וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בקמפיין בליכוד: לא הפעלנו רשת בוטים, הכל קשקוש

3.4.2019 / 15:38

יונתן אוריך טען בדיון בוועדת הבחירות המרכזית כי קמפיין הליכוד התבסס על נכסיו הדיגטליים של ראש הממשלה נתניהו, וכי המפלגה לא עושה שימוש בבוטים. "לא מפעילים שום רשת מהסוג שעלה באותו פייק-תחקיר, שאתם עושים עליה סיבוב די מביך", אמר

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז וניב מעוז

ועדת הבחירות המרכזית דנה היום (רביעי) בעתירה שהוגשה על ידי מפלגת כחול לבן נגד הליכוד, זאת בעקבות פרשת הבוטים שהופעלו ברשתות החברתיות. במהלך הדיון נחקר יונתן אוריך, מנהל הניו מדיה בקמפיין הליכוד, בנוגע לתצהיר שמסר בנושא. "הליכוד לא מפעיל אפילו בוט אחד, או רשת אחת", אמר אוריך. "כל הפעילות הדיגיטלית של הליכוד מדווחת. אנחנו מגישים כל התקשרות עם ספק חיצוני למבקר המדינה. אנחנו איננו מפעילים שום רשת מהסוג שעלה באותו פייק-תחקיר, שאתם עושים עליה סיבוב די מביך".

במהלך הדיון שאל עו"ד עודד גזית, המייצג את כחול לבן בנוגע לפעילות הניו מדיה של אנשי ראש הממשלה. הוא תהה אם הליכוד מפיץ מסרים לאנשים בעלי חשבונות ברשתות החברתיות כדי שאלו יופצו בטוויטר. "התשובה היא לא", השיב אוריך. "הפעילות הדיגיטלית של הליכוד מתמקדת בנכסים הדיגיטליים של ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. אני לא זקוק לשום רשת פיקטיבית כזאת, שבתחקיר נטען שמגיעה ל-2.5 מיליון אנשים. אני לבד מגיע לכזה ריץ'. אין שום רשת, אין שום בוטים, זה הכל קשקוש".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
לפיד באולפן וואלה! NEWS: "אני מאמין לגנץ - לא להדלפות"
סמוטריץ' נגד בנט: "להצביע למישהו שלא מחויב זה להיות פראייר"

יונתן אוריך בדיון בועדת הכנסת בעתירת כחול לבן בעניין הבוטים, השופט מלצר, 3 באפריל 2019. ערוץ הכנסת
אוריך בדיון, היום/ערוץ הכנסת

עו"ד גזית שאל את אוריך אם היו תורמים שהגיעו לליכוד, רצו לתרום כסף, והפנו אותם ליצחק חדאד, מי שהוזכר בתחקיר "ידיעות אחרונות" כמי שעמד בין השאר מאחורי רשת הבוטים. כשאוריך השיב בשלילה, עו"ד גזית ביקש להשמיע הקלטה של שיחת טלפון שהתקיימה לכאורה בין אוריך לאדם בשם יניב. "איך אני עושה את זה מבחינת פוש רציני כזה, של אפילו לכוון את זה ליום האחרון של הבחירות?", שאל יניב. "אתה יכול לשלוח לי ווטסאפ על זה? אני אטפל בזה", השיב אוריך. "אני פשוט באמצע עשר דברים. אני פשוט לא רוצה לשכוח". במענה לשאלת השופט מלצר, עו"ד גזית השיב כי יניב הוא חוקר פרטי שזהותו אינה מוכרת לו.

אוריך מצדו השיב כי לא הכיר את האיש כלל. "אני מקבל 200 שיחות בשעה כמעט", הסביר. "קיבלתי שיחה ממספר לא מזוהה, הוא אומר לי שהוא יניב, מדבר איתי על איזה יצחק חדאד, על איזה פרסום, ביקשתי שישלח לי ווטאספ ואני אראה במה מדובר. אני לא מכיר את האיש, לא רוצים את יצחק חדאד, לא מפעילים שום רשת של בוטים".

עו"ד גזית הקשה, וטען כי מההקלטה עולה כי קיימת היכרות בין השניים, אולם אוריך שב על דבריו. "קיבלתי שיחה ממספר לא מזוהה. אמרתי 'כן, כן, כן', ביקשתי שישלחו לי הודעה", הסביר אוריך. השופט מלצר דרש מעו"ד גזית להעביר את שמו של החוקר הפרטי ואת ההקלטה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת ממשלה, 10 במרץ 2019. רויטרס
שימוש בנכסים הדיגיטליים. נתניהו/רויטרס

עו"ד גזית שאל כיצד הצליחו אנשי הליכוד לאתר את "קפטן ג'ורג'" ששמו הוזכר בתחקיר, זאת לאור הטענות שלא הכירו את יצחק חדאד. "פנינו ליוזר בהודעה פרטית, קיבלנו את מספר הטלפון, זימנו אותו, והוא הגיע", השיב אוריך. גם השופט מלצר התעניין במידת היכורותו עם האנשים שהוזכרו בפרשה. "אני מכיר את מיכאל דבורין שעובד בליכוד, את טופז לוק, לא אף אחד מהבוטים שמוזכרים שם", הצהיר.

מלצר ביקש מאוריך להתעכב על סוגיית השימוש בזהות פיקטיבית ברשת החברתית. "האם כשאדם לוקח ברשת זהות או תמונה אחרת, בעיניך זה עונה על פעילות אנונימית? אם יש אדם קיים שעוטה על עצמו חזות של מישהו אחר", שאל מלצר. "איזושהי זהות בדויה, הוא לא מתחזה לאדם אחר", השיב אוריך. מלצר התעכב: "אז נחלק לשניים - שהוא מתחזה למישהו קיים, ושהוא מתחזה למישהו פיקטיבי. האם כשחידדתם בעקבות ההנחיה שלי, אתם מבינים שאסור להשתמש באנשים בשר ודם שעוטים על עצמם זהות אחרת?". "בוודאי. אנחנו לא משתמשים, לא מעבירים מסרים לאנשים כאלה. זה לא על הפרק בכלל", השיב אוריך.

חדאד: "בסוף יגלו שכחול לבן עומדים מאחורי זה"

לאחר מכן התבקש יצחק חדאד להעיד בפני הוועדה. הוא הצהיר כי מעולם לא שוחח עם בנו הבכור של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שפעיל במסגרת קמפיין המפלגה. "האם אתה חבר בקבוצת ווטסאפ שנמנים עליה כמה עשרות פעילי ימין שמקבלים כל מיני הודעות או מסרים לרשתות החברתיות", שאל מלצר. "יכול להיות", השיב. "לא יודע אם זה ימין או שמאל".

עו"ד גזית שאל את חדאד אם קרא את הדוח בעניין הבוטים. "לא יודע אם קראתי הכל אבל אני יכול להגיד לך בוודאות שאני יודע את האמת שהכל זה שטויות", השיב חדאד. "חבל שמבזבזים זמן לאנשים על שטויות. כשהמשטרה תחקור, יגלו שכחול-לבן עומדים מאחורי כל זה". גזית המשיך: "האם אי פעם קיבלת תשלום מגורם כלשהו תמורת פרסום ברשתות חברתיות"? "לא יודע בכלל שקיימת מציאות כזו", השיב. בהמשך הטיח עו"ד גזית שורה של ציוצים בחדאד, אולם הוא טען כי במרבית המקרים מדובר ברטוויטים של אנשים שאינו מכיר.

השופט חנן מלצר
הגשת הרשימות לכנסת לועדת הבחירות המרכזית, 20 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
השופט חנן מלצר/ראובן קסטרו

עו"ד גזית התעניין ברקע של חדאד ובהרגלי הגלישה שלו. "אני אוהב פוליטיקה. אני לא פעיל פוליטי", השיב חדאד. גזית הקשה: "בבוקר שפורסמה רשימת כחול לבן, ברשת הזו של עוקבים ונעקבים, היה מסר אחד קצת מרחיק לכת, שכחול-לבן יעשו גוש חוסם עם הערבים. איך אתה מסביר את זה שכל העוקבים..." חדד השיב: "מאיפה אני יודע? תשאל אותם". חדאד נשאל על ידי עורך דינו לגבי השיחה עם החוקר הפרטי. הוא אומר שהחוקר התעניין לגבי זמר לאירוע, והשיחה התפתחה והוא צחק איתו. לאחר שנשאל הוא אומר שהיו עוד 4-5 שיחות. "כל פעם הוא שאל אותי איך אני יכול לעזור לו לגבי ארגון. אמרתי לו שייגש לאנשים שמתעסקים בזה".

מלצר: זה מה שענית לו או שהתקשקשת איתו?
חדאד: אני מודה שהתקשקשתי איתו קצת.
גזית: יצחק, קיבלת אי פעם כסף ליד?
חדאד: לא שילמתי ולא קיבלתי.

חדאד מגלה שגם נפגש עם החוקר הפרטי בבית שמש. "ישבנו באחד הרחובות בבית שמש, הוא רצה שנשב בבית קפה, אני אמרתי שלא צריך. ישבנו באיזה ספסל, והוא בא עם איזה אישה עם משקפי שמש שהיה לה טלפון שנראה לא רגיל. חשבתי שאולי זה הקלטה. הם באו אליי שאני העוצמתי של המדינה והם לא אומרים למה, הם רק אומרים שאני מסוגל לעזור להם, ותעזור לנו. אמרתי שאין מה לעזור להם. שיפנו לגורמי פרסום. ותוך כדי שיחה בסוף היא גילגלה שם כמה מילים שאולי טוויטר... ואז אמרה 'אנחנו רוצים אולי', היא שאלה אם זה רשת טובה, אמרתי שכן, ואז היא שאלה אם אני מכיר מישהו שיכול לתת פוש רציני. אמרתי שאני מצטער, ושהם יכולים לפנות לאנשי פרסום".

"זה נודע לי מהחדשות"

בינתיים הגיע לאולם מישהו שטוען שהוא אחד הצייצנים שהופיעו בתחקיר, ומבקש לדבר. "שמי חיים אלקסלסי. התנדבתי להגיע לפה", אמר הצייצן. הוא הסביר כי בדוח הופיע היוזר שלי בשמו המלא, תמונתו וכתובתו. "אני רוצה להבהיר שאין דברים כאלה, ואני לא פרסמתי שום דבר בכלי התקשורת הרשמיים. זה נודע לי מהחדשות".

מלצר: ומה עשית אחרי ששמעת את זה?
אלקסלסי: שתי דקות מרגע ששמעתי התיישבתי להקליד על הטוויטר. כתבתי שאחרי 117 שנה של ניסיון, מועמד שלא יודע לשמור על הטלפון שלו, לא ראוי להיות ראש ממשלה... להפתעתי שלשום בלילה אני מוצא את עצמי מופיע בדוח, כאילו כביכול צייצתי את זה תשע שעות לפני, ולא היו דברים מעולם. ניסיתי לפנות למי שחיבר את הדוח.
מלצר: את מר אוריך אתה מכיר?
אלקסלסי: לא. מפעם לפעם אני רואה אותו ברשתות החברתיות. לא מכיר אותו אישית.
מלצר: אתה פעיל פוליטי?
אלקסלסי: לא. אני לא חבר באף מפלגה. אני מביע את עמדתי.

אלקסלסי חזר על הטענה כי הציוץ שלו הוא הוכחה לכך שהדוח מזויף. עו"ד הלוי שאל אם יש לו עוד דוגמאות. אחרי רפרוף בדוח ענה אלקסלסי שבקשר ליצחק חדאד הוא לא התרשם ממנו והפסיק לעקוב אחריו, "מההתרשמות שלי הוא לא מסוגל לנהל שום רשת". מלצר שאל את אלקסלסי אם קיבל אי פעם כסף עבור ציוציו, ונענה בשלילה.

שלטי תעמולה של הליכוד בירושלים, 28 במרץ 2019. רויטרס
קמפיין הליכוד בירושלים/רויטרס

החוקר הפרטי, אילן וינר, עלה להעיד. כשנאל מי הזמין את החקירה, ענה כי הוא "פחות בקיא במי מזמין. ניסן יעקובי בעל המשרד אמר לי שזה הגיע ממימון המונים בתשתית של הברית הישראלית". "עסקתי בחקירה הסמויה עם מר חדאד, קיבלתי את פרטיו לאחר איזה הכנת רקע שנעשתה, כדי לבדוק אם הוא פעיל פוליטי ואם מישהו מממן אותו, ומי. קיבלתי מטרה לבדוק אחת האם מר חדאד פעיל פוליטית, ושתיים - האם בפעילות הפוליטית הוא ממומן על ידי מישהו", הסביר וינר במענה לשאלות. על חדאד אמר: "הוא אמר שהוא פעיל פוליטי סמוי. שאלתי מה הכוונה, והוא ענה 'אתה לא תשמע עליי בשום מקום'. הוא אמר שהוא מחובר, 'כל מה שקשור לחרדים, אבל גם לימין, אני נמצא'. אחרי זה הוא אמר 'גם ליכוד אם צריך, אנשים בכירים מאוד'. גם שאלתי אותו שיש המון פרופילים לנהל, הוא אמר לי 'בוודאי'. וינר ציין לא הוזכרו שמות ספציפיים של אנשים בליכוד, וכי חדאד דיבר על "עורכי דין שקשורים לדברים האלה", ולאחר שביקש את שמותיהם השיב האחרון: "אתה לא מכיר אותם, הם לא בפרונט".

(עדכון ראשון: 10:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully