אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זמר המהפכה" נדם: הכדורגלן שהפך למורד נהרג ע"י צבא אסד

8.6.2019 / 19:55

עבד אל-באסט סארות היה שוער בעיר חומס כשהחלו המחאות ב-2011, והוא נהג לקונן על המפגינים שנהרגו. בהמשך הוא הצטרף ללחימה, איבד את משפחתו ונעצר על ידי אל-קאעדה. הוא שרד את הכול, אך נפצע ומת בחזית הבוערת באידליב. "חייו ומותו מסמלים את כישלון המרד של העם הסורי"

שחקן כדורגל סורי שהצטרף לשורות המורדים והיה לאחד הסמלים של המלחמה במשטרו של בשאר אסד מת היום (שבת) אחרי שנפצע בקרבות העזים המתחוללים בצפון חמאת, חלק ממעוז האופוזיציה האחרון בצפון-מערב המדינה.

עבד אל-באסט סארות בן ה-27 היה בעבר שוער בולט בעיר חומס, שכונתה בירת המהפכה עם פרוץ המרד ב-2011. הוא כונה "הזמר של המהפכה" על שקונן בהפגנות נגד הממשל בדמשק על נפילתם של מפגינים ושר שירים נגד אסד בשלב שבו הייתה זו עוד מחאה אזרחית לא אלימה, חלק מגל התהפוכות הפוליטיות ששטף את האזור בתקופת "האביב הערבי".

עבד אל-באסט סארות, אחד מסמלי המחאה במשטר. אתר רשמי
ארבעת אחיו ואביו נהרגו בחומס. עבד אל-באסט סארות/אתר רשמי

בהמשך, הוא הצטרף למורדים ואחז בנשק עם הדרדרות המחאות למלחמת אזרחים כוללת בהשתתפות מעצמות האזור. סארות עזב את חומס ב-2014, עם כניעת המורדים בתום שנתיים של מצור אכזרי, וכמו מאות אלפי מתנגדי משטר ואזרחים מכל רחבי סוריה, התקבץ במובלעת של המורדים השוכנת באידליב ובפאתי חמאת וחאלב.

"מי שחושב שסארות מת חיים באשליה, כולנו נזכור אותו", אמר סמר אל-סלאח, בכיר בארגון המורדים ג'יש אל-עיזה שבו לחם השוער, שכינה אותו "שהיד". אביו וארבעה מאחיו של סארות מתו אף הם בקרבות השונים נגד כוחות המשטר בשנים האחרונות.

מחאה בעיר חומס בהשתתפות עבד אל-באסט סארות

החזית באידליב בוערת מאז החודש שעבר, כשכוחות המשטר, בגיבוי חיל האוויר של רוסיה, הגבירו את ההפצצות וההפגזות על המורדים וארגונים ג'יהאדיסטיים. הלחימה בה שככה מאז שנחתם בספטמבר האחרון הסכם בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בעל בריתו החשוב ביותר של אסד, לבין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, התומך בחלק מפלגי האופוזיציה. ההסכם קבע אזור מפורז במחוז וסיורים משותפים לשני הצבאות, אך במוסקבה טוענים ש"טרוריסטים" ניצלו את הפסקת האש כדי לתקוף את בסיסי צבא רוסיים.

זאת ההסלמה הגדולה ביותר במלחמה בסוריה מאז שבקיץ שעבר השתלט מחדש אסד על הגולן הסורי ועל דרום המדינה, ומאות בני אדם נהרגו בשבועות האחרונים, בהם אזרחים רבים. עשרות אלפים נמלטו מבתיהם לעבר גבול טורקיה, שמנסה, ללא הצלחה בשלב זה, לשכנע את רוסיה לעצור את המתקפה.

עריכה: שניר דבוש

בצבא סוריה לא התייחסו למותו של סארות, אך תומכיו של אסד כינו אותו, כמו את כל אנשי המורדים, "טרוריסט". הארגון שבו לחם הוא בעל אידיאולוגיה אסלאמסטית, ובעבר הוא הודה ששקל לחבור לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) כשהיה נראה שהוא הכוח היחיד שיכול להפיל את המשטר עם התפצלות והתפוררות האופוזיציה.

עבד אל-באסט סארות, אחד מסמלי המחאה במשטר. אתר רשמי
"קול המהפכה הסורית, להתראות". קריקטורה המבכה את מותו של סארות/אתר רשמי

סארות, שכיכב בסרט הדוקומנטרי "החזרה לחומס", הספיק להיעצר ב-2017 על ידי תחריר א-שאם, הארגון שירש את ג'בהת א-נוסרה והיה מסונף לאל-קאדה, בשל מחאה נגד שלטונו באידליב. הוא נעמד כתף אל כתף עם סמל אחר של ההתקוממות, השחקנית פדוואה סולאימן, חלק מהמיעוט העלוואי שאליו שייכת משפחת אסד. גם היא מתה, בגלות בצרפת, לפני שנתיים.

"חייו ומותו של עבד אל-בסט הם תמונת מראה של ההתקוממות הכושלת של העם הסורי נגד הרודנות", ביכה העיתונאי פירס מקסד, שכתב על סיפורו של השוער עוד ב-2014.

עבד אל-באסט סארות, אחד מסמלי המחאה במשטר. אתר רשמי
כרזת הסרט "החזרה לחומס" המגוללת את חייו של סארות/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully