וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: המכינות הקדם-צבאיות מתפתחות לכיוון מיליציות דתיות

מתקפה חריפה של יו"ר ישראל ביתנו בכנס הרצליה על הציונות הדתית וטען כי יש לנתק את הקשר בין משרד החינוך למכינות. "מה שקורה איתם זו טרגדיה יוונית", אמר. בהמשך הבהיר: כדי לשמור על המכינות חייבים לנתק אותן מהרבנים. נתניהו: הציונות הדתית היא מלח הארץ - תתבייש

עריכה: עמית שמחה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף הבוקר (שלישי) בחריפות את הציונות הדתית. "מה שקורה עם הציונות הדתית זו טרגדיה יוונית. בין מפד"ל ההיסטורית לבין הבית היהודי או האיחוד הלאומי אין שום דבר משותף", אמר ליברמן בכנס הרצליה והוסיף: "מה שראינו זו השתלטות של קבוצה קטנה חרד"לית קנאית, שגם במידה רבה מבטאת את הצביעות בפוליטיקה הישראלית, ומשתלטת על הציונות הדתית כולה".

ליברמן התייחס בהמשך דבריו למכינות הקדם-צבאיות ואמר: "אני הולך להגיד דברים קשים. אסור לשפוך את התינוק עם המים. אבל מה שקורה היום זה שהמכינות מתפתחות למיליציות פרטיות שהכפיפות של החיילים שם, לאט לאט עוברת מכפיפות למפקד בצבא לכפיפות לסמכות רוחנית - קרי הרבנים. כמי שהקים את המכינה הקדם צבאית בנוקדים, אני מוטרד ממה שקורה שם היום. במפגשים עם צעירים שלומדים במסגרת המכינות הקדם-צבאיות הדתיות, שאלתי לא פעם 'אם תקבלו פקודה מהמפקד הישיר בצבא והרב שלך יאמר ההפך מה תעשה?' לצערי לחלק גדול לקח יותר מ- 30 שניות להתעשת ולומר 'המפקד', וחלק אמרו מפורשת שיקשיבו קודם כל לרב. כאן השאלה מי הרב שלהם". עוד אמר: "לוחמים מסובבים את הראש כדי לא לראות בנות שרות, מרתקים חיילים ששמו נקניק וגבינה במקרר. כשאתה מסתכל על הרבנים שמלמדים מתפיסות העולם שלהם - זה לא יכול להימשך".

עוד בוואלה! NEWS:
כמעט פרש - וקודם: המינוי שסולל ל"קצין המחלוקת" את הדרך למטכ"ל
"משחקת באש": המסר של טראמפ לאיראן בתגובה לפריצת סף האורניום
לאחר התפטרות קרא: נתניהו מינה את דוד אמסלם לתפקיד שר התקשורת

אביגדור ליברמן בכנס הרצליה - 2/7. אתר רשמי
"לוחמים מסובבים את הראש כדי לא לראות בנות שרות". ליברמן, היום/אתר רשמי

ליברמן ציטט קטע משעורו של הרב גיורא רדלר המלמד במכינת עלי שאמר כי "בואו נתחיל מהשאלה אם היטלר צודק או לא. הוא הבנאדם הכי צודק שיש. חוץ מזה שהוא בצד הלא נכון". ליברמן תקף: "עצם העובדה שהרב רדלר ממשיך לכהן כרב המכינה הצבאית עלי, זאת אות קין לכולנו. אני לא מקבל את ההסברים שהדברים הוצאו מהקשרם וכו'. הוא לא צריך להיות שם. זה בדיוק הדבר ממנו אני מזהיר. הפיכתן של המכינות הקדם-צבאיות למיליציות דתיות, לפלנגות". לדברי ליברמן, "כשאתה שומע את הדברים, אין בהם הקשר. עצם העובדה שהוא ממשיך בתפקידו, זו פשיטת רגל של הציונות הדתית וגם של ממשלת ישראל. מה שצריך לעשות הוא לנתק בין משרד החינוך למכינות קדם צבאיות".

מאוחר יותר, לאחר שזכה לביקורת, הבהיר ליברמן: "אני רואה שיש מי שמנסה לעוות דברים שאמרתי הבוקר, אז כדרכי, אהיה ישיר ובהיר: המכינות הקדם צבאיות הדתיות, שהייתי שותף להקמת כמה מהן ולהסדרת כולן בשנת 1997, יחד עם זבולון המר ז"ל, הן מפעל אדיר וחשוב. אני פוגש את תלמידי ובוגרי המכינות בשטח כל הזמן: מדובר במלח הארץ. אבל כדי לשמור על המפעל האדיר הזה חייבים לנתק אותן מהסמוטריצ'ים למיניהם. חייבים להרחיק מהם את הרבנים שמטיפים לערכים הנוגדים את מורשת צה"ל. אני בטוח שגם רועי קליין הי"ד היה מתקומם נגד דבריהם של הרב לוינשטיין והרב רדלר. כן למדינה יהודית, לא למדינת הלכה. כן לציונית הדתית, לא לחרד"לים".

בהמשך, התייחס נתניהו לדברי ליברמן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הציונות הדתית היא מלח הארץ ויש לה תרומה אדירה לצה"ל ולמדינת ישראל. על בוגרי המכינות הדתיות והציונות הדתית נמנים רועי קליין ז"ל, אוריאל ואלירז פרץ ז"ל, דרור וינברג ז"ל ולוחמים ומפקדים רבים שמסרו את חייהם למען ביטחון ישראל. מי שמשתלח בגיבורי ישראל רק כדי לקושש כמה קולות צריך להתבייש". ליברמן הגיב: "‏אדוני ראש הממשלה, אתה האחרון שיכול ללמד אותי ולהטיף לי מוסר על הציונות הדתית. זה ‏אתה, אדוני ראש הממשלה, שקיבל החלטה להעביר את חברון לפלסטינים, זה ‏אתה, אדוני ראש הממשלה, שניהלת מו"מ עם ערפאת בוואי פלנטיישן, זה ‏אתה, אדוני ראש הממשלה, שהצבעת בעד ההתנתקות בכנסת. זה אתה שמשלם דמי פרוטקשן לארגון טרור חמאס. קצת צניעות לא תזיק לך!".

עוד באותו נושא

השפם, הג'ינג'ית והאב הגאה: מתפקדי העבודה יבחרו יו"ר בצל "אפקט ברק"

לכתבה המלאה

ליברמן מגיב לנתניהו

עריכה: עמית שמחה
רפי פרץ בישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"לא היה מפעל חינוכי שתרם לצבא ולמדינה כמו המכינות הקדם צבאיות". השר פרץ/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

שר החינוך רפי פרץ אמר בתגובה לדברי ליברמן כי "לא היה מפעל חינוכי שתרם לצבא ולמדינה כמו המכינות הקדם-צבאיות. כמי שהקים את אחת מספינות הדגל בעצמונה, וגידל אלפי נערים לתרומה והתנדבות עבור המדינה, אני אומר לליברמן: שחרר אותנו, עבר זמנך. אלו פרפורי הגסיסה של הקריירה שלך, בזמן שהחברה הישראלית זקוקה לאחדות וריפוי הקרעים אתה רק מלבה אש ומעמיק את הקיטוב". שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר: "יופי אביגדור חמוד, קיבלת את מנת התשומי היומית שלך כבר בבוקר. אפשר להמשיך את היום".

לביקורת הצטרף גם יו"ר הימין החדש נפתלי בנט שכתב בחשבונותיו ברשתות החברתיות: "ליברמן, הפכת למפלג הלאומי. חרדים, דתיים, רוסים. איפה שאפשר להסית אתה שם". במכינת עלי הגיבו בזעם, ולצד תמונה של קיר חללי בוגרי המכינה צורף הכיתוב: "הנה המיליציה ליברמן. הנה פלנגת עלי. תתבייש!".

קיר החללים במכינת עלי. אתר רשמי
קיר החללים במכינת עלי/אתר רשמי

אהוד ברק התייחס לדברי ליברמן במסיבת עיתונאים ואמר כי ''מפעל המכינות הוא מפעל חשוב ביותר וחלק ניכר משדרת הפיקוד של צה''ל היחידות הלוחמות הבנויה מבוגרי המכינות''. לדבריו ברק, ''יש מכינות וישיבות שקורים בהם דברים לא ראויים, שמערערים על סמכות המדינה ועל אזרחיה - איתם יש לנו מאבק. הם היחידים שלא לגיטימיים והבעיה היחידה שלנו היא שנתניהו נשען עליהם והם הזנב שמכשכש בכלבלב נתניהו''.


(עדכון ראשון: 9:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully