דגלי ארה"ב, סין והמפלגה הקומוניסטית של סין בשוק במחוז. רויטרס
דגלי ארה"ב, סין והמפלגה הקומוניסטית של סין בשוק במחוז/רויטרס

"האויב של העולם": סין מעלה הילוך במלחמת הסחר עם ארה"ב

בייג'ינג נערכת לעימות כלכלי ממושך עם וושינגטון, ואזהרותיה מפני נסיעות לארה"ב עשויות לפגוע בכיס של האמריקנים. היא מגייסת את שופרי המשטר ומציגה נרטיב היסטורי רווי יצרים לאומניים, אך זה עלול לפגוע בה בחזרה. "הם חושבים שתעמולה ארסית לא תרגיז את טראמפ?"

בימים האחרונים מעבירה סין מסר חד לאזרחיה - ארצות הברית היא מקום מסוכן, אל תגיעו לשם. בימים האחרונים פרסמה הממשלה שתי אזהרות מסע לאזרחיה המתכוננים להגיע לארצות הברית, בזמן שכלי התקשורת הרשמיים החריפו את הרטוריקה האנטי-אמריקנית. זאת אינדיקציה נוספת לכך שבייג'ינג נערכת למלחמת סחר ארוכה עם וושינגטון.

בחודש שעבר העלה נשיא ארצות הברית את המכסים המוטלים על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר מ-10% ל-25%, והוא אף איים לאסור על קיום קשרים עסקיים עם ענקית התקשורת וואווי. בתגובה, סין העלתה ביום שבת את המכסים שהיא מטילה על סחורות אמריקניות בשווי 60 מיליארד דולר והבטיחה להפעיל "צעדי נגד הכרחיים" נוספים.

ביום שלישי, משרד התרבות והתיירות של סין הזהיר את אזרחיו מהסיכונים שבנסיעה לארצות הברית, כשהוא מציין "תקריות ירי, מעשי שוד וגניבות" שמתרחשים לעתים קרובות. באותו היום, משרד החוץ של סין, יחד עם השגרירות והקונסוליות הסיניות בארצות הברית - פרסמו אזהרה ביטחונית מפני "רדיפה חוזרת" אחרי אזרחים סינים בארצות הברית בידי גורמי אכיפת החוק המקומיים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 9 בנובמבר 2017. רויטרס
נערכים למלחמת סחר ארוכה. טראמפ ושי/רויטרס

שתי ההודעות ייעצו לאזרחי סין "להעלות את המודעות הביטחונית" בארצות הברית, והן הצטרפו לאזהרת משרד החינוך ביום שני לסטודנטים ולאנשי אקדמיה סינים הלומדים בארצות הברית מפני בעיות גדלות בהשגת ויזה אמריקנית.

יחד עם אזהרות המסע, שאם יובילו לצמצום משמעותי בתיירות הסינית לארצות הברית הן יגרמו נזק לכלכלה האמריקנית, פתחה המפלגה הקומוניסטית של סין בקמפיין תעמולה כחלק ממלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם. בשופרי המפלגה מתמקדים ב"בריונות הסחר וההגמוניה" האמריקניות. בביטאון המפלגה "יומון העם" פורסם מאמר ביום שלישי שבו נכתב כי ארצות הברית "אויבת העולם".

התעמולה הסינית מגייסת את כל מי ומה שאפשר כדי להלום בארצות הברית - החל מהתבטאויות של נשיא צרפת עמנואל מקרון ועד ציטוטים של ההוגה אדם סמית' מהמאה ה-18, יחד עם העלאה מהאוב של קרב אחד מדמם ממלחמת קוריאה.

קרב "הגבעה המשולשת" אינו זוכה להכרה רבה במערב, אך בסין מהללים אותו - תחת השם המקומי, שנגנלינג, כנקודת מפנה במלחמה שבה הצליחו הכוחות הסיניים שסייעו לצפון קוריאנים "להביס" את הפולש האמריקני.

חנות של אפל בבייג'ינג, סין, 10 במאי 2019. AP
שתי הכלכלות הגדולות בעולם זו נגד זו. חנות של אפל בבייג'ינג/AP

מספר ההרוגים המדויק בקרב שהתרחש ב-1952 שנוי במחלוקת, אולם הן צבא סין והן כוחות האו"ם בהובלת ארצות הברית ספגו אלפי אבדות ביותר מ-40 ימים של לחימה עזה. עם זאת, במאמרים, בספרי הלימודים ובסרטים בסין מוצגים הכוחות הסיניים שהיו בנחיתות מבחינת כלי הנשק כמנצחים ללא עוררין.

"צבא ארצות הברית שילם מחיר כה כבד, עד ש'הגבעה המשולשת' הפכה ל'גבעה שוברת הלבבות' שלהם'", נכתב בפוסט ברשת החברתית המקומית בסין על ידי חשבון שמופעל בידי זרוע הסייבר של המדינה. "זו הייתה נקודת מפנה כשהעולם זיהה את הכוח של סין ושל צבאה". באותו הפוסט נטען כי הסרט הישן על הקרב צובר פופולריות מחודשת, ונכלל סרטון של אחת החיילות בקרוב. היא כונתה "עמוד השדרה של סין החדשה". בנוסף לכך, ברשת השידור הממלכתית CCTV שודר סרט תיעודי ישן שנקרא "המלחמה הגדולה להתנגדות לארצות הברית והעזרה לקוריאה הצפונית" שמשלב תמונות היסטוריות וקו עלילה פטריוטי.

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז
עוד לפני אזהרות המסע האחרונות, הנתונים בארצות הברית הראו ירידה של 5% במספר התיירים הסינים בשנה שעברה

במאמר ארוך שפורסם ביום רביעי בעיתון המפלגה "סטאדי טיימס", בחן המחבר את המשא ומתן בין ארצות הברית וסין לאורך מלחמת קוריאה. "יותר משנתיים של משא מתן הראו לעולם - כל מה שממשלת ארצות הברית נכשלה להשיג דרך שולחן הדיונים, היא נכשלה גם דרך השימוש במטוסי קרב ותותחים", כתב המחבר, שלא הותיר הרבה ספק לגבי כוונת המאמר.

עם זאת, חלק מהמומחים לסין מטילים ספק ביעילות מתקפת התעמולה הסינית. "הצד הסיני חושב שהוא יכול להגביר את התעמולה הארסית שלו למטרות פנימיות מבלי להרגיז את ממשל טראמפ ולהפחית עוד יותר את הסיכויים לחזרה למשא ומתן בעתיד הקרוב?", כתב ביום רביעי ביל בישופ, שמפרסם ניוזלטר פופולרי על סין.

עוד לפני אזהרות המסע האחרונות, הנתונים בארצות הברית הראו ירידה של 5% במספר התיירים הסינים בשנה שעברה, עם תחילת מלחמת הסחר. זאת הפעם הראשונה זה 15 שנה שבה חלה צניחה בכמות המבקרים בסין, שהסתכמה ב-2.99 מיליון אשתקד. בנוסף לכך, כשליש מהסטודנטים הזרים באוניברסיטאות האמריקניות - שבשנת הלימודים הקודמת תרמו 39 מיליארד דולר לכלכלה האמריקנית - היו סינים.

שוטר מסייר בכיכר טיינאנמן, בייג'ינג, סין, 4 ביוני 2019. רויטרס
ארה"ב נגעה בנקודה רגישה. שוטר מסייר בכיכר טיינאנמן, השבוע/רויטרס

מלבד מלחמת הסחר, ארצות הברית נגעה השבוע באחת הנקודות הרגישות ביותר עבור המשטר בסין - טבח המפגינים בכיכר טיינאנמן. יום השנה ה-30 למאורעות הדרמטיים, לצד החרפת הדיכוי של זכויות האדם בימים אלו, הוציא מהבקבוק דברי הוקעה קשים נגד המפלגה הקומוניסטית הסינית. שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי על סין לפרסם את מניין ההרוגים הרשמי והזכיר גם את המעצרים ההמוניים של המיעוט האויגורי המוסלמי במחוז שינג'יאנג.

"מצב זכויות האדם בסין הוא הוא הטוב ביותר אי-פעם", הייתה תשובתה הנזעמת של בייג'ינג על דבריו של פומפאו. "ההזיות והקשקושים של ארצות הברית נועדו להיערם בפח הזבל של ההיסטוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully