וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ויתרנו על הפלסטינים": קושנר פתח את הוועידה בבחריין

רויטרס וגיא אלסטר

25.6.2019 / 19:23

במסגרת חלקה הראשון של עסקת המאה, חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר נאם בפתח הסדנה הכלכלית וקרא: "דמיינו מציאות חדשה". לדבריו, "שגשוג איננו אפשרי עבור הפלסטינים ללא פתרון פוליטי הוגן". הנייה: "ההתנגדות תכשיל את הפסגה, היא נולדה מתה"

צילום: רויטרס

הסדנה הכלכלית בבחריין - עיקרי הדברים:

  • הוועידה מתקיימת בבחריין במטרה לגייס תמיכה בהשקעות כלכליות
  • חתנו של טראמפ בפתח הסדנה: "לא ויתרנו על הפלסטינים"
  • על שלום בין ישראל לפלסטינים: "שגשוג לא אפשרי ללא פתרון פוליטי"
  • הנייה: "ההתנגדות תכשיל את פסגת בחריין, היא נולדה מתה"

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר הערב (שלישי) בפתח הסדנה הכלכלית של תכנית השלום בבחריין כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמריקה "לא ויתרו על הפלסטינים". בנאומו קרא קושנר: "דמיינו מציאות חדשה", ואמר כי הבית הלבן רוצה לראות שלום בין הפלסטינים לבין הישראלים. לדבריו, "שגשוג עבור העם הפלסטיני איננו אפשרי ללא פתרון פוליטי הוגן לסכסוך. הסכמה על נתיב כלכלי היא תנאי הכרחי לשלום".

מטרת הסדנה, שקיבלה את השם "שלום לשגשוג", היא גיוס תמיכה בהשקעות כלכליות פוטנציאליות במסגרת תכנית השלום. ישראל והפלסטינים לא שלחו נציגים רשמיים לסדנה, אך אנשי עסקים מישראל כן הוזמנו. אף אחד מהם לא ישתתף בכנס כדובר או כמשתתף בפאנלים, בהם יקחו חלק נציגים מכל שאר הארצות.

עוד ידיעות בנושא:
"מצג שווא עטוף באריזת מתנה": מכתב גלוי לטראמפ לקראת עסקת המאה
כשארה"ב מבקשת: משתתפי ועידת בחריין ידגמנו הליכה בין הטיפות
בעולם הערבי דוחים את החזון הכלכלי של טראמפ: "נולד ללא רוח חיים"

ג'ארד קושנר, במהלך נאומו בוועידה הכלכלית בבחריין 25 ביוני 2019. אתר רשמי
"דמיינו מציאות אחרת". קושנר, הערב/אתר רשמי

הכנס נפתח בפאנל שכותרתו: "זה הזמן - בניית הקואליציה לשגשוג במזרח התיכון", בהנחייתו של ניק גווינג, מגיש טלוויזיה בריטי, ובו לקחו חלק אנשי עסקים מאיחוד האמירויות הערביות וארצות הברית. מדינות נוספות ששלחו את נציגיהן לסדנה הן מצרים, ירדן וערב הסעודיות. לבנון ועיראק הודיעו כי הן מחרימות אותה.

ראש הלשכה המדינית בחמאס אסמאעיל הנייה איים מוקדם יותר כי "ההתנגדות המאוחדת של העם הפלסטיני תכשיל את פסגת בחריין". לדבריו, הוועידה ועסקת המאה "הן חסרות סיכוי, והן נולדו מתות" ומטרתן "לתת לגיטימציה לכיבוש". הנייה הוסיף כי "העם הפלסטיני לא הסמיך אף אחד לדבר בשמו או לסחור בו. ירושלים שלנו, פלסטין שלנו, הכול שלנו".

50 מיליארד דולר בכלכלה הפלסטינית

ביום שבת פורסם כי גורמים אמריקניים רשמיים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי תכנית השלום של ממשל טראמפ למזרח התיכון כוללת הקמת קרן השקעות בינלאומית עבור הכלכלה הפלסטינית ומדינות ערב באזור, בניית מסדרון שיחבר בין רצועת עזה והגדה המערבית, ועוד 179 פרויקטים שונים.

לסוכנות הידיעות רויטרס אמר קושנר כי הממשל האמריקני מקווה שמדינות נוספות, בעיקר מדינות המפרץ, ומשקיעים פרטיים יסייעו במימון התכנית הכלכלית. חתנו של הנשיא הבהיר כי הוא רואה את העסקה המפורטת שגיבש ככזאת שיכולה לשנות את המצב במזרח התיכון, למרות הערכותיהם של מומחים כי סיכויי הצלחתה קלושים. "אני צוחק כשתוקפים את עסקת המאה", אמר בהתייחס להתנגדות מנהיגים ערבים ליוזמה והדגיש בפניהם כי "זאת הולכת להיות 'הזדמנות המאה', אם יש להם אומץ להשיג אותה".

הכנות לועידת בחריין - 24 יוני 2019. רויטרס
ההכנות לוויעדת בחריין/רויטרס

ממסמכים שהגיעו לידי רויטרס עולה כי התוכנית כולה מוערכת בכ-50 מיליארד דולרים, כשמחצית מהסכום יושקע בכלכלה הפלסטינית בעשור הקרוב והיתר בכלכלות מצרים, ירדן ולבנון. חמישה מיליארד דולרים יושקעו בהקמת המסדרון שיחבר בין רצועת עזה לגדה המערבית. פרויקטים נוספים יתבצעו בחצי האי סיני. לצד זאת, העסקה גם מציעה כמעט מיליארד דולר עבור הקמת סקטור תיירות פלסטיני. עם זאת, התכנית הכלכלית תתממש רק אם הצדדים יצליחו להגיע לפתרון פוליטי לסכסוך במזרח התיכון.

קושנר הכיר בדעת המומחים כי "אי אפשר לקדם תכנית כלכלית מבלי לפתור גם את הנושאים הפוליטיים". הוא טען כי הממשל האמריקני ידון בכך בזמן מאוחר יותר, ורמז לשלב השני של עסקת המאה שצפוי להתפרסם רק לאחר נובמבר. הוא תיאר כי הגישה שלו היא לפרוס בפני הפלסטינים תמריצים כלכליים במטרה להשיב אותם לשולחן המשא ומתן לדון בנושאים פוליטיים.

ביום שבת אמר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי תכנית השלום של ארצות הברית לא תעבור משום שהיא "שמה קץ לסוגיה הפלסטינית". בדברים שאמר בפתח ישיבת הנהגת פתח ברמאללה, חזר אבו מאזן על כך שלפלסטינים לא תהיה נציגות בכנס הכלכלי בבחריין. הוא הוסיף כי לא יסכים לקבלת כספי המסים המקוזזים מישראל, אלא רק את הסכומים המלאים שמהם מקצצת הממשלה בשל התמיכה של הרשות באסירים הכלואים בישראל. עם זאת, הוסיף כי הוא מוכן לחידוש השיחות עם ישראל כשקיזוז המסים ייפסק.

(עדכון ראשון: 18:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully