וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה להצבעה בפתקים: ההצעה החדשה של עמיר פרץ לפריימריז

10.6.2019 / 6:00

המועמד לראשות העבודה פועל בשני נתיבים: במקביל לניסיון לבטל את הפריימריז על היו"ר ולהעביר את ההכרעה ל-3,300 צירי הוועידה, פרץ מקדם הצעה לביטול הבחירות הממוחשבות. בכירים בעבודה אומרים שהצבעה ידנית תעלה את הסיכון לזיופים ותוקפים: "טריקים מימי הדינוזאורים"

צילום: הכנס הישראלי-חברתי של קרן ברל כצנלסון, עריכה: איתי עמרם

ח"כ עמיר פרץ החל לקדם בימים האחרונים הצעה לביטול הבחירות הממוחשבות ומעבר להצבעה ידנית בפתקים בקלפיות, ומנסה לגייס חתימות כדי להעלות את ההצעה להצבעה בוועידת המפלגה שצפויה להתכנס ביום רביעי. לפי ההצעה, הפריימריז לראשות המפלגה, שצפויים להתקיים ב-2 ביולי, יהיו ידניים ולא ממוחשבים. במקביל, ההצעה מבקשת לחייב את המפלגה לקיים את הפריימריז במספר מינימום של קלפיות, לשנות את הרכב ועדת הבחירות הנוכחי ולהעביר את הסמכויות על הבחירות למזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, שמזוהה מאוד עם פרץ.

ביום רביעי תתכנס ועידת מפלגת העבודה, הגוף הבוחר העליון של המפלגה, כדי לאשר את הצעת היו"ר הנוכחי אבי גבאי לקיים את הבחירות לראשות המפלגה ב-2 ביולי. פרץ, שכבר הכריז על כוונתו להתמודד על התפקיד, מקדם הצעה חלופית לפיה היו"ר ייבחר על ידי 3,300 חברי הוועידה, ולא בפריימריז פתוחים על ידי כלל המתפקדים. אך הנהלת מפלגת העבודה החליטה בשבוע שעבר לדחות את ההצעה ולא להעלות אותה להצבעה.

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
טל רוסו מוותר על השריון בעבודה, שוקל להתמודד על תפקיד היו"ר
עכשיו זה רשמי: ח"כ עמיר פרץ יתמודד על ראשות מפלגת העבודה
ועידת העבודה החליטה: הפריימריז על ראשות המפלגה ב-2 ליולי

עמיר פרץ בועידת מפלגת העבודה, גני התערוכה 10 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מקדם את ביטול הבחירות הממוחשבות. פרץ/ראובן קסטרו

בסוף השבוע פרץ החל בגיבוש עתירה משפטית שתחייב להעלות את הצעתו לקיום הבחירות בוועידה הסגורה להצבעה ביום רביעי, ובמקביל החל לקדם הצעה נוספת - במידה ובית המשפט לא יפסוק לטובתו. לפי ההצעה החלופית, הפריימריז ייערכו בקרב כלל המתפקדים, אך בשיטה ידנית של פתקים, ולא בפריימריז ממוחשבים כפי שהיה בשתי מערכת הבחירות האחרונות ליו"ר בעבודה.

בנוסף לכך, ההצעה קובעת כי יוצבו קלפיות בכל סניף או יישוב שיש בו מאה מתפקדים ומעלה, ובמקומות שבהם יש מעל 60 מתפקדים יוצבו קלפיות במשך חצי יום, וכן את הרכב ועדת הבחירות והעברת הסמכויות על הבחירות לידי חרמוני. כדי להעלות את ההצעה להצבעה בוועידה פרץ צריך לגייס חתימות של כשליש מחברי הוועידה - ואנשי המטה שלו החלו בסוף השבוע באיסוף החתימות.

פריימריז העבודה בית סוקולוב תל אביב בחירות 2019. אורן יוסיפוביץ, עיבוד תמונה
פריימריז לרשימת העבודה, פברואר האחרון/עיבוד תמונה, אורן יוסיפוביץ

פרץ מקווה שבית המשפט יפסוק לטובתו וכי הוא יוכל להעלות להצבעה ביום רביעי את ההצעה המקורית - לבטל את הפריימריז ולקיים את הבחירות ליו"ר בקרב 3,300 צירי הוועידה, אך מקדם במקביל את ההצעה החלופית. מקורב לפרץ אמר כי ההצעה נועדה להבטיח את עצמאות הפריימריז ואת קיומן בקרב כל חברי המפלגה ברחבי הארץ - ולוודא שלא יצומצם מספר הקלפיות, וכי ועדת הבחירות המוצעת מורכבת מוותיקים מקובלים במפלגה שיבטיחו את טוהר הבחירות, ולא מאנשי אמונו של גבאי.

עם זאת, ח"כים וגורמים בכירים במפלגה מתנגדים נחרצות למהלך ומעלים חשש כי חזרה להצבעה בפתקים תסרבל את הליך הבחירות, תעלה את הסיכון לזיופים ותייקר את הליך ההצבעה ממוחשבת. לדברי אחד הגורמים, חזרה לשיטת ההצבעה הידנית בפתקים תפגע באחוזי ההצבעה שכן כל מתפקד יחויב להצביע רק בקלפי אליה הוא משויך, בעוד בהצבעה הממוחשבת כל מתפקד יכול להצביע בכל קלפי שירצה ברחבי הארץ. "אין חדש תחת השמש, וכרגיל עמיר עם הטריקים הישנים מנסה להחזיר אותנו לימי הדינוזאורים מתוך מניעים אישיים פסולים", אמר אחד הגורמים. "דרך הצבעה ידנית, ספירה מקומית וועדת בחירות המורכבת רק מאנשיו הוא מתכוון להלך אימים ולהטות את ההליך הדמוקרטי. זו בושה ואסור לאפשר זאת".

במטה פרץ דוחים מכל וכל את הטענות ואומרים כי מטרת המעבר להצבעה בפתקים נועדה לוודא שיהיו מספיק קלפיות לחברי המפלגה, לאחר שהבינו שבמפלגה מתכוונים לצמצם את מספר הקלפיות הממוחשבות משיקולי עלות וכי המטרה להעלות את אחוזי ההצבעה ולאפשר בחירות רחבות ככל הניתן.

סתיו שפיר אחרי תוצאות הפריימריז למפלגת העבודה בגני התערוכה, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
מתמודדת לראשונה על ראשות המפלגה. שפיר/ראובן קסטרו

פרץ הודיע בשבוע שעבר רשמית כי הוא מתכוון להתמודד על ראשות המפלגה, ובסוף השבוע גם חברת הכנסת סתיו שפיר הודיעה רשמית על התמודדותה - לראשונה. גם ח"כ איציק שמולי צפוי להכריז על התמודדותו. כמו כן, יו"ר המפלגה לשעבר וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שוקל גם הוא להתמודד שוב על התפקיד, בעוד גבאי טרם הודיע אם הוא מתכוון לרוץ שוב ולשמור על מקומו. כמו כן, גם ראש המוסד לשעבר דני יתום שוקל להתמודד על התפקיד, וגם שמו של סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן מוזכר כמי שעשוי להיכנס לפוליטיקה ולרוץ לראשות מפלגת העבודה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS.

בנוגע לרשימת המפלגה לכנסת ה-22, הוועידה תצביע ביום רביעי על הצעה לשימור הרשימה הנוכחית לכנסת כפי שהיא - כלומר הקפאת הרשימה וויתור על פריימריז. לפי החלטת הנהלת המפלגה, במידה וההחלטה על שימור הרשימה לכנסת לא תעבור בוועידה - יתקיימו פריימריז חוזרים לחברי הכנסת בקרב כלל המתפקדים.

אינפו לו"ז בחירות. עיבוד תמונה
אינפו לו"ז בחירות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully