וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים לאיחוד בשמאל: פרץ וברק נפגשו ודנו באפשרויות לשיתוף פעולה

10.7.2019 / 19:38

יו"ר העבודה ויו"ר ישראל דמוקרטית הכריזו כי יהיו מוכנים לוותר על מקום ראשון ברשימה מאוחדת לטובת חיזוק הגוש, אולם עד כה לא התקבלה הכרעה ובסביבת השניים מביעים פסימיות בנוגע לאיחוד

אהוד ברק בראיון לטל שלו ויקי אדמקר באולפן וואלה/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עורכת תוכן: סיגל סיריוס, עורך ווידאו: ניר חן, גרפיקה: אביחי ברוך

יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ נפגש הערב (רביעי) עם יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק כדי לדון באפשרויות לשיתוף פעולה בבחירות הבאות. גם פרץ וגם ברק השמיעו בשבועות האחרונים קריאות נדיבות שתומכות בחיבורים ובאיחודים בקרב מפלגות השמאל, אך לפי ההערכה במערכת הפוליטית, השאלה מי יעמוד בראש הרשימה המשותפת תקשה על הסכמות בין השניים. נותרו עוד שלושה שבועות עד מועד סגירת הרשימות בוועדת הבחירות המרכזית, וההערכה היא כי אם תהיה פריצת דרך היא תגיע לקראת מועד סגירת הרשימות, אך בסביבת פרץ וברק מביעים פסימיות בנוגע לאפשרות כזו בשלב זה.

הפגישה בין ברק ופרץ התקיימה תחת מעטה חשאיות ובמטות שלהם סירבו לחשוף את מיקום ומועד הפגישה. בשונה מפגישות שקיים פרץ השבוע עם בני גנץ וניצן הורוביץ, שבסופם הופצה תמונה מחויכת משותפת, מפגישה זו לא הופצה תמונה. עם זאת, שניהם העלו לחשבונות הטוויטר שלהם הצהרות עמומות אך מפויסות.

גם פרץ וגם ברק הכריזו כי יהיו מוכנים לוותר על המקום הראשון לטובת חיזוק גוש השמאל, אך לא ברור איך תתקבל ההכרעה מי מבין השניים יוביל את המפלגה המאוחדת במידה שכזו תקום. גם פרץ וגם ברק קיימו השבוע פגישות עם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, הצלע השלישית במשולש המפלגות השמאל, אך לא נרשמה פריצת דרך באף אחת מהפגישות.

לקריאה נוספת:
אחרי שהתבטא נגד הרוטציה, יעלון מבהיר: "לפיד יהיה רה"מ מצוין"
איחוד ראשון בימין: פרץ וסמוטריץ' ימשיכו בריצה משותפת בבחירות
כל אנשי ליברמן: בליכוד הציעו לרוברט אילטוב לנהל את המטה הרוסי

גורמים בשמאל דוחפים לייצר קודם כל הסכמה מוקדמת על ריצה משותפת של שלושת המפלגות במערך אחד עם פתק אחד ולדחות את ההחלטה על ראש הרשימה המשותפת לקראת הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית. ואולם, לנוכח המחלוקות האישיות והבדלים הערכיים בין כל השחקנים והמפלגות, בכל המפלגות מביעים בשלב זה פסימיות לגבי האפשרות להגיע להסכמות על ריצה משותפת. לפי הסקרים האחרונים, שלוש מפלגות השמאל עוברות את אחוז החסימה, אך בחשש במחנה השמאל הוא מפיצול שיסכן את המפלגות ומוביל לאובדן מנדטים.

במרצ ישנה התנגדות קולנית לשותפות עם ברק, אותה מוביל ח"כ עיסאווי פריג' בשם המגזר הערבי, שמתנגד מאוד לברק בשל מעורבותו באירועי אוקטובר 2000 במהלכן נהרגו 13 אזרחים ערביים על ידי המשטרה. "אהוד ברק, בבקשה, תוותר על ההתנצלות ותוותר על הניסיון העלוב שלך לפלג את גוש השמאל מרכז. תחזור הביתה למגדלי הפאר ותאפשר לנו, חברי מרצ ומפלגת העבודה להקים מסגרת משותפת שתחזק את השותפות הפוליטית היהודית ערבית", כתב אתמול פריג', לאור דיווחים על כך שברק שוקל מהלך של התנצלות פומבית בפני המגזר הערבי. גם בעבודה לא ממהרים לפתוח לברק את הדלת וח"כ שלי יחימוביץ משמיעה נגדו דברי ביקורת קשה. "זה יגמר בבכי. מגרד מנדט פה מנדט שם בתוך הגוש, מטריל את העבודה ומרצ ומנסה לכפות עצמו עליהן באמצעות הצקות, רעש מדומה, והרבה כסף. אומר אחדות אבל מפורר את הגוש עם עוד מפלגונת", צייצה אתמול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצן הורוביץ ועמיר פרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם החיבור בין העבודה ומרצ עשוי להיות מאתגר לנוכח העובדה שפרץ שואף להביא קולות מימין. בינתיים, במרצ השיקו הבוקר את קמפיין הבחירות שלהם ומחר צפויות להיערך בוועידת המפלגה הבחירות לרשימה. הורוביץ התייחס האירוע למגעים הפוליטיים ואמר שהמגעים יימשכו, אבל הבהיר כי החיבורים לא יהיו בכל מחיר. "אני הראשון שתמך בריצה משותפת, אבל האחריות שלי כלפי הבוחרים שלנו וכלפי מחנה השמאל היא קודם כל להיות קול ברור שמביע את הערכים והרצונות והשאיפות שלהם שנמצאים בנפשם", אמר.

פרץ, נפגש היום עם הורוביץ, לראשונה מאז נבחרו לראשות מפלגות השמאל. בפגישה, השניים דנו באפשרות לשיתוף פעולה ברקע הניסיונות של בכירים בשתי המפלגות להביא בגוש השמאל וכן בניסיון למנוע "ירי בתוך הנגמ"ש" ועימותים פנימיים בתוך הגוש לקראת הבחירות הבאות.

בסוף הפגישה אמר הורוביץ: "בירכתי את חברי עמיר פרץ על היבחרו לראשות העבודה. עומדת בפנינו משימה גדולה להיאבק על השוויון והחופש של כל האזרחים בישראל. יהודים וערבים, נשים, להט"בים, וגם זקנים ונכים שראויים לחיים בכבוד. לישראל מגיע צדק חברתי, שלום, ושוויון".

ציפי לבני כינסה מסיבת עיתונאים והודיעה על פרישה מפוליטיקה, 18 בפברואר 2018. רויטרס
ציפי לבני/רויטרס

חלק נוסף בפאזל שייך לציפי לבני, שמחוזרת על ידי פרץ וברק שמנסים לשכנע אותה לשתף פעולה. לפי ההערכה במערכת הפוליטית, לבני לא שינתה את דעתה המקורית שמסתייגת מחזרה לפוליטיקה אם אין אופק לשינוי ממשי של מפת המנדטים אך במידה שיהיו הסכמות בין ברק ופרץ היא עשויה לשנות דעתה. לבני הכחישה השבוע דיווח ב"הארץ" על כך שהיא שוקלת לחזור לזירה הפוליטית במידה ופרץ וברק ישתפו פעולה. ‏"התעוררתי בארץ זרה באמצע הלילה מפניות בעקבות פרסום ב"הארץ" המתיימר לדעת מה אני חושבת, שוקלת או מתכוונת לעשות. אלה הגיגים של הכותב בלבד וכך גם כל ספקולציה בכל מקום אחר העוסקת בכוונותיי. כשארצה לומר משהו, אומר בקולי. רוב תודות", כתבה בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully