וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לסימון והעלמת פתקים מקלפיות; ועדת הבחירות: המשטרה חוקרת

לאחר טענות מימין ומשמאל על אי סדרים, הורתה ועדת הבחירות למשטרה לחקור את שתי התופעות. "אם יתברר כי מדובר בתופעה נרחבת, עשויה לצאת הנחיה לקלפיות שהפתקים כשרים", נמסר. בקלפי בחולון נפלט כדור מנשקו של מאבטח, איש לא נפגע. מלצר: "יש תוצאות ראשוניות לחקירה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

בחירות 2019 - כל העדכונים:

  • דיווחים רבים על השחתה וסימון של פתקים
  • השפט מלצר הורה למשטרה לחקור את האירועים
  • מאבטח פלט כדור ליד קלפי בחולון, איש לא נפגע
  • ועדת הבחירות אסרה לצלם בתוך הקלפי להוציא מקרים חריגים
  • מלצר: המשטרה חוקרת, יש תוצאות ראשוניות

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הורה היום (שלישי) למשטרה לבחון חשד להשחתה והעלמת פתקים מקלפיות, בעקבות שורת טענות מטעם מפלגות שונות על ניסיונות למנוע הצבעה עבורן. "אם יתברר כי מדובר בתופעה נרחבת, עשויה לצאת הנחיה לקלפיות שהפתקים בכל זאת כשרים", נמסר.

מלצר אמר כי "העלמת פתקים - זה דברים שקורים גם בבחירות קודמות. הכנו מספיק רזרבות וברגע שזה קרה סיפקנו את התחליפים הראויים". לגבי השחתת הפתקים אמר יו"ר ועדת הבחירות כי "זה היה בהרבה מקומות יחסית, והנחיתי לפעול בשני מישורים: הגשנו תלונות למשטרה ואני אומר לכם שנפתחה חקירה, וכבר יש לה תוצאות ראשוניות. אני לא רוצה מעבר לזה לפרט".

בין היתר, מפלגת כחול לבן הגישה עתירה דחופה בשל דיווחים חוזרים אודות ניסיונות לפגוע ביכולתם של מצביעים להצביע למפלגה, בבקשה להורות בדחיפות לוועדות האזוריות על הסדרת הקלפיות שיפעלו כסדרן ולהבטיח שטוהר המידות לא יפגע. ח"כ יאיר לפיד, המועמד ברשימת המפלגה, מסר: "אנחנו מקבלים מכל רחבי מדינת ישראל דיווחים על נסיונות להשחית את הפתקים של 'פה', של כחול לבן. עושים איקס מאחורה עושים קשקוש קטן. זה מספיק בשביל לפסול פתק. זו מזימה מאורגנת לפגוע בהליך הדמוקרטי ואנחנו צריכים לעצור אותה. מי שהולך להצביע שישים לב שהפתק שלו נקי. מי שרואה דבר כזה שידווח למשטרה או לקלפי". לדבריו, זהו "נסיון לחבל בתהליך הדמוקרטי של מפלגות שמפחדות שאנחנו הולכים לנצח את הבחירות".

בחירות 2019 - סיקור נרחב בוואלה! NEWS:
נתניהו קרא לבוחרים להצביע, גנץ הכריז על "דרך חדשה"
ריבלין הצביע בי-ם: "מקווה שבפעם הבאה אצביע עם רעייתי נחמה"

פתיחת קלפיות באשדוד, 9 באפריל 2019. לירון מולדובן
דיווחים רבים על הסימון והעלמת פתקים. קלפי באשדוד, הבוקר/לירון מולדובן

גם מרצ הגישה הבוקר בקשה לכל ועדות הבחירות האזוריות להנחות את מזכירי הקלפי להיכנס מדי פעם ולבדוק את מצב הפתקים, לאחר שהתקבלו תלונות על השחתת פתקים. בנוסף, מטה הארגון של תנועת הליכוד קיבל דיווח על כך שב-26 קלפיות ברחבי העיר פתח תקווה נעלמו כל פתקי ההצבעה של הליכוד, והמפלגה הודיע כי תעביר תלונה מסודרת לוועדת הבחירות המרכזית. גם פעילי ישראל ביתנו דיווחו כי במספר קלפיות באשדוד ובצפת נעלמו פתקי ל' של המפלגה.

במקביל, מצביעים התלוננו כי במספר קלפיות בחיפה אין פתקים שעליהם מופיע גם כיתוב בערבית. נציגים מהמיגזר הערבי שפנו לוועדת הבחירות אומרים כי הם ממתינים מהבוקר לנציג שיגיע למקום.

תקרית חריגה נוספת דווחה לוועדה, ובמסגרתה מאבטח אזרחי שפרק נשק בקלפי בחולון פלט כדור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק באירוע, והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע.

מצביעים בירושלים, 9 באפריל 2019. רויטרס
המשטרה פתחה בחקירה. מצביעים בקלפי בירושלים/רויטרס

בנוסף לכך, תלונות מטעם מפלגת "חד"ש-תע"ל, רע"ם-בל"ד ומרצ הוגשו לוועדה בעקבות מערך המצלמות הנסתרות שהפעילה מפלגת הליכוד במגזר הערבי. משקיפים מטעם הליכוד הוצבו כחברים בוועדות הקלפי הגדולות במגזר וצוידו במצלמות נסתרות על דש החולצה, לכאורה במטרה למנוע זיופים בקלפיות במגזר. בעקבות הסערה שעורר הצעד, ועדת הבחירות המרכזית החליטה כי אסור לצלם בתוך הקלפי, אלא אם כן יש אירוע חריג, כגון להיות ניסיון לתעד חלוקת קולות, ניסיון להניא בוחר מחהצביע, ניסיון להכניס מעטפות מבחוץ לקלפי וכדומה.

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס מסרה כי "כבוד השופט מלצר החליט בעניין המצלמות הנסתרות של נתיגי ועדת הקלפי כי אסור לצלם בתוך הקלפי, אלא אם כן יש אירוע מיוחד, ואז מותר להקליט גם באודיו. במהלך ספירת הקולות ניתן להשתמש במצלמות, אך יש חובה ליידע את כל הנוכחים בקלפי ולציין זאת בפרוטוקול. עיון בחומרים שיתעדו המצלמות ייעשה רק על ידי משטרת ישראל או בנוכחות נציג של יו"ר ועדת הבחירות. בכל מקרה אסור לצלם ספרי בוחרים, או פרוטוקולים שמכילים פרטי בוחרים".

(עדכון ראשון: 13:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully