אמריקנים נותר בצפון-מזרח סוריה, שבשליטת הכורדים, וארצות הברית דוחפת להגברת התמיכה הצבאית של חברות אחרות בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אך לא ניכרת אצלן התלהבות רבה מהיוזמה.

בינתיים, מפקדי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים מתחננים לאימונים ולציוד נוסף כדי להיערך ליום שאחרי הנסיגה, שאם תושלם עשויה להביא לכניסה קרקעית של טורקיה. ההבנות שהושגו השבוע בין נציגים אמריקנים וטורקים רק דחו את הקץ ולא פתרו את הדרישה המרכזית של אנקרה: הקמת אזור חיץ בעומק סוריה, בפיקוד צבא טורקיה. הם בסך הכול סיכמו על הקמת מרכז לתיאום הקמת אזור החיץ, מה שמשול פחות או יותר להקמת ועדה בישראל.

ללא קרדיט

מלבד ההתנקשויות, המארבים ופיגועי ההתאבדות שמבצעים לוחמי דאעש בסוריה, בעיראק הארגון הצליח לשקם חלק ממרכזי הפיקוד והשליטה שלו, המאפשרים לו להוציא לפועל מתקפות מתואמות. עיראק סובלת מחוסר יציבות פוליטית וביטחונית כמעט שנתיים אחרי שהכריזה ניצחון על הארגון ששלט על כשליש משטחה של המדינה, והיא תקועה בין איראן, שכנתה, לבין ארצות הברית. כל אחת דוחפת אותה לכיוונה שלה ואל סדקים אלו משתחלים לוחמי דאעש הניזונים מאנרכיה ומשסעים פוליטיים, דתיים וחברתיים.

"האסטרטגיה של הארגון בשתי המדינות היא ליצור כאוס בשטחים שאיבד ולמנוע ביסוס שליטה יעילה ושמירה על סדר אזרחי", נכתב בדוח הפנימי של הפנטגון. קשה להעריך כמה לוחמים נותרו לדאעש, אך הקואליציה האמריקנית מעריכה כי מספריהם נעים בין 14 ל-18 אלף בעיראק ובסוריה, בהם 3,000 זרים.

ההתכווצות של התפשטות דאעש. עיבוד תמונה
ההתכווצות של התפשטות דאעש/עיבוד תמונה

לא ברור אם ומתי תשלים ארצות הברית את נסיגתה מסוריה, ובשלב זה היא לא מראה כוונות להוציא את כוחותיה מעיראק השכנה למרות המחאה של חלק מהפלגים השיעים הקרובים לאיראן. עם זאת, דאעש, על גלגוליו השונים, כבר הוכיח שיש ביכולתו להתאושש, לגייס מחדש לוחמים משורות המיעוט הסוני המתוסכל בעיראק ולהמציא את עצמו מחדש דרך אמצעי התעמולה שלו המרבים לספר על פעילותו גם במצרים, בתימן, באפגניסטן, בסומליה ובניגריה.

אולי זה ישתנה וידעך ביום שבו אבו בכר אל-בגדאדי יילכד או יחוסל, אך המנהיג החמקמק של דאעש מצליח להישאר בחיים בחמש השנים שחלפו מאז שהכריז על הקמת חליפות אסלאמית. כשהיזידים מציינים את יום השנה החמישי לרצח העם שעשו בהם אנשי הארגון הג'יהאדיסטי וצבא סוריה משקיע מאמצים רבים מול המורדים בחזית אידליב, דאעש כאן כדי להזכיר שהסכנה טרם חלפה ושהיא יכולה להתפרץ מחדש שוב.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בארמון באנקרה, 7 באוגוסט 2019. רויטרס
דורש לפקד על אזור החיץ. ארדואן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully