וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לוודא שאין זיופים": המצלמות הנסתרות של הליכוד במגזר הערבי | תיעוד

פעילי ימין הוצבו כמשקיפים בוועדות הקלפי הגדולות במגזר כחלק ממערך הכולל אלפי מצלמות. רע"ם-בל"ד: "המטרה - להרתיע את הציבור הערבי מהצבעה". בעקבות הסערה אסרה ועדת הבחירות לצלם בתוך הקלפיות. המסמך שהופץ הגיע לידי וואלה! NEWS. נבדק חשד להעלמת והשחתת פתקים

פעילי ימין הוצבו בקלפיות במגזר הערבי עם מצלמות נסתרות/צילום: תקשורת רע"ם בל"ד וחד"ש תע"ל

הליכוד מפעיל היום (שלישי) מערך של אלפי מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי בגליל ובנגב. משקיפים מטעם הליכוד הוצבו כחברים בוועדות הקלפי הגדולות במגזר בחיפה, נצרת, טמרה וצוידו במצלמות נסתרות על דש החולצה, לכאורה במטרה למנוע זיופים בקלפיות במגזר. בעקבות הסערה שעורר הצעד, ועדת הבחירות המרכזית החליטה כי אסור לצלם בתוך הקלפי, אלא אם כן יש אירוע חריג, כגון להיות ניסיון לתעד חלוקת קולות, ניסיון להניא בוחר מחהצביע, ניסיון להכניס מעטפות מבחוץ לקלפי וכדומה.

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס מסרה כי "כבוד השופט מלצר החליט בעניין המצלמות הנסתרות של נתיגי ועדת הקלפי כי אסור לצלם בתוך הקלפי, אלא אם כן יש אירוע מיוחד, ואז מותר להקליט גם באודיו. במהלך ספירת הקולות ניתן להשתמש במצלמות, אך יש חובה ליידע את כל הנוכחים בקלפי ולציין זאת בפרוטוקול. עיון בחומרים שיתעדו המצלמות ייעשה רק על ידי משטרת ישראל או בנוכחות נציג של יו"ר ועדת הבחירות. בכל מקרה אסור לצלם ספרי בוחרים, או פרוטוקולים שמכילים פרטי בוחרים".

לדברי גורמים בליכוד, מטרת המטה המכונה "טוהר המידות" הוא "לראות שאין זיופים בקלפיות המגזר". לדברי מקורות הבקיאים בנושא, המטה גייס לצורך העניין עובדים בתשלום של 1150 שקלים ליום עבודה שהחל בשעה 06:45 בבוקר וצפוי להסתיים בחצות. המסמר שהופץ בנושא הגיע לידי וואלה! NEWS ומובא כאן. "תזכרו שזאת עבודת קודש", נכתב בו. לדברי גורמים המעורים בנושא, מי שריכז את המטה היה יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, שילה אדלר, שמשמש בכיר בקמפיין הליכוד ורוב המשקיפים שהוצבו בקלפיות במגזר הערבי הינם מתנדבים אידיאולוגיים אנשי ההתיישבות ולא בתשלום.

בחירות 2019 - סיקור נרחב בוואלה! NEWS:
גנץ הצביע בראש העין: "יוצאים לדרך חדשה"
ריבלין הצביע בי-ם: "מקווה שבפעם הבאה אצביע עם רעייתי נחמה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

גורם בכיר במשטרה אמר כי יו"ר ועדת הבחירות בודק את חוקיות המצלמות הסמויות של הליכוד בקלפיות. לטענת הגורם, במידה ויתברר כי יש בהפעלת המצלמות הפרעה להליך ההצבעה, תיכנס המשטרה לתמונה ותפעל על פי הנחיות יו"ר ועדת הבחירות. מוקדם יותר התייחסה לנושא מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, בראיון לרשת ב' ואמרה כי הנחיית יו"ר הוועדה מלצר היא שמותר להחזיק במצלמות, אך יותר להשתמש בהן רק במקרים מיוחדים.

בכמה קלפיות נוצרו חיכוכים כתוצאה מכך. בקלפי בנצרת הופיעו משקיפים פעילי ימין ולהם מצלמות מוסוות כעטים, מהמשטרה נמסר כי הובהר להם שהדבר אסור, וכעת נמשכות הבחירות בעיר כסדרן.

ממפלגת רע"ם-בל"ד נמסר כי "קיבלנו הודעה שפעילי הימין משבשים את הליכי הבחירות בישובים הערביים באמצעות האזנות סתר ומצלמות נסתרות, שמטרתם להרתיע את הציבור הערבי מהצבעה. אנחנו לא נכנעים לנסיונות הדה-לגיטימציה והתשובה שלנו ברורה - כל קול לרע"ם-בל"ד הוא קול נגד הגזענות והפאשיזם". מאוחר יותר אמרו במפלגה: "אנחנו נשב בכנסת הבאה ונייצג את הציבור שלנו גם אם הליכוד והימין לא רוצים אותנו שם. אנחנו שואבים את הלגיטימציה שלנו מציבור הבוחרים שלנו ולא מנתניהו".

יו"ר רע"ם-בל"ד, מנסור עבאס, האשים כי "הליכוד ונציגיו בקלפיות מתנהגים בצורה היסטרית ובלתי חוקית. כנראה שהם הבינו שקולות החברה הערבית יכריעו את הבחירות. על המשטרה לטפל בעבירות האלה בכובד ראש ולהעמיד את העבריינים לדין. התשובה לכך בחברה הערבית היא העלאת אחוז ההצבעה, והצבעה לרשימת רע"ם-בל"ד שאותיותיה "דעם". יו"ר מפלגת בל"ד היוצא, ח"כ ג'מאל זחאלקה, הגיש בשם המפלגה תלונה לוועדת הבחירות המרכזית. גם מרצ פנתה לוועדה בעקבות המעשה.

עוד באותו נושא

"כוחנו באחריות המשותפת": הנשיא ריבלין קורא לאזרחים לצאת להצביע

לכתבה המלאה
מסמך הליכוד לטוהר המידות בקלפי היישובים ערביים, 9 באפריל 2019. אתר רשמי
"תזכרו שזאת עבודת קודש"/אתר רשמי
פתיחת קלפיות באשדוד, 9 באפריל 2019. לירון מולדובן
קלפי באשדוד, הבוקר/לירון מולדובן

"המצלמות הנסתרות הן ניסיון חבלה ישיר בחוסן הבחירות ובאווירת הבחירות", אמר גם ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), שהגיע להצביע בעיר מגוריו טייבה עם אשתו, שתי בנותיהם ואמו. "הוגשה תלונה והתקבלה החלטה לסלק אותן, אבל אין ספק שהכיוון ברור, הליכוד מנסה לחבל בבחירות ולפגוע בשיעור ההצבעה ולהשאיר את הציבור שלנו בבית. הליכוד מנסה לחבל בבחירות בישובים הערביים כי נתניהו יודע שאחד מתנאי הניצחון שלו זה שיעור הצבעה נמוך בישובים הערביים. אנחנו רוצים להעלות את אחוז ההצבעה כדי להפיל את הימין וכדי לשלוח נציגות אותנטית לכנסת שתטפל בנושאי הציבור הערבי, הן האזרחי והן הפוליטי".

ח"כ דב חנין (חד"ש), שלא מתמודד במסגרת הרשימה בבחירות הנוכחיות, מסר בתגובה: "‏הם מפחדים". לדבריו, "התקנת המצלמות הנסתרות על ידי הליכוד בקלפיות בישובים ערביים היא פגיעה פסולה וקיצונית בחשאיות הבחירות וניסיון להרתיע מצביעים ערבים ממימוש זכותם הדמוקרטית".

תלונות רבות על השחתת פתקים

בתוך כך, לאורך הבוקר נרשמו כמה תלונות של מפלגות על השחתת פתקים וניסיונות לפגוע בהן. כחול לבן הגישה עתירה דחופה בשל עשרות דיווחים חוזרים אודות ניסיונות מכוונים לפגוע ביכולתם של מצביעים להצביע לכחול לבן. העתירה הוגשה ליו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר, בבקשה להורות בדחיפות לוועדות האזוריות על הסדרת הקלפיות שיפעלו כסדרן ולהבטיח שטוהר המידות לא יפגע. גם מרצ הגישה הבוקר בקשה לכל ועדות הבחירות האזוריות להנחות את מזכירי הקלפי להיכנס מדי פעם ולבדוק את מצב הפתקים, לאחר שהתקבלו תלונות על השחתת פתקים. בנוסף, מטה הארגון של תנועת הליכוד קיבל דיווח על כך שב-26 קלפיות ברחבי העיר פתח תקווה נעלמו כל פתקי ההצבעה של הליכוד, והמפלגה הודיע כי תעביר תלונה מסודרת לוועדת הבחירות המרכזית. גם פעילי ישראל ביתנו דיווחו כי במספר קלפיות באשדוד ובצפת נעלמו פתקי ל' של המפלגה.

לעומת זאת, יו"ר יחד אלי ישי פרסם הודעה לפיה עדיין מופיעים פתקי מפלגתו בקלפיות ברחבי הארץ, ויש להסיר אותם. לדבריו, "משכתי את ההתמודדות ברשימת יחד, אך בשל כשל טכני עדיין יש במספר קלפיות את פתקי אותיות הרשימה. שופט ועדת הבחירות הורה להסירם. אם בכל זאת נתקלתם באותיות רשימת 'יחד', נא להודיע למזכיר ועדת הקלפי שיסירם".

(עדכון ראשון: 10:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully