אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019/ראובן קסטרו

עם רוח קרב ועקיצה ליאיר: המופע של ברק מאיים בעיקר על גנץ

דן מגן

18.7.2019 / 10:50

השקת הקמפיין של "ישראל דמוקרטית" משכה אליה היפסטרים ואנשי עסקים מכל הגילאים. עם כדור דיסקו, אורות מהבהבים וחלוקת חולצות, הצליח ברק להלהיב את אוהדיו ולעשות את הרושם של מי שמוכן "לרדת לזירת האיגרוף" מול נתניהו, אבל לא ממש מנסה למשוך את המצביעים שלו

שעה לפני תחילתה, תור ארוך של אנשים כבר משתרך מחוץ למתחם ההופעה הכי טובה בעיר. כולם מצפים לחזות בכוכב האהוב עליהם ומוכנים להתגודד בחום ובלחות הכבדה שפקדה את האזור. ולא, לא מדובר בהופעה של עומר אדם בפארק הירקון בתל אביב, אלא באירוע השקת הקמפיין של ישראל דמוקרטית במועדון הכולי עלמא בדרום העיר.

הכותרת "ישראל אחרי נתניהו" משכה צעירים וזקנים, נשים וגברים, היפסטרים לצד אנשי עסקים ופיגורות פוליטיות לשעבר. בכניסה למועדון מחלקים כובעים וחולצות - מישהו עובד שם מאחורי הקלעים. בתוככי המועדון כבר נוכחים קובי ריכטר, יפעת ביטון, יאיר גולן, נועה רוטמן ואבי בוסקילה. הם הלהקה המלווה של הכוכב שיעלה עוד רגע להופיע.

אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
צעירים ומבוגרים, גברים ונשים. התור המתארך מחוץ לכולי עלמא בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

מסקר קצר עולה שלאיש מבין הנגנים אין מושג מה יהיה השיר הפותח או מה הליין-אפ של הקונצרט. "אני לא יודע מה הוא הולך להגיד, אני יודע מה אני מקווה שהוא יגיד", אומר ריכטר לחבר. גם יאיר גולן מספר לנו שרב הנסתר על הגלוי. אבי בוסקילה מספק תשובה שלילית קצרה לאותה השאלה וממשיך הלאה. יש פעילים למפלגה, יש מערך, אך אין לחברים הבכירים מושג מה הבוס הולך להגיד. ממש אהוד ברק וילדי החוץ.

אפשטיין? "לביבי יש שלושה כתבי אישום"

צריך להעריך את האנשים שעדיין עומדים בתור הארוך בחוץ על אורך הרוח, אך בפנים בבר המצב קצת פחות נזיל. בין הקהל הרב שהגיע לשמוע את אהוד ברק, שוחחנו עם אריה, שהצביע מאז שנת 1969 למפלגת העבודה. הפעם הוא מודיע שיצביע אחרת.

אבי, איש היי-טק מחולון שמתקרב לשנתו ה-70, כמו אריה שיושב לידו, לא מתרגש מהפרסומים על אודות הקשר של ברק עם ג'פרי אפשטיין. גם עלמה ותמר, אם ובתה מגני תקווה חושבות שהסיפור שיצא ב"דיילי-מייל" לא יצא במקרה עכשיו, ונועד לפגוע בברק. "זה רק דיבורים ושמועות, לביבי יש שלושה כתבי אישום אמיתיים", מסבירה הבת.

אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"את חמשת הצל"שים לא קנו לי מקורבים", ברק באירוע המפלגה אתמול בתל אביב/ראובן קסטרו

יש חשמל באוויר, וכדור הדיסקו והאורות המהבהבים תורמים לאווירה השמחה של תומכי המפלגה שזה עתה קמה. נועה רוטמן עולה ראשונה לבמה, היא קוראת לצעירים שבקהל לקחת חלק אקטיבי בבחירות, לא לעמוד מן הצד. "היום הבית מונח על הכף, לנו אין פריבילגיה להישאר בבית", מסבירה נכדתו של יצחק רבין. אחריה מיד מתייצב יאיא פינק, נציג חובשי הכיפות במפלגה שמעביר מספר פוליטי ריאלי ראשון וקורא להעלות את שיעור ההצבעה. מיד אחריו עולה ברק.

קולו צרוד, אך מסריו חדים וברורים. בלי להתעכב הוא פותח מיד בהתייחסות לקשריו עם אפשטיין, ומבהיר שהפרסומים הם שקר וכזב. בפעם הראשונה בקמפיין הזה ברק נראה במגננה. הטון שלו תקיף כשהוא מתייחס לעננת אפשטיין.

ברק מגיב להאשמות, אמש:

צילום: כאן 11, עריכה: ניב מעוז

ממגננה הוא עובר למתקפה רבתי על נתניהו, ש"מסית כבר 25 שנה", נגד דוד לוי, נגד רבין, נגד מאיר דגן ולאחרונה נגד בני גנץ. "ועכשיו זה אני. זה חייב להיעצר וייעצר, מסע ההסתה מחזק את נחישותי. את חמשת הצל"שים לא קנו לי מקורבים", הוא עוקץ.

אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
אורות מהבהבים ואווירה מחשמלת. השקת קמפיין "ישראל דמוקרטית" בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

הקהל משולהב בכל פעם שיש קרשנדו בנאומו, במיוחד כשהוא תוקף את המקורב נתן אשל, "שסולק מהשירות הציבורי לצמיתות" ומהבן יאיר, ה"זנאי ומסית". אחרי ההתייחסות לפרשת אפשטיין קולו של ברק נרגע, הוא מתפנה לעשות דחקה על התמונות שפורסמו ב"דיילי מייל", כשהוא שולף צעיף שחור ומספר שהתגנב עטוף בו למועדון. מכאן פונה הנואם המרכזי להתחייבויות שפרסמה המפלגה: גבולות לישראל, חוקה, תיקון חוק הלאום, חינוך חינם מגיל אפס, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת ועוד.

לאחר מכן הוא שב וקרא לאיחוד בגוש השמאל ובמשפט אחד מכניס יותר רוח קרב מאשר בקמפיין שלם של חבריו במפלגה עטורת הרמטכ"לים. "לא הייתה בקמפיין של כחול לבן הנחישות לרדת למטה לתוך הזירה, להתאגרף, לתת מכות ולחטוף מכות, עד שהוא (ביבי) ישכב על הזירה", הוא אומר לתשואות הקהל. ברק מסיים את נאומו, וכמו בחתונה, שיר היציאה מהחופה מתאים את עצמו לאווירה ולמסרים: "זה הזמן להתעורר, הבית מתפורר, נצא מהחורים ביחד די להסתתר" של הדג נחש.

אהוד ברק, במהלך הצהרה במסגרת אירוע פעילים בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
רק העננה של פרשת אפשטיין מוציאה אותו משלוותו. ברק/ראובן קסטרו

אבי מחולון היה מרוצה מהנאום של ברק. "אהבתי שהוא תקף את ביבי", הוא אומר, אבל לא חוסך ביקורת. "כולם פה על הכיפאק של אנשים, אבל הם מדברים בהיי-טקי, לא לאנשים שאנחנו צריכים. ביבי יודע לדבר אל אותם אנשים. אין לי רעיון איך להגיע אליהם".

כמו מפגש חברים שנפרדו זה מכבר ונדדו לארבע רוחות הקשת הפוליטית, הם חזרו לאחוז ידיים, בחום, בתקווה, מתאחדים סביב "המיוחד" שלהם הלוא הוא ברק. תמר בת ה-20 מגני תקווה, שזו לה מערכת הבחירות השנייה, אהבה את המסרים של ברק. "זה לא היה אצל גנץ", היא אומרת ומספרת שבאפריל הצביעה כחול לבן והפעם תצביע בטוח לברק. אמה קצת יותר מסויגת.

אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
עושה רושם שהקמפיין לא יפגע בליכוד ונתניהו. אירוע מפלגת "ישראל דמוקרטית", אתמול בתל אביב/ראובן קסטרו

הקמפיין של ישראל דמוקרטית, עושה רושם, לא יפגע בליכוד ונתניהו, ומטרתו מראש לא הייתה להעביר קולות מהימין לתמוך בברק. יחד עם זאת, במשחק הכיסאות המוזיקליים של הפוליטיקה הישראלית בו המנגינה פוסקת ביום הגשת הרשימות לבחירות בעוד כשבועיים, מתיישב שחקן דומיננטי חדש משמאלה של כחול לבן, מה שהופך את מפלגתו של גנץ לקצת יותר מושכת למצביעי ימין-מרכז. גנץ יאבד קולות לשמאל, אבל ייתכן שבמקביל יגבר הסיכוי שלו להביא קולות חדשים מהימין. אולי בתכנית המתוחכמת של ברק זו הייתה המטרה מלכתחילה.

אירוע פעילים של ישראל דמוקרטית בכולי עלמא, תל אביב 17 ביוני 2019. ראובן קסטרו
מתאחדים סביב השחקן הדומיננטי משמאל לגנץ. הפעילים באירוע המפלגה, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully