וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד בפרידה ממשרד המשפטים: "אני בהחלט מתכוונת לחזור לכאן"

4.6.2019 / 12:48

בטקס פרידה של השרה היוצאת שפוטרה ממשרד המשפטים היא הביעה תקווה שמחליפה בתפקיד ימשיך באותו קו שהנחילה: "שמור על המשרד, יש לי אינטרס אישי בבקשה". היועמ"ש: זכינו לגיבוי גם בתקופות הסוערות". פרקליט המדינה: "מקבלים בברכה כל שר שייכנס לתפקיד"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שקד נפרדת ממשרד המשפטים - עיקרי הדברים:

  • שקד: לא סוד שאהבתי את העבודה, ואני מתכוונת להמשיך בה ב-4 השנים הקרובות
  • היועמ"ש מנדלבליט: "עשית שינוי. הדבר מחזק את אמון הציבור במערכת"
  • פרקליט המדינה ניצן: גם כשלא הסכמנו - בין הצדדים הייתה הערכה הדדית

במשרד המשפטים קיימו היום (שלישי) טקס פרידה חגיגי משרת המשפטים ששימשה בתפקיד בארבע השנים השנים האחרונות בהשתתפות בכירי מערכת המשפט. זאת, יומיים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר אותה ואת יו"ר מפלגתה הימין החדש, שר החינוך נפתלי בנט, אחרי שלא הצליחו לעבור את אחוז החסימה בבחירות האחרונות.

"לא סוד הוא שאהבתי את העבודה במשרד והתכוונתי להמשיך בעבודתי בכל הכוח גם בארבע השנים הקרובות", אמרה שקד בדברי הפרידה. "היו לי תכניות מדויקות להמשך העבודה, אך לצערי הן קצת השתבשו. ובכל זאת נדמה לי שאחרי שמלאכת הנחת המסילות הושלמה - רכבות המשילות יצאו לדרך. הן לא עוצרות לרגע ולא חוזרות אחור. וכמו שאמרה נעמי שמר - 'מה שלא קרה במאי, יקרה בעזרת ה' ודאי - ביוני יולי'".

בנאומה הודתה שקד לאנשי המשרד ולצוותה, ואף מנתה את הישגיה בארבע השנים בהן כיהנה בתפקיד. "השינויים המבניים הנחוצים במערכת המשפט יימשכו", אמרה. "עד מאי 2019 הם התרחשו באמצעותי. מעתה הם ימשיכו באמצעות הבאים אחריי. אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי במשרד. הרי גם אני לא המצאתי את הגלגל. הייתה לי הזכות להמשיך בהרבה מאוד סוגיות את דרכו של פרופסור דניאל פרידמן שכיהן בתפקיד לפניי. והקו המשותף הזה יתמיד ויתעצם. זה החוב שלנו, נבחרי הציבור, לעם ישראל ששלח אותנו לייצגו. זה גם החוב שלנו לדמוקרטיה הישראלית שאנחנו מיצגיה הבולטים".

לקריאה נוספת:
המהפכות שהצליחו - ואלה שנותרו על הנייר: הכהונות של שקד ובנט
מסתמן: אחרי פיטורי שקד - נתניהו ימנה היום שר משפטים
נתניהו פיטר את השרים בנט ושקד, בבית היהודי דורשים את התיקים

טקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
שקד בטקס הפרידה במשרד המשפטים, היום/ניב אהרונסון

"שר המשפטים החדש שייכנס למשרד אחרי בחירות ספטמבר יהיה האחרון לכהן במבנה הישן של משרד המשפטים", טענה שקד. "אלא שהעיקר אינו במעבר למבנה הפיזי החדש שבקריית הממשלה. העיקר הוא בשינוי ה-DNA שהתבצע כאן בארבע השנים האחרונות. במובן זה השרים הבאים נכנסים כבר עתה למשרד חדש".

"תם עידן בצלאח א-דין 29", הוסיפה שקד. "תם עידן שרי המשפטים שהציפייה העיקרית מהם הייתה לעבודת מספריים מוצלחת: דמויות המכבדות בנוכחותם טקסים ואירועים, גוזרות סרטים, זוכות למחיאות כפיים, אך מותירות את ההכרעות המהותיות לגורמי המקצוע. העידן החדש שנפתח ב2015- מתאפיין בשרי משפטים המנהיגים את המשרד. הם מעורבים בפעילות המשרד עד העצם. הם שולטים בפרטי הפרטים. הם קובעים את דרכי התנהלות המשרד. הם מציבים יעדים, וכשצריך - הם גם מציבים גבולות. ולמחליף שלי, לכשיבוא, אני אומרת - אתה מקבל משרד במצב טוב, יד ראשונה ממהנדסת. שמור עליו. ואני לא מסתירה שיש לי אינטרס אישי בבקשה הזו. אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן".

עוד באותו נושא

שקד ובנט בפגישה עם פעילים: "עשינו חשבון נפש אחרי ההפסד"

לכתבה המלאה
אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים,פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
שקד וצמרת משרד המשפטים, היום/ניב אהרונסון

היועץ המשפטי לממשלה ציין את מסירותה של שקד לתפקיד, ואת יכולתה לנהל דיאלוג מכבד כדי להוביל שינויים במערכת. "באת לעבוד, ועשית עבודה רבה", אמר. "עשית שינוי. מערכות שלא יודעות לבחון את עצמן ולהשתנות - נחלשות ויכולות להפוך לבלתי רלוונטיות. שינוי מחזק את אמון הציבור - שזה דבר מאוד חשוב ביחס למערכות החוק והמשפט. השינויים שעשית באו לחזק את המערכת. הם נעשו מתוך לימוד ושיח, דיאלוג והקשבה".

"חזרת ואמרת שבשיחות בינינו ובפומבי ודברים שרואים משם לא רואים מכאן", הוסיף היועמ"ש. "כעת את מעריכה את העבודה של יעוץ וחקיקה. את מוקירה ומעריכה פרקליטות המדינה שמתייצבת להגן על שלטון החוק. גם בימים סוערים, והיו כאלה, לא חששת להגיד שאת סומכת על הפרקליט ועליי". מנדלבליט חתם: "אנחנו נקבל את השר החדש בברכה, ונפעל ביחד עמו בשיתוף פעולה, במקצועיות וביושר, בצורה עניינית ובמנותק מכל התפתחות פוליטית כזו או אחרת, והכול לטובת המדינה ואזרחיה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"הכול נעשה בדיאלוג". היועמ"ש מנדלבליט/ניב אהרונסון

פרקליט המדינה שי ניצן דיבר על היחסים שהתפתחו בין שקד לפרקליטות, ועל ההערכה של הצדדים אלו לאלו. "לעתים סברנו שחוקים שהשרה ביקשה לקדם, או צעדים אחרים שביקשה לנקוט, אינם תואמים את חוקי היסוד או את ערכי השיטה", אמר. "היו גם התבטאויות בנושאים שונים שסברנו כי הן פגעו שלא לצורך במערכת המשפט ובמערכת אכיפת החוק. במקרים אלה הבהרנו את עמדתנו הבהר היטב וקיימנו עימה שיח מעמיק - ובמקרים רבים, הגענו להסכמות. אך גם אם בתום השיח לא הסכמנו בינינו, ונותרנו במחלוקת, תמיד הערכנו את רצינותה ואת כנותה - ואני בטוח כי היא העריכה את עמידתנו על עקרונותינו ואת מקצועיותנו".

שי ניצן פרקליט המדינה בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
פרקליט המדינה שי ניצן בטקס הפרידה, היום/ניב אהרונסון

"במשך כל תקופת כהונתה, הותקפנו - היועץ המשפטי לממשלה, אני ובכירי הפרקליטות - שוב ושוב, תוך שהועלו טענות לגבי טוהר שיקולינו, לגבי נקיון דעתנו, ולגבי כנות כוונותינו", הזכיר ניצן. "לעתים הותקפנו מצד זה של המפה, ולעתים מצידה האחר. בתגובה להתקפות אלה, חזרה השרה ואמרה שוב ושוב כי היא מכירה אותנו וכי היא מעידה ובטוחה כי אין בטענות אלה כל ממש. על גיבוי זה, ועל תמיכה זו, אני מבקש להודות לך היום. בשמי ובשם כל עמיתי".

באשר לשר שעתיד לבוא אמר ניצן כי "עובדי משרד המשפטים הם עובדי ציבור במלוא מובן המילה. תפקידנו לשרת את מדיניות הממשלה הנבחרת תוך שמירה על עקרונות שלטון החוק. הדגלים אינם מורדים כשנכנס שר מסוים ואינם מונפים לגובה מופרז לכבוד שר אחר. המשרד הוא חלק מממשלת ישראל והוא מקבל בברכה כל שר שמתמנה לתפקיד זה".

מסתמן: מינוי שר משפטים עוד היום

לפני יומיים השתתפו שקד ובנט בכנס פעילים של מפלגת הימין החדש בתל מונד. השניים התקבלו במקום באהדה גדולה ובמהלך הכנס ציינה שקד כי אחרי הכישלון בבחירות, "כל אחד ישב עם עצמו ועשה חשבון נפש". שקד ציינה כי היא מעוניינת "בכמה ימים לחשוב ולהחליט מה הדבר הנכון לעשות", וכי "אין הסבר לבחירות האלו חוץ מזה שהקדוש ברוך הוא החליט להתערב".

שקד אמרה את הדברים על רקע ההערכות השונות במערכת הפוליטית והפרסומים לפיהם לא תמשיך בדרכה הפוליטית לצד בנט וכי ייתכן שתצורף לליכוד, אף על פי שגורם פוליטי טען היום כי הסיכויים לכך קלושים. אי התייחסותה להמשך דרכה בלט במיוחד לאחר שמוקדם יותר באותו ערב אמר בנט כי הימין החדש תתמודד בבחירות הקרובות, וכי זו הזדמנות להפקת לקחים.

על פי המסתמן, ראש הממשלה נתניהו שר המשפטים חדש. בחדשות 13 פורסם אתמול כי הובהרה לנתניהו הבעייתיות בהחזקה בתפקיד באופן זמני בגלל אחריותו של משרד המשפטים על תיקיו הפליליים. זאת, לאחר שבמהלך אתמול נערכו התייעצויות בין משרד המשפטים ללשכת ראש הממשלה בנושא שאלת מינויו הזמני.

(עדכון ראשון: 12:00)

אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים,פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
מימין: מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, השרה שקד, היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה ניצן/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully