תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן. יונתן אליכיס, אתר רשמי
תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן/אתר רשמי, יונתן אליכיס

מסע בין כוכבים: תצפיות אסטרונומיות לכולם

30.5.2019 / 8:00

אתרי הטבע הפופולריים עמוסים לכם במשך היום? למה שלא תנצלו את חופשת הקיץ המתקרבת כדי לצאת לטייל בצד השני של היממה? 5 המלצות לתצפיות מודרכות, כולל טלסקופים, סיפורי כוכבים והפתעות

לשבור את השגרה במהלך שעות היום זה קל יחסית. פשוט קמים ויוצאים לטייל. עם זאת, החוכמה היא לשבור שגרה דווקא בשעות הערב, כאשר הדבר הנוח ביותר לעשות הוא לבהות שעה ארוכה מול מסך הטלוויזיה המרצד.

אז דווקא עכשיו, בחופשת הקיץ, כאשר אתרי הטבע מלאים ברובם, מומלץ לשבור שגרה דווקא בערב ובלילה, ולצאת לתצפיות כוכבים מודרכות בדרום הארץ. כן דווקא בדרום, כשהחום נשבר והלחות לא קיימת. הסיבות ברורות: זה כיף, זה מרגש, ובעיקר זה משהו שהאדם עושה מאז ומעולם. ולכו תתווכחו עם הגנטיקה האנושית.

כידוע, ככל שמתרחקים יותר מהעיר וממקורות התאורה המלאכותיים, כך שמי הלילה נראים מלאים, בוהקים ועשירים יותר. באופן זה, במקום שלושה כוכבים וחצי שנראים מהמרפסת שלכם בעיר, תגלו מרבד פנורמי אדיר של נצנוצים. וזה תמיד מפתיע מחדש.

אז לטיול הבא שלכם תזדקקו לבגדים חמים, פנס, נשנושים, תרמוס או פק"ל קפה וגם שק שינה או שמיכה (סתם כדי להתכרבל תחת מרבד הכוכבים). תודו שזה עדיף מעוד ערב מול מסך הטלוויזיה.

תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן. יונתן אליכיס, אתר רשמי
חוויה בהתאמה אישית. אסטרופאן/אתר רשמי, יונתן אליכיס

אסטרופאן, מצפה כוכבים נייד

יונתן אליכיס נע ברחבי הנגב עם מה שהוא מכנה "מצפה כוכבים נייד". הוא מציע ערב חוויתי בשטח בהתאמה אישית, המיועד לקהלים שונים - זוגות, משפחות וגם חברות וארגונים. "לא פעם, במהלך תצפית כוכבים מודרכת שעשיתי לזוגות, אחד מבני הזוג הפתיע והציע נישואין", סיפר. כנראה שזה מה שכוכבים עושים לבני אדם.

הפעילות הרגילה אורכת כשעה וחצי-שעתיים, אך ניתן גם לערוך פעילות למשך כל הלילה. היא כוללת הסבר על גרמי השמים, היכרות עם שמי הלילה, הסברים על הייחוד של כוכבים שונים, וגם סקירה קצרה על אסטרונומים מפורסמים בהיסטוריה, כגון גלילאו גליליי ואייזק ניוטון. והכל שזור כמובן בתצפיות באמצעות טלסקופים לעבר הירח, כוכבי לכת שונים, וכן גלקסיות, ערפילות וצבירי כוכבים.

ניתן להזמין את הפעילות אל מקומות שונים בדרום הארץ, בהם מכתש רמון, מדבר יהודה ואזור ערד, אזור חצבה, ים המלח ועוד. בנוסף, אפשר להזמין גם סדנאות צילום כוכבים.

מחיר: פעילות עד חמישה משתתפים: 500 שקלים, שישה עד עשרה משתתפים: 850 שקלים וכן הלאה. המחיר עולה אם נדרשת הגעה למקומות מרוחקים במיוחד.

לדעת עוד: יונתן אליכיס, 054-6869582. "אסטרופאן - מצפה כוכבים נייד" בפייסבוק.

תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן. יונתן אליכיס, אתר רשמי
אסטרופאן/אתר רשמי, יונתן אליכיס

תצפיות שטח חודשיות, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

אם תיהנו מהפעילות הבאה, תוכלו להצטרף ולהיות חברים מן המניין באגודה הישראלית לאסטרונומיה, אגודה ללא כוונת רווח הפועלת באמצעות מתנדבים. המוטו כאן הוא הפצת ידע אסטרונומי לציבור הרחב, כאשר אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות תצפיות שטח הנערכות אחת לחודש, במולד הירח - בעת שהירח אינו בוהק ואינו מפריע לתצפית בגרמי שמים המרוחקים אלפי שנות אור מכאן.

התצפיות נערכות במיקומים שונים בדרום הארץ, והן יפגישו אתכם עם ערפיליות גז, שביל החלב, גלקסיות שונות וגרמי שמים מגוונים. התצפיות נערכות באמצעות טלסקופים רבים הנפרסים בשטח. כל אלו מתובלים בסיפורים מרתקים מהמיתולוגיה היוונית ושאר פרטי טריוויה מעניינים. הפעילות כוללת הסעות באוטובוס מאזור המרכז, והיא מסתיימת בסביבות השעה 3:30 לפנות בוקר.

מחיר: 150 שקלים לאדם.

לדעת עוד: הרשמה לאירועי השטח דרך אתר האגודה.

תיירות תצפיות כוכבים כפר הנוקדים. יוני גריצנר, אתר רשמי
סדנת "מסע בין כוכבים", כפר הנוקדים/אתר רשמי, יוני גריצנר

סדנת "מסע בין כוכבים", כפר הנוקדים

מדי קיץ, עורכים בכפר הנוקדים, הממוקם בבקעת קנאים, בין ערד לים המלח, הפנינג כוכבים מושקע, לרגל לילות המטאורים של אוגוסט. ומאחר שערד קרובה יותר למרכז הארץ מאשר מכתש רמון, אירועים אלו צוברים תאוצה משנה לשנה.

אך מסתבר שלא צריך לחכות לקיץ כדי להתענג על שמי הלילה, כי אם אתם בהרכב של כמה משפחות, תוכלו להזמין תצפית כוכבים חווייתית פרטית משלכם, הנערכת באחת הנקודות החשוכות שבפאתי כפר הנופש. הפעילות, הקרויה "מסע בין כוכבים", מתחילה במצגת בשטח, באמצעות מסך ומקרן, המתארת מושגי יסוד באסטרונומיה, המועברים באופן ידידותי למשפחות עם ילדים. בהמשך נערכות תצפיות מודרכות, המתובלות בסיפורי מיתולוגיה על כוכבים. הסדנה נמשכת כשעה, ובמהלכה מקבלים המשתתפים מפת כוכבים מפורטת של שמי הלילה, שהופקה במיוחד לסדנה.

כדאי לדעת כי מי שלנים בכפר הנוקדים, יכולים להשתתף בסיור חוויתי ללא תשלום, הנערך מדי ערב, וכולל תצפיות כוכבים, חיפוש עקרבים בתאורת UV והתנסות במדיטציה.

מחיר: 2,350 שקלים לסדנת "מסע בין כוכבים", לקבוצה של עד 50 משתתפים.

לדעת עוד: 08-9950097, או באתר

תיירות תצפיות כוכבים פעילות של חברת בטבע. עזרי קידר, באדיבות בטבע, אתר רשמי
"בטבע"/אתר רשמי, עזרי קידר, באדיבות בטבע

"בטבע", פעילות כוכבים קבועה במצפה רמון

חברת "בטבע" מציעה ערך מוסף ראוי לתצפיות הכוכבים, באמצעות האפשרות להתאמה אישית של החוויה. כך למשל, קבוצה או מספר משפחות המתאגדות יחדיו, יכולות לשלב עם התצפית מדורה בשטח עם קפה, תבשילי פויקה, שירה בציבור ואפילו ארוחת שטח מפוארת, שבסופה נכבים האורות, מתגלים שמי הלילה ומתחילים בהדרכות ובתצפיות כוכבים באמצעות טלסקופים. מרבית הפעילויות מתקיימות במכתש רמון, אך ניתן להזמינן גם אל אזורים נוספים בנגב.

ניתן גם להגיע לפעילות שגרתית יותר, הנערכת בפלנטריום של מצפה רמון באופן קבוע, חמישה ימים בשבוע, גם אם אתם מגיעים לבדכם, וללא צורך בקבוצה. הפעילות כוללת סרט בעברית, המתאים גם לילדים, הרצאת מבוא חווייתית לאסטרונומיה (מתאימה לבני נוער ומעלה) וכמובן, תצפית מודרכת. אורך הסרט כחצי שעה, וההרצאה - כשעה.

מחיר: סרט - 25 שקלים לאדם, הרצאה - 60 שקלים לאדם, תצפית כוכבים - 90 שקלים לאדם.

לדעת עוד: הפעילות הקבועה בפלנטריום נערכת בימים ראשון, שני, שלישי, חמישי ושישי. בשעה 16:30 - הקרנת הסרט Stars, בשעה 17:30 - הרצאה, בשעה 20:30 - תצפית כוכבים.

הפלנטריום ברחוב הר בוקר 8, מצפה רמון. חברת "בטבע", 08-8680742 או באתר.

תיירות תצפיות כוכבים פעילות מצפה הכוכבים בגבעתיים. באדיבות מצפה הכוכבים בגבעתיים, אתר רשמי
כוכבים בגוש דן/אתר רשמי, באדיבות מצפה הכוכבים בגבעתיים

מצפה הכוכבים בגבעתיים

אמנם לא בטבע אלא בלב גוש דן, אבל בכל זאת - זהו יופי של מקום להתוודע אליו אל שמי הלילה וגרמי השמים. למעשה, מצפה הכוכבים בגבעתיים הוא אתר בילוי פופולרי הן לחובבי אסטרונומיה, הן משפחות עם ילדים ואפילו לזוגות רומנטיים המעדיפים בילוי ערב לא שגרתי.

כאן, בראש גבעת קוזלובסקי, הגבעה הגבוהה ביותר בגוש דן, מציעים פעילות של כשעתיים, המתאימה כמעט לכולם (מגיל שמונה). הפעילות כוללת הרצאה אסטרונומית בנושאים משתנים (מערכת השמש, כוכבי לכת שונים, ואף היתכנותם של חיים מחוץ לכדור הארץ) וביקור בפלנטריום החדש, שנחנך ממש בימים אלו. לאחר כל אלו, מגיעים אל מרפסת התצפית, ומציצים בטלסקופים המכוונים אל מכתשי והרי הירח ואל גרמי שמים אחרים - מנוגה, צדק ומאדים ועד ערפיליות גז מרוחקות. עוד במקום: ביקור מודרך בחדר הטלסקופ הגדול, המהווה את לבו הפועם של מצפה הכוכבים, ומצוי תחת כיפת ענק.

מחיר: 30 שקלים למבוגר, 25 שקלים לילד (עד גיל 14).

לדעת עוד: בחודשים ספטמבר-מאי - בימי חמישי בלבד, ביוני - בימי שלישי וחמישי וביולי-אוגוסט - בימים ראשון, שלישי וחמישי. הפעילויות נערכות החל מהשעה 19:30. נדרשת הרשמה מראש. כתובת: גן העלייה השנייה, המרי 66, גבעתיים. 03-5731152.

תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן. יונתן אליכיס, אתר רשמי
אסטרופאן/אתר רשמי, יונתן אליכיס

חשוב: אם אתם בעניין של לצפות בכוכבים בעצמכם, ללא הדרכה מסודרת, חשוב לזכור כי בשמורות טבע (כגון מכתש רמון), השהייה בלילה אסורה, למעט במקומות מוגדרים המיועדים לכך (כגון חניוני לילה). זאת בכדי שלא להפריע לשגרת החיים של חיות הבר הפעילות בלילה, וגם כדי לשמור על ביטחונכם.

תיירות תצפיות כוכבים כפר הנוקדים. יוני גריצנר, אתר רשמי
כפר הנוקדים/אתר רשמי, יוני גריצנר
תיירות תצפיות כוכבים פעילות של אסטרופאן. יונתן אליכיס, אתר רשמי
אסטרופאן/אתר רשמי, יונתן אליכיס
פעילות מצפה הכוכבים בגבעתיים בתיאטרון גבעתיים. באדיבות מצפה הכוכבים בגבעתיים, אתר רשמי
תחת כיפת ענק. המצפה בגבעתיים/אתר רשמי, באדיבות מצפה הכוכבים בגבעתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully