חוף בצת ,14 במאי 2019. שלומי גבאי
חוף בצת ,14 במאי 2019/שלומי גבאי

הכי נקי, הכי המוני, הכי זול: מבחן חופי הרחצה הגדול של ישראל

יואב איתיאל, דנה ירקצי ויניר יגנה

16.5.2019 / 12:33

עונת הרחצה החלה, והישראלים חוזרים לבלות בהמוניהם בחופי הארץ מהצפון ועד לדרום. כתבי וואלה! NEWS יצאו לבדוק את מצב הניקיון, את מחירי המזנונים ואת התפוסה בחניונים. איך דורג החוף הקרוב לביתכם? מיוחד

כמאה נציגים מרשויות מקומיות ומועצות אזוריות השתתפו השבוע בטקס הענקת אות "הדגל הכחול" לחופים מוכרזים לשנת 2019 שהתקיים בחוף דדו בחיפה. התכנית שמופעלת בישראל בידי עמותת אקואושן מטעם FEE, "המוסד לחינוך סביבתי" הפועל ברחבי העולם, כוללת מתן תו איכות בינלאומי לחופים נקיים, נגישים, בהם מושם דגש על איכות המים ומודעות סביבתית בקרב משתמשי החוף.

בתל אביב מתגאים ב-13 חופים בהם יונף השנה הדגל הכחול, בחיפה הוענק הדגל הכחול לשמונה חופים, מהם חמישה ברצועה של חופי דדו-זמיר. בהרצליה זכו שני חופים בדגל, בראשון לציון ובאשדוד שבעה. דגל כחול הוענק גם לחוף בר כוכבא באשקלון וחוף שחפים באילת. במקביל, מדד "חוף נקי" לחופים לא מוכרזים בחודש אפריל מעיד כי 27% מהחופים שנבדקו נמצאו "נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 76% במדד קודם. בתקופה המקבילה אשתקד נמצא כי רק 75.75% מהחופים נקיים-נקיים מאוד. מתחילת שנת 2019 דורגו רק 57.5% מהחופים כנקיים לפחות 70% מהזמן.

לרגל פתיחת עונת הרחצה והשינויים במזג האוויר, וואלה! NEWS מגישה את מבחן החופים הגדול. רגע לפני שאתם אורזים את המחצלת, מקדם ההגנה, המטקות והשמשייה, כדאי לבדוק אילו חופים נקיים, וכמה תעלה לכם שהייה על החול החם.

חוף הבונים

רצועת החוף שוכנת בתוך שמורת טבע, אליה מגיעים בדרך כורכר משובשת ורק אחרי שמשלמים דמי כניסה של 36 שקלים למכונית (120 למיניבוס, 240 לאוטובוס). מי שרוצה לחסוך אותם יכול להחנות את הרכב ללא תשלום כ-400 מטרים מביתן הכניסה לשמורה אותו מאיישת רונית דיגה, המתפעלת משם מרכז מידע, פנים אל פנים ובמענה בטלפון.

בסוף הדרך ממתין אחד החופים היפים ביותר בארץ ועתיר המפרצים, מה שזיכה אותו בכינוי - מפרץ האהבה. "במקום שזורים יחד נופי פרא בראשיתיים וערכי טבע מיוחדים, ויש בו מסלולי הליכה", מדגיש טבי כרכום, מנהל השמורה מטעם רשות הטבע והגנים. במקום נמצאות שתי שמורות. הראשונה, שמורה ימית - שמורת הטבע ים דור הבונים, ואילו השנייה - הגן הלאומי תל דור.

השירותים כאן ספרטניים. יש כמה סככות צל, מלתחות ומקלחות חוץ, לרשות הרעבים עומד מזנון עם מבחר מצומצם מאוד של משקאות, חטיפים וארטיקים. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, בתום מו"מ עיקש הוסדרו השבוע התנאים שיאפשרו שירותי הצלה בחוף ומסוף השבוע הוא מוכר כחוף מוכרז בו פועלים מצילים. עם זאת, מהשנה הלינה בתחומי השמורה לא מתאפשרת, עקב תהליך הסדרה תכנונית שעדיין נדרשת לאתר. חניה יש בשפע, למאות כלי רכב, עם כעשרה מקומות לנכים. שעות הפעילות 20:00-08:00. חל איסור מוחלט על גנרטורים ומערכות הגברה. כניסת כלבים מותרת, עם רצועה.

חיפה: חוף הכרמל וחוף דדו

לא מדובר בסתם חופי רחצה. תושבי האזור באים לכאן כל השנה, ביום ובלילה, בימי חול ובסופי השבוע, גם בחורף, ודומה שבקיץ העיר פשוט עוברת לגור כאן - לרוץ, לצעוד, להרקדות, להופעות, לשבת עם חברים וכמובן סתם להתפרקד ולהשתזף. שיא של שלושה מיליון איש פקדו את חופי חיפה בשנה שעברה. "באים כבר ברכבת מכרמיאל, עפולה ובית שאן, בקווים החדשים", מדווח מנהל אגף החופים בעירייה חיליק אמסלם שצופה שהשנה יבואו עוד יותר וגאה לומר כי עם 14 מגדלי מציל לחיפה יש יותר חופים מוכרזים מאשר כל עיר אחרת בישראל (כולל תל אביב, לה יש 13 - י"א).

שמונה מהחופים הללו, ברצועה של כ-2.5 קילומטרים שמהווים חוף הכרמל וחוף דדו "ועוד לא ספרת את החופים הלא מוכרזים מדרום לנו", מזכיר המציל חוסאם חגיר שנולד מטרים מהחוף ועובד כאן כבר 35 שנה: "תראה את המים הצלולים, ותשמע את השקט. אין מוסיקה, הורדנו הכל שאפשר יהיה להאזין לים". הטיילת לאורך החופים ממשיכה עוד, קילומטרים ארוכים, עד חוף בת גלים. "אין עוד ים כזה", מצהירה דנה בת ה-27 המאיישת את אחת מארבע המסעדות של משפחות שלום, "נולדתי פה, נסעתי לארצות הברית וחזרתי". יש כאן 16 מסעדות, בתי קפה ומזנונים ואפילו דוכן גלידה אחד.

אינפו דגל כחול לחופים. עיבוד תמונה
אינפו דגל כחול לחופים/עיבוד תמונה

הגישה לים קלה מאוד, אפשר להגיע ממש על הטיילת ולחנות, וחניה יש בשפע. 3,128 מקומות חנייה. "64 מקומות לנכים, וכשצריך סוגרים עבור הנכים חניון מיוחד", מוסיף אמסלם בגאווה גלויה. "יש רצועת חוף נגישה לנכים והצוות מסייע להם להגיע מהמכונית עד למים. יש סככות צל לטובת אנשים עם מוגבלויות". הוא מוסיף כי גם לפעוטות יש אטרקציות מיוחדות כמו בריכה שממלאים מדי יום במי ים. הכול בחינם. גם כסאות נוח והעירייה מתירה לבעלי העסקים להוציא כסאות ושמשיות למתרחצים, אבל אוסרת על גביית תשלום בעדם.

הכרמל_דדו (מעודכן). אתר רשמי
הכרמל_דדו (מעודכן)/אתר רשמי

חוף בצת

החוף היפהפה של המועצה האזורית מטה אשר הוא החוף הצפוני בישראל ובהתאם לכך ספינת דבור של חיל הים עוגנת במים מולו, כשגלשני הרוח מתמרנים סביבה, ומגדל תצפית של חיזבאללה נשקף על רכס גבול לבנון בעורפו. ולמרות זאת, תושבי הגליל המערבי פוקדים אותו דווקא בגלל השקט שלו, לעומת חופי נהריה העמוסים יותר.

יש שירותים, מקלחות פנים וחוץ והכל ללא תשלום. מתוך רצועה של כ-200 מטרים מוקדשים לרחצה כ-75 ועליהם משקיף מגדל הצלה אחד. משמאל אזור פופולרי לגולשי קייט. המציל יובל עצמוני שהגיע לכאן אחרי 30 שנים ברשות הטבע והגנים והמציל אלי "ננו" אלגרבלי מדגישים כי אוסרים גם כאן מערכות הגברה מכל סוג, מנגלים ונרגילות מותרים רק בפינות שיוחדו להם מחוץ לחוף החולי האהוב על צבי הים, ובמיוחד שמים כאן דגש על איסור הדיג.

"זה לא רק חוף, זו שמורת טבע", מסביר סטפן וייס, מנהל מתחם הקמפינג, המשכיר במקום קרוואנים (850-1,000 שקלים ללילה לעד שבעה אנשים) ואוהלים אמריקניים גדולים מפוארים וממוזגים (500-750 שקלים ללילה). אוהלי "קולמן" מוקמים במתחם בסופי שבוע (100 שקלים לאדם ללילה). "אנשים שבאים לפה הפעם הראשונה אומרים שזה מזכיר להם את סיני ויכולים לעשות כאן חופשה במחירים שווים לכל נפש", הוא מדגיש. וייס מפעיל גם מזנון עם מטבח. החוף פתוח בין 17:00-08:00. יש גם מתחם קטן בו אפשר לחגוג אירועים, מול המים, גם בערב. יש 300 מקומות חנייה בחוץ, כולל חניות לנכים ועגלות מיוחדות לנכים המאפשרות ירידה למים.

בצת (מעודכן). אתר רשמי
בצת (מעודכן)/אתר רשמי
צילום: בני ואינר ושלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

חוף הצוק

חוף הצוק נחלק לשניים - צפוני ודרומי. החוף, הנחשב לחוף של העשירון העליון, משמש הרבה משפחות מהרצליה, רמת השרון וצפון תל אביב. בעבר הכניסה אל החוף הייתה כרוכה בתשלום , אך עם שינויי החקיקה בנושא הצורך בתשלום הוסר והכניסה בחינם. בניגוד לחופים אחרים בתל אביב, חוף הצוק כולל גם מדשאות ירוקים עם שולחנות למי שרוצה לעשות פיקניק מבלי להתרחץ בחוף. החוף כולל משחקייה לילדים, מתקני כושר וטיילת יפיפייה ומושלמת לריצת בוקר.

אחד מהיתרונות של החוף הוא חנייה רחבה בכניסתו הכוללת גם מקומות מסודרים לנכים. בסופי השבוע החנייה די עמוסה למרות גודלה. החוף נחשב גם לנקי מאוד, עיריית תל אביב-יפו מתחזקת אותו בהתאם למיקום ולאוכלוסייה שמגיעה, כך גם השירותים הציבוריים נקיים ומתוחזקים ברמה סבירה.

חוף הצוק הצפוני, תל אביב 14 במאי 2019. ראובן קסטרו
חוף הצוק הצפוני/ראובן קסטרו

גם בחוף הצפוני וגם בדרומי יש שתי מסעדות שמחיריהן גבוהים ביותר. במסעדה ניתן למצוא מנות חלביות ובשריות איכותיות לצד שתייה קלה וחריפה. בחודשים האחרונים המסעדה בחוף הצפוני נרכשה על ידי שורה של מסעדנים כמו עומר מילר ודוד טור, שמתכננים להשיק תפריט חדש שיותאם לקיץ ולאוכלוסייה.

יחד עם זאת בהתאם לרפורמה של עיריית תל אביב ולפיקוח במזנון ניתן לקבל כמה מוצרי בסיס במחירים סבירים, כמו בקבוק מים מינרלים בשישה שקלים, שלגון בשלושה שקלים, פיתה או סנדוויץ' ב-12 שקלים, שתייה חמה בחמישה שקלים, בייגלה בחמישה שקלים וצלחת אבטיח ב-25 שקלים. ניתן לשכור כסאות, שמשיות ומיטת שיזוף בתשלום, ובהנחה למחזיקי כרטיס תושב "דיגיתל".

הצוק (מעודכן). אתר רשמי
הצוק (מעודכן)/אתר רשמי

חוף מציצים בתל אביב

חוף מציצים המיתולוגי, הוא אולי אחד החופים המוכרים ביותר בתל אביב וזאת בשל הסרט של אריק איינשטיין ואורי זוהר. כיום אל החוף מגיעות בעיקר משפחות וילדים בסופי שבוע, והתיירים המשתכנים במלונות הבוטיק באזור. הוא צמוד אל נמל תל אביב החדש ובאזור יש חניונים רבים בתשלום, חלקם של חברת אחוזת החוף הנחשבים לזולים יחסית, אולם הם קטנים ביחס לאוכלוסייה באזור. בחוף כמה מתקני ספורט.

לצד מציצים ישנו גם חוף מופרד לטובת האוכלוסייה החרדית והדתית ולו שעות מוגדרות לנשים ולגברים. גם בחופים אלו, בדומה לכלל החופים בתל אביב, קיים שירות השכרת מתקני חוף.
בדומה לשאר החופים הממוקמים על טיילת תל אביב, בחוף קיימת מסעדה עם מנות מותאמות לחופים כמו שניצל, צ'יפס, פלטת ירקות, דגים וחומוס. המחירים גבוהים ומנות הפתיחה מתחילות מ-45 שקלים, ואילו מנות הדגים מתחילות במאה שקלים. משקאות אלכוהוליים בסביבות 50 שקלים. בעורף המסעדה - מזנון ובו מוצרי מזון במחירים מפוקחים בדומה לשאר החופים בתחום עיריית תל אביב.

מציצים (מעודכן). אתר רשמי
מציצים (מעודכן)/אתר רשמי

חוף גורדון בתל אביב

חוף גורדון ששוכן למרגלות כיכר אתרים, הוא החוף אליו מגיעים בעיקר מתרחצים צעירים, ספורטאים, גולשים ותיירים שלנים באזור המלונות שנמצא על רצועת החוף המרכזית. צמוד לחוף אפשר למצוא את בריכת גורדון המיתולוגית, שכוללת חדר כושר ובריכה בעלות חודשית גבוהה מאוד בעלות של כ-400 שקלים לחודש. בחוף עצמו ישנו מסלול מוסדר לרוכבי אופניים שממשיך לאורך הטיילת, וכן מתחם מכשירי כושר.

מבחינה אסתטית חוף גורדון נקי למתרחץ ולמטייל בו. עיריית תל אביב השקיעה בשורה של עזרים לניקיון החוף שכולל גם מרכז מחזור בין אריזות, נייר ואשפה. למרות זאת גולשים רבים מעידים כי איכות המים ירודה וכי הם מלאי אשפה.

"כשאת עומדת על הגלשן את רואה מלא זבל ומים עכורים", סיפר גולש ותיק בחוף. "בקיץ המים מטונפים ומסריחים. אני חושב שזה מהמלונות. אם נופלים מהגלשן ובולעים מים מרגישים ש את מרגישה שאת בולעת מי ביוב. פשוט עולים על הגלשן ורואים את זה. זה נטו עיריית תל אביב אחראית לכך".

חוף  גורדון, תל אביב 14 במאי 2019. ראובן קסטרו
חוף גורדון בתל אביב/ראובן קסטרו

מצוקת החנייה התל אביבית אינה פוסחת על אזורי החופים, והיא מורגשת ככל שמתקדמים אל החופים המקבילים למרכז העיר. לרוב, באי חוף גורדון חונים בחנייה של כיכר אתרים שם מחירון יומי מגיע ל-60 שקלים, כאשר שעת חנייה ראשונה עולה 12 שקלים וכל 15 דקות נוספות עולות ארבעה שקלים.

רצועת המסעדות שלאורך הטיילת נמשכת גם באזור חוף גורדון. סמוך לחוף יש שורה של מסעדות ובתי קפה לצד מסעדת גורדו. כל אלו לא מוכרות מוצרים מפוקחים ומחיריהם יחסית יקרים. במסעדת החוף שליד, LALALAND של השף אלי אבוקארט מנות פתיחה מתחילות מ-50 שקלים ומנות עיקריות מ-80 שקלים. אבטיח עם בולגרית יעלה 46 שקלים. סמוך למסעדה ניתן למצוא את המזנון עם מוצרי המזון המפוקחים, בדומה לכלל החופים בתל אביב, וכן שירותי השכרת ציוד חוף.

חוף גורדון משמש גם ספורטאים רבים, ויש בו יש ארבע רצועות למשחק כדור רשת וכדורעף חופים, מגרש אימון פונקציונאלי לכושר קרבי, ובימי שבת מתקיימים במקום ריקודי עם. בנוסף בחוף יש שלושה מועדוני גלישה ביניהם בית הספר לשיט ומועדון חברים שהוא הגדול מכולם. המחירים מאוד דומים בין שלושתם השכרת סאפ עולה 90 שקלים לשעה וחצי, גלשן גלים 60 שקלים, קיאק יחיד 100 שקלים, קיאק זוגי 150 שקלים, גלשן רוח 150 שקלים.

גורדון (מעודכן). אתר רשמי
גורדון (מעודכן)/אתר רשמי

חוף ניצנים

החוף נמצא במועצה האזורית חוף אשקלון. במקום מאות מקומות חניה מסודרים, ללא תשלום. הכניסה לחוף כניסה ללא תשלום. המועצה האזורית חוף אשקלון החליטה לאחרונה להגביר את האכיפה ואת הסדר בחוף הים. החוף נקי ולא תמצאו אפילו מקל של ארטיק זרוק על החוף. עשרטת פחים מפוזרים ברחבי החוף.

המסעדה בחוף ניצנים מציעה ללקוחות עשרות מוצרי מזון מאבטיח ועד המבורגרים ושניצלים, המחירים סבירים. במקום גם אפשר לקיים אירועים קטנים. ואך מוקצה שטח לקיימפינג. מחירו של אוהל הוא 30 שקלים לאדם בלילה. מחיר קראוון פרטי הוא 300 שקלים.

"זה חוף מצוין" אמר אחד המתרחצים. "יש סדר, אין לכלוך, חוף נקי ומסודר".
המציל רון דנן אמר כי "החוף נקי, מסודר, מתופעל, מתוחזק, יש קמפינג, בסופי שבוע החוף מלא, בימים רגילים פחות. הקמפינג פה בחגים מלא, מי שלא רוצה ללכת לסיני זה המקום".

ניצנים (מעודכן). אתר רשמי
ניצנים (מעודכן)/אתר רשמי

חוף דלילה אשקלון

חוף דלילה נחשב לחוף שאליו מגיעים מכל הדרום, החוף נחשב לאחד הוותיקים בעיר אבל חווה לאחרונה התחדשות גדולה. חוף הים מציע שלל אטרקטציות למתרחצים, מתקני שעשועים, פארק אומגה בכניסתו ומגרשי כדורעף וכדורגל בתוך החוף. בכניסה לחוף ישנה חניה רחבה שבימים רגילים מספיקה לבאים אך בסופי שבוע וחגים ישנה בעיית חנייה באזור.

חוף דלילה הוא אחד החופים הנקיים בדרום הארץ, עיריית אשקלון שולחת עובדים לנקות אותו כמה פעמים ביום. במתחם חוף דלילה יש כמה מסעדות ופאבים שעובדים בכל ימות השבוע וגם בלילה. במסעדה הצמודה לחוף המחירים יחסית נמוכים בגלל פיקוח של העירייה

עקב המצב הביטחוני נסגר החוף בימי ההסלמה ונגרם נזק גדול לעסקים שפועלים בו, גם ימים אחרי עדיין ניכר כי ישנו חשש של המתרחצים להגיע אל החוף. המצילים אלי בטיטו ואלדד בביף: "החוף נקי ומסודר תמיד, יש פה מדשאות, פארקי שעשועים הכול חינם, מדובר בחוף מדהים".

דלילה(מעודכן). אתר רשמי
דלילה(מעודכן)/אתר רשמי

חוף זיקים

חוף זיקים נמצא במועצה האזורית חוף אשקלון, רצועת החוף שמושכת אליה מאות מתרחצים בסופי השבוע. כמעט בכל סבב של הסלמה מול חמאס בעזה נסגר חוף זיקים לרחצה. מדובר בחוף הקרוב ביותר לרצועת עזה, אך למרות כל זאת המתרחצים מגיעים בהמוניהם אל החוף.

ישנו חניון מסודר במקום אך הוא יחסית קטן, ובסופי השבוע יש בעיית חניה
והכניסה לחוף היא בחינם. החוף נקי ומסודר ונמצא בהליכי שיפוצים של המלתחות במקום. המזנון והמסעדה סגורים בתקופה הזאת ויפתחו רק בהמשך עונת הרחצה.

כמובן שחובבי האקסטרים מגיעים לחוף זה, הדיונות מסביב לחוף ושטח השמורה הקרוב והאגם בסמוך הופכים את החוף לאטרקטיבי. "זה חוף שבסופי השבוע מגיעים הרבה אנשים, ובימי חול פחות", אמר המציל. לאחר ההסלמה החנייה הייתה מלאה, בזמני ההסלמה החוף נסגר. בסופי שבוע יש פה 3,000 מתרחצים".

זיקים (מעודכן). אתר רשמי
זיקים (מעודכן)/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully