הריסות מסגד א-נורי בעיר העתיקה של מוסול, עיראק, 27 ביוני 2017. רויטרס
הריסות מסגד א-נורי בעיר העתיקה של מוסול, עיראק, 27 ביוני 2017/רויטרס

איפה אל-בגדאדי? המצוד אחר הטרוריסט המבוקש בעולם

18.4.2019 / 13:02

המדינה האסלאמית שהטילה אימה על העולם קרסה, אך מנהיג דאעש נעלם מעל פני האדמה מאז ההכרזה על הקמת החליפות ביוני 2014. הוא שחרר כמה קולטות שמע, אבל אף אחד לא יודע אם הוא בעיראק או בסוריה, וגם פרס של 25 מיליון דולר על ראשו לא הוביל ללכידתו. "מתחבא מהמוות שזרע"

אחרי קריסתה של "המדינה האסלאמית" (דאעש) רחבת הידיים, המצוד מתמקד עכשיו במנהיגה החמקמק אבו בכר אל-בגדאדי. בעוד שהחשש מפני חזרתו של דאעש לפעילות הגרילה שאפיינה אותו בימיו הראשונים גובר, מייסדו לא נראה בציבור מאז שהכריז על הקמת החליפות במסגד א-נורי במוסול ביוני 2014, כשדאעש שלט על חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה, וקולו נשמע בפעם האחרונה באוגוסט.

עם נפילתם של המעוזים האחרונים של המדינה האיסלאמית במזרח סוריה בחודש שעבר לידי כוחות כורדיים וערביים המגובים בידי ארצות הברית, המצוד אחריו צפוי להתגבר.

"יש לו הרבה דם על הידיים, ובגלל כל זה הוא צריך לתת דין וחשבון", אמר תומס ג'וסלין, עמית בכיר "בקרן ההגנה על דמוקרטיות". עם זאת, אין סימנים, באופן בפומבי לפחות, שארצות הברית ובעלות בריתה מתקרבות ללכידתו של האדם המבוקש ביותר בעולם.

"לא, אנחנו לא יודעים איפה הוא, (אבל) תפיסת ההנהגה הבכירה של דאעש היא תמיד בראש סדר העדיפויות", אמר לאחרונה השליח המיוחד של ארצות הברית לסוריה, ג'יימס ג'פרי. הדיפלומט הוותיק והשגריר לשעבר בעיראק אמר כי ממשל טראמפ נותר מחויב להשמדתו של ארגון הטרור ולהעמדת מנהיגיו לדין. עם זאת, לאור הנסיגה הצפויה מסוריה, אם כי לא ברור באיזה היקף, ייתכן שהאתגר בתפיסתו של אל-בגדאדי יהיה סבוך יותר.

לכך נוסף העול שנושאים על כתפיהם הכורדים בסוריה, שמחזיקים באלפי לוחמים זרים של דאעש כשבויים, לאור סירובן של מדינות המוצא שלהן לקלוט אותם בחזרה. ובזמן שחייליו לשעבר, שנשבעו לו אמונים, ממתינים למשפטם או לגורל לא ידוע, אל-בגדאדי מצליח לחמוק מהגורמים הרבים שרודפים אחריו ולזרוע בלבול רב לגבי מקום הימצאו.

מנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדאדי בתמונה מיולי 2014. AP
נעלם מעל פני האדמה. אל-בגדאדי בנאום במסגד במוסול, יוני 2014/AP

בעיראק מתעקשים כי הוא נמצא במקום כלשהו בסוריה אחרי שנכשל בכמה הזדמנויות בניסיונו להימלט לעיראק. אחד מאותם מקומות הוא המדבר הסורי רחב הידיים, שם, לפי חלק מההערכות, הוא מסתרר עם אחיו הגדול ג'ומעה, עם נהגו ושומר ראשו עבד אל-עטיף אל-ג'ובורי והשליח שלו סעוד אל-כורדי. זה המקום שבו נהרג בנו של מנהיג דאעש, הודייפה אל-בדרי, בתקיפה אווירית רוסית.

עם זאת, הכוחות הכורדים טוענים כי הוא בכלל נמצא בעיראק. "אנחנו לא חושבים שהוא בסוריה", אמר בחודש שעבר דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מוסטפא באלי.

סוגיה נוספת היא מידת ההשפעה שתהיה לחיסולו או לתפיסו של אל-בגדאדי על דאעש, שלוחמיו שבו לטקיטקת הגרילה והטרור שאפיינה את הארגון בימים שקדמו להקמת החליפות האסלאמית.

בסימן לכך שהקואליציה האמריקנית מאיצה את המרדף אחרי אל-בגדאדי, היא פיזרה בתחילת החודש כרוזים בשמי רמאדי, שנמצאת כמאה קילומטרים ממערב לבירה בגדאד. היא הייתה בעבר חלק מהמדינה האסלאמית, ושוחררה על ידי הכוחות העיראקיים בתום מערכה קשה ב-2017. הפרס שהוצב על ראשו של מנהיג דאעש - 25 מיליון דולר.

"מנהיג דאעש והלוחמים שלו גנבו את האדמה שלכם והרגו את המשפחה שלכם, ועכשיו הוא מתחבא במקום מבטחים מהמוות וההרס שהוא זרע", נכתב בכרוז.

לוחמי דאעש ומשפחותיהם נכנעים בפני הכורדים אחרי נפילת העיירה בגהוז, דיר-א-זור, סוריה אפריל 2019. רויטרס
לוחמי דאעש ובני משפחותיהם מתפנים מהעיירה בגהוז, החודש/רויטרס

ואולם, גם בהנחה שהוא אכן שוהה בקרב אוכלוסייה אזרחית, משימת הזיהוי שלו תהיה לא פשוטה. לפי המיד אל-היאס, ראש מועצת ההצלה במחוז אנבר שבמערב עיראק, אל-בגדאדי שינה את מרבית מאפייני הפנים שלו, כולל גילוח זקנו העבות, כדי לשמור על פרופיל נמוך ולהימנע מחשיפתו.

לפי סוכנות הידיעות אי-פי, גורמי מודיעין עיראקיים מאמינים כי אל-בגדאדי משתמש ברשת של מנהרות כדי להימלט מהאויבים הרבים שהקים לעצמו. "הוא לא משתמש בציוד תקשורת או באינטרנט כדי להתחמק מזיהוי של מטוסי הקואליציה", אמר גורם מודיעיני בכיר. "כשהוא רוצה לראות גורמים מהארגון, הם מובאים אליו בנפרד במכוניות, העוצרות במרחק של כשעתיים מהמקום שבו אל-בגדאדי נמצא, ואז מביאים אותם אחד אחד על אופנועים.

בכיר אחר בשירותי המודיעין של עיראק, בדרגת קולונל, אמר כי ארצות הברית פגעה לאחרונה במקורביו של אל-בגדאדי, כולל אחד משומרי ראשו האישיים, חאלד א-סעודי. הוא נהרג בחודש שעבר באזור גבול עיראק-סוריה ואשתו נעצרה. עוזר אחר של מנהיג דאעש נהרג אף הוא לאחרונה, וגם אשתו נתפסה ונעצרה. הקולונל אמר כי וושינגון מעריכה שהמטרות הללו יובילו אותה בקרוב אל אל-בגדאדי.

מהכלא האמריקני להקמת חליפות אסלאמית

אל-בגדאדי נולד בתור איברהים עוואד איברהים עלי אל-בדרי א-סמראי ב-1971 בעיר סמארה שבעיראק, ואימץ את שם המלחמה שלו בתחילת דרכו בעולם הג'יהאד. לפי אתרים המזוהים עם דאעש, הוא נתפס על ידי הכוחות האמריקניים בעיראק ונשלח למעצר ב-2004, בשל חלקו בפעילות נגד צבא ארצות הברית שפלש למדינה שנה קודם לכן והפיל את משטרו של סדאם חוסיין.

הוא שוחרר כעבור עשרה חודשים, ולאחר מכן הצטרף לשלוחת אל-קאעדה בעיראק של אבו מוסעב אל-זרקאוי. אחרי חיסולו של א-זרקוואי הירדני, הוא קיבל את המושכות להנהגת הארגון ששמו היה אז המדינה האסלאמית של עיראק. עם פרוץ מלחמת האזרחים בסורה ב-2011, שלח אל-בגדאדי לוחמים למדינה השכנה כדי להקים שם ארגון סוני קיצוני דומה. הארגון נקרא בתחילה ג'בהת א-נוסרה והוא קיבל לשורותיו גם את המורדים הסונים המתונים, שהיו חלק מהתקוממות נגד נשיא סוריה בשאר אסד.

עם הזמן, יותר ויותר לוחמים, ואולי גם אל-בגדאדי, עצמו עבר לסוריה, תוך שהוא מתכנן להקים מחדש את החליפות האסלאמית מימי הביניים. באפריל 2013 הכריז אל-בגדאדי על "השתלטות עוינת" על ג'בהת א-נוסרה ואמר כי הוא ממזג אותה אך תוך ארגון חדש, ששמו המדינה האסלאמית של עיראק וא-שאם. עם זאת, מנהיג ג'בהת א-נוסרה אבו-מוחמד אל-ג'ולאני סירב לקבל את המהלך וכך גם ההנהגה המרכזית של אל-קאעדה, שהתנערה מאל-בגדאדי.

כיבוש העיר תל עפר שבעיראק מידי דאעש, אוגוסט 2017. רויטרס
לחימה בעיר תל עפר הסמוכה למוסול, אוגוסט 2017/רויטרס

לוחמיו של אל-בגדאדי השתלטו על טריטוריות בעיראק ובסוריה, כולל ערי מפתח כמו א-רקה בסוריה ומוסול בעיראק, ובחודש יוני 2014 הודיעה הקבוצה על הקמת מדינה משלה, המדינה האסלאמית, בהנהגת אל-בגדאדי. באותו החודש, הוא נראה בפעם הראשונה, והאחרונה עד כה, בווידאו.

"זהו נטל לקבל את האחריות עליכם", אמר אל-בגדאדי בנאום שנשא ב-29 ביוני 2014 בעודו לבוש גלימה שחורה. הוא הפציר במוסלמים מכל רחבי העולם להישבע אמונים למדינה האסלאמית החדשה שזה עתה קמה, ולציית למנהיג שלה. "צייתו לי כל עוד אציית לאללה". קשה להעריך כמה הוא שמר על מצוות האסלאם בכחמש השנים שחלפו, אולם אנשיו ביצעו פשעים מזוויעים בשמו ובשם האידיאולוגיה הקיצונית והרצחנית שאימצו.

הם ביצעו רצח עם במיעוט היזידי שנחשב בעיניהם לכופר, הוציאו להורג אלפים ממתנגדיהם, הטילו משטר הלכה ברוטלי על מיליוני הנתינים שחיו בשטח המדינה האסלאמית, שבשיאה הייתה בגודל של בריטניה. היא הייתה אמורה למחוק את הגבולות המלאכותיים שכפו המעצמות על המזרח התיכון בתחילת המאה שעברה, אבל לבסוף קרסה מול שיתוף פעולה בין קבוצת מדינות ריבוניות שרצתה עד מאוד לשמור על אותם קווים ששרטטו אי-אז הבריטים והצרפתים בעודם מחלקים את אזורי ההשפעה שלהם באזור.

מעט מאוד ידוע על משפחתו של אל-בגדאדי. אשתו לשעבר, סאג'ה אל-דולאימי, ובתה מאל-בגדאדי, נעצרו בלבנון ב -2014. היא שוחררה כעבור שנה במסגרת חילופי שבויים עם ג'בהת א-נוסרה תמורת חיילים ושוטרים לבנונים שנחטפו על ידי הארגון.

"לשרוף את האויבים"

עד כמה ייפגע דאעש, שמפגע מדי יום בכוחות העיראקיים והסוריים, מתפיסו של אל-בגדאדי, חי או מת, קשה להעריך. הרעיון הג'יהאדיסטי חזק יותר מהמנהיג, ואפילו אל-קאעדה, שספג מכה קשה לאחר חיסולו של מייסדו אוסמה בן לאדן ב-2011, ממשיך לפעול ובאזורים מסוימים בעולם אף להיות דומיננטי יותר מדאעש. בעוד שמנהיגו הנוכחי איימן א-זווהאירי המצרי לא ניחן בכריזמה רבה וביכולת לסחוף תומכים רבים, בנו של בן לאדן, חמזה, מסומן כיורש אפשרי וככזה שיוכל להחזיר את הארגון לימי גדולתו.

לא ברור מה מצבו הבריאותי של אל-בגדאדי, שעל מותו או פציעתו דווח פעמים רבות מבלי אימות לכך. ב-2017 אמרו גורמים רוסיים כי יש "סבירות גבוהה" שהוא נהרג בתקיפה אווירית בפאתי א-רקה, בירת הארגון, אולם גורמים אמריקניים אמרו כי הם מאמינים שהוא עדיין בחיים.

בספטמבר אותה שנה הוא הופיע שוב, כשהוא קרא לתומכיו בקלטת שמע "לשרוף את אויביהם" בכל מקום". באוגוסט האחרון הוא הגיח פעם נוספת, כשקרא לנאמני דאעש "לשמר" את הלחימה באויבים הרבים של הארגון, כשהוא התייחס לאירועים שהתרחשו באותה העת על מנת להראות שמדובר בקלטת מהעת האחרונה.

זאת הייתה הפעם האחרונה שקולו של אל-בגדאדי נשמע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully